شناسهٔ خبر: 35409158 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش مکتوب: کابوس بی پایان حوادث بر جاده های کهگیلویه و بویراحمد

خبرگزاری صداوسیما

کابوس حوادث بی پایان همچنان بر جاده های کهگیلویه و بویراحمد سایه افکنده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کهگیلویه و بویراحمد، هر تصادف حداقل یک مقصر دارد، خواه این مقصر راننده بی دقتی باشد که از قوانین تخطی کرده، یا خودرویی باشد که استاندارد نبوده یا جاده‌ای که دوخطه باشد، ولی به موقع تعریض و اصلاح نشده است و استاندارد نیست.
با این حال قربانیان تصادف‌ها همیشه تعدادی بیش از مقصر‌ها هستند. گزارش مکتوب: کابوس بی پایان بر جاده های کهگیلویه و بویراحمد
خودرویی که با خودروی دیگر تصادف می‌کند تعداد قربانیان حادثه را می‌تواند تا ۲ برابر افزایش دهد و یا اتوبوسی که راننده‌ای خواب آلود دارد می‌تواند ده‌ها خانواده را عزادار کند.
ضجه‌های مادر این سه کودک را تاریخ هم فراموش نمی‌کند خانواده‌ای که ثمره‌های عمرشان این سه کودک بودند اینگونه ثمره زندگی شان پر پر شد شامگاه چهارشنبه ۲۴ دی ۹۴ پریسا، پدارم و پرهام سه کودکی که به همراه پدر و مادر با یک دستگاه خودرو می‌خواستند به مهمانی بروند با آمبولانس اورژانس ۱۱۵ یاسوج (که خود حامل مصدومان حادثه ای دیگر بود) برخورد می‌کنند و هر سه فرزند این خانواده پرپر می‌شوند.
به راستی چه کسی می‌تواند شرح دهد حال پدری را که بدن‌های بیجان فرزندان دلبندش را یکی یکی در آغوش گرفت و به امید اینکه شاید نفسی مانده باشد بیان کند؟
آیا نوشتن و به تصویر کشیدن حال غم بار مادران و پدرانی که پشت در شیشه‌ای ICU نشسته‌اند و چشمانشان با هزار التماس و امید پزشکان و پرستاران در حال تردد را دنبال می‌کنند تا شاید خبری تازه از جگر گوشه‌شان داشته باشند، کار آسانی است؟
۱۴ خرداد ماه امسال دو دانشجوی رشته پزشکی در محور یاسوج ـ شیراز بر اثر تصادف جان خود را از دست می‌دهند و به تبع آن فضای بیمارستان سراسر شیون، ناله و بیقراری والدین آن‌ها بود که یک روز صبح فرزندان دلبندشان را صحیح و سالم راهی دانشگاه کردند، اما چیزی نگذشت که خبر رسید جسم‌های بیجان و نیمه جان آن‌ها را از میان آهن پاره های پیچیده شده و خمیده خودروی مرگ بیرون کشیدند.
چند روز بعد عصر جمعه ۱۷ خرداد ماه امسال سانحه‌ای دلخراش تر، تیتر اول خبرگزاری‌ها شد" مرگ ۸ سرنشین خودرو پژو پارس در محور یاسوج ـ چرام" ،در این سانحه یک دستگاه پژو پارس با ۹ سرنشین واژگون شد که هشت تن از سرنشینانش که عضو یک خانواده و اهل شهرستان چرام بودند جان خود را از دست دادند.
۵ نفر از این تعداد کودک بودند.
گزارش مکتوب: کابوس بی پایان بر جاده های کهگیلویه و بویراحمد
بیستم شهریورماه امسال هم یک دستگاه خودروی پراید با یک دستگاه خودروی ۲۰۶ در کمربندی یاسوج برخورد کرد و  سه سرنشین خودروی پراید زنده در آتش سوزی خودرو جان خود را از دست دادند.
از این دست حوادث در استان کهگیلویه و بویراحمد که حدود یک درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد کم نیست و کمتر هفته‌ای است که شاهد تصادفی هولناک در این استان نباشیم.
نمی‌دانم گویا ماجرا کاملا تکراری شده؛ اتوبوسی دچار حادثه می‌شود، خودرویی واژگون می‌شود، دو خودرو با همدیگر برخورد می‌کنند و به تبع آن عده‌ای جانشان را از دست می‌دهند، پای چند نهاد و سازمان به میان می‌آید، مسئولان علت حادثه را اعلام می‌کنند و دست آخر نیز همه چیز به فراموشی سپرده می‌شود تا حادثه‌ای دیگر و قربانی شدن بی‌گناهانی بیشتر! واقعیت این است که زود تب می‌کنیم و زود عرق.
تصادفات رانندگی در سال‌های اخیر خانواده‌های زیادی را داغ دار کرده است در برخی استان‌ها مانند کهگیلویه و بویراحمد که قومی و قبیله‌ای است گاهی مرگ یک نفر به علت سانحه رانندگی موجب می‌شود یک ایل عزادار شوند در این میان از یک سو خانواده‌ای عزادار می‌شود و در سوی دیگر خانواده‌ای دیگر باید به فکر جور کردن دیه باشند.
اما دلیل این سانحه‌های دردناک چیست؟ آیا مقصر اصلی بی توجهی راننده‌ها و عدم رعایت قوانین است؟
نمی‌توان نقش راننده‌ها را در وقوع سانحه نادیده گرفت، اما بی شک مسئولان و پیمانکاران در این گونه حوادث بی تقصیر نیستند.
استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر دارای هشت شهرستان، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران در ارتفاعات زاگرس قرار گرفته است.
شرایط کوهستانی این استان سبب شده است تا جاده‌ها دارای نقاط حادثه خیز و پیچ و خم‌های بی شمار باشند.
این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان‌های خطرناک در زمینه سوانح رانندگی است.
بر اساس برآورد‌ها هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه‌های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان‌های کویری است.
از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه‌های روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.
کهگیلویه و بویراحمد به دلیل قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب و با وجود داشتن محصولات عمده تولیدی در بخش نفت و گاز و نیز کشاورزی و دامداری هنوز از داشتن راه‌های متناسب با ظرفیت‌های استان بی بهره مانده است، همچنین تردد گسترده ماشین‌های سنگین در محور‌های مواصلاتی کهگیلویه و بویراحمد، این استان را به یکی از استان‌های پر ترافیک در زمینه حوادث جاده‌ای تبدیل کرده است.
گزارش مکتوب: کابوس بی پایان بر جاده های کهگیلویه و بویراحمد
اگر چه تلاش‌های بسیار زیادی برای توسعه جاده‌های این استان در سال‌های گذشته انجام شده است؛ اما همچنان بسیاری از جاده‌ها نیازمند توسعه و چهار خطه شدن هستند.
علی اکبری از رانندگان تاکسی بین شهری یاسوج می‌گوید: وضعیت خاص این استان ـ کریدور شمال به جنوب ـ موجب شد تا شاهد حمل کالای قاچاق توسط خودرو‌های به اصطلاح شوتی در محور‌های این استان باشیم.
وی گفت: کمبود ایست‌های بازرسی و عدم توجه این رانندگان خودرو‌های شوتی موجب شد تا این خودرو‌ها تصادفات هولناکی را در محور‌های این استان رقم بزنند.
ع. م که بر اثر سانحه رانندگی قطع نخاع شد می‌گوید: من ۴ فرزند دارم که بدون تقصیر به دلیل بی توجی راننده‌ای دیگر دچار سانحه تصادف شدم اکنون هم وضعیت زندگی من این است فرزندانم نتوانستند درس بخوانند دو دختر و پسرم از سن ۱۰ سالگی تاکنون در مکانیکی خودرو و خیاطی‌ها کار می‌کنند تا بتوانیم امرار معاش کنیم با گریه می‌گوید می‌دانم امثال من کم نیستند، ولی مسئولان باید چاره اندیشی کنند.
وجود جاده‌هایی با ظرفیت نامناسب، روسازی نامناسب و ناامن، طرح هندسی خطر آفرین، شیب‌های قائم تند و طولانی و همچنین لغزندگی سطح راه‌ها از جمله موارد حادثه آفرین در بخش ساخت و ساز جاده‌ای و استفاده از وسایل نقلیه فرسوده، نقص فنی خودرو، استاندارد نبودن خودرو‌ها و ده‌ها مشکل دیگر نیز از جمله موارد حادثه ساز وسایل نقلیه به شمار می‌رود.
محمد احمدی کارشناس جامعه شناسی می‌گوید: بسیاری از هزینه‌های پنهان از جمله هزینه‌های خدمات پزشکی، روان‌پزشکی وخدمات پلیس بر اثر تصادفات و حوادث جاده‌ای درون و برون‌شهری برجامعه ما تحمیل می‌شود.
سرهنگ بهنام ویسی پور، رئیس پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه گفت: عامل انسانی (تخلفات رانندگی) علت ۸۰ درصد تصادفات این استان را تشکیل می‌دهد چرا که مردم با توجه به شرایط جاده رانندگی نمی‌کنند و ۲۰ درصد مابقی را نقص جاده، ایمن نبودن وسیله نقلیه و شرایط اقلیمی به خود اختصاص داده اند.
وی افزود: سرعت مجاز در جاده‌های استان ۹۵ کیلومتر و هنگام لغزنده بودن جاده ۵۰ کیلومتر است، بنابراین وقتی سرعت بیش از ۹۵ و ۱۰۰ کیلومتر شود، قطعاً حادثه پیش می‌آید.
فرمانده پلیس راه کهگیلویه وبویراحمد از افزایش ۲۴ درصدی تصادفات امسال نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت: در تصادفات امسال علاوه بر کمبود محور‌های چهار خطه عامل انسانی نقش زیادی در افزایش حوادث جاده‌ای داشته است.
سرهنگ ویسی پور افزود: پلیس راه از تمام ظرفیت‌ها برای کنترل سوانح ترافیکی بهره می‌گیرد، اما بی توجهی برخی رانندگان با توجه به قدیمی بودن اکثر محور‌های استان حوادث دلخراشی را ایجاد می‌کند.
فرمانده‌ی پلیس راه استان گفت: کار تست سلامت از برخی رانندگان نیز انجام می‌گیرد که در صورت مثبت بودن آزمایش‌ها علاوه بر معرفی به مراجع قضایی فرد خاطی به مدت ۶ ماه از رانندگی محروم می‌شود.
گزارش مکتوب: کابوس بی پایان بر جاده های کهگیلویه و بویراحمد
رئیس پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه از بس که توصیه کردیم دیگر توصیه اثر ندارد، اضافه کرد: به مردم التماس می‌کنیم که قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند و جان خود و دیگران را با عجله و شتاب به خطر نیندازند و حتی الامکان از رانندگی در شب خوداری کنند، ولی گویا گوش آن‌ها بدهکار نصیحت و توصیه‌های ایمنی پلیس راه نیست.
فرمانده پلیس راهور استان هم با بیان اینکه سرعت مجاز، میزان سرعتی است که توسط قانون تعیین می‌شود و سرعت مطمئنه سرعتی است که راننده در زمان مشاهده و مواجهه با موقعیت‌های حادثه ساز و پیش بینی وقوع تصادف می‌تواند خودرو را کنترل و متوقف کند گفت: در سرعت غیر مجاز، راننده فرصت پیدا نمی‌کند که در صورت مواجهه با صحنه‌ای خطرناک و حادثه ساز، وسیله نقلیه را کنترل و متوقف کرده و از وقوع تصادف جلوگیری کند.
سرهنگ خوشوقت به رانندگان وسایل نقلیه توصیه کرد هنگام رانندگی از گفت و گو با تلفن همراه یا سرنشینان خودرو، خوردن و آشامیدن و استعمال دخانیات پرهیز کنند چرا که این سهل انگاری‌ها باعث حواس پرتی راننده و بی توجهی به جلو می‌شود و امکان وقوع حادثه را زیاد می کند.
در این رابطه جلیل سرپرست اورژانس ۱۱۵ استان هم گفت: امسال حوادث ترافیکی استان بیش از ۴ هزار مصدوم و ۷۰ کشته در محل حادثه برجای گذاشت که این آمار بسیار نگران کننده است.
آقای نصیری راد مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان هم از در دست اجرا بودن حذف و آشکار سازی بیش از ۲۰۰ نقطه حادثه خیز در محور‌های اصلی و فرعی استان خبر داد و گفت: حدود ۲۰ نقطه از نقاط حادثه خیز در دراز مدت حذف می‌شوند، اما کار حذف یا آشکارسازی بسیاری از این نقاط رو به اتمام است.
گزارش مکتوب: کابوس بی پایان بر جاده های کهگیلویه و بویراحمد
این در حالی است که فرمانده انتظامی استان در جلسه شورای ترافیک استان از کم کاری دستگاه‌ها در رفع مشکلات ترافیکی انتقاد کرد و گفت: برای نمونه ۵ سال در شورای ترافیک و شورای تامین استان عضو هستم و طی این مدت توانسته ایم از مجموع ۹۵ نقطه حادثه خیز به ۶۵ نقطه برسیم که کمتر از ۳۰ نقطه اصلاح شدند این در حالی است که سایر نقاط روزانه بستر حوادث ترافیکی است.
سردار انصاری با بیان اینکه تعداد دوربین‌های کنترل سرعت در استان کافی نیست تاکید کرد: باید افزایش و توسعه زیرساختی پایش عملیاتی شود.
گزارش مکتوب: کابوس بی پایان بر جاده های کهگیلویه و بویراحمد
استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در نشست شورای ترافیک استان گفت:باید برای کیفیت طرح‌های راهسازی نهایت تلاش انجام گیرد.
حسین کلانتری به کار گیری تمام توان برای کاهش تلفات در محور‌های استان را خواستار شد و افزود: صدا و سیمای مرکز استان به عنوان یک نهاد فرهنگی برای نهادینه کردن فرهنگ ترافیکی خوب عمل کرده که شایسته تقدیر است.
در پایان اینکه می‌دانیم مرگ بالاخره یک روز سر می‌رسد، برای هرکسی به یک بهانه، با میلیارد‌ها شکل برای میلیارد‌ها انسان، اما این توجیه خوبی برای کنار آمدن با مرگ‌های جاده‌ای نیست که این جان‌باختن‌ها اساسا غیرطبیعی و پرتاوان است.
بخشی از دلایل وقوع حادثه رانندگی (مثلت مرگ راننده، جاده و خودرو) دست مسئولان را می‌بوسد و بخشی دیگر دوری از عجله و شتاب و رعایت فرهنگ رانندگی از سوی راننده است پس بیایم محتاط برانیم.
به امید روزی که حوادث رانندگی در اتسان به حداقل برسد. نویسنده : محمدجعفر درزاده

نظر شما