سرویس ایران جوان آنلاین: انگار حوادث جادهای به موضوعی برای رقابت مسئولان استانی و کشوری تبدیل شده است. رقابتی که هر کس آمار دقیقتری از تعداد کشته شدگان یا نقاط حادثه خیز بدهد، رتبه برتر را از آن خود میکند. کافی است اخبار موجود در این رابطه را مرور کنیم تا به صحت این ادعا پیببریم. بخصوص وقتی که متولیان امر هر بار از نقاط حادثه خیز و میزان تصادفات آن حرف میزنند و کاری برای رفع آن نمیکنند. همیشه بعد از هر تصادف، یا خودرو قاتل به عنوان قاتل اعلام میشود یا جاده و اگر قاتلی وجود نداشته باشد، اشتباهات رانندگی، سرپوشی بر کم کاریهای مسئولان است تا آنها خود را مقصر ندانند.
سال گذشته بود که سازمان بهداشت جهانی آمار تکان دهندهای از میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات را منتشر کرد. مرگ سالانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در حوادث رانندگی جهان و البته ایران در این آمار با نرخ ۳۰/ ۳۲ درصدی مرگ ومیر جادهای در رتبه ۳۸ قرار داشت. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد در سال ۲۰۱۸ هر ۲۴ ثانیه یک نفر در جادههای جهان کشته میشود و تصادفات رانندگی، قاتل شماره یک گروه سنی ۵ تا ۲۹ سال است.
سال گذشته بود که سازمان بهداشت جهانی آمار تکان دهندهای از میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات را منتشر کرد. مرگ سالانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در حوادث رانندگی جهان و البته ایران در این آمار با نرخ ۳۰/ ۳۲ درصدی مرگ ومیر جادهای در رتبه ۳۸ قرار داشت. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد در سال ۲۰۱۸ هر ۲۴ ثانیه یک نفر در جادههای جهان کشته میشود و تصادفات رانندگی، قاتل شماره یک گروه سنی ۵ تا ۲۹ سال است.
اما نکته حائز اهمیت در انتهای این گزارش بود که اعلام شده بود به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در کشورها، سهم سوئد تنها ۴۹ /۲، سهم هلند ۸۱/ ۲ و آلمان نیز ۵۴ /۳ درصد است که نشان میدهد کشورهای اروپایی در آستانه صفر کردن آمار تصادفات جادهای هستند و فاجعه جادههای ایران با ۳۰ /۳۲ به شدت خودنمایی میکرد.
حالا دیگر مهم نیست ایران در کجای این جدول قرار دارد، چون وقتی به نسبت تعداد افراد و خودروها و همچنین جمعیت کشورها توجه میکنیم، به وضعیت ناگوار راههای خودمان بیشتر پیمیبریم.
مسئولان فقط آمار میدهند
متأسفانه در ایران برای رفع مشکلات و معضلات کاری صورت نمیگیرد. همین که مسئولان میدانند و اطلاعاتشان نسبت به تعداد تصادفات و فوتیها بالاست، کافیاست. همین روز گذشته بود که اعلام شد بررسی آمارهای تصادفات در جادههای کهگیلویه و بویراحمد از صدرنشینی محور یاسوج به اصفهان در تصادفات منجر به فوت استان خبر میدهد. موضوعی که در شورای ترافیک استان عنوان شده و اعلام شد طی پنج ماهه ابتدایی سالجاری ۱۳ نفر در این محور جان باختهاند.
ناگفته نماند مجموع آمارهای تلفات رانندگی کهگیلویه و بویراحمد از فوت ۱۰۴ نفر در تصادفات برون شهری، درون شهری و روستایی استان خبر میدهند. جدای از تعداد مصدومان که هزینه و خسارتشان چه از نظر مالی و چه معنوی بیش از فوتیهاست و ضربات جبران ناپذیری که به خانوادههایی که به خاطر از دست دادن عزیزانشان، بخصوص اگر نانآور خانواده باشد، وارد میشود، باید پرسید چرا مسئولانی که تا این حد در مورد نقاط حادثه خیز و میزان مرگ ومیرها خبر دارند، کاری برای رفع آن نمیکنند؟
تأسفبارتر اینکه رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد هم چنان آمار دقیقی از وضعیت این استان داده که اگر کسی بخواهد کاری برای رفع معضلات بکند در کمتر از چند روز میتواند آن را به نتیجه برساند.
وقتی بهنام ویسی گفت که از مجموع فوتیهای تصادفات رانندگی پنج ماهه ابتدایی سالجاری استان، ۵۳ مورد مربوط به شهرستان بویراحمد است. همچنین شهرستانهای گچساران و باشت با ۱۲ فوتی در رده بعدی مرگ ناسی از حوادث رانندگی قرار دارد. کمربندی یاسوج به طول ۱۵کیلومتر، محور یاسوج به اصفهان و یاسوج به بابا میدان از جمله نقاط پر حادثه استان محسوب میشود و در محور یاسوج به اقلید محدوده تنگ مهریان وجود باغ تالارها مشکلات متعدد ترافیکی را رقم زده است و در این نقطه نیز بروز ترافیک و تصادفات ناشی از ازدحام گزارش میشود.
در دنیا به ازای هر ۱۰هزار خودرو سالانه حدود ۹ نفر در تصادف کشته میشوند، در حالی که در ایران به ازای این تعداد خودرو، ۳۷نفر کشته میدهیم.
به هرحال کهگیلویه و بویراحمد، مشتی است از خروار. شاید این جادهها اگر برای مردم امنیت ندارد، حداقل برای مسئولانی که بتوانند بودجهای بگیرند تا آمار دقیق فوتیها را نقطه به نقطه اعلام کنند، نان دارد.
نظر شما