شناسهٔ خبر: 3522528 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

کرمانشاه شناسنامه کشتی ایران است

جام جهان پهلوان تختی میزبان 300 کشتی‌گیر در قالب 20 تیم از جهان است.

صاحب‌خبر -

نشست خبری جام بین‌المللی جهان پهلوان غلامرضا تختی با حضور علیرضا حیدری نایب رئیس و سخنگوی فدراسیون کشتی، عسکری مدیر روابط عمومی فدراسیون کشتی و مجتبی جوهری مدیرکل اداره ورزش و جوانان در سالن جلسات شهید هادیان مجموعه ورزشی آزادی کرمانشاه تشکیل شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در کرمانشاه، نایب رئیس و سخنگوی فدراسیون کشتی ایران در این نشست گفت: جایگاه والای ورزش کشتی استان کرمانشاه برهیچ کسی پوشیده نیست و همگان می‌دانند که کرمانشاه از اصلی‌ترین قطب‌های کشتی در ایران است.

علیرضا رضایی اظهار داشت: کرمانشاه در کشتی پیشنه درخشانی دارد و همین چشمه‌های جوشانش آن را قطب کشتی کشور کرده است.

وی افزود: کرمانشاه بهترین تماشچیان ایران و جهان در کشتی دارد و مردم آن ریزبین و زاویه‌ دقیقی به مسایل فنی نگاه می‌کنند و کشتی را به خوبی می‌فهمند.

نایب رئیس و سخنگوی فدراسیون کشتی ایران گفت: کرمانشاه شناسنامه کشتی ایران است و بزرگانی  همچون برادران محبی و افراد بزرگی دارد که در گذشته نیزخیلی از پیشکسوتان، قهرمانان و ورزشکاران این خطه در میادین مختلف بین‌المللی در رده‌های مختلف سنی، نونهالان، نوجوانان و جوانان و بزرگشالان در کشور و جهان افتخار آفریده‌اند.

رضایی ادامه داد: جام تختی از جایگاه ویژه‌ای در تقویم فدراسیون کشتی ایران و تقویم فیلا برخوردار است، لذا برگزاری باشکوه این مسابقات از هرچیز دیگری برای ما مهم‌تر استو بر این اساس میزبانی این مسابقات با توجه به علاقه و توجه بی‌شائبه مردم کشتی‌دوست کرمانشاه که همواره جزء پرشور و شوق‌ترین تماشاگران بودند به استان کرمانشاه واگذار شد.

وی افزود: برگزاری چنین مسابقاتی که ازسطح بسیار بالایی درعرصه بین‌المللی برخوردار است باید علاوه بر مسئولین هیئت کشتی و اداره کل ورزش و جوانان، مدیریت ارشد استان نیز پا پیش بگذارند و همه تلاش کنند این مسابقات به بهترین شکل ممکن برگزار شود.

سخنگوی فدراسیون کشتی گفت: برای برگزاری این مسابقات در استان کرمانشاه تاکنون جلسات بسیاری با مدیریت ارشد این استان برگزار کرده و آنها نیز قول مساعدت در برگزاری این مسابقات را داده‌اند و ما همچنان منتظر مساعدت‌های بیشتر مسئولین ارشد استان کرمانشاه هستیم.

رضایی ادامه داد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از 45 کشور جهان برای حضور در این مسابقات دعوت شد که تاکنون 20 کشور برای حضور در تورنمنت بین‌المللی جام تختی اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی افزود: تیم‌های؛ اوکراین، قرقیزستان، کاستاریکا، مصر، آمریکا، بنگلادش، نیکاراگوئه، بلغارستان، کره‌شمالی، چین، پاکستان، تونس، آذربایجان، ارمنستان، هند، ساحل عاج، عراق، گرجستان، عراق، گرجستان، ترکمنستان و روسیه 20 تیمی هستند که در این رقابت حضور دارند.

نایب رئیس فدراسیون کشتی گفت:این تیم‌ها از تیم‌های تراز اول جهان هستند و هشت تیم تراز اول جهان هم در رقابت‌های جام تختی شرکت خواهند کرد.

رضایی ادامه داد: البته تیم‌های متوسط هم در این رقابت‌ها حضور دارند و خاصیت‌های تورنمنت‌های بین‌المللی همین است.

وی افزود: ما همچنان منتظریم که در روزهای آینده تعداد کشورهای شرکت کننده در این مسابقات بیشتر شود  و کشتی‌گیران ترکیه که هم طبق تفاهم‌نامه بین دو فدراسیون توافق شده که دو کشور در رقابت‌های بین‌المللی که میزبان‌اند، موظف هستند در این رقابت‌های شرکت کنند که اعتمال این را هم دارد در روز آخر ترکیه حضور یابند، چون کشتی‌گیران این کشور نیاز به ویزا ندارند.

سخنگوی فدراسیون کشتی گفت:جام جهان پهلوان تختی جزء سه تورنمنت برتر کشتی جهان در زمینه حضور متعدد کشورهای خارجی است.

رضایی ادامه داد: در هر وزن 5 تا 6 کشتی‌گیر ایرانی حضور خواهد دارند و از کرمانشاه یک تیم به نام ایران شرکت خواهد کرد.

وی افزود: برای نخستین بار بیش از 300 کشتی‌گیر داخلی و خارجی در سه رشته آزاد، فرنگی و پهلوانی در جام جهان پهلوان تختی با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

سخنگوی فدراسیون کشتی گفت: مسابقات جام جهان پهلوان تختی به لحاظ آماری و تاریخی قدیمی‌ترین تورنمنت بین‌المللی بعداز انقلاب است، پس برای فدراسیون و کشورمان اهمیت فراوان دارد و برگزاری آن نیز باید در شأن مردم ایران باشد و این مهم اهمیت آن را دو چندان کرده است.

رضایی ادامه داد: بعداز سال 80 و برگزاری چند دوره‌ای رقابت‌های فرنگی در قالب جام یادگار امام (ره) و آزاد در قالب کشتی آزاد در نهایت تصمیم بر این شد که برای هم‌افزایی و برگزاری باشکوه این رقابت‌ها هر دو در قالب جام تختی برگزار شوند.

وی افزود: دو ماه پیش نامه‌ای از فیلا به تمام فدراسیون‌های کشتی کشورها ابلاغ شد که تمامی کشتی‌های بومی و سنتی باید زیرنظر فدراسیون‌های ملی باشد.

سخنگوی فدراسیون کشتی گفت: فدراسیون کشتی در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای امضا کرد و کشتی پهلوانی را به فدراسیون کشتی واگذار کردند.

رضایی ادامه داد: فدراسیون کشتی به‌دنبال بین‌المللی کردن کشتی‌های سنتی ایران همچون کشتی با کمربند، کشتی پهلوانی، کشتی آلیش، کشتی با چوخه، کشتی ساحلی و... است.

وی افزود: کشتی پهلوانی ایران به کشتی روز دنیا بسیار نزدیک است و باید آن را به ثبت جهانی برسانیم.

سخنگوی فدراسیون کشتی گفت: تصمیم فیلا برای گنجاندن مسابقات کشتی ساحلی و کشتی با کمربند به مسابقات آسیایی 2018 اندونزی جدی است و  ایران در این دو رشته و حتی در رشته‌هایی نظیر کشتی با چوخه نیز این توانایی و پتانسیل را دارد که در دنیا بدرخشد و کشتی‌گیران می‌تواند مدال‌های مختلفی کسب کنند.

رضایی ادامه داد: جوایز تک وزن کشتی پهلوانی برای نفرات اول تا سوم به ترتیب 20، 12 و 8 هزار دلار است.

وی افزود: هنوز برای نفرات برتر کشتی آزاد و فرنگی جام جهان پهلوان تختی جوایزی در نظر گرفته نشده است.

سخنگوی فدراسیون کشتی به برگزاری مسابقات کشتی پهلوانی در جام بین‌المللی جهان پهلوان تختی اشاره کرد و گفت: با توجه به تاکید اتحادیه جهانی کشتی مبنی بر این که تمامی مسابقات کشتی بومی محلی باید زیرنظر فدراسیون‌های کشتی کشورها برگزار شود و همچنین تاکید بر خارج کردن کشتی از انحصار دو رشته آزاد و فرنگی، تصمیم گرفتیم که در جام تختی برای اولین بار مسابقات کشتی پهلوانی را نیز برگزار کنیم که بسیار مورد استقبال اتحادیه جهانی کشتی نیز قرار گرفت.

رضایی درباره قیمت بلیط این مسابقات برای تماشاچیان گفت: ما همیشه در فدراسیون کشتی تلاشمان بر این بوده که تمامی مسابقات کشتی را به گونه‌ای برگزار کنیم که حضور تماشاچیان در سالن‌ها رایگان باشد و هیچ گونه بلیط فروشی نداشته باشیم، اما به دلیل هزینه‌هایی که هیئت کشتی و اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه انجام داده‌اند، فدراسیون کشتی در این زمینه ورود پیدا نکرده و شرایط بلیط فروشی را به مسئولین استان واگذار کرده است. 

وی افزود: مسابقات جام جهان پهلوان تختی همواره از اصلی‌ترین ملاک‌های فدراسیون کشتی برای انتخابی تیم ملی بوده و در این دوره از مسابقات نیز چنین خواهد بود.

سخنگوی فدراسیون کشتی گفت: در خلال برگزاری جام تختی در نظر داریم مراسمی در راستای تجلیل از بزرگان و پیشکسوتان کشتی استان کرمانشاه برگزار کنیم، چرا که این استان دارای بزرگان و پیشکسوتان بسیاری درعرصه کشتی است.

رضایی ادامه داد: فدراسیون کشتی منابع مالی بسیار محدودی را در اختیار دارد و هنوز هم نتوانسته‌ایم اسپانسری برای جام تختی پیدا کنیم و از سویی دیگر تاکنون هیچ کمکی که قرار شده به فدراسیون بشود، محقق نشده که انتظار داریم ظرف چند روز آینده این کمک‌ها به فدراسیون انجام شود تا شاهد برگزاری مسابقاتی با کیفیت در استان کرمانشاه باشیم.

 وی افزود: ایران زمانی از ترکیه مربی وارد می‌کرد و ترکیه در دهه هشتاد تا نود نتوانست مدال بگیرد و این کشور که در دنیا آقایی می‌کرد سراشیبی وحشتناکی را طی کرد، اما با توجه مضاعف امروز ترکیه به جایگاهی رسیده که  در نونهالان، نوجوانان رقیب اصلی کشور ماست که ترکیه در تعقیب آن است و برای ماندن در این سطح به حمایت نیاز دارد و این حرکت نیز حرکتی خودجوش بوده است.

نایب رئیس فدراسیون کشتی به اهمیت رقابت‌های کشتی جام تختی اشاره کرد و  گفت: مسابقات جام تختی همواره یکی از ملاک‌های حضور در قهرمانی آسیا و جام جهانی بوده است.

رضایی ادامه داد: در رقابت‌های آزاد که فروردین ماه سال آینده در آمریکا برگزار می‌شود، دو تیم اصلی و ذخیره از ایران حضور دارند که با تلفیق نفراتی که در رقابت‌های جهانی ازبکستان و جام تختی به این رقابت‌ها اعزام می‌شوند.

نایب رئیس فدراسیون کشتی گفت: فدراسیون منابع مالی چندانی ندارد و البته مشکلات پرداخت هزینه‌ها و کمک‌ها و اسپانسر مسابقات هنوز کامل برطرف نشده است.

رضایی ادامه داد: اما مسئولان ارشد استان کرمانشاه برای رفع مشکلات در زمان باقی مانده قول مساعد داده‌اند.

وی در پایان گفت: مسابقات جام تختی در دو رشته آزاد و فرنگی به صورت همزمان برگزار می‌شود، به نحو که چهار وزن اول هر دو رشته در روز اول (پنجشنبه 23 بهمن) و اوزان بعدی به همراه مسابقات تک وزن کشتی پهلوانی نیز در روز دوم (جمعه 24 بهمن ماه) در سالن شش هزار نفری امام (ره) کرمانشاه برگزار خواهد شد.

نظر شما