شناسهٔ خبر: 3506681 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برگزاری مسابقات جام تختی در سه بخش مختلف گام بلندی برای توسعه کشتی است

کرمانشاه - ایرنا - سخنگوی فدراسیون کشتی گفت: برگزاری مسابقات کشتی جام جهان پهلوان تختی در بخش های آزاد، فرنگی و پهلوانی در واقع می تواند گام بلندی برای توسعه این رشته که ورزش اول ما نیز به حساب می آید، باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، 'علیرضا رضایی' روز یکشنبه در نشستی خبری با اصحاب رسانه به سئوالات مختلف خبرنگاران در خصوص برگزاری مسابقات کشتی بین المللی جام جهان پهلوان تختی در کرمانشاه پاسخ داد.

وی با اشاره به حضور نزدیک به 300 کشتی گیر داخلی و خارجی در مسابقات جام جهان پهلوان تختی و در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا که چرا فدراسیون تصمیم به برگزاری مسابقات در سه بخش آزاد، فرنگی و پهلوانی کرد؟ گفت: رقابت های جام جهان پهلوان تختی تا سال80 در هر دو بخش آزاد و فرنگی برگزار می شد که از این سال به بعد این دو بخش از یکدیگر جدا و در قالب دو عنوان رقابت هایشان برگزار گردید.

رضایی افزود: تا سال گذشته مسابقات آزاد در قالب جام تختی و مسابقات فرنگی نیز در قالب جام یادگار امام (ره) برگزار می شد اما امسال تصمیم براین گرفته شد به دلیل هماهنگی بیشتر این دو بخش با یکدیگر مسابقات در یک قالب و به صورت همزمان برگزار شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر به خاطر توجه به رده های سنی پایه، مسابقات جام یادگار امام که در تقویم فیلا نیز به ثبت رسیده را امسال در رده سنی نوجوانان و به میزبانی مشهد برگزار کردیم تا مسابقات رده سنی بزرگسالان در قالب جام تختی و در کنار رقابت های آزاد برگزار شود.

سخنگوی فدراسیون کشتی افزود: از سوی دیگر پس از دریافت نامه از سوی اتحادیه جهانی کشتی در دو سال پیش که طی آن اعلام شد مسابقات کشتی سنتی و بومی باید زیرنظر فدراسیون برگزار شود، تفاهم نامه ای با فدراسیون ورزش های پهلوانی منعقد و کشتی پهلوانی نیز به زیرمجموعه فدراسیون کشتی منتقل شد.

رضایی با بیان اینکه این تصمیم می تواند در رونق کشتی پهلوانی بسیار موثر باشد، خاطرنشان کرد: برهمین اساس و به خاطر در معرض توجه قرار گرفتن هرچه بیشتر این مسابقات، فدراسیون تصمیم گرفت تا رقابت های کشتی پهلوانی را نیز به مسابقات جام جهان پهلوان تختی که یکی از مسابقات معتبر بین المللی محسوب می شود، اضافه کند تا به این وسیله مسابقات را به شکل رسمی در آورد.

وی یادآور شد: برای مسابقات پهلوانی جوایز بسیار خوبی در نظر گرفته شده به گونه ای که به نفر اول 20 هزار دلار، نفر دوم 12 هزار دلار و نفر سوم هم هشت هزار دلار پاداش تعلق می گیرد.

دارنده هشت مدال قهرمانی المپیک و مسابقات جهانی و آسیایی، همچنین از تصمیم فیلا برای گنجاندن مسابقات کشتی ساحلی و کشتی با کمربند به مسابقات آسیایی 2018 اندونزی خبر داد و گفت: ایران در این دو بخش و حتی در رشته هایی نظیر کشتی با چوخه نیز این توانایی و پتانسیل را دارد که در دنیا بدرخشد.

رضایی همچنین در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار ایرنا، در خصوص ملاک انتخاب کشتی گیران منتخب ایران در دو بخش آزاد و فرنگی اظهار کرد: نفرات برتر مسابقات قهرمانی کشور و همچنین حضور در مسابقات قهرمانی جهان سال گذشته که برخی از کشتی گیران نتوانستند نظر کادر فنی را بخوبی جلب کنند مهمترین ملاک انتخاب تیم های منتخب کشورمان در این مسابقات بود.

وی، همچنین با بیان اینکه مسابقات جام جهان پهلوان تختی یکی از مهمترین ملاک های مسوولین فدراسیون و کادر فنی تیم ملی برای حضور کشتی گیران در مسابقات مختلف جهانی و آسیایی است، یادآور شد: مطمئنا نفراتی از مدال آوران این مسابقات به رقابت های جام جهانی کشتی و مسابقات قهرمانی آسیا در هر دو بخش آزاد و فرنگی اعزام می شوند.

وی، یادآور شد: مسابقات آزاد و فرنگی در هشت وزن برگزار می شود و در هر وزن هم حدود پنج تا شش کشتی گیر حضور می یابند.

سخنگوی فدراسیون کشتی در ادامه با اشاره به اینکه 45 کشور جهان برای حضور در مسابقات دعوت شده اند، یادآور شد: تاکنون 20 کشور جهان از جمله آمریکا، روسیه، کره شمالی، پاکستان، عراق، چین، هندوستان، ساحل عاج، گرجستان، عراق، ترکمنستان و ... برای حضور در این مسابقات اعلام آمادگی کرده اند که با توجه به سایر تورنمنت های بین المللی که در جهان برگزار می شود و کمتر از 10 کشور در آن شرکت می کنند، آمار خوب و قابل توجهی است.

رضایی با اشاره به برگزاری مسابقات جام جهان پهلوان تختی در روزهای 23 و 24 بهمن، خاطرنشان کرد: در روز اول مسابقات چهار وزن آزاد و چهار وزن فرنگی و در روز دوم هم چهار وزن باقی مانده آزاد و فرنگی به اضافه کشتی پهلوانی برگزار می شود.

وی در پایان با اشاره به اهمیت مسابقات جام جهان پهلوان تختی و اعتبار این مسابقات در بین کشورهای صاحب نام کشتی جهان، ابراز امیدواری کرد تا این رقابت ها به بهترین شکل ممکن برگزار شود و کرمانشاه باز هم بتواند شایستگی های خود را در میزبانی رویدادهای مهم بین المللی اثبات کند.

مسابقات کشتی جام جهان پهلوان تختی در بخش های آزاد، فرنگی و پهلوانی و با حضور 20 کشور جهان در سرسرای شش هزار نفری امام (ره) کرمانشاه برگزار می شود.

7458/8066

نظر شما