شناسهٔ خبر: 35149796 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

با پشت کردن به بوریس جانسون

مجلس انگلیس مهار برگزیت را بدست گرفت

رئیس حزب کارگر انگلیس گفت اگر بوریس جانسون نخست وزیر این کشور به سیاست خود درباره برگزیت اعتماد دارد باید آن را به رای عمومی گذاشت

صاحب‌خبر -

مجلس انگلیس مهار برگزیت را بدست گرفت   به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما از لندن؛ یک ائتلاف بین حزبی در مجلس عوام انگلیس توانست روز سه شنبه بوریس جانسون نخست وزیر این کشور را در تلاش برای پیشگیری از خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا شکست دهد.

این شکست که در جریان یک رای گیری در مجلس انگلیس پدید آمد موجب شد جانسون اعلام کند فورا پیگیر برگزاری انتخابات زودهنگام خواهد شد.

نمایندگان مجلس عوام انگلیس با ۳۲۸ رای موافق در برابر ۳۰۱ رای مخالف به طرحی علیه «برگزیت بدون توافق» رای دادند. این طرح را احزاب مخالف و نیز نمایندگان طغیانگر حزب محافظه کار جانسون ارائه کردند که به آن‌ها هشدار داده بودند در صورت سرپیچی از دولت، از حزب محافظه کار اخراج خواهند شد.

پیروزی سه شنبه شب، نخستین مانع سر راه نمایندگان مخالف خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون حصول توافقی با این اتحادیه بود. آن‌ها روز چهارشنبه به دنبال تصویب قانونی با هدف اجبار جانسون به پیگیری درخواست تاخیر برگزیت تا روز ۳۱ ژانویه میلادی خواهند بود مگر این که وی توافقی را درباره مفاد و شیوه خروج از اتحادیه اروپا در مجلس این کشور تصویب کند.

نمایندگانی که از حزب محافظه کار علیه جانسون رای دادند و در معرض اخراج هستند عبارت اند از نیکولاس سومس نوه وینستون چرچیل نخست وزیر اسبق انگلیس‏، فیلیپ هاموند و کنت کلارک که هر دو زمانی وزرای دارایی انگلیس بودند. جانسون بعد از این رای گیری در مجلس عوام گفت: خواهان برگزاری انتخابات نیست، اما اگر نمایندگان روز چهارشنبه به توقف مذاکرات و پیگیری تاخیری دوباره در برگزیت رای دهند تنها راه حل این بن بست، مراجعه به آرای عمومی خواهد بود.

جرمی کوربین رئیس حزب کارگر انگلیس نیز گفت: اگر بوریس جانسون نخست وزیر این کشور به سیاست خود درباره برگزیت اعتماد دارد باید آن را به رای عمومی گذاشت.

جانسون که با شعار اجرای بی کم و کاست برگزیت به نخست وزیری رسید روز‌های اخیر توانست حمایت ملکه انگلیس را برای تعلیق پنج هفته‌ای مجلس این کشور به دست آورد. حمایتی که به گفته منتقدان، کودتای آشکار علیه نماد دموکراسی در انگلیس و بستن دهان منتقدان به شمار می‌آید. وی وعده داده بود نهم آبان انگلیس را از اتحادیه اروپا خارج کند. وعده بوریس جانسون در روز‌های اخیر‏، جنجال بزرگی را در بیشتر مناطق انگلیس به راه انداخته است.

 

نظر شما