شناسهٔ خبر: 35137436 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تهدید جانسون به برگزاری انتخابات زودهنگام

تهران - ایرنا - «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس که با «شورش» پارلمانی بر سر برگزیت بدون توافق مواجه است، تهدید کرده که انتخابات زودهنگام برگزار می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری فرانسه، اعضایی از هم حزبی های محافظه کار نخست وزیر انگلیس خود را آماده می کنند تا با ملحق شدن به نمایندگان مخالف، خروج این کشور را از اتحادیه اروپا درصورت فقدان توافق با بروکسل تا چند هفته آتی به تاخیر بیندازند.

یک مقام ارشد دولت انگلیس گفت: اگر آنها بتوانند در رای گیری عصر امروز (سه شنبه) به نتیجه مثبتی برسند، جانسون تهدید کرده که خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام تا ۱۴ اکتبر(۲۲مهر) خواهد شد که تقویت موضع وی را هدف قرار می دهد.

جانسون ژوئیه گذشته با وعده اجرای همه پرسی سال ۲۰۱۶ و خارج کردن بریتانیا از اتحادیه اروپا تا  ۳۱ اکتبر (۹ آبان) به کرسی نخست وزیری انگلیس دست یافت.

نخست وزیر انگلیس گفته که به دنبال جدایی دوستانه و با توافق با بروکسل است اما پیشنهادهای خروج را رد کرده و می گوید خواستار خروج بدون توافق است. اما بسیاری  از نمایندگان پارلمان انگلیس نگران خروج «بدون توافق» هستند و می گویند در این صورت اختلال اقتصادی بزرگی رخ خواهد داد. برخی از اعضای حزب محافظه کار امروز تلاش خواهند کرد قانونی را در مخالفت با چنین سناریویی وضع کنند.

آنها نخست به دنبال کنترل دستور کار پارلمان خواهند بود تا فرصتی را برای مذاکره در روز چهارشنبه بر سر طرحی بدست آورند تا  در صورت دست نیافتن به توافقی تا مهلت کنونی تعیین شده در روند برگزیت تا ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ تاخیر ایجاد کنند.

عصر دوشنبه جانسون در بیانیه ای از ساختمان شماره ۱۰ خیابان داوونینگ استریت (دفتر رسمی نخست وزیری) با هر گونه تغییری در روند کنونی مخالفت کرد؛ و گفت: احتمال دستیابی به توافقی با بروکسل «در آستانه نشست سران اتحادیه اروپا در بازه زمانی ۱۷ تا ۱۸ اکتبر (۲۵ و ۲۶ مهر) افزایش یافته است.

وی با ربط دادن این مساله با موضع سختگیرانه خود گفت: رای نمایندگان برای تاخیر برگزیت مانعی در مقابل موضع انگلیس خواهد بود. من تحت هیچ شرایطی از بروکسل نخواهم خواست در این روند تاخیر ایجاد کند.

آخرین فرصت

«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر روز دوشنبه گفت این هفته احتمالا آخرین فرصت خواهد بود.

قانون پیشنهادی حزب کارگر بیان می کند که اگر نمایندگان پارلمان توافق با اتحادیه اروپا را نپذیرند یا برگزیت «بدون توافق» را تا ۱۹ اکتبر یعنی روز بعد از اجلاس سران اتحادیه اروپا، تایید نکنند، جانسون باید به دنبال تاخیر در برگزیت باشد.

کوربین گفت اگر این قانون تصویب نشود حزب کارگر می تواند از رای عدم اعتماد به دولت جانسون حمایت کند که می تواند به برگزاری انتخابات سراسری منجر شود.

جانسون در بیان تهدید خود درباره برگزاری انتخابات زودهنگام گفت: اطمینان دارد که دوسوم نمایندگان از آن حمایت خواهند کرد اما او در بیانیه عمومی خود تاکید کرد که این چیزی نیست که من و شما بخواهیم.

نظر شما