شناسهٔ خبر: 34390674 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

عدم آمادگی آلمان برای حضور در ائتلاف اروپایی

صاحب‌خبر -

یک روزنامه آلمانی در گزارشی از عدم آمادگی دولت ائتلافی آلمان برای مشارکت در عملیات حمایتی اروپایی در خلیج فارس و تردیدهای زیادی که در این باره بین احزاب ائتلافی وجود دارد خبر داد.
روزنامه «فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ» در مطلبی از تردید سیاستمداران آلمانی درباره مشارکت در عملیات اسکورت دریایی اروپایی در خلیج فارس خبر داده و نوشت: در ائتلاف بزرگ آلمان هیچ آمادگی درباره این مسئله وجود ندارد که همراه فرانسه، انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی یک ماموریت اسکورت دریایی برای نفتکش‌ها در تنگه هرمز سازماندهی شود.
بعد از توقیف یک نفتکش انگلیسی توسط ایران در تنگه هرمز انگلیس پیشنهاد عملیات حمایت از نفتکش‌های عبوری از این تنگه از طرف کشورهای اروپایی را مطرح کرده است.
سیاستمداران خارجی احزاب متحد مسیحی و حزب سوسیال دموکرات آلمان در حال حاضر مشارکت در چنین عملیات حمایتی اروپایی در خلیج فارس را رد کرده و توصیه می‌کنند که این کار انجام نشود.
عقاید و نظرات در بین سیاستمداران آلمانی درباره یک ماموریت آلمانی که در آن تنها مسئله کنترل و نظارت و نه دخالت مستقیم مطرح باشد متفاوت است. حزب سوسیال دموکرات آلمان در این باره آمادگی نداشته و با این مسئله مخالف است. «نیلز اشمیدت»، سخنگوی فراکسیون سیاست خارجی این حزب در پارلمان آلمان در این باره گفته است: یک مصوبه برای واحدهای نظامی آلمانی در تنگه هرمز جای هیچ گونه بحث ندارد. وی در این باره گفته است که اگر بین ایران و آمریکا درگیری در این منطقه رخ دهد و در قالب یک ماموریت اروپایی نیروهای عضو این اتحادیه هم در منطقه حضور داشته باشند این نیروها  از طرف ایران سریعا به عنوان نیروهایی در جبهه آمریکا تلقی می‌شود. در این صورت ما نمی‌توانیم اگر آمریکا بخواهد شرایط را تشدید کند خود را کنار بکشیم.
وی همچنین تاکید کرد که اروپا نباید به سادگی ایده آمریکایی اسکورت نظامی نفتکش‌ها در منطقه خلیج فارس را از طریق یک مامورنظامی اتحادیه اروپا کپی کند.
«رالف اشتگنر»، معاون حزب سوسیال دموکرات آلمان البته ماموریت‌های صلح طلبانه و حافظ صلح در منطقه را در صورت وجود یک مصوبه بین‌المللی و با موافقت پارلمان آلمان اساسا ارزشمند ارزیابی کرده است.
 در حزب دموکرات مسیحی آلمان هم به صورت محدود با ایفای نقش برای امن تر کردن تردد کشتی‌ها در منطقه خلیج فارس موافقت وجود دارد. البته عملیات اسکورت دریایی نفتکش‌ها با مشارکت آلمان در این حزب هم رد می‌شود.
 

نظر شما