شناسهٔ خبر: 34381331 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دی ولت: تردید آلمان فرصت همکاری اروپا با انگلیس را از بین می برد

تهران - ایرنا - نشریه آلمانی «دی ولت»، پیوستن به طرح تشکیل ائتلاف دریایی انگلیس را فرصتی برای همکاری بین لندن و بروکسل عنوان کرد که با تردید از سوی برلین در حال از دست رفتن است.

صاحب‌خبر -

دی ولت در گزارشی نوشت: بروز تنش بر سر توقیف نفتکش ها بین ایران و انگلیس، این امکان را برای اتحادیه اروپا و انگلیس فراهم کرده که به صورت مشترک منافع اروپا را در منطقه دنبال کنند.
بر این اساس پیوستن به یک ائتلاف دریایی با حضور انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی می تواند منافع زیادی برای آنها داشته باشد اما آلمان در پیوستن به چنین ائتلافی همچنان در تردید است.
دولت جدید انگلیس در بحبوحه تنش دریایی بین ایران و انگلیس آغاز به کار کرده است؛ نفتکش «استنا ایمپرو» همچنان در ایران توقیف است و نفتکش «گریس ۱» حامل نفت ایران نیز در جبل الطارق و هر دو طرف یکدیگر را به دزدی دریایی متهم می کنند.
به نوشته این روزنامه آلمانی، پس از توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز از سوی سپاه پاسداران، «جرمی هانت» وزیر خارجه وقت انگلیس طرح تشکیل یک ائتلاف دریایی را برای حفاظت از کشتی های اروپایی در این منطقه پیشنهاد داد.
هر چند فرانسه و برخی کشورهای کوچک اروپا با این پیشنهاد موافقت کرده اند، اما تردید آلمان و عدم همراهی شمار دیگری از اعضای اتحادیه اروپا اجرای آن را به مخاطره انداخته است.
دی ولت افزود: برلین باید از این فرصت برای پیگیری منافع خود در منطقه استفاده کند.
در حال حاضر کشورهای اروپایی منتظر اعلام جزییات طرح ائتلاف دریایی از سوی دولت جدید انگلیس هستند زیرا با توجه به تغییر وزیران خارجه و دفاع در کابینه «بوریس جانسون»، لندن باید طرحی به روزتر ارائه کند.
در آلمان اما مشارکت و یا عدم مشارکت در چنین ائتلافی به یک موضوع چالش برانگیز در داخل دولت تبدیل شده و موافقان و مخالفان خود را دارد.
در حالیکه مجموعه وزارت خارجه و دولت آلمان از چنین طرحی استقبال کرده و آمادگی برلین را برای مشارکت در آن اعلام کرده اند، احزاب مخالف و حتی حزب «سوسیال دموکرات» شریک دولت ائتلافی با آن موافق نیستند.
علی‌رغم اینکه برلین اعلام کرده بود هنوز تصمیمی برای مشارکت در طرح ائتلاف نظامی انگلیس در خلیج فارس نگرفته اما وزیر خارجه این کشور روز جمعه از تصمیم دولت برای پیوستن به آن خبر داد.
«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان طی جلسه‌ای کوتاه با اعضای کمیته امور خارجی پارلمان گفت که قصد دارد برای مشارکت در ائتلاف دریایی پیشنهادی انگلیس، چند فروند کشتی نظامی به آب‌های جنوب ایران بفرستد.
در همین رابطه رییس کنفرانس امنیتی مونیخ به دولت آلمان توصیه کرد که در طرح پیشنهادی انگلیس برای تشکیل یک ائتلاف دریایی برای حفاظت از کشتی ها در تنگه هرمز شرکت کند.
«وولفانگ ایشینگر» امروز (یکشنبه) در گفت وگو با نشریه «بیلد آم زونتاگ» با بیان این مطلب افزود: هیچ کشور دیگری به اندازه آلمان به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان جهان به آزادی مسیرهای عبور و مرور بین المللی وابسته نیست، به همین دلیل وقتی از تشکیل ائتلاف دریایی اروپایی سخن به میان می آید، نگاه برلین نباید به «نیمکت ذخیره» باشد.
طی روزهای اخیر بحث های فراوانی در دولت آلمان پیرامون پیشنهاد ارائه شده از سوی انگلیس برای تشکیل ائتلافی متشکل از کشورهای منطقه و اروپا برای محافظت از کشتی ها در تنگه هرمز درگرفته است.
به گفته ایشینگر، از یک سو باید به این سووال پاسخ داده شود که چگونه می توان توافق هسته ای با تهران را نجات داد و از دیگر سو غرب باید از خود بپرسد که چگونه می تواند از افزایش تنش ها در تنگه هرمز کاسته و مسیر تجارت دریایی را ایمن نگه دارد.
هر چند مقامات آلمانی از قرار گرفتن این طرح در دستور کار برلین سخن گفته اند اما پیوستن این کشور به چنین ائتلافی را به اما و اگرهایی مشروط کرده اند.

پس از آنکه نفتکش بریتانیایی «استنا ایمپرو» در پی نقض قوانین دریایی و بین‌المللی از سوی ایران توقیف شد، لندن به کشورهای اروپایی پیشنهاد داد برای تامین امنیت نفتکش‌های خود یک ائتلاف نظامی در خلیج فارس تشکیل دهند.

نظر شما