شناسهٔ خبر: 34151835 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

علیرغم هشدار پیونگ یانگ، آمریکا منتظر از سرگیری مذاکره با کره شمالی است

علیرغم هشدارهای روز گذشته پیونگ‌یانگ درباره رزمایش ماه آینده آمریکا-کره جنوبی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد برگزاری چنین رزمایشی بر از سرگیری مذاکرات با این کشور تأثیر نگذارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، علیرغم هشدارهای «پیونگ‌یانگ» در خصوص تأثیر منفی رزمایش ماه آینده آمریکا-کره جنوبی بر ازسرگیری مذاکرات واشنگتن-پیونگ‌یانگ، آمریکا روز گذشته (سه‌شنبه) در خصوص برگزاری مذاکرات خلع سلاح اتمی با کره شمالی ابراز امیدواری کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، اوایل روز سه‌شنبه، کره شمالی همچنین اعلام کرد که احتمال دارد به دلیل رزمایش‌های ماه آینده واشنگتن-سئول، حتی در خصوص آزمایش اتمی خود نیز که بنا به دلایلی کاهش پیدا کرده بود، تجدیدنظر کند.

این اولین بیانیه کره شمالی در خصوص از سرگیری مذاکرات با واشنگتن از زمانی محسوب می‌شود که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در دیدار کوتاه 30 ژوئن (9 تیرماه) خود در منطقه غیرنظامی دو کره برای از سرگیری مذاکرات به توافق رسیدند.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این بیانیه کره شمالی، همچنان نسبت به پایبندی کیم و ترامپ به تعهداتشان که در حین نشست ماه ژوئن و همچنین نشست ماه فوریه آنها در «ویتنام»، اعلام شد، ابراز خوشبینی کرد.

«مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در اینباره گفت: «از نقطه نظر ما، امیدواریم که هیچ کس از دولت آنها و دولت ما، برای متوقف کردن توانمندی رئیس‌جمهور ترامپ و رئیس کیم برای حصول پیشرفت‌هایی در خصوص تعهداتی که به یکدیگر در ویتنام دادند، تلاشی صورت ندهد».

وی ادامه داد: «ما قطعاً مشتاق از سرگیری این مذاکرات هستیم و امیدواریم که همیشه گفت‌وگوهایی صورت گیرد به طوریکه بتوانیم به پیشرفت‌هایی در خصوص این تعهدات برسیم».

دولت کره جنوبی نیز امروز (چهارشنبه) در خصوص از سرگیری مذاکرات با کره شمالی ابراز امیدواری کرد و همچنین ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات، به «پیشرفت‌های عملی» منتهی شود.

طبق این گزارش، حدود 30 هزار نظامی آمریکایی در کره جنوبی مستقر شده‌اند و رزمایش سالانه دو کشور با حضور دهها هزار نظامی کره جنوبی، به طور دائم منجر به بروز خشم کره شمالی شده است و پیونگ‌یانگ تأکید دارد که اینگونه رزمایش‌ها، تمرین حمله و تهاجم است.

به دنبال برگزاری اولین دور از نشست ترامپ با کیم در سنگاپور که سال گذشته میلادی انجام گرفت، ترامپ، تعلیق رزمایش نظامی مشترک با کره جنوبی را اعلام کرد و حتی برگزاری این رزمایش را «بسیار تحریک‌آمیز» توصیف کرد.

با اینحال، رزمایش دیگری در وسعت کوچکتر در ماه مارس سال جاری میلادی برگزار شد و قرار شد تا در ماه آگوست (ماه آینده میلادی) برگزار شود.

روز سه‌شنبه، یکی از سخنگویان وزارت خارجه کره شمالی که خواست نامش فاش نشود، برگزاری این رزمایش‌ها را «نقض آشکار» بیانیه مشترک ترامپ و کیم در سنگاپور اعلام کرد و تأکید کرد که احتمال از سرگیری برنامه اتمی پیونگ‌یانگ وجود دارد.

این مقام پیونگ‌یانگ اعلام کرد: «اگر رزمایش (سئول-واشنگتن) واقعاً برگزار شود، بر مذاکرات کره شمالی-آمریکا تأثیر خواهد گذاشت. با رویگردانی یکجانبه آمریکا از تعهداتش، ما نیز به تدریج دلیل خود را برای پایبندی به تعهداتی که به آمریکا دادیم از دست می‌دهیم».

واشنگتن پیشتر اصرار داشت که خلع کامل برنامه اتمی کره شمالی بعنوان پیش‌شرط لغو تحریم‌های آمریکا است و در پی آن در نشست سنگاپور، دو طرف، در بیانیه‌ای مبهم، «خلع سلاح اتمی کامل شبه‌جزیره کره» را به تصویب درآوردند و با «برقراری روابط جدید آمریکا- کره شمالی» موافقت کردند.

با اینحال، بدعهدی آمریکا در پایبندی به تعهداتش در خصوص لغو تحریم‌های کره شمالی و متعاقب آن عدم توافق رهبران دو کشور در خصوص اقداماتی که کره شمالی در قبال لغو تحریم‌ها انجام خواهد داد، نشست دوم کیم و ترامپ در «هانوی» ویتنام نیز به شکست منتهی شد.

انتهای پیام/م

نظر شما