شناسهٔ خبر: 34139307 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

به رغم هشدار کره شمالی،

واشنگتن: رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی برگزار می شود

پکن- ایرنا- به رغم هشدار کره شمالی در مورد برگزاری رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی، واشنگتن اعلام کرد در حال آماده شدن برای برگزاری این رزمایش است.

صاحب‌خبر -

به گزارش یونهاپ، سرهنگ دوم «داو استبورن» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز چهارشنبه گفت رزمایش «دانگ مانگ» که قرار است ماه آینده میلادی با همکاری کره جنوبی برگزار شود با هدف حفظ آمادگی دو متحد و همچنین حمایت از دیپلماسی با کره شمالی طبق برنامه ریزی برگزار می‌شود.

این در حالی است که کره شمالی نسبت به از سرگیری رزمایش‌های مشترک نظامی آمریکا و کره جنوبی هشدار داده و اعلام کرده بود این رزمایش‌ها بر خلاف روح ذاکرات هسته‌ای پیونگ یانگ و آمریکا است و بر این مذاکرات تأثیر خواهد گذاشت.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه کره شمالی روز سه شنبه گفته بود اگر این رزمایش برگزار شود کره شمالی ممکن است در توافق خود با آمریکا در مورد از سرگیری مذاکرات سطح کاری تجدید نظر کنند.

او افزود که این تمرین منظم تعهد ایالات متحده به حفظ روابط کره جنوبی و آمریکا را در شبه جزیره کره نشان می‌دهد.

همچنین روز گذشته «مارک اسپر» نامزد «دونالد ترامپ» برای وزارت دفاع آمریکا گفت که تمرینات مشترک متحدان برای حفظ آمادگی نیروهای آمریکایی مستقر در کره جنوبی ضروری است.

وی تصریح کرد: تمرینات مشترک متحدان، اطمینان می‌دهد که نیروهای نظامی ایالات متحده و کره جنوبی می‌توانند به هر گونه تهدید نظامی احتمالی کره شمالی پاسخ دهند.

کره شمالی از مدت‌ها قبل برگزاری چنین رزمایش‌هایی را تمرینی برای حمله احتمالی آمریکا و کره جنوبی به آن کشور تفسیر کرده و آن را محکوم می‌کند.

مقام وزرات خارجه کره شمالی که نام وی فاش نشده گفته است پیونگ یانگ بعد از مشاهده تحرکات آمریکا تصمیم خود را در مورد مذاکرات سطح کاری اتخاذ خواهد کرد منابع دیپلماتیک اعلام کردند آمریکا درخواست برگزاری نخستین کارگروه در سطح کارشناسی را به کره شمالی ارائه کرده است اما این کشور هنوز پاسخی نداده است.

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در نشست ماه گذشته میلادی خود در روستای مرزی پانمونجوم در مرز دو کره توافق کردند که نشست‌های سطح کاری خود را با هدف از سرگیری مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای میان آمریکا و کره شمالی برگزار کنند.

کره شمالی اکنون می‌گوید در حالی هنوز یک ماه از این دیدار نگذشته است برگزاری این رزمایش‌ها که ترامپ وعده داده بود آنها را اجرا نکند با روح نشست مشترک دو رهبر در روستای پانمونچوم در تضاد است.

سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی برگزاری این رزمایش را «نقض آشکار روح توافق «امضا شده توسط ترامپ و کیم و نوعی «فشار شدید» بر پیونگ یانگ می‌داند.

این مقام کره شمالی تاکید کرد تصمیم ما برای عدم آزمایش موشک‌های بالستیک هسته‌ای و بین قاره‌ای یا تصمیم ایالات متحده برای متوقف کردن تمرین‌های نظامی مشترک، تعهدی برای بهبود روابط دو جانبه بود، نه فقط یک سند که روی کاغذ نوشته شود.

نظر شما