شناسهٔ خبر: 34111228 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اولتیماتوم ستاد تنظیم بازار برای کاهش قیمت مرغ در کرمان

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان گفت: ستاد تنظیم بازار قیمتی را تعیین نمی‌کند و هشدار می‌دهیم قیمت مرغ را به قیمت استان‌های همجوار برسانید و اگر قیمت بالاتر باشد جلوی صادرات را خواهیم گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، محمدعلی دهقان امروز در جلسه تنظیم بازار استان کرمان با بیان اینکه قیمت سیمان توسط تنظیم بازار کشور بین ۳۷ تا ۳۸ درصد افزایش داده شده است، اظهار داشت: برخی از دستگاه‌های نظارتی سؤال داشتند که چرا قیمت شن و ماسه، ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است؟ در طول دو سه سال گذشته تعدادی از کارخانه‌های شن و ماسه استان ورشکسته و تعطیل  شده‌اند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان عنوان کرد: اگر تولید شن و ماسه در استان تعطیل شود تولید بتن، آسفالت و کارهای ساختمانی از رونق می‌افتد و در کل عمران استان متوقف می‌شود، در کشور تورم داشته‌ایم و این تورم شامل همه قسمت‌ها می‌شود و نمی‌شود قیمت یک محصول را ثابت نگه داشت و بقیه کالاها و خدمات افزایش بیابد.

وی گفت: کارشناسان صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه بتن باید بر روی قیمت نهایی به توافق برسند و بعد به ستاد تنظیم بازار اعلام کنند و اگر در این زمینه مخالفتی وجود نداشته باشد اعلام کند و در این زمینه تنظیم بازار هیچ قیمتی اعلام نکرده است.

دهقان با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار کشور نمی‌تواند روی برخی کالاها به صورت واحد قیمت بدهد و برخی از قیمت‌ها به صورت محلی هستند، بیان داشت: ستاد تنظیم بازار کشور بر اساس مصوبه هیئت دولت بیش از ۱۰ درصد نمی‌تواند قیمت کالاها را افزایش دهد.

وی تصریح کرد: هفته گذشته معاون اقتصادی وزیر کشور در سفر به کرمان اعلام کرد، می‌توانیم ستاد تنظیم بازار کشور ویژه استان کرمان برای نرخ‌گذاری روی برخی کالاها تشکیل دهیم و ما به‌دنبال این هستیم ستاد تنظیم را هفته آینده ویژه استان کرمان تشکیل دهیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان افزود: ستاد تنظیم بازار قیمتی را تعیین نمی‌کند و هشدار می‌دهیم قیمت مرغ به قیمت استان‌های همجوار برسانید و اگر قیمت بالاتر باشد جلوی صادرات را خواهیم گرفت.

وی عنوان کرد: برخی کالاهای استراتژیک را در انبارها دپو داریم و ۳ هزار و ۵۰۰ تن شکر در انبارهای استراتژیک استان دپو داریم که برای پخش 2 هزار تن از آنها نیاز به ستاد مرکزی (تنظیم بازار کشور) داریم.

دهقان ادامه داد: در صورت تصویب از سوی ستاد مرکزی ۲ هزار تن شکر بر اساس سرانه جمعیت هر شهرستان در سطح استان بین خانوارها توزیع می‌شود.

قیمت مرغ در کرمان خارج از عرف استان‌های همجوار

محمدرضا خواجویی معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال کرمان گفت: ۱۵۰ تن شکر طی ۱۰ روز گذشته در سطح شهر کرمان توزیع شده است و ۲۰ تن شکر امروز توزیع کرده‌ایم.

مهدی عباسی معاون توسعه بازرگانی داخلی جهاد کشاورزی کرمان نیز با بیان اینکه امسال ۱۰۰ هزار قطعه افزایش جوجه‌ریزی در سطح استان داشته‌ایم، گفت: دلیل افزایش قیمت مرغ صادارت، مصرف بالا و تلف شدن به دلیل گرمی هوا است .

عباسی ابراز داشت: قیمت نهایی مرغ برای مصرف کننده استان خارج از عرف استان‌های همجوار است  و امروز مرغ در بازار استان کرمان به قیمت ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

معاون توسعه بازرگانی داخلی جهاد کشاورزی شمال استان کرمان بیان کرد: قیمت مرغ زنده در استان یزد ۹ هزار و ۷۰۰ تومان و در استان کرمان ۹ هزار و ۹۰۰ تومان است و این افزایش مربوط به نهاده‌های دامی نیست و نهاده‌های دامی به صورت یارانه‌ای به صورت کافی تامین شده است و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم.

عباسی ادامه داد: امسال میزان کشتار دام نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک چهارم شده است.

ذخیره‌سازی ۳ هزار و ۵۰۰ تن شکردر استان کرمان

مجید بیگلری‌نژاد مدیرکل غله استان کرمان گفت: در ماه مبارک رمضان در طرح ضیافت در دو مرحله ۶ هزار و ۵۸۴ تن شکر در سطح استان وارد استان شد یعنی حدود ۹۵ درصد جذب شده و ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن باقیمانده طی سه الی چهار روز آینده جذب خواهد شد.

وی با بیان اینکه سهمیه جدید شکر هنوز برای ما اعلام نشده است، بیان داشت: ۳ هزار و ۵۰۰ تن شکر در انبارهای استراتژیک استان ذخیره‌سازی شده و این آمادگی را داریم که  هر لحظه ستاد تنظیم بازار استان مصوب کرد ما بلافاصله مجوزهای لازم را از تهران دریافت و در بازار توزیع می‌کنیم.

انتهای پیام/80018/ق

نظر شما