شناسهٔ خبر: 34095987 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

ستاری در افتتاحیه سالن تولید چندمنظوره در خاورمیانه:

می‌توان ایران خودرو را در وسط تحریم‌ها متحول کرد / با پول دولت محصولی تولید نمی‌شود

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: اگر می‌خواهیم از تحقیق و پژوهش به محصول برسیم نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی هستیم، چون با پول دولت محصولی تولید نمی‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری امروز در مراسم آغاز تولید آزمایشی نخستین محصول جهاد خودکفایی، پروژه ۳۰۱ و افتتاح نخستین سالن تولید چندمنظوره در خاورمیانه که در شرکت ایران خودرو برگزار شد، گفت: آشنایی بنده با صنعت خودرو به سال‌ها قبل و در خصوص خودرو‌های سی ان جی برمی گردد.

وی با بیان اینکه ما گاهی اوقات تفاوت کارخانه با صنعت را اشتباه می‌گیریم، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم نیروی تحصیلکرده را به کار بگیریم باید صنعت داشته باشیم نه کارخانه البته در کارخانه اشتغال ایجاد می‌شود، اما ما در صنعت طراحی می‌کنیم، ولی مشکل کارخانه با یک تکنسین حل می‌شود.

ستاری با بیان اینکه وقتی می‌گوییم چرا صنعت با دانشگاه کار نمی‌کند دلیلش این است که این صنعت، صنعت نیست، تصریح کرد: ایران یکی از کشور‌های برتر در برخورداری از نیروی انسانی است و حتی کشور‌های اروپایی هم چنین ظرفیتی را ندارند با این وجود ما باید خودمان طراحی و بهینه سازی کنیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه وقتی راجع به یک سیستم دانش بنیان حرف می‌زنیم باید بفهمیم که کارخانه داری و خام فروشی موجب ارزش افزوده نمی‌شود، گفت: یک زمان می‌توانستیم این کشور را با خام فروشی نفت، معدن و یا زعفران اداره کنیم، اما امروز خام فروشی موجب ارزش افزوده نمی‌شود مثلا اگر ما یک بشکه نفت را به قیمت ۵۰ دلار می‌فروشیم باید یک شیشه عطر را به قیمت ۱۰۰ دلار خریداری کنیم.

وی دانش را موجب ارزش افزوده دانست و افزود: در صنعت خودرو هم دانش موجب ارزش افزوده می‌شود با این وجود تا خودمان طراحی و بهینه سازی نکنیم ما همچنان در این صنعت کارخانه داریم اگرچه کارخانه هم خوب است، اما موجب ارزش افزوده نمی‌شود.

ستاری گفت: اینکه ما در زمان تحریم با چینی‌ها کار می‌کنیم و در زمان غیر تحریم به سراغ اروپایی‌ها می‌رویم این همان وابستگی است. در هر حال اگر ما بتوانیم خودمان طراحی کنیم می‌توانیم جهت گیری را تغییر دهیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه روند‌های تکنولوژی خیلی از صنایع سنتی را فلج می‌کند، افزود: اگر ما با نگاه سنتی به صنعت خودرو نگاه کنیم پیشرفت‌های تکنولوژی این صنعت را فلج می‌کند.

وی اضافه کرد: اگر خودروسازان بزرگ روند‌های تکنولوژیست را در نظر نگیرند و متحول نشوند با ساختار سنتی موفق نمی‌شوند و این تحول نیز از طریق شرکت‌های دانش بنیان اتفاق می‌افتد.

ستاری افزود: اگر می‌خواهیم از تحقیق و پژوهش به محصول برسیم نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی هستیم، چون با پول دولت محصولی تولید نمی‌شود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: اینکه در این سال‌ها دولت سعی کرده تا شرکت‌ها را توسعه دهد به خاطر این بوده تا سرمایه گذاری‌ها در حوزه تحقیق و پژوهش تجاری شوند.

وی راه تزریق تکنولوژی به صنعت خودرو را کار کردن با شرکت‌های دانش بنیان دانست و افزود: مدیر عامل ایران خودرو ایده‌های جدید را در این صنعت به کار گرفته و این ارزشمند است در هر حال ما باید بخواهیم تا این ساختار سنتی شکسته شود و ایران خودرو دنبال این بوده است که پلت فرم‌های خود را راه بیندازد و این ارزشمند است.

ستاری تصریح کرد: یک توانمندی دانشی در ایران خودرو به وجود آمده به گونه‌ای که این شرکت می‌خواهد تولید خودش را داشته باشد در هر حال ما در زمان تحریم فهمیدیم آن چیزی ما را نجات می‌دهد که روی آن‌ها کار کرده ایم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به فعالیت ۴۴۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور تصریح کرد: ۸۰ تا ۹۰ میلیارد تومان سهم فروش این شرکت‌ها بوده و این شرکت‌ها در حال ایجاد تحول هستند در هر حال اگر صنایع سنتی به سمت سیستم نوآوری نروند از چهار تا بچه شکست می‌خورند و این یک واقعیت محتوم است.

وی با بیان اینکه بحران‌ها باعث می‌شود تا ما قوی‌تر شویم و دوست و دشمن را بشناسیم، تصریح کرد: شریکی که در زمان تحریم‌ها با اخم از کشورمان می‌رود معلوم است که شریک خوبی برای ما نخواهد بود.

ستاری با بیان اینکه ما همکاری نزدیکی با شرکت ایران خودرو داریم، اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هیچ محدودیتی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در صنعت خودرو ندارد. در هر حال بنده به خاطر نگرش‌های جدید در ایران خودرو تشکر می‌کنم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه الان زمانی است که می‌توان ایران خودرو را در وسط تحریم‌ها متحول کرد و در این ماه‌های اخیر هم اتفاقات خوبی افتاده تصریح کرد: آن افق خاکستری در اقتصاد تمام شده و ما با یک مسیر شفاف روبرو هستیم و می‌فهمیم که در اقتصاد چه اتفاقی می‌افتد و این در حالی است که چند ماه پیش این گونه نبود.

وی بیان کرد: امیدواریم که پلت فرم‌های جدید ایران خودرو را در این صنعت شاهد باشیم و به زودی در قطعات حساس خودرو خودکفا شویم.

ستاری گفت: این معاونت امسال در یک برنامه خاص از شرکت‌هایی که بتوانند برای مقابله با تحریم‌ها اقلام تحریمی را تولید کنند حمایت خاص می‌کند.

همچنین بیگ لو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو نیز در این مراسم گفت: وفادارترین قطعه سازان به ایران خودرو در سخت‌ترین زمان برای تامین قطعات پروژه خودرو ۳۰۱ در کنار ایران خودرو ماندند و قطعات خودرو را تامین کردند.

وی با بیان اینکه امروز اولین بار است که یک شریک و قطعه ساز خارجی در این سالن را مشاهده نمی‌کنیم و این باعث افتخار است گفت: ما قطعه سازان سال‌ها فریاد زدیم که میتوانیم قطعات خودرو را تولید و طراحی کنیم و امروز بالاخره این فریاد‌ها به نتیجه رسید.

بیگ لو با تاکید بر اینکه تحریم‌ها خیلی موثر نبوده و ما توانستیم روی زانوی خود دست زده و تحریم‌ها را دور بزنیم، تصریح کرد: اگر قرار است که با تحریم خودکفا شویم پس اجازه دهیم تا از تحریم‌ها استقبال کنیم.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: حرف ما از تحریم‌های خارجی نیست چرا که ما آن قدر از تحریم‌های داخلی صدمه دیده ایم از تحریم‌های خارجی صدمه نخورده ایم.

وی با بیان اینکه قطعه سازان برای سرمایه گذاری نیاز به پول دارند، اما ما را به سر می‌دوانند، تصریح کرد: وابستگی به ارز به خاطر این است که صنایع زیرساختی با ما همکاری نمی‌کنند در هر حال امروز صنعت خودرو و قطعه سازی نقطه اتصال ۶۰ بخش خدمات و تولیدی است که ضرورت دارد این بخش‌ها با ما همکاری کنند.

نظر شما