شناسهٔ خبر: 34094096 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در جمع خبرنگاران

ستاری: طراحی پلتفرم‌های خودرویی به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان / پژو ۳۰۱ در راه است

معاون علمی ریاست جمهوری با اشاره به طراحی و تولید پژوه ۳۰۱ گفت: با تکیه بر توان متخصصان و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توان صنعت خودروسازی را رونق بخشیم.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در حاشیه مراسم افتتاح خط تولید پژو ۳۰۱ در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: با وجود اینکه به بسیاری از سیاست‌های موجود در حوزه خودرو انتقاد دارم، ولی خوشبختانه حرکات خوبی در بخش خودروسازی طی یکی دو سال اخیر شروع شده و بیشتر در حوزه توسعه شرکت‌های دانش بنیان است.

ستاری افزود: معتقدم تا زمانی که طراحی خودرو را خودمان انجام ندهیم، نمی‌توانیم یک محصول صددرصد دانش بنیان داشته باشیم، زیرا اصل کار در این است که دانش طراحی قطعات و پلتفرم خودرو در داخل کشور انجام شود، تا بر همین اساس بتوانیم از توان شرکت‌های داخلی بهره ببریم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: خوشبختانه پس از خروج پژو از ایران اتفاقات خوبی در صنعت خودروسازی ما افتاده است و صنعت خودروسازی در کشور از مونتاژ گذر کرده و این محصول در آینده نزدیک به بازار وارد می‌شود. در حال  حاضر ۶۰ درصد این خودرو ایرانی است و با تلاش دوستان قطعات باقی مانده به زودی تامین می‌شود و هر زمان به مرز ۸۰ درصد رسید، وارد بازار خواهد شد.

ستاری بیان کرد: مثل تمام صنایع دیگر اگر بخواهیم دانش را داشته باشیم باید ابتدا بتوانیم طراحی کنیم، این درست نیست که در زمان بحران سراغ شرکت‌های چینی رفته و یا در دوران خروج از تحریم سراغ تولید کننده‌های اروپایی صنعت خودرو برویم.

وی در همین خصوص افزود: صنعت خودروسازی ما باید برای خودش هویت داشته باشد و این هویت را پیدا می‌کند، زیرا ما علاوه بر فارغ التحصیلان فوق العاده در این حوزه، دانش خوبی در قطعه سازی داشته و قطعه ساز‌های بسیار کاربلدی داریم که توان استفاده از تکنولوژی‌های روز را دارند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه مهمترین بحث، راهبرد در حوزه خودروسازی است، گفت: خوشبختانه در ایران به صورت خاص در بحث تولید خودرو اتفاقات خیلی خوبی رخ داده است، البته شاید امروز نتوان به آن‌ها اشاره کرد، اما نتایج مثبت آن در آینده مشخص می‌شود.

وی ضمن ابراز خرسندی از توجه مدیریت ایران خودرو به شرکت‌های دانش بنیان، اظهار کرد: در حال حاضر شرکت‌های دانش بنیان در دو بحث طراحی خصوصا پلتفرم‌های داخلی کار می‌کنند و این باعث می‌شود در آینده خودرویی داشته باشیم که رضایت مردم را جلب کند.

ستاری بیان کرد: در تولید خودرو داخلی همه کارها به اراده و فرهنگی باز می‌گردد که باید در کشور ایجاد شود؛ تا زمانی که پلتفرمی را از خارج وارد کرده و بخواهیم مونتاژ کنیم، اسمش صنعت نیست، این یک کارخانه است و کار اصلی کارخانه هم تولید اشتغال است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آن چه برای یک کشور اهمیت دارد، مسئله صنعت است؛ صنعت برای فارغ التحصیلان دانشگاهی تولید اشتغال می‌کند و نوع اشتغالمان به گونه‌ای است که باید به سمت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی حرکت کنیم.

نظر شما