شناسهٔ خبر: 3409080 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پایان نشست وزاری خارجه چین روسیه و هند /تاکید بر حل پرونده هسته ای ایران

پکن - ایران - نشست وزرای امور خارجه سه کشور چین، روسیه و هند موسوم به «ریک» با صدور بیانیه ای و با تاکید بر حل پرونده هسته ای ایران به کار خود پایان داد.

صاحب‌خبر -

در این نشست که سه شنبه در پکن خاتمه یافت، «وانگ یی»، «سرگئی لاوروف» و «سوشمار سواراج» وزیران خارجه چین، روسیه و هندوستان بر حل موضوع هسته ای ایران تاکید و اعلام کردند که سه کشور در این خصوص دیدگاه های نزدیک و مشترکی دارند.

به گزارش ایرنا، شرکت کنندگان در بند چهاردهم بیانیه پانزده ماده ای خود همچنین با اعلام این که روند مذاکرات ایران و گروه 1 +5 به پیشرفت های خوبی رسیده، ابراز امیدواری کردند که طرفین مذاکره کننده به نتایج خوبی در فرصت زمان باقیمانده دست یابند.

آنان همچنین بر حمایت خود از تلاش ها برای یافتن راه حلی بلندمدت و جامع برای موضوع اتمی ایران از طریق ابزارهایی سیاسی و دیپلماتیک تاکید کردند.

وزرای امور خارجه چین، روسیه و هند در عین حال تمدید این مذاکرات را فرصت خوبی برای ایران و پنج کشور حاضر در آن دانستند که بتوانند تلاشهای دیپلماتیک خود را با هدف رسیدن به توافق جامع به ثمر برسانند.

وزرای امور خارجه نشست «ریک» همچنین خواستار همکاری بیشتر آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران و نیز حل موضوع اتمی ایران به روشی سیاسی و جامع شدند.

موضوع فلسطین و برقراری صلح و آرامش در منطقه خاورمیانه از نکات دیگر مورد توجه وزرای امور خارجه در بیانیه پایانی این نشست بود.

آنان تاکید کردند که افزایش تنش، روند صلح و سازش میان رژیم اسرائیل و فلسطین را دچار مخاطره کره و از طرفین خواستند با در پیش گرفتن شکیبایی بار دیگر مذاکرات خود را از سر بگیرند.

به گزارش ایرنا، وزرای امور خارجه شرکت کننده همچنین در نشست ریک همچنین با حضور در یک کنفرانس خبری، دیدگاههای خود در خصوص اهداف «ریک» و نقش محوری آن در آینده سخنانی را مطرح کردند.

وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی خواستار ایجاد ساختار جهانی دموکراتیک تر و چند قطبی تر شد و اعلام کرد که این نکته یکی از محورهای اصلی گفت وگوی یک روزه آنان بوده است.

وی با تاکید بر این که امروزه هیچ کشور و هیچ سازمانی نمی تواند مسائل مختلف جهان معاصر را بدون مشارکت جمعی و همفکری با دیگر کشورها حل کند، این موضوع را دلیل اصلی ارائه ایده جهان دموکراتیک تر و چند قطبی دانست.

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین نیز تاکید کرد که اعضای «ریک» توافق کردند که بر همکاری های خود به منظور ایجاد ساختار امنیت و ثبات در منطقه آسیا و اقیانوس آرام افزوده و در این راه، منافع تمامی کشورهایی که خارج از این ائتلاف ها و جبهه بندی ها باشند، مد نظر قرار خواهند داد.

«سوشمار سواراج» وزیر خارجه هند نیز گسترش همکاریها در زمینه های مختلف میان اعضای «ریک» را یکی از دستاوردهای مهم این نشست دانست و ابراز امیدواری کرد که در نشست بعدی که در روسیه برگزار می شود، دستور کار جلسه پکن اجرایی شود.

او همچنین از موافقت روسیه و چین برای پیوستن هند به سازمان همکاری های اقتصادی شانگهای خبر داد و گفت: «وانگ یی» و «سرگئی لاوروف» قول دادند بر تلاش خود جهت پیوستن دهلی نو به این سازمان انجام دهند.

پایه های شکل گیری گروه «ریک» سال 2003 آغاز شد اما سه کشور روسیه، چین و هندوستان از سال 2005 در بندر «ولادی وستک» روسیه، نشست های رسمی خود را آغاز کردند.

این سه کشور همه ساله نشست هایی را برگزار می کنند تا افزون بر همگرایی در دیدگاه ها، به راهکارهای تعامل در رابطه با چالش ها، تهدیدات امنیتی و مشکلات مختلف اقتصادی جهان و منطقه ای برسند.

کارشناسان بر این باورند که تداوم این نشست ها و رسیدن به دیدگاههای مشترک، اکنون گروه ریک را به کانون توجه قدرت های بزرگ دنیا تبدیل کرده است که می تواند در سال های نه چندان دور به مثلث جدیدی از «قدرت» تبدیل شود.

آساق**1597**1917

نظر شما