شناسهٔ خبر: 3420180 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

تاکید بر حل موضوع اتمی ایران در بیانیه روسیه، چین و هند

صاحب‌خبر -
وزرای خارجه روسیه، چین و هند پس از دیدار با هم در پکن در بیانیه ای مشترک خواهان افزایش تلاش ها برای حل و فصل موضوع اتمی ایران به روشی سیاسی و جامع شدند.

به گزارش شبکه خبر به نقل از پایگاه اینترنتی گلوبال پست، در بند چهارده این بیانیه پانزده ماده ای که به موضوع اتمی ایران مربوط می شود آمده است: وزاری خارجه بر حمایت خود از تلاش ها برای یافتن راه حلی بلند مدت و جامع برای موضوع اتمی ایران از طریق ابزارهایی سیاسی و دیپلماتیک تاکید می کنند.

آنها همچنین از تمدید مذاکرات بین گروه پنج به علاوه یک و ایران استقبال کرده و ابراز امیدواری کردند که دو طرف بتوانند تلاش های دیپلماتیک خود را با هدف رسیدن به توافقی جامع در اولین فرصت دو چندان کنند. سرگئی لاوروف، وانگ یی و سوشما سواراجوزرای وزرای خارجه این سه کشور همچنین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی را به افزایش همکاری برای حل و فصل تمامی مسائل مهم تشویق کردند.

وزرا همچنین بر روی این موضوع تاکید کردند زمانی که آژانس طبیعت صلح آمیز برنامه اتمی ایران را با ابزارهای نظارتی تایید کرد و همه مسائل مورد نگرانی حل و فصل شد ایران می تواند از تمامی حقوق خود برای کاربردهای صلح آمیز از انرژی اتمی از جمله غنی سازی اورانیوم تحت نظارت آژانس و بر اساس تعهدات بین المللی خود برخوردار باشد.

در بند پانزدهم این بیانیه مشترک که به موضوع فلسطین مرتبط است،هم آمده است: "وزرای خارجه روی این موضوع تاکید دارند که افزایش تنش اثری منفی برای دورنمای جریان سازش و امور خاورمیانه دارد. آنها از رژیم صهیونیستی و فلسطین هم خواستند که با در پیش گرفتن شکیبایی اقدامات موثری برای کاهش تنش صورت دهند. آنها همچنین از راه حلی مرتبط با قطعنامه های سازمان ملل برای حل و فصل اختلافات از جمله اصول زمین برای صلح، طرح صلح عربی با هدف ایجاد یک کشور فلسطینی مستقل ،حاکم و به پایتختی بیت المقدس (اشغالی) تاکید کردند.

آنها از جامعه بین الملل و از جمله کمیته چهارجانبه خواستند که در جهت پایان دادن به درگیریها تلاش کند. وزرای خارجه چین ، روسیه و هند همچنین از جامعه بین المللی خواستند که به حمایت و همکاری خود برای کاهش بحران انسانی در فلسطین ادامه دهد.

نظر شما