شناسهٔ خبر: 3401597 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

توسعه مناسبات؛ هدف گذاری چین و روسیه در سال 2015

پکن - ایرنا - چین و روسیه اعلام کردند که همکاریهای خود در سال 2015 را گسترش داده و آن را در تمامی سطوح ارتقاء می دهند.

صاحب‌خبر -

خبر گسترش همکاری های دو کشور دوست، روز دوشنبه در دیدار «سرگئی لاوروف» و «وانگ یی» وزیران امور خارجه روسیه و چین در پکن اعلام شد.

پکن میزبان نشست گروه موسوم به «ریک» است. این نشست با حضور حضور «وانگ یی»، «سرگئی لاوروف» و «سوشمار سواراج» وزرای امور خارجه چین، روسیه و هند برگزار می شود و بررسی مسایل بین المللی، رسیدن به دیدگاه مشترک در عرصه سیاست خارجی و در نهایت تعریف دورنمای گروه «ریک» از اهداف مهم آن عنوان شده است.

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین امروز و قبل از آغاز این نشست با همتای روسی خود در پکن دیدار و بر گسترش توسعه مناسبات دو کشور در سال 2015 تاکید کرد.

وی در سخنانی اظهار داشت: چین به توسعه روابط همه جانبه راهبردی با روسیه بسیار اهمیت می دهد و این روابط با توجه به اعتماد متقابل رهبران عالی دو کشور، در سال جدید میلادی با رویکرد مناسبی دنبال خواهد شد.

«وانگ» همچنین گفت: وزارت امور خارجه چین و روسیه برای اجرای تفاهمات به دست آمده بین رهبران دو کشور بسیار تلاش کرده و همکاری دو طرف در زمینه های مختلف به دستاوردهای قابل ملاحظه ای رسیده است.

وزیر امور خارجه چین ابراز امیدواری کرد که دو طرف در سال 2015 با تقویت تبادلات و همکاری، به تقویت همه جانبه راهبردی خود بپردازند.

«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه نیز در این دیدار گفت: با تلاش مشترک روسیه و چین، روابط دو کشور طی سالهای گذشته از گسترش قابل ملاحظه ای برخوردار بود و مسکو و پکن بر تداوم آن در سال 2015 تاکید دارند.

وی با بیان اینکه دو کشور همواره حمایت های لازم را از یکدیگر داشته اند، همفکری و نزدیکی دیدگاه های رهبران دو کشور در مسایل دوجانبه و بین المللی را دستاورد این همکاری ها دانست.

وزیر خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که مقامات دو کشور در برگزاری مراسم سالگرد پایان جنگ جهانی دوم در این دو کشور، حضور خواهند داشت که این امر بار دیگر نشان دهنده همکاری همه جانبه و راهبردی دو کشور است.

حجم مبادلات بازرگانی دو کشور چین و روسیه در سالهای اخیر به مرز 50 میلیارد دلار رسیده است و سران دو کشور افزایش این شاخص به یکصد میلیارد دلار را هدف قرار داده اند.

دو کشور شرکای عمده تسلیحاتی هستند و روسیه در یک دهه اخیر بیش از 15 میلیارد دلار انواع تسلیحات به چین فروخت.

مسکو و پکن همچنین در چارچوب سازمان های منطقه ای و بین المللی با یکدیگر همکاری می کنند.

دو کشور از موسسان سازمان های «بریکس» و همکاری شانگهای هستند و در چارچوب این سازمان ها همکاری گسترده ای با یکدیگر دارند.

روسیه و چین همچنین دو عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل هستند و در مسایل بین المللی ازجمله مساله هسته ای ایران مواضع مشترکی دارند و از حق کشورمان برای توسعه برنامه هسته ای در چارچوب قرارداد ان.پی.تی حمایت می کنند.

آساق**1597**1392

نظر شما