صاحبخبر -
دوازدهم تیرماه 1367 پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایرانایر با شناسه «IR655» از تهران به مقصد دوبی، پس از توقف بین راهی در بندرعباس به سمت دوبی در حرکت بود که با شلیک موشک فینیکس حرارتی از ناو یواساس وینسنس متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در ارتفاع ۱۲ هزار پایی بر فراز خلیج فارس سرنگون شد و تمامی ۲۹۰ سرنشین آن که شامل ۴۶ مسافر غیر ایرانی و ۶۶ کودک بودند، جان باختند.
-
ناو یواساس وینسنس
تیرماه 1367، ناو «یو اس اس وینسنس» پس از آن در خلیجفارس مستقر شد که همزمان با پایان گرفتن جنگ تحمیلی ایران با عراق، هواپیماهای آمریکایی «آواکس» از پهنه آسمان خلیجفارس خارج شدند.
-
اتاق فرماندهی
اطلاعات پروازی هواپیماهایی که از کریدورهای موجود در آسمان خلیجفارس استفاده میکردند، بر روی صفحه نمایش «مرکز اطلاعات جنگ» در ناو «یواساس وینسنس» به نمایش درآمده است. تصمیمگیری برای شلیک به هواپیمای مسافری ایران در اینجا انجام شد.
-
کریدوری که مستقیم نیست
کریدور هوایی، برخلاف آنچه آمریکاییها ادعا کردند؛ یک مسیر مستقیم نیست. در این نقشه، موقعیت جغرافیایی، نقطه دقیق حمله ناو وینسنس به هواپیمای مسافری ایران دیده میشود.
-
84 ثانیه تا انهدام
ناو «وینسنس» در یک مانور حمله به اهداف هوایی که در سال 1987، انجام شد؛ موشک زمین به هوا شلیک کرده بود. یک سال بعد از این مانور، همین موشک را به سمت هواپیمای مسافری ایران شلیک کرد. گفته میشود دو موشک توسط این ناو شلیک شده است. موشک اول، به بال چپ هواپیما
-
سردخانه
ابعاد این فاجعه انسانی و حمله ناجوانمردانه به یک هواپیمای غیرنظامی، با عکسهای سیاه و سفید و دلخراشی از سردخانههای انباشته از پیکرهای 290 شهید به سرتاسر جهان مخابره شد.
-
به کدامین گناه کشته شدند؟
عکسهای منتشر شده از این جنایت به اندازهای فجیع و باورنکردنی بود که بسیاری از خبرگزاریها اندکی پس از انتشار ، آنها را از روی خروجیهای خود برداشتند.
-
عزاداری
خلبان ایرانی که برای همسر خود مینا متولی که جزو خدمه پرواز 655 بوده، عزاداری میکند.
-
خاکسپاری
مراسم خاکسپاری و یادبود 6 شهروند پاکستانی و هندی که در پرواز شماره 655 ایرانایر بودند.
-
اعتراض
در فضای ملتهب آن روزها، پس از جمعآوری پیکرها از آبهای خلیجفارس و انتقال به بندرعباس، مراسم خاکسپاری و یادبود قربانیان به صحنه اعتراض به این جنایت تبدیل شد.
-
توضیح اولیه
نوزدهم اوت 1988 فرانک کارلوچی وزیر دفاع ایالات متحده به همراه دریاسالار ویلیام کرو نشست خبری با نمایندگان رسانه ها در پنتاگون برگزار کرده و در اظهارات اولیه، اشتباه فرمانده ناو «وینسنس» در تشخیص نوع هواپیما را عامل این فاجعه عنوان کردند.
-
مدال شجاعت
فرمانده ناو وینسنس، ویلیام سی. راجرز، دو سال بعد جایزه معتبر «لژیون آو مریت» را برای «عملکرد شجاعانه در مواجهه با خطرات» و شجاعت او به عنوان «هماهنگ کننده جنگ هوایی» در ایالات متحده آمریکا دریافت کرد. به خدمه وینسنس نیز روبان جنگی اعطا شد.
-
واکنش
هفتهنامه «نیوزویک» در شمارههای 12 جولای و 18 سپتامبر همان سال، به این رخداد بیسابقه پرداخت. این هفتهنامه ابتدا این جنایت را با تیتر «قتل در آسمان» تشبیه کرد و دو ماه بعد با تیتر «چرا این اتفاق افتاد؟» آن را یک «اشتباه غیرعمدی» خواند.
∎
نظر شما