شناسهٔ خبر: 33783291 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

پیش بینی آب و هوا ۹ تیر/

کاهش ۱۰ درجه ای دمای هوا/بارندگی در شمال کشور

کارشناس سازمان هواشناسی گفت: در شهرهای ساحلی شمال کشور، کاهش دما از دوشنبه تا سه شنبه در سواحل به ۵ تا ۱۰ درجه سلسیوس خواهد رسید.

صاحب‌خبر -

«فرزاد عابدینی» درباره وضعیت هوای مناطق مختلف کشور به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان گفت: از بعدازظهر یکشنبه تا صبح سه شنبه در یک دوره زمانی 48 ساعته، باعث رشد ناپایداری و وقوع توفان های تندری با شدت ضعیف تا متوسط به تدریج از شمال غرب در نوار شمالی آذربایجان های غربی و شرقی و اردبیل و دامنه های شمالی البرز تا سواحل دریای خزر در گیلان، مازندران و گلستان و شمال شرق کشور در خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی می شود.

 

کارشناس سازمان هواشناسی افزود: از اواخر امروز با نفوذ هوای خنک و مرطوب از روی دریای خزر به سواحل جنوبی دریا باعث افت دما و افزایش رطوبت و موجب بارش باران می شود.

 

وی ادامه داد: در این مدت گستره بارش سراسر سواحل گیلان و مازندران و دامنه های شمالی البرز را دربرمی گیرد و انتظار می رود که بیشینه بارش تجمعی در سواحل میانی گیلان تا مناطق غربی و مرکزی مازندران بین 50 تا 100 میلیمتر برسد.

 

عابدینی خاطرنشان کرد: بعدازظهر امروز مناطق شمالی استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و اردبیل در برخی نقاط با رشد ابرهای جوششی و همرفتی مواجه می شوند که با تشدید ناپایداری احتمال تقویت آنها و تبدیل به توفان های تندری می شود و پیامد این شرایط وقوع تندبادهای لحظه ای با سرعت جستی 50 تا 80 کیلومتر بر ساعت و بارش ناگهانی و موقت رگبار باران می شود.

 

وی افزود: روز دوشنبه ( 10 تیر) سواحل دریای خزر در اغلب ساعات ابری با وزش باد و بارش باران پیش بینی می شود که رگبار باران و رعد و برق در مناطق کوهپایه ای جنوب این استان ها و جاده های کوهستانی شمال البرز می تواند سیلاب های ناگهانی و موقت ایجاد کند.

 

عابدینی یادآور شد: با گذر سامانه جبهه ای از دوشنبه بعدازظهر تا صبح سه شنبه در شرق گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی احتمال توفان های تندری وجود دارد.

 

کارشناس سازمان هواشناسی افزود: دریای خزر طی روزه دوشنبه و صبح سه شنبه مواج و توفانی پیش بینی می شود و کاهش دما از دوشنبه تا سه شنبه در سواحل به 5 تا 10 درجه سلسیوس خواهد رسید.

 

وی با اشاره به وقوع پدیده گرد و خاک و وزش باد شدید از روز دوشنبه تا چهارشنبه در نوار شرقی کشور به ویژه منطقه زابل، گفت: از بعدازظهر تا شب دوشنبه در استان های قزوین، البرز، تهران و سمنان سرعت وزش باد شمال غربی تشدید می شود و بیشینه سرعت باد حدود 25 تا 40 کیلومتر برآورد می شود که سبب کاهش موقت غلظت آلاینده های بخصوص طی روز سه شنبه در شهر تهران خواهد شد.

 

عابدینی درباره هوای تهران نیز گفت: آسمان تهران طی روز دوشنبه صاف تا قسمتی ابری در بعدازظهر وزش باد گاهی وزش باد شدید و احتمال باد و گرد و خاک وجود دارد و دمای هوا در این روز در گرم ترین زمان 38 درجه پیش بینی می شود.

نظر شما