شناسهٔ خبر: 33744546 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پزشکی قانونی اعلام کرد

بیشترین شکایات از جراحان زنان و دندانپزشکان

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران بیشترین شکایات ارجاعی از پزشکان به ترتیب از جراحان زنان، دندانپزشکان و ... اعلام کرد

صاحب‌خبر -
دکتر مسعود قادی پاشا در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، درباره پرونده‌های قصور پزشکی که در کمیسیون‌های پزشکی قانونی بررسی می‌شود، گفت: پارسال ۴ هزار و ۸۸۵ پرونده شکایت از پزشکان به کمیسیون پزشکی قانونی استان تهران ارجاع شد که از این تعداد ۵۵ درصد پزشکان تبرئه شدند و کوتاهی ۴۵ درصد آن‌ها در امر درمان اثبات شد که البته آمار کشوری هم با این آمار نزدیک است.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3667633"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2462249/3667633?width=350&height=250"></script></div>
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران بیشترین شکایات ارجاعی از پزشکان را به این اداره کل به ترتیب از جراحان زنان و زایمان، دندانپزشکان، جراحان پلاستیک، متخصصان پوست، جراحان عمومی و ارتوپدی‌ها اعلام کرد.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3667650"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2462249/3667650?width=350&height=250"></script></div>
وی افزود: من از پزشکان تقاضا می‌کنم برای پیشگیری از شکایات باید رضایت آگاهانه از بیماران خود را که در قانون مجازات اسلامی هم آمده است پیش از هرگونه اقدام درمانی و جراحی کسب کنند و مبنای کار آن‌ها باید براساس شرع، براساس رضایت بیمار یا اولیاء او و براساس موازین علمی و فنی باشد.
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران گفت: اگر ماده ۱۵۸ قانون مجازات اسلامی رعایت شود از قصور پزشکی پیشگیری خواهد شد و باید پزشک معالج قبل از هر اقدام درمانی یا جراحی وقتی را به بیمارش اختصاص دهد تا بیمار در خصوص این اقدام درمانی آگاهی کسب کند، زیرا برخی بیماران انتظاراتی از جراحی خود دارند که وقتی انتظاراتشان برآورده نشود به شکایت روی می‌آورند.
قادی پاشا افزود: توصیه جدی من به متخصصان و جراحان پلاستیک و پوست و مو این است که باید انتظارات بیمارانشان را قبل از جراحی مدنظر قرار دهند و ما اکثر پرونده هایمان درباره این دو تخصص و در خصوص بحث زیبایست و میزان کوتاهی متخصصان این دو رشته در امر درمان از ۴۵ درصد بالاتر است که این کوتاهی در متخصصان پوست و مو ۸۰ درصد و در جراحی پلاستیک حدود ۵۹ درصد به اثبات رسیده است.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3667679"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2462249/3667679?width=350&height=250"></script></div>
وی درباره نحوه ورود پزشکی قانونی به تصادفات ساختگی گفت: پارسال حدود ۱۸۵ پرونده تصادف ساختگی را کارشناسان ما در پزشکی قانونی تشخیص دادند و به مراجع قضایی ارسال کردند.
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران افزود: به طور قطع دادسرا و دادگاه با این نوع جرایم برخورد محکم می‌کند و بیشتر افرادی که به خودشان آسیب می‌رسانند و تصادف ساختگی ایجاد می‌کنند جوان هستند و باید مراقب باشند فریب یک سری شبکه‌ها را نخورند.
قادی پاشا گفت: همکاران ما به طور قطع با توجه به شکل و نحوه و محل آسیب متوجه تصادفات ساختگی می‌شوند و ما چند وقت پیش در این خصوص به چندین شبکه که کار باندی می‌کردند برخورد و افرادی را بازداشت کردیم.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که آیا در پرونده‌های پزشکی قانونی با افراد جاعل مواجه بوده اید؟ افزود: پارسال دو باند جعل پرونده داشتیم که با کارشناسی مشخص شد پرونده‌ها جعل شده است و این افراد نیز به مراجع قضایی معرفی شدند.
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که آیا به وجود ارتباط میان این جاعلان با پزشکان مورد تأیید پزشکی قانونی و یا کارکنان پزشکی قانونی پی برده اید؟ گفت: در این خصوص تذکرات زیادی به همکارانمان داده ایم که فریب این افراد را نخورند.
قادی پاشا در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که برای دسترسی هر چه بیشتر مردم به مراکز پزشکی قانونی استان تهران چه اقدامی صورت گرفته است؟ افزود: اداره کل پزشکی قانونی استان تهران ۲۰ مرکز دارد که ۵ مرکز آن داخل شهر تهران، ۱۳ مرکز در شهرستان ها، یک واحد در کمیسیون پزشکی و یک مرکز هم در کهریزک است و ما با وجود همه مشکلات مالی با همکاری مسؤولان، مراکز پزشکی قانونی در ملارد و قرچک را راه اندازی کردیم و امسال بنا داریم در شهرستان‌های پردیس و پیشوا هم مراکز پزشکی قانونی راه اندازی کنیم که با این اقدام همه شهرستان‌های استان تهران واجد مراکز پزشکی قانونی خواهند شد.

 هشدار درخصوص مصرف دارو‌های مکمل و گیاهی 
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران با هشدار به ورزشکاران در خصوص مصرف برخی دارو‌های مکمل و گیاهی گفت: در بسیاری از این دارو‌ها مواد مخدر و کورتون یافت می‌شود که موجب مرگ شده است.
دکتر مسعود قادی پاشا در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، افزود: بسیاری از مردم تصورشان این است که پزشکی قانونی فقط به معاینه جسد می‌پردازد در صورتی که آمار معاینات اجساد در پزشکی قانونی فقط ۵ درصد کل عملکرد است و ۸۰ درصد خدمات در بخش معاینات و ۱۵ درصد در بخش آزمایشگاهی ارائه می‌شود.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3667412"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2462249/3667412?width=350&height=250"></script></div>
وی با اشاره به اینکه امروزه پزشکی قانونی با استفاده از روش‌های روز دنیا و تجهیزات نوین پیشرفته بازویی توانمند برای مرجع قضایی محسوب می‌شود گفت:پارسال حدود ۲۳۷ هزار معاینه در مراکز پزشکی قانونی استان تهران انجام شد که ۱۲ هزار مورد، معاینه جسد بود و ۳۴ هزار نمونه ژنتیکی مورد بررسی قرار گرفت و ۸۷ هزار مورد سم شناسی هم انجام شد.
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران با اشاره به اینکه ۱۹ درصد کل عملکرد سازمان پزشکی قانونی کشور مربوط به اداره کل تهران است افزود: استان تهران در بخش آزمایشگاهی به عنوان مرجع انجام وظیفه می‌کند.
قادی پاشا در ادامه به برخی آمار‌های پزشکی قانونی اشاره کرد و گفت: در خصوص مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در دو ماه ابتدایی امسال شاهد مرگ ۲۶ نفر بودیم که در مقایسه با مدت مشابه پارسال که ۱۷ نفر بود شاهد افزایش ۵۳ درصدی بودیم که با توجه به توصیه‌هایی که می‌شود انتظار می‌رفت این آمار کاهش پیدا کند.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3667423"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2462249/3667423?width=350&height=250"></script></div>
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران با اشاره به فوت ۷۱ نفر ناشی از حوادث کار در دو ماه ابتدایی امسال افزود: این آمار هم در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود ۲۵ درصد افزایش داشته است.
قادی پاشا گفت: در بحث غرق شدگی نیز در این دو ماه ۹ نفر شامل ۷ مرد و دو زن جان باختند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۲ و نیم درصد افزایش یافت.
وی با اشاره به اینکه پارسال در استان تهران ۵۶ نفر به علت غرق شدگی جان باختند افزود: ۱۶ نفر از این تعداد در استخر‌ها و ۱۶ نفر در کانال‌های آب جان خود را از دست دادند.
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه اغلب غرق شدگی‌ها در سال‌های اخیر در استخر‌ها بوده، آیا شما هشداری به مسؤولان استخر‌های خانگی یا عمومی داده اید؟ گفت: برای ما هم این موضوع مایه تأسف است و باید بررسی شود که آیا نجات غریق‌ها در استخر‌های عمومی به وظیفه شان عمل کرده اند یا نه؟
قادی پاشا افزود: البته شاید برخی از مرگ و میر‌ها در استخر‌ها ناشی از غرق شدگی نباشد و برخی به احتمال سکته قلبی و برخی بیماری‌ها در استخر‌ها فوت کنند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سازمان پزشکی قانونی چه نقشی در مدیریت بحران و به ویژه چه نقشی در برخی حوادث مهم که موجب تلفات جانی گسترده می‌شود دارد؟ گفت: مرکز تشخیصی آزمایشگاهی کهریزک که به لحاظ امکانات و تجهیزات رتبه نخست خاورمیانه را دارد در برخی از این حوادث گسترده عملکرد موفقی داشته است.
قادی پاشا افزود: بعنوان مثال در حادثه واژگونی اتوبوس در دانشگاه آزاد اسلامی، تیمی در حداقل زمان و با کیفیت بالا و بدون خطا در این مسأله ورود کرد و ما این اقدام را در شناسایی جان باختگان کشتی سانچی، سقوط هواپیمای ترکیه در چهارمحال و بختیاری، حادثه تروریستی شهر حله عراق، واژگونی قطار تبریز به مشهد در سمنان داشتیم که کمتر از یک هفته کار تشخیصی و معاینه اجساد انجام گرفت و با توجه به اینکه اکثر این پیکر‌ها قابل شناسایی نبودند از طریق دی ان‌ای وارد شده و کمتر از یک هفته نتایج احراز هویت به مراجع قضایی اعلام شد.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3667453"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2462249/3667453?width=350&height=250"></script></div>
وی ادامه داد: همکاران ما در اینگونه حوادث ۲۴ ساعته انجام وظیفه کردند و در حادثه قطار سمنان و حادثه تروریستی حله ۳۲ هزار و ۶۰۰ مرتبه کار تطبیق استخراج دی ان‌ای انجام شد تا بتوانند پیکر‌ها را احراز هویت کنند.
قادی پاشا در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا طول درمان‌های طولانی مدت در پزشکی قانونی به نوعی اطاله دادرسی محسوب می‌شود یا اقدامی در جهت خدمت کارشناسی‌تر به مراجعان است؟ گفت: تسریع در پاسخگویی به مردم از سیاست‌های سازمان پزشکی قانونی است که البته کیفیت باید در کنار سرعت مدنظر قرار گیرد.
وی افزود: ما بر همین اساس برای کاهش زمان پاسخگویی اقدامات مربوط به آسیب شناسی را که نتیجه آن سه ماه طول می‌کشید به کمتر از یک ماه کاهش دادیم و این همان استاندارد اعلامی سازمان پزشکی قانونی است و زمان رسیدگی به کمیسیون‌های پزشکی قانونی را هم که سه ماه بود در سال ۹۷ به طور میانگین به ۴۹ روز کاهش دادیم.
قادی پاشا گفت: البته در خصوص طول درمان‌ها همیشه با اعتراض مردم مواجه می‌شویم که چرا زمان‌های زیادی به طول درمان اختصاص داده می‌شود؟ که در پاسخ باید بگوییم که به طور مثال شکستگی استخوان ران معمولا کمتر از ۴ ماه بهبود پیدا نمی‌کند و همکاران ما به لحاظ نوع شکستگی، طول درمانی اعلام می‌کنند که برخی شهروندان تصور می‌کنند پزشکی قانونی به عمد می‌خواهد رسیدگی به پرونده را طولانی کند در حالی که باید این زمان سپری شود، زیرا اگر به طور مثال یک عضو شکسته به صورت معیوب جوش بخورد دیه آن با همین عضو که درست جوش بخورد متفاوت است.
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه استفاده نکردن از کلاه ایمنی چقدر باعث مرگ موتورسیکلت سواران در تصادفات شده است؟ افزود: پارسال هزار و ۳۱۹ فوتی در استان تهران به دنبال حوادث رانندگی داشتیم که ۹۰۰ نفر عابر پیاده و موتورسیکلت سوار بودند.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3667474"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2462249/3667474?width=350&height=250"></script></div>
وی گفت: شایع‌ترین علت فوت در ۷۰ درصد موتورسواران ضربه مغزی است و استفاده از کلاه ایمنی در کاهش مرگ و میر راکبان موتورسوار اثر دارد.
قادی پاشا در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در بحث مرگ و میر ناشی از استفاده نکردن از کمربند ایمنی هم آماری موجود است؟ گفت: در این بخش آمار نداریم و نیروی انتظامی که در صحنه تصادفات حاضر می‌شود باید اعلام کند که چند درصد مرگ و میر‌ها ناشی از نبستن کمربند ایمنی بوده است، اما در کتاب‌های مرجع پزشکی قانونی اعلام شده است که استفاده کردن از کمربند ایمنی می‌تواند ۲۵ درصد مرگ و میر‌ها را کاهش دهد.
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا استفاده از برخی دارو‌های مکمل یا گیاهی در ورزشکاران موجب مرگ و میر و ارجاع اجساد آن‌ها به پزشکی قانونی شده است؟ افزود: ما مواردی داشته ایم که شخصی ورزشکار در اثر مصرف دارویی گیاهی فوت کرده باشد و وقتی آن دارو را از نظر سم شناسی بررسی کردیم به وجود کورتون و سیپروهپتادین در آن پی بردیم.
قادی پاشا گفت: مصرف سیپروهپتادین موجب افزایش اشتها و افزایش وزن می‌شود و بسیار خطرناک است و عوارض خطرناکی روی کبد و کلیه دارد که می‌تواند باعث مرگ شود.
وی افزود: البته عوارض مصرف این مواد در همه افراد یکسان نیست و به فیزیولوژی بدن، سن، جنس و میزان مصرف این مواد بستگی دارد و برخی نیز اگر بیماری‌های زمینه‌ای داشته باشند آن دارو می‌تواند عوارض بیشتری در بدن ایجاد کند.
مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران گفت: البته دارو‌های گیاهی در همه دنیا تجویز می‌شود، اما در برخی دارو‌های گیاهی ترکیبات غیر مجازی وجود دارد که می‌تواند آسیب شدید به افراد برساند و یا حتی موجب فوت ورزشکاران و یا دیگر افراد شود.
وی افزود: برخی دارو‌ها هم که در ماهواره تبلیغ می‌شود در سازمان پزشکی قانونی آزمایش شده است و برخی از این دارو‌ها که تبلیغ فراوان می‌شود دارو‌های سریع چاق کننده وجود دارد که به دنبال استفاده از آن شاهد فوت یکسری افراد بوده ایم.
قادی پاشا گفت: در برخی دارو‌های لاغری هم ترکیبات مواد مخدر یافت شده است که عوارض جسمانی شدیدی دارد و می‌تواند منجر به فوت شود.

نظر شما