شناسهٔ خبر: 33891589 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تا پایان سال برقرار می‌شود

ارتباط الکترونیک پزشکی قانونی با کلانتری‌ها

رئیس سازمان پزشکی قانونی: مکاتبات الکترونیکی میان این سازمان با کلانتری‌ها و دادگستری‌ها تا پایان سال برقرار می‌شود

صاحب‌خبر -
  •  خبرنگار:  درباره چابک سازی مدیریتی توضيح بفرماييد؟ 

دکتر عباس مسجدی آرانی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: همه تلاش ما این است که در حین حفظ کرامت مردم، استانداردترین خدمات به مردم ارائه شود. ­
وی گفت: پزشکی قانونی بیش از یک قرن سابقه فعالیت دارد و از سال ۷۲ به عنوان سازمان پزشکی قانونی و مستقل زیر نظر قوه قضاییه فعالیت می‌کند و بیش از ۳ هزار نفر در این سازمان مشغول کارند که بالغ بر ۸۰ درصد آن‌ها تحصیلات دانشگاهی دارند.
مسجدی آرانی گفت: جزو سازمان‌های بی نظیر در منطقه هستیم و تلاش می‌کنیم به مرجعیت علمی پزشکی قانونی در میان کشور‌های منطقه تبدیل شویم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3693611"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2467926/3693611?width=350&height=250"></script></div>
  • خبرنگار:  چه برنامه‌ای برای الکترونیکی شدن ارتباط میان این سازمان با کلانتری‌ها و بیمه دارید؟ 

وی گفت: براساس دستور رئیس قوه قضاییه باید همه تلاش سازمان‌های تابعه این قوه کاهش اطاله دادرسی‌ها باشد و ماه رمضان امسال نخستین جلسه مربوط به قانون آیین دادرسی الکترونیک که پیش از آن برگزار نشده بود، برگزار شد­ و اخیرا نیز جلسه دوم با حضور مسئولان دولت و نیروی انتظامی برگزار شد.
وی افزود: برای تحقق ارتباطات الکترونیک جلساتی با نیروی انتظامی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه داشته ایم.
رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: خیلی از کلانتری‌ها هم اکنون به شبکه ما وصل هستند و همه مکاتبات ما در فضای الکترونیک انجام می‌شود و توافق شد هم ما و هم پلیس بتوانیم از طریق سامانه سی ام اس قوه قضاییه کار را جلو ببریم.
وی گفت: برنامه ما این است که تا پایان سال مکاتبات الکترونیکی میان سازمان پزشکی و هم دادگستری ها­ و کلانتری‌ها برقرار شود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3693638"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2467926/3693638?width=350&height=250"></script></div>
  • خبرنگار:  درباره کاهش اطاله دادرسی چه کرده اید؟ 

مسجدی آرانی­ گفت: سازمان پزشکی قانونی براساس استاندارد‌های علمی نظر کارشناسی می‌دهد و برخی مراجعان که آسیب و صدمه دیده اند مسیر را طولانی‌تر طی­ کنند، ­ چرا که مسیر درمان در افراد مختلف متفاوت است­.
وی افزود: همه تلاش همکارانم این است که از معاینه مجدد خودداری کنند و پاسخ ارباب رجوع را همان در بار نخست بدهند، اما اگر­ تشخیص پزشک این باشد که پس از معاینه مجدد طول درمان کامل است، ارش و دیه را مشخص کنند، اما اگر آسیبی غیر قابل جبران داشته باشد قاعدتا باید معاینات در چند مرحله انجام شود تا درخصوص دیه پرداختی به فرد مورد نظر حقی ضایع نشود.
رئیس سازمان پزشکی قانونی افزود: اگر در این مسیر با افزایش زمان مواجه شویم این اطاله دادرسی نیست بلکه برای برقراری عدالت در رعایت حقوق مردم است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3693702"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2467926/3693702?width=350&height=250"></script></div>
  • خبرنگار:  برای پیشگیری از تصادفات ساختگی و جعل اسناد در سازمان پزشکی قانونی چه برنامه‌ای دارید؟ 

وی گفت: جزو پاک‌ترین دستگاه‌های حاکمیتی هستیم و میزان تخلفات ما نزدیک به صفر است­.
مسجدی آرانی گفت: برخی با تصادفات ساختگی به دنبال دریافت دیه از بیمه‌ها و افراد هستند که در این سازمان با توجه به مهارتی که پزشکانمان دارند این گونه تصادفات ساختگی را بسیار خوب تشخیص می‌دهند و تلاش می‌کنیم هزینه‌های غیر قانونی به بیمه‌ها تحمیل نشود.
وی افزود: درباره پیشگیری از جعل اسناد­ و گواهی‌های پزشکی قانونی هم تلاش کرده ایم نرم افزار جامع تخصصی طراحی شود که هرچه ارتباط الکترونیک با نیروی انتظامی و دادگستری بیشتر باشد این میزان جعل هم کاهش خواهد یافت.
وی گفت: هم اکنون ۳۰ درصد کلانتری‌های کشور را به این سیستم متصل کرده ایم و بنا داریم در جا‌هایی که منع جدی وجود نداشته باشد تا پایان شهریور امسال این اتصال برقرار شود که قطعا این گونه اقدامات موجب کاهش اطاله دادرسی و جعل خواهد شد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3693721"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2467926/3693721?width=350&height=250"></script></div>
  • خبرنگار:  آمار پزشکی قانونی در نزاع و ساير حوزه ها را مطرح کنيد؟ 

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به افزایش مراجعان ناشی از نزاع به مراکز این سازمان از مردم خواست خویشتن دار باشند و تاب آوری خود را افزایش دهند.
دکتر عباس مسجدی آرانی افزود: پارسال ۵۸۰ هزار و ۷۰ نفر به دلیل نزاع و درگیری به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که با توجه به مراجعه ۵۴۴ هزار و ۷۰۰ نفری در سال ۹۶ با افزایش ۶ و ۵ دهم درصدی در سال ۹۷ مواجه بودیم و درخواست می‌کنیم مردم بیش از این خویشتن­ دار باشند.
وی درباره آمار کمیسیون‌های پزشکی قانونی هم گفت: تخصصی‌ترین اقداماتی که در این سازمان انجام می‌شودر در برخی کمیسیون هاست که قضات برای کشف حقیقت به ما ارجاع می‌دهند و بیش از ۴ هزار نفر از استادان دانشگاه و متخصصان حرفه‌های مختلف پزشکی در سراسر کشور با ما همکاری می‌کنند.
مسجدی آرانی افزود: پارسال نزدیک به ۳۰ هزار پرونده در کمیسیون‌ها داشتیم که در مقایسه با سال ۹۶ حدود ۱۲ و ۸ دهم درصد افزایش یافت و ۹ هزار و ۴۲۷ پرونده از این تعداد به قصور پزشکی مربوط بود که در این خصوص حدود نیمی از پزشکان محکوم و نیمی دیگر تبرئه شدند.
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: بیشترین شکایت از دندان پزشکان، جراحان زنان و زایمان، جراحان عمومی و پزشکان عمومی بوده است و من از همه پزشکان درخواست می‌کنم برای پیشگیری از قصور پزشکی کسب رضایت بیماران را سرلوحه کار خود قرار دهند.
مسجدی آرانی درباره آمار غرق شدگی‌ها هم افزود: در دو ماه ابتدایی امسال ۲۲۷ مورد به علت غرق شدن جان باختند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸۳ درصد افزایش داشت که البته علت بخشی از این افزایش آمار سیلاب‌های آغاز امسال بود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3693772"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2467926/3693772?width=350&height=250"></script></div>
  • خبرنگار:  درباره آخرین وضع بانک اطلاعات ژنتیک سازمان پزشکی قانونی بفرماييد؟ 

وی گفت: این سازمان در حوزه ژنتیک در منطقه پیش رو است و اکنون متخصصان جوان سازمان این توانمندی را دارند که کمتر از ۲۴ ساعت پروفایل‌های ژنتیک را استخراج و اعلام نظر کنند.
مسجدی آرانی افزود: در بانک ژنتیک بیش از ۲۰ هزار پروفایل جمع آوری و نمونه‌ها دریافت شده است و بیش از ۷۰­هزار نمونه هم داریم که به سبب تحریم‌های ظالمانه آمریکا در خصوص تامین مواد اولیه و کیت ها، سرعت کار ما کاهش یافته است، اما توانایی تخصصی در سازمان پزشکی قانونی به گونه‌ای است که روزانه می‌توانیم نمونه‌های ژنتیکی هزار نفر را دریافت و به بانک اضافه کنیم.
وی به اقدامات این سازمان در تشخیص هویت جان باختگان برخی از حوادث دسته جمعی اشاره کرد و گفت: برای مثال در حادثه تروریستی حله، سانچی و پلاسکو کمتر از ۲۴ ساعت اجساد دریافتی را شناسایی کردیم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3693863"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2467926/3693863?width=350&height=250"></script></div>
  • خبرنگار:  درباره اقدامات این سازمان درخصوص اهدای عضو بفرماييد؟ 

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در پاسخ به سوالی درباره اقدامات این سازمان درخصوص اهدای عضو نیز افزود: این اقدام جنبه فرهنگی و معنوی دارد و ما برای اهدای بیش از ۱۷ بافت و عضو با رعایت مسایل فقهی و شرعی و قانونی به بانک اهدای عضو کمک می‌کنیم و برخی اوقات از نحوه برداشت از یک جسد ۱۵۰ نفر را می‌توان بهره‌مند کرد.
وی گفت: این اقدامات در مرکز تحقیقاتی کهریزک که در خاورمیانه بی نظیر است­ انجام می‌شود و در بخش اهدا عضو همکاری تنگاتنگی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داریم.
مسجدی آرانی افزود: درباره اهدای جسد نیز برخی‌ها نذر می‌کنند که پس از فوت شان جسدشان در فرآیند آموزشی­ دانشگاه استفاده شود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3693866"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2467926/3693866?width=350&height=250"></script></div>
  • خبرنگار:  با توجه به سختی کار پزشکی قانونی چه برنامه‌ای برای ارتقا معیشت کارکنان سازمان دارید؟ 

وی گفت: کار در پزشکی قانونی اگر توام با عشق نباشد شدنی نیست حتی اگر ما حقوق پزشکان و کارشناسان این سازمان را هم افزایش دهیم.
مسجدی آرانی افزود: البته در چند سال اخیر اتفاقات خوبی در این بخش افتاده است، اما چون این سازمان با افراد دردمند روبرو است کارکنان ما در فضای روانی سنگینی هستند که سختی کار ما را دو چندان می‌کند.
وی گفت: البته در خواست ما همیشه از دولت این بوده که درباره بودجه سازمان اهتمام بیشتری داشته باشد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3693877"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2467926/3693877?width=350&height=250"></script></div>
  • خبرنگار:  برای دسترسی هر چه بیشتر مردم به مراکز پزشکی قانونی چه اقدامی شده است؟ 

مسجدی آرانی گفت: پارسال ما نزدیک به ۲ و نیم میلیون مورد نظر کارشناسی ارائه کردیم و ۳۵۷ مرکز فعال در کشور داریم و مهم‌ترین شاخص ما دسترسی آسان و عدالت در دسترسی به خدمات پزشکی قانونی است.
وی گفت: ۱۵۰ شهرستان بالای ۵۰ هزار جمعیت در فهرست انتظار برای تاسیس مراکز پزشکی قانونی قرار دارند و در برخی شهرستان‌ها مردم مجبورند حداقل ۶۰ کیلومتر را طی مسیر کنند تا به مراکز ما برسند.
مسجدی آرانی از دولت و مجلس خواست درباره بودجه این سازمان توجه بیشتری کنند تا این مراکز شهرستانی هرچه زودتر راه اندازی شوند.
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: از این ۱۵۰ شهرستان، ۵۰ شهرستان ضرورت دارد که همین امروز مراکز پزشکی قانونی آن راه اندازی شود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3693902"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2467926/3693902?width=350&height=250"></script></div>

نظر شما