شناسهٔ خبر: 33686052 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

موزه مشاهیر کُرد در کردستان راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: ایران در طول تاریخ با تمام توان و محکم پشت کُردها ایستاد و در روزهای سخت به داد مردم کُرد رسیده است، گفت: کردهای جهان هر زمانی دچار مشکل شده‌اند به ایران پناه آورده و کشور ما را خانه امید خود دانسته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، کنگره مشاهیر کُرد در راستای معرفی بزرگان و مفاخر عرصه فرهنگ و هنر کُرد در نقاط مختلف دنیا در تیرماه امسال در سنندج برگزار می‌شود.

براساس برنامه‌یزی‌های انجام شده قرار است در این کنگره از 30 نفر از مشاهیر کُرد و پنج نفر از کسانی که در ارتباط با موضوع کُرد و کُردشناسی فعالیت کرده‌اند تجلیل شود.

قطعا برگزاری چنین برنامه‌ای در این سطح و با گستره‌ بین‌المللی فرصت‌ها و چالش‌هایی را به دنبال دارد که آسیب‌شناسی در این زمینه را باید بعد از بسته شدن کتاب کنگره مورد بررسی و واکاوی قرار داد.

اما پرداختن به این مقوله که چه دیدگاه‌هایی در بین اقشار مردم از مسوول و غیرمسوول، روحانی، دانشجو و … در مورد ضرورت و اهمیت برگزاری چنین رویدادی وجود دارد خالی از لطف نیست از این رو در همین راستا به سراغ یکی از مسوولان و متولیان حوزه فرهنگی که بی‌ارتباط نیز با بحث بزرگان و مشاهیر نیست می‌رویم!

بعد از روزها تلاش موفق به انجام گفت‌وگو با محسن علوی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان شدیم…

گفت‌وگویی که علوی در کنار پرداختن به اهمیت برگزاری کنگره مشاهیر کُرد از انجام برخی اقدامات و برنامه‌های میراث فرهنگی کردستان در بحث راه‌اندازی موزه مشاهیر کُرد در آن سخن به میان آورد و گفت: مکان‌های متعددی برای ایجاد این موزه در نظر گرفته شده که براساس بررسی‌های صورت گرفته به احتمال زیاد نقطه قطعی پارک امیریه در آبیدر سنندج خواهد بود…

فارس: برگزاری این چنین کنگره‌ای را تا چه اندازه ضروری می‌بینید؟

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان: قطعا هر کس از منظر و دیدگاه خود به برگزاری این کنگره نگاه خواهد کرد، به عنوان متولی حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، برگزاری این برنامه را حرکت بسیار مثبتی می‌بینیم .

قطعا برگزاری این کنگره و حضور مشاهیر و نخبگان کُرد از سراسر جهان در این استان موجب می‌شود دوربین بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی به سمت این استان بچرخد و این کار به نوعی زمینه‌ساز معرفی هرچه بیشتر استان خواهد شد.

فارس: اینکه کشور ما و خاصا استان کردستان برای برگزاری این برنامه پیش‌قدم شده چه تاثیراتی به دنبال دارد؟

تقدیر از مشاهیر و بزرگان هر قومی در کشور ارزشمند است، حال که گستره جغرافیایی این برنامه بزرگتر و از مرزها خارج شده از چند جهت بسیار قابل توجه خواهد بود محور بود کردستان ایران و حضور نخبگان کُرد جهان در این نقطه بیان‌گر این واقعیت مهم است که کُردها هرکجایی که باشند متعلق به جغرافیای ایران و خانه اصلی خود را ایران می‌دانند!

این مهم باید در تمام دنیا جابیفتد تقسیمات سیاسی و تقسیم کرد کردستان به چند قسمت نمی‌تواند کردها را از هویت اصلی‌شان که ایرانی بودن است جدا کند خانه اصلی همه کردها ایران است و برگزاری این کنگره پیام همبستگی و یکپارچگی آنها را به گوش جهان می‌رساند.

ملت ایران همواره پشتیبان خوبی برای کُردهای جهان بوده‌ است

فارس: عنوان کردید همه کردهای جهان به نوعی خود را ایرانی می‌دانند، دلیل آن را در چه می‌بینید؟

علوی: کشور و ملت ایران همواره پشتیبان خوبی برای کُردهای جهان بوده‌اند و در زمان‌های مختلف به کمک آنها شتافته‌اند که تاریخ بهترین گواه بر این ادعاست.

ایران در طول تاریخ با تمام توان و محکم پشت کُردها ایستاد و با وجود تمام توطئه‌ها و تفرقه‌افکنی‌های دشمنان این ملت ایران بودند که در روزهای سخت به داد مردم کُرد عراق و سوریه شتافتند.

کردهای جهان هر زمانی دچار مشکل شده‌اند به ایران پناه آورده و همواره کشور ما را خانه امید خود دانسته‌اند.

برگزاری کنگره مشاهیر کُرد و دعوت از مشاهیر و نام‌آوران کرد که امروز اسم و رسمی در جهان دارد این پیام را دارد که پایگاه اصلی کُردها ایران است.

رویدادهای بین‌المللی ظرفیت خوبی برای جذب سرمایه‌گذاران است

فارس: آیا برگزاری این کنگره در کنار تاثیرات فرهنگی و سیاسی که به بخشی از آن اشاره فرمودید در عمق‌بخشی امنیت هم می‌تواند تاثیرگزار باشد؟

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان، برگزاری چنین برنامه‌ای در این سطح با حضور مهمانانی از کشورهای مختلف دنیا بیانگر وجود امنیت محکم، پایدار، خلل‌ناپذیر در ایران به ویژه کردستان عزیز است.

این اتفاق و رویداد بین‌المللی ظرفیت خوبی برای جذب گردشگران و سرمایه‌گذاران به استان خواهد بود که امیدواریم با برنامه‌ریزی هرچه مناسب بتوانیم بهترین خروجی را از این حرکت ارزشمند در راستای معرفی ظرفیت‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری استان بدست آوریم،  کنگره مشاهیر کرد خود به خود موجب می‌شود چرخه‌ توسعه گردشگری به عنوان یکی از پردرآمدترین صنعت‌ها در جهان در استان به حرکت بیفتد.

کنگره مشاهیر کُرد باید استمرار داشته باشد

فارس: آیا ظرفیت‌ها لازم به لحاظ زیرساختی برای برگزاری این چنین برنامه‌هایی با توجه به حجم قابل توجهی از مهمانانی که قرار است از داخل و خارج از کشور در این مراسم حضور پیدا کنند در استان وجود دارد؟

اینکه به لحاظ زیرساخت‌ها در سطح استان مشکلاتی وجود دارد قابل انکار نیست، قطعا برگزاری چنین برنامه‌هایی بزرگی نیاز به زیرساخت‌های مناسب مانند سالن اجرا، هتل 5 ستاره و غیره دارد که استان ما از این لحاظ با محرومیت‌هایی مواجه است، اما قرار نیست چون از نظر زیرساختی مشکل داریم نسبت به انجام چنین حرکت‌های فرهنگی ارزشمندی کوتاهی کنیم.

برگزاری این کنگره با توجه به پایگاه بودن ایران اسلامی از دیدگاه کُردهای جهان نیاز ضروری است، البته ذکر این مطلب را نیز ضروری می‌دانم که این کنگره گام نخست استان در این حوزه است و قرار نیست نخستین و آخرین کنگره تجلیل و تقدیر از کُردها باشد.

کنگره مشاهیر کُرد در نخستین سال از تولد خود از تعدادی از مشاهیر و نخبگان تجلیل می‌کند، آمار بالای مشاهیر و بزرگان کُرد چه آنان که در قید حیات نیستند و چه عزیزانی که در داخل و خارج از مرزها نام‌آور هستند انقدر فراوان است که باید این حرکت ارزشمند را با ساز و کار مناسب و غنابخشیدن در دوره‌های مختلف ادامه داد.

به نظر بنده کنگره مشاهیر کُرد باید یک پرسه دنبال‌دار باشد و در هر دوره با آسیب‌شناسی ضمن برطرف کردن نقاط ضعف نقاط قوت آن را تقویت و زمینه و بستر مناسبی را برای معرفی هرچه بیشتر ظرفیت و توانایی این قوم در عرصه جهانی فراهم ساخت.

متولیان امر به ویژه شخص استاندار کردستان به عنوان رئیس ستاد کنگره و دانشگاه کردستان به عنوان کمیته علمی ،اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی به عنوان دبیرخانه این حرکت بزرگ فرهنگی با آگاهی کامل بر تمام کمبودها و مشکلات موجود به لحاظ زیرساختی این اقدام را شروع کرده و قطعا براساس برنامه‌ریزی‌های مناسب صورت گرفته در بالاترین سطح به لحاظ کمی و کیفی آن را به سرانجام خواهند رساند.

فارس: آیا برگزاری این کنگره می‌تواند به الگوسازی این مشاهیر در بین جامعه به ویژه نسل جوان کمک کند؟

نه تنها قشر جوان بلکه خیلی از افراد سرشناس جامعه شاید شناخت کافی و دقیقی از مشاهیر کُرد نداشته باشند، کنگره مشاهیر کُرد بستر مناسبی برای معرفی این افراد به جامعه است، کم نیستند در جامعه ما که عدم موفقیت خود را ناشی از زندگی در مناطق محروم و نبود زیرساخت‌ها و توسعه نیافتگی محل سکونتشان می‌دانند، حال معرفی این افراد که شاید تعداد زیادی از آنها در دل همین شهرهای توسعه نیافته به دنیا آمده و رشد کرده‌اند این باور را در بین جوانان ما تقویت می‌کند که صرف محرومیت و نداری نمی‌تواند موجب بازدارندگی انسان در پیمودن پله‌های ترقی شود، چرا که یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در موفقیت انسان در هر کاری تلاش و خستگی‌ناپذیر بودن است.

موزه مشاهیر کُرد در کردستان راه‌اندازی می‌شود

فارس: وجود نخبگان و مشاهیر بزرگ با تاریخ کُردها گره خورده است، آیا در زمینه معرفی مشاهیر کُرد اقدامی تا قبل از برگزاری این کنگره انجام شده است؟

یکی از برنامه‌های میراث فرهنگی استان کردستان ایجاد موزه مشاهیر کُرد بود، برنامه‌ای که چندین سال است پیگیر عملیاتی شدن آن هستیم، این موزه در گام نخست قرار بود در خانه کُرد سنندج ایجاد شود که به دلیل نبود فضای کافی در این مکان نقاط دیگری شناسایی و مورد بررسی قرار گرفته است.

اما در آخرین تصمیم‌گیری براساس نظر هنرمندان پارک امیریه آبیدر مکان‌سنجی شده و قرار است بعد از ایجاد زیرساخت‌های لازم تندیس و سردیس‌های 40 نفر از مفاخر و مشاهیر کُرد در این مکان نصب شود.

بخشی از کار نیز تا کنون انجام گرفته و تعدادی از تندیس‌های ساخته شده در حال حاضر در خانه کُرد و تعدادی نیز در عمارت خسروآباد سنندج نگهداری می‌شود.

مشخص نبودن مکان اصلی ایجاد موزه و کمبود اعتبار شاید یکی از مهم‌ترین دلایل عقب افتادن اجرای این کار و برنامه مهم بوده است که امیدواریم برگزاری کنگره مشاهیر کُرد به نوعی روی سرعت‌بخشیدن به این اقدام ارزشمند و ماندگار تاثیر بگذارد.

و سخن پایانی…

از تمام متولیان و اعضای راهبردی برگزاری کنگره مشاهیر کرد که در این مسیر گام برداشته و تلاش کردند تقدیر و امیدواریم این حرکت ماندگار و ارزشمند بتواند بسترساز معرفی بخشی از توانایی‌ها و ظرفیت‌های نخبگان و مشاهیر کرد ایران زمین و سایر نقاط کشور باشد.

انتهای پیام/2330/71

نظر شما