شناسهٔ خبر: 33273479 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

برگزاری کنگره مشاهیر کرد نقطه عطفی برای کردشناسی و پژوهشگران این حوزه است

مدیرکل کتابخانه‌های استان کردستان گفت: برگزاری کنگره مشاهیر کرد نقطه عطفی در راستای کردشناسی و پژوهشگران این حوزه به شمار می‌رود.

صاحب‌خبر -

محمد عبدالملکی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در سنندج با تقدیر از برگزارکنندگان و بانیان برگزاری کنگره بین‌المللی مشاهیر کرد در سنندج اظهار کرد: برگزاری کنگره بین‌المللی مشاهیر کرد زمینه‌ساز معرفی مشاهیر و بزرگان کرد برای آن دسته از کردهایی است که در زمینه‌های گوناگون علمی، هنری، ادبی غیره مشاهیر خود را به درستی نمی‌شناسند.

وی با اشاره به اینکه این کنگره حلقه وصلی برای آن دسته از خود مشاهیر کُرد که ارتباط چندانی با یکدیگر ندارند، خواهد بود، افزود: اینکه کنگره بین‌المللی مشاهیر کرد در سنندج برگزار می‌شود، نشان از غنای فرهنگی و هنری این شهر هزار گنبد و مناره است.

وی به اثرات برگزاری این کنگره‌ پرداخت و بیان کرد: برگزاری چنین کنگره‌هایی در سطح بین‌المللی دارات اثرات دراز مدت بوده و با توجه به اینکه نوجوان و جوان امروز به دنبال هنجارهای حاکم بر جامعه هستنند وقتی ببینند که بزرگانی از جنس علم، فرهنگ و هنر در جامعه بر صدر نشسته‌اند و قدر دیده‌اند و مورد احترام آحاد جامعه هستند، طبیعتاً به این سمت حرکت خواهند کرد که جا پای این بزرگان بگذارند و سرنوشت خود را همچون آنها رقم بزنند و قطعاً برگزاری این کنگره الگوهای مناسبی را برای نوجوانان و جوانان کردستانی معرفی خواهد کرد.

کنگره مشاهیر کرد عینیت بخشیدن به سخنان مقام معظم رهبری است

مدیرکل کتابخانه‌های استان کردستان یادآور شد: در واقع برگزاری این کنگره عینیت‌بخشی به سخنان مقام معظم رهبری در سنندج در سال 1388 است چرا که ایشان کردستان را سرزمین فرهنگ و هنر و کُردها را دارای ادبیات غنی و فرزانگان برجسته‌ای دانست. ایشان نگفتند صرفاً کردهای کردستان ادبیات غنی و فرزانگان برجسته‌ای دارند، بلکه کُردها در هر جغرافیایی که هستند چنین ویژگی‌هایی دارند و کنگره بین‌المللی مشاهیر کرد دقیقاً در راستای این فرمایشات مقام معظم رهبری در کردستان است.

عبدالملکی اعلام کرد: بنده فکر می‌کنم فردای پس از این کنگره فصل جدیدی در فضای فرهنگی کردستان باز خواهد شد که تا پیش از این اینگونه نبود بنابراین حمایت همه مسوولان و آحاد مردم از این اتفاق مهم فرهنگی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

وی اضافه کرد: بی‌شک همه مشاهیر و مفاخر کردی که در این کنگره تجلیل خواهند شد قطعاً از مسیر کتاب و کتابخوانی به این رفعت و مکنت رسیده‌اند. همچنین قطعا بسیاری از این بزرگان خود صاحب تألیفات ارزشمندی در زمینه‌های گوناگون هستند و معرفی این مشاهیر و کتاب‌های آنها می‌تواند زمینه‌های مطالعاتی جدیدی برای نوجوانان و جوانان کتابخوان فراهم نماید.

آشنایی جوانان کردستانی با مشاهیر کرد و آثار آنان به افزایش مطالعه کمک می‌کند

مدیرکل کتابخانه‌های استان کردستان با اشاره به اینکه نفس برگزاری این کنگره برای مطالعه هر چه بیشتر نوجوانان و جوانان ایجاد انگیزه خواهد کرد، افزود: برگزاری کنگره می‌تواند در وجود جوانان عطشی برای شناخت هر چه بیشتر از مشاهیر و مفاخر کرد، زندگی‌نامه و آثار علمی و هنری آنان ایجاد کند.

عبدالملکی بیان کرد: برگزاری این کنگره نقطه عطفی خواهد بود برای کردشناسی و پژوهشگران این حوزه و در خلال برگزاری این کنگره حتماً  برخی از پژوهشگران کردشناسی حضور خواهند داشت که طبیعتاً با مشاهیر و مفاخر کرد هم ارتباطاتی خواهند گرفت و گفتگوهایی خواهند داشت و همه این‌ها خود باعث خلق ایده‌هایی در زمینه کردشناسی خواهد بود. هم موضوعات جدید، هم ایده‌ها و هم زمینه‌های مطالعاتی و پژوهشی جدیدی از دل این کنگره بیرون خواهد آمد که همه این‌ها از برکات برگزاری این کنگره است.

کنگره بین‌المللی مشاهیر کرد روزهای 11 و 12 تیرماه امسال در شهرستان سنندج برگزار می‌شود.

انتهای پیام/2330/72

نظر شما