شناسهٔ خبر: 33606171 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از بازار سرمایه، مهم‌ترین اخبار بازار بورس در هفته‌ای که گذشت را در ادامه خواهید خواند.

تکمیل جعبه ابزارهای مالی بازار سرمایه ایران

صبح روز یکشنبه 26 خردادماه، یازدهمین نشست بازارهای سرمایه اسلامی با حضور شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیران ارشد بازار سرمایه کشور و نمایندگان کشورهای اسلامی برگزار شد. رئیس سازمان بورس با تأکید بر اینکه امروز در بازار سرمایه ایران ابزارهای مالی اسلامی متنوعی مانند صکوک استصناع، اوراق منفعت، اوراق وکالت، اوراق مرابحه، اوراق جعاله، اوراق اجاره و … در دسترس است، افزود: در کنار این ابزارها که دارای حدود مشخص و برخاسته از دین مبین اسلام است، امکان استفاده از سایر ابزارهای مرسوم دنیا همچون اختیار خرید و فروش، قراردادهای آتی و غیره در کمیته فقهی بررسی شده و از نسخه منطبق با شریعت این ابزارها در بازار سرمایه ایران استفاده می‌شود.

شرایط مطلوب بازار سرمایه

به گفته شاپور محمدی، در شرایط مثبت بازار وظیفه نهاد ناظر این است که ابزارهای مالی مختلف را معرفی کرده و در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری تنوع ایجاد کند و در عین حال بر کارکرد صحیح نهادهای مالی و ابزارهای مالی نظارت داشته باشد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بازارهای مالی فقط تبادل سرمایه را به عهده دارند و سرمایه‌گذاری مشترک در بین کشورها در جریان است و در ایران نیز میزان سرمایه‌گذاری‌هایی که خارجی‌ها انجام دادند مناسب است.

ایران جایگاه والایی در میان بازارهای سرمایه اسلامی دارد/توسعه بازار سرمایه مبتنی بر موازین شرعی

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در یازدهمین نشست بین‌المللی بازارهای سرمایه اسلامی ضمن اشاره به پیشرفت‌های زیاد در حوزه مالی اسلامی و بازار سرمایه اسلامی گفت: برگزاری چنین رویدادی نشان‌دهنده جدیت سازمان بورس و اوراق بهادار در توسعه بازار سرمایه مبتنی بر موازین شریعت اسلامی است. حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در این مراسم ابراز داشت: همگام با آخرین تحولات بازار سرمایه اسلامی و ابزارهای مالی اسلامی جدید در جهان، بازار سرمایه ایران در طراحی ابزارهای مالی اسلامی و تطابق آن‌ها با قواعد شریعت اقدامات درخور توجهی انجام داده است.

همایش سراسری تأمین مالی از بازار سرمایه

همایش تأمین مالی از بازار سرمایه با مشارکت شماری از نهادهای مالی بازار سرمایه آغاز به کار کرد. در این همایش دکتر سید رحمت‌اله اکرمی معاون نظارت مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی و خزانه‌دار کل کشور، دکتر حسین عبده تبریزی عضو پیشین شورای عالی بورس و اوراق بهادار، منصور شمس احمدی نایب‌رئیس شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران به ارائه سخنرانی می‌پردازند. نقش ابزارهای مالی در توسعه اقتصادی، آشنایی با اوراق بهادار اجاره، مرابحه، منفعت، رهنی، خرید دین، سفارش ساخت، جعاله، وکالت، بیمه اتکایی و مضاربه، نقش شرکت‌های رتبه‌بندی در تأمین مالی از بازار سرمایه گزارش حسابرس مستقل نسبت به طرح توجیهی اوراق بهادار از موضوعات محوری همایش سراسری تأمین مالی از بازار سرمایه است.

ثبت‌نام ۳۶ تیم دانشگاهی در سومین لیگ ستارگان بورس /قوانین بازار پایه شرعی است

حسن امیری در نشست خبری که صبح روز شنبه 25 خرداد، با حضور اهالی رسانه برگزار شد، گفت: لیگ ستارگان بورس در سال ۹۶ -اولین سال برگزاری - با حضور ۱۰ تیم و در سال ۹۷ با حضور ۳۴ تیم برگزار شد و پیش‌بینی می‌کنیم تا شنبه آینده دوم تیر که زمان ثبت‌نام در این رقابت تمدید شده است، شمار تیم‌های شرکت‌کننده به حدود ۵۰ تیم برسد. معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، هدف از برگزاری این مسابقات را تمرکز بر مباحث دانشجویی، گسترش عمق بازار سرمایه و آشنایی مدیران آینده کشور با بازار سرمایه برشمرد و اظهار داشت: دانشجویان فعلی، آینده‌سازان و مدیران آتی کشور هستند و با توجه به ظرفیت‌های خوب بازار سرمایه بازار می‌توانند به توسعه این بازار کمک کنند.

افزایش اعتبار گزارش دهی راهی برای کاهش شایعات در بازار

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در همایش تأمین مالی در بازار سرمایه که ظهر روز چهارشنبه در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد در خصوص تنگناهای تأمین مالی کشور و استفاده از ابزارهای بازار سرمایه در عبور از این مسیر توضیح داد. این مقام مسئول ضمن مثبت ارزیابی کردن تأمین مالی از طریق نظام بانکی اذعان کرد: پشتیبانی نظام بانکی از آغاز، یاری‌رسان صنایع مختلف بوده است ولی اتکای بیش از اندازه به این نظام برای تأمین مالی، صنعت بانکداری را دچار چالش کرده است. به طوری که این صنعت دیگر توان لازم برای تأمین مالی را ندارد.

نقش ابزارهای مالی در توسعه اقتصادی

عضو پیشین شورای عالی بورس و اوراق بهادار تهران، در همایش تأمین مالی در بازار سرمایه تأکید کرد: برای حفظ نقدینگی در بازار سرمایه و جلوگیری از مالی شدن اقتصاد، باید جلوی بازده نامعقول بازارهای سفته‌بازی از جمله مسکن، طلا و ارز گرفته شود. به گفته عبده تبریزی، تنها دارایی فیزیکی که دارایی مالی محسوب می‌شود، املاک و مستغلات است اما مشکل شرکت‌های ایرانی این است که به دلیل فشار شدیدی که بر املاک و مستغلات است، امکان دریافت تسهیلات از منابع بانکی را به آسانی گذشته ندارند. از طرفی وثیقه‌ها مانند گذشته نیست و بانک‌ها نیز امکان تأمین سرمایه در گردش را مانند گذشته ندارند.

ضرورت توسعه بازار اوراق بدهی غیرقابل‌انکار است

علی بیگ زاده، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار در چهل و یکمین همایش سراسری انجمن حسابداران خبره ایران، با عنوان تأمین مالی از بازار سرمایه عنوان داشت: بازار بدهی یکی از مهم‌ترین اجزای بازارهای پولی و مالی نوین در هر کشوری به شمار می‌رود و به همین دلیل ضرورت توسعه آن غیرقابل‌انکار است. در واقع می‌توان مدعی بود که دستیابی به نظام مالی پویا، عمیق و کارا، بدون وجود بازار بدهی سالم با کارکرد مناسب و عمق کافی اساساً امکان‌پذیر نیست.

لیگ ستارگان ماهیت دانشجویی دارد/ افزایش ۵۰ درصدی شرکت‌کنندگان

یاسر فلاح در نشست خبری سومین دوره لیگ ستارگان بورس، اظهار داشت: این رویداد با همکاری ارکان بازار سرمایه از جمله بورس تهران، فرابورس ایران، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و مدیریت فناوری برگزار می‌شود و پیش‌بینی ما از تعداد نهایی تیم‌های شرکت‌کننده بیش از ۵۰ تیم است. رئیس کمیته برگزاری سومین لیگ ستارگان بورس با اشاره به حضور دانشجویانی از عمان، عراق و سوریه در این لیگ افزود: برای دانشجویان خارجی یک دوره آموزشی ۴۰ ساعته نیز در نظر گرفته شده است.

بلاک چین؛ انقلاب در زیرساخت‌های بازارهای مالی

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) گفت: با بهره‌گیری از فناوری زنجیره بلوکی (بلاک چین)، انقلابی در زیرساخت‌های بازارهای مالی جهان ایجاد خواهد شد. حسین فهیمی در یازدهمین نشست بین‌المللی بازارهای سرمایه اسلامی ضمن تشریح زیرساخت‌های حقوقی و مزیت‌های بهره‌گیری بلاک چین در بازارهای مالی اظهار داشت: طبق تعریف سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار، شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی و سیستم‌های تسویه اوراق خدماتی نظیر ثبت و سپرده، مدیریت ریسک، پرداخت سود، فرآیندهای حقوقی مانند توقیف و توثیق، تسویه و پایاپای، سیستم‌های شناخت مشتری، مدیریت وجوه تضمین، رأی‌گیری الکترونیکی، سیستم‌های پرداخت در برابر تحویل و طرف معامله مرکزی را در بازار مالی انجام می‌دهند.

جشنواره بورس و رسانه؛ ابزاری برای توسعه فرهنگ سهامداری

یاسر فلاح در دیدار با خبرنگاران و مدیران فرهنگی و رسانه‌ای استان‌های گیلان و مازندران، ضمن تشریح فعالیت‌های انجام‌شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار طی سه سال گذشته، برپایی جشنواره بورس و رسانه را یکی از ابزارهای توسعه فرهنگ سهامداری بین عموم مردم دانست. مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار در دیدار با ابراهیمی مدیرکل صداوسیمای مازندران، به تشریح نقش و عملکرد بازار سرمایه پرداخت. در این دیدار، مدیرکل صداوسیمای مازندران با تأکید بر نقش بازار سرمایه در رونق تولید، ابراز داشت: آشنایی مردم با بازار سرمایه بسیار محدود است و گاه تصور می‌شود این بازار برای قشر خاصی از مردم است درحالی‌که شیوه‌های سرمایه‌گذاری در بورس متنوع و متناسب با توان مالی و سطح افراد مختلف جامعه است.

کسب رتبه‌های برتر در لیگ قهرمانان فیاس توسط کارگزاری‌های عضو فرابورس ایران

مدیرعامل فرابورس ایران از کسب رتبه‌های دوم و سوم توسط دو کارگزاری عضو فرابورس ایران در رقابت لیگ قهرمانان فدارسیون بورس‌های اروپایی و آسیایی خبر داد و افزود: این دو رتبه در حوزه بازار بدهی کسب‌شده و ایران در زمینه ارزش معاملات صکوک در بین کل کشورهای اسلامی دنیا، رتبه دوم را داراست. امیر هامونی با اشاره به اینکه در رقابت برترین کارگزاران بورس‌های عضو فیاس در سال ۲۰۱۹، این فدراسیون در حوزه بازار بدهی نشان نقره را به ‌کارگزاری‌ مفید و مدال برنز را به کارگزاری بانک مسکن اهدا کرد، گفت: بسیاری از نمایندگان بورس‌های مختلف حاضر در نشست اخیر فیاس ضمن تبریک به مناسبت کسب مقام‌های متعدد از سوی فرابورس و بورس تهران، این اتفاق را یک رخداد بزرگ بین‌المللی برای بازار سرمایه ایران با وجود تحریم‌های شدیدی که علیه کشور وجود دارد، قلمداد کردند.

برگزاری یازدهمین نشست بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی

سید مرتضی شهیدی، رئیس مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی در خصوص اهداف نشست بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی گفت: طی چند سال اخیر مالی اسلامی با پیشرفت‌های چشمگیری در برخی از کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی مواجه بوده است، مباحث مختلفی در حوزه بازار سرمایه اسلامی، بانکداری اسلامی و بیمه اسلامی توسط صاحب‌نظران مطرح شده است. سازمان بورس و اوراق بهادار همگام با تحولات بین‌المللی در حوزه مالی اسلامی از سال ۱۳۸۷ اقدام به برگزاری نشست‌های بین‌الملل بازار سرمایه اسلامی کرده است. هدفی که سازمان بورس و اوراق بهادار از برگزاری این نشست‌های آموزشی دنبال می‌کند در مرحله اول ارائه دستاوردها و آخرین نوآوری‌ها در زمینه مالی اسلامی و با تمرکز بر فضای بازار سرمایه اسلامی است، شناساندن ابزارهای مالی اسلامی مطابق با فقه امامیه در میان سایر کشورها و بیان مزایا و راهکاری نوین، دریچه‌ای برای گسترش مالی اسلامی و اقتصاد اسلامی مبتنی بر فقه امامیه در میان سایر کشورهای مسلمان و حتی غیرمسلمان است.

بررسی ریسک‌های وارده بر صنعت کارگزاری/بازار مثبت در ماه‌های مرداد و شهریور

فرزام ابوعلی، رئیس هیئت‌مدیره کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار در خصوص اقدامات اخیر این نهاد در خصوص بازار پایه عنوان داشت: سازمان بورس و فرابورس به دنبال راهکاری بودند تا بتوانند ریسک‌های ایجاد شده توسط بازار پایه را کنترل کرده و ارتباط از دست رفته میان این بازار با بازار اول و دوم فرابورس را به دست آورند. لذا، تغییر در دستورالعمل مزبور بهترین راه حل بود؛ اما پس از این که بازتاب آن در میان فعالان بازار مشاهده شد و تغییر در این دستورالعمل تبدیل به یک ریسک جدید شد، مقامات تصمیم گرفتند تا با نظرسنجی از سرمایه‌گذاران و فعالان بازار نسبت به اجرای این دستورالعمل تصمیم‌گیری کنند.

مزیت بازار سرمایه در اجرایی شدن قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی

به گفته مدیر سرمایه‌گذاری «خبرگان سهام»، در شرایط کنونی، بازار سرمایه، تنها بازاری است که به طور نرمال رشد کرده است، به طوری که حباب قیمتی در آن وجود ندارد. در بررسی شاخص‌های کلی در رابطه با بازارهای حبابی، مشخص شد که همچنان P/E بازار سرمایه پایین و ارزش آن نسبت به تولید ناخالص داخلی همچنان معقول است. همچنین در بررسی ارزش دلاری کل بازار سرمایه نیز این شاخص قابل قبول به نظر می‌رسد. براین اساس، در مجموع این بازار نسبت به بازارهای دیگر هیچ‌گونه حبابی ندارد. محمد خیری اظهار داشت: بازار سرمایه باید در راستای اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی به ایجاد سازوکارهایی برای ترغیب شرکت‌ها در استفاده از این مهم بپردازد.

چرخش بازار به سمت شرکت‌های کوچک و بانک‌ها

به گفته مدیرعامل تأمین سرمایه نوین، قیمت‌ها در بازار سهام همواره بر اساس انتظارات عقلایی سرمایه‌گذاران شکل نمی‌گیرد. این موضوع در مورد بازار سهام کشورهای پیشرفته که در آن‌ها محرک اصلی رشد بازار سهام، بهره‌وری، توسعه بازارهای فروش محصولات و کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاری است نیز صحت دارد. ولی نادی قمی با بیان اینکه معمولاً این شرکت‌ها بازده بالایی را نصیب سرمایه‌گذاران خود می‌کنند که به عقیده نظریه‌پردازان مالی کلاسیک، این سرمایه‌گذاران مزد ریسک‌پذیری بالا و دلهره (ترس، اضطراب و دغدغه) از دست دادن سرمایه‌شان را می‌گیرند، افزود: گرایش به سهام شرکت‌های کوچک به‌وضوح در بازار سرمایه کشورمان قابل مشاهده است.

تداوم رشد شاخص در تیرماه

به گفته علی اسلامی بیدگلی، طی ماه‌های اخیر وزن متغیرهای سیاسی و تأثیرپذیری بازار از آن به شدت افزایش پیدا کرد، بطوری که سایر متغیرها تأثیر چندانی روی معیارهای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران نداشت. در این میان پارادوکس اخبار متناقض، سرمایه‌گذاران را دچار پیچیدگی در تصمیم‌گیری کرد و این موضوع سبب ایجاد نوسانات اخیر بود. رئیس هیئت‌مدیره شرکت آرمان آتی در ادامه اظهار کرد: اگر موفق شویم فرآیند بازار گردانی را توسعه دهیم و روی هر نماد یک یا چند بازارگردان فعال وجود داشته باشد و همچنین ابزارهای مشتقه فعالی هم در بازارهای مالی ایجاد کنیم در شرایط مشابه دو ماه گذشته شاهد حجم نوسان نخواهیم بود.

چشم‌انداز رشد بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا پایان ۹۸

مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران با بیان اینکه بازار سرمایه با یک تأخیر قابل توجه از دیگر بازارهای مالی پیشی گرفته است، به تشریح عوامل جهش دهنده این بازار و شاخص‌های آن پرداخت. به گفته مهدی رباطی، در سال‌های پیش، هر زمان که بازارهای موازی از جذابیت کمی برخوردار بودند، افراد برای حفظ سرمایه خود، به سپرده‌گذاری در بانک‌ها برای دریافت سود بدون ریسک روی می‌آوردند؛ اما در حال حاضر به دلیل اتخاذ سیاست‌های جدید بانکی، نرخ سود سپرده‌ها کاهش یافته و نمونه اخیر این تغییرات جایگزین شدن طرح پرداخت سود ماه‌شمار به جای روزشمار است که این موضوع بر خروج پول از بانک‌ها و افزایش نقدینگی سرگردان دامن زده است.

اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی لازمه پیشرفت بازار سرمایه و اقتصاد هر کشور

مجتبی شهبازی درباره نقش افراد در فرهنگ‎سازی گفت: علاوه بر تلاش رشد ضریب نفوذ سهامداران باید فرهنگ‌سازی را بین مدیران، حسابرسان، مدیران مالی و کسانی که در این امر دخیل بوده و در تصمیم‎گیری بنگاه‎ها نقش مهمی دارند، ایجاد کنیم؛ به این ترتیب بخش ضعف اطلاع‎رسانی در آینده برطرف خواهد شد. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در حال حاضر می‎توان گفت پتانسیل‎های بازار سرمایه در حال عملیاتی شدن است؛ در این راستا همایش امروز با دید فرهنگ‎سازی قرار است اجرا شود تا جامعه حسابرسان که به عنوان یکی از بازوهای نظارتی در حوزه مالی و بنگاه‎ها هستند از طریق شناخت این فضا به افزایش حضور بنگاه‌ها در بازار سرمایه کمک کنند.

انتظار از تقسیم سودِ بالا در مجامع، منطقی است

به گفته مدیر سرمایه‌گذاری شرکت تأمین سرمایه سپهر، با توجه به کاهش ارزش پول ملی و تورم موجود در کشور و همچنین تغییرات قیمت کامودیتی‌ها، سودهای ریالی شرکت‌ها در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال‌های قبل از آن رشد چشمگیری داشته است، بنابراین انتظار فعالان بازار از شرکت‌ها به منظور تقسیم سود بالا نسبت به سال‌های قبل، انتظار درستی است. مهدی آسیما در خصوص دلایل رشد قیمت سهام شرکت‌ها بیان کرد: با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور و عدم چشم‌انداز مناسب از متغیرهای واقعی اقتصاد؛ مانند نرخ رشد ناخالص داخلی، تراز تجاری، نقدینگی و غیره در سال جاری، می‌توان بیان داشت که تورم انتظاری همچنان مهم‌ترین عامل برای رشد قیمت سهام شرکت‌هاست و فارغ از تک سهم‌های خاص، کلیت بازار تحت تأثیر این عامل قرار خواهند گرفت.

قانون تجدید ارزیابی، یاری‌رسانی در شرایط تورمی است

به گفته مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد، اصولاً در کشورهایی که تورم بالایی دارند، بعد از چند سال شرکت‌ها از ارزش واقعی خود فاصله می‌گیرند و در این شرایط صورت‌های مالی بیانگر ارزش واقعی شرکت‌ها نیستند؛ به همین دلیل بهتر است با اجازه تجدید ارزیابی به شرکت‌ها به افزایش شفافیت ارزیابی دارایی‌ها کمک شود. مجتبی شهبازی در رابطه با معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای شرکت‌ها اذعان کرد: اصولاً در کشورهایی که تورم بالایی دارند، بعد از چند سال شرکت‌ها از ارزش واقعی خود فاصله می‌گیرند و در این شرایط صورت‌های مالی بیانگر ارزش واقعی شرکت‌ها نیستند؛ به همین دلیل بهتر است با اجازه تجدید ارزیابی به شرکت‌ها به افزایش شفافیت ارزیابی دارایی‌ها کمک شود. گفتنی است، تاکنون صحبتی از استثنا در تجدید ارزیابی نشده است و این موضوع شامل تمام شرکت‌ها است.

انتهای پیام/4083/      

نظر شما