شناسهٔ خبر: 67300367 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

«سرپناه مردم» همچنان اولویت دولت آینده

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: بستن محدوده شهری در کنار بی توجهی به نقش راهبردی دولت در زمینه تأمین مسکن برای خانوار در دولت‌های یازدهم و دوازدهم و نیاز مبرم شکستن انحصار زمین در شهر‌های مختلف کشور و همچنین نیاز اساسی خانوار با سهم بیش از ۶۰‌درصدی در سبد هزینه خانوار، سبب شده است مسئله رفع دغدغه و نیاز مسکن از مسیر ساخت مسکن یکی از راهبرد‌های اساسی حاکمیت باشد و در این زمینه نیز دولت چهاردهم با وجود تلاش‌های ویژه دولت شهید رئیسی، باید این مسیر را با قدرت تمام تداوم بخشد.
 
مسکن به عنوان یکی از نیاز‌های اساسی خانوار‌ها در حال حاضر بخش زیادی از درآمد افراد را به خود اختصاص می‌دهد. گفته می‌شود در شهر‌های بزرگ خانوار‌ها مجبورند حدود ۷۰‌درصد از درآمد ماهانه خود را برای داشتن سقفی بالای سرشان هزینه کنند. بر اساس قانون اساسی، دولت‌ها وظیفه دارند مسکن مناسب برای همگان مهیا کنند، به نحوی که افراد به مسکن در خور شأن خود دسترسی داشته باشند و دغدغه‌ای در این زمینه برای‌شان باقی نماند. از آنجا که دولت شهید رئیسی به دنبال رفع مشکلات مردم در حوزه‌های مختلف بود، هر آنچه برای مردم دغدغه بود، جزو اولویت‌های دولت نیز به شمار می‌رفت. در همین ارتباط، شاهد بودیم شهید رئیسی و دولت تحت ریاستش تمام تلاش خود را در راستای حل مشکل اشتغال و مسکن به کار گرفتند. با وجود مشکلاتی که بر سر راه رئیس‌جمهور شهید در حوزه ساخت مسکن انبوه قرار داشت، به گواهی آمار در حال حاضر بیش از ۲‌میلیون‌و‌۸۰۰‌هزار واحد مسکونی در حال ساخت‌وساز و ۶۰‌هزار مورد از آن‌ها آماده تحویل است. با توجه به اینکه دولت شهید رئیسی نیمه‌کاره خاتمه یافت، این عملکرد را می‌توان در یک دوره کوتاه سه‌ساله مثبت ارزیابی کرد. واقعیت این است که دولت سیزدهم با انباشت مطالبات مردم در حوزه مسکن روبه‌رو بود. از آنجا که دولت‌های یازدهم و دوازدهم اهمیتی به موضوع مسکن نمی‌دادند، پروژه‌های نیمه‌کاره از دولت دهم در دولت سیزدهم تکمیل شد. در کنار این موضوع، ساخت‌وساز‌های جدید نیز شروع شدند. 

 باید مسیر ساخت مسکن در دولت چهاردهم  تداوم داشته باشد
وحید احمدی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» در خصوص دغدغه‌مندی شهید رئیسی در حوزه مسکن و تلاش دولت سیزدهم برای حل‌وفصل این موضوع تصریح کرد: مسکن به عنوان یکی از مسائل مهم کشور جزو برنامه‌های تمامی دولت‌ها از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا الان بوده است. دولت‌های نهم و دهم به ریاست آقای احمدی‌نژاد کار‌های خوبی در حوزه مسکن انجام دادند. مسکن مهر که در دوره ریاست جمهوری وی پیگیری شد، نواقصی داشت، اما گام مهمی در راستای ساخت مسکن انبوه در کشور بود. وی ادامه داد: متأسفانه روند ساخت مسکن انبوه در کشور طی دولت‌های یازدهم و دوازدهم به ریاست آقای روحانی پیگیری نشد. دولت‌های تحت ریاست وی اعتقادی به موضوع مسکن و لزوم ساخت مسکن انبوه نداشتند و به همین دلیل نه‌تن‌ها پروژه‌های نیمه‌کاره مسکن مهر تکمیل نشد، بلکه پروژه جدیدی هم تعریف و عملیاتی نشد. نماینده مردم کنگان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: طی هشت سال ریاست جمهوری آقای روحانی، برنامه‌های حوزه مسکن کاملاً عقب ماند و پروژه‌ها تعطیل بود. با توجه به شتابی که ساخت مسکن در دولت‌های نهم و دهم گرفته بود، انتظار این بود این پروژه‌ها در دولت‌های بعدی نیز پیگیری شود، اما اینطور نشد. اگر دولت آقای روحانی به وظایفش در حوزه ساخت مسکن عمل می‌کرد، شاید امروز با مشکلات حوزه مسکن با این جدیت روبه‌رو نبودیم. احمدی گفت: یکی از شعار‌های انتخاباتی شهید رئیسی به مسئله ساخت مسکن انبوه در کشور مربوط می‌شد. این امر نشان‌دهنده اولویت موضوع مسکن در دولت سیزدهم است. دولت شهید رئیسی دو اقدام مهم را در حوزه مسکن پیش برد. اول، پروژه‌هایی که از دولت دهم نیمه‌کاره باقی مانده بود، تکمیل شد. این اقدام بسیار خوبی بود که در دولت سیزدهم انجام شد و پروژه‌ها از حالت بلاتکلیفی درآمدند. وی ادامه داد: اقدام دوم دولت سیزدهم در حوزه مسکن این بود که پروژه‌های جدید بر اساس قانون جهش تولید مسکن در کشور تعریف و عملیاتی شد. بنده آمار دقیق در مورد اینکه در حال حاضر چه تعداد واحد مسکونی در حال ساخت‌وساز است، ندارم، اما می‌دانم که این پروژه‌ها در حال انجام است و اقدامات خوبی صورت گرفته است. احمدی در خصوص تلاش دولت سیزدهم برای تأمین زمین مورد نیاز برای ساخت مسکن ملی از طریق گسترش حریم شهرها، در اختیار گرفتن زمین‌های بلااستفاده وزارتخانه‌ها و تغییر کاربری زمین‌های داخل محدوده شهری خاطر نشان کرد: نقشه جامع شهر‌ها هر چند وقت یک‌بار مورد بازبینی قرار می‌گیرد. بر این اساس، در دولت سیزدهم توسعه شهری در جا‌هایی که امکانش هست، در دستور کار قرار گرفت تا زمین مورد نیاز برای ساخت مسکن ملی تأمین شود. در این زمینه توفیقات خوبی حاصل شد. نماینده مردم کنگان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: دولت سیزدهم انصافاً عملکرد خوبی در حوزه مسکن داشت و قدم‌های خوبی در زمینه ساخت مسکن انبوه در کشور برداشته شد. بنیان‌های خوبی در این زمینه گذاشته شده است که ادامه آن‌ها می‌تواند اتفاقات خوبی را در راستای حل مشکلات حوزه مسکن در کشور رقم بزند. لازم است دولت بعدی نیز سیاست‌های دولت سیزدهم را در حوزه مسکن ادامه دهد. دولت چهاردهم باید مسئله خانه‌دار کردن مردم را از راه مربوط به گسترش ساخت مسکن و توسعه افقی شهر‌ها تداوم بخشد. 

 تکلیف قانونی دولت چهاردهم برای ساخت مسکن 
مصطفی پور‌دهقان، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با «جوان» در مورد سیاست دولت‌ها در بحث تأمین مسکن گفت: بحث جهش مسکن و تولید ربطی به این دولت و آن دولت ندارد و دولت‌ها باید این نیاز مردم را رفع کنند و هر تقاضایی را که در این بخش از سمت مردم می‌آید، پاسخگو باشند. وی اظهار کرد: بخشی از مردم مسکن و بخشی نیز زمین برای ساخت مسکن می‌خواهند. حالا در شهر‌های مختلف متفاوت است، مثلاً در تهران دنبال مسکن هستند و در شهر‌های کوچک مثل اردکان زمین هم به مردم بدهیم خودشان می‌سازند و بحث این است که نمی‌شود با سیاست واحدی در بحث مسکن کار را جلو برد. نمی‌شود یک بخشنامه را هم در سیستان‌وبلوچستان و هم در تهران اجرایی کرد. دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها باید ترکیبی از واگذاری زمین و ساخت مسکن باشد. پور‌دهقان بیان کرد: مردم در شهر‌های کوچک و روستا‌ها حاضرند زمین با وام کم‌بهره بگیرند و خودشان بسازند.

نظر شما