شناسهٔ خبر: 33537910 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

شناسایی و منفجر کردن سلول های سرطانی شناور در رگ ها ممکن شد

محققان دانشگاه آرکانزاس موفق به تولید ابزاری شده اند که نه تنها قادر به شناسایی سلول های سرطانی در حال گردش در رگ های خونی است، بلکه می تواند آنها را منفجر و نابود کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، محققان دانشگاه آرکانزاس موفق به تولید ابزاری شده اند که نه تنها قادر به شناسایی سلول های سرطانی در حال گردش در رگ های خونی است، بلکه می تواند آنها را منفجر و نابود کند.

 این دستگاه که به اختصار سیتوفون نام گرفته، از لیزر برای ایجاد گرما در سلول های سرطانی در حال گردش در جریان خون استفاده می کند. شدت گرمای ایجاد شده به حدی است که به انفجار و نابودی سلول های یادشده منجر می شود. برای شناسایی این سلول ها نیز از امواج مافوق صوت استفاده می شود.

پژوهشگران می گویند استفاده از این دستگاه موجب شناسایی زودهنگام سلول های سرطانی قبل از گسترش آنها در بدن می شود و این امر به یافتن روش های درمانی موثرتر برای مقابله با سرطان کمک می کند.

اگر چه این اولین بار نیست که از لیزر برای شناسایی سلول های سرطانی و حمله به آنها استفاده می شود، اما این اولین بار است که روشی دقیق برای شناسایی سلول های سرطانی در جریان خون و نابودی آنها بدون وارد آوردن آسیب جانبی به کار گرفته می شود.

گفتنی است تاباندن مداوم لیزر به سلول های سرطانی نانوحباب هایی در آنها ایجاد می کند که به انفجار و نابودی آنها منجر می شود. سازندگان این دستگاه آن را هزار بار دقیق تر از دیگر روش های مشابه شناسایی سلول های سرطانی توصیف کرده اند و می گویند در آینده نزدیک می توان از این دستگاه برای تشخیص انواع سرطان بهره گرفت.

انتهای پیام/ 

نظر شما