شناسهٔ خبر: 33537541 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

شعله‌های آتش؛ بلای جان مزارع ایلام

کوروش کائی- ایلام –خبرنگار: آتش‌سوزی‌های گسترده طی هفته‌های گذشته بیشتر از سال‌های قبل در حال پیشروی در جنگل‌ها، مراتع و مزارع کشاورزی استان ایلام است و بسیاری از محصولات کشاورزی مردم در مناطق مختلف استان به دلیل آتش‌سوزی خسارت‌های فراوانی دیده است.

صاحب‌خبر -

روزی نیست که در شهرستان‌های استان موردی از آتش‌سوزی مزارع، مراتع و جنگل‌ها گزارش نشود. بی‌احتیاطی بعضی از کشاورزان و آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی گاهی باعث آتش‌سوزی‌های گسترده و سرایت آن به مزارع اطراف و مراتع می‌شود. طبق آمارهای موجود، عامل بیش از ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌های استان ایلام انسان است و در هفته‌های گذشته تقریبا در همه شهرستان‌های استان ایلام آتش‌سوزی گزارش شده است.

به طور نمونه، آتش‌سوزی در بیش از ۲۵۰ هکتار از مزارع دره‌شهر، ۲۰۰ هکتار از مزارع آبدانان و بیش از ۳۰۰ هکتار از مزارع دهلران گزارش شده که به جنگل‌ها و مراتع استان نیز خسارت زده است. متاسفانه طی هفته‌های گذشته آتش‌زدن پس‌چرای مزارع، علاوه بر ضرر زدن به دامداران، باعث آلودگی هوا و آسیب دیدن زمین‌های کشاورزی حاصلخیز شده است.

آتش زدن بقایای گیاهی سبب آلودگی محیط‌ زیست می‌شود و براساس ماده ۶۸۸ قانون تعزیرات، آلودگی محیط‌زیست جرم است و تا یک سال حبس برای آن در نظر گرفته شده است. طبق اعلام دادگستری‌های شهرستان‌های استان، درباره برخورد قانونی با افرادی که این کار را انجام می‌دهند اطلاع‌رسانی شده و به همین علت از امسال برای این افراد پرونده قضایی تشکیل داده می‌شود.

  • خسارت آتش به کشاورزان استان

یکی از کشاورزان روستایی در ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: امکانات مهار آتش در روستاها بسیار کم است. از مسئولان درخواست داریم آتش‌نشانی و بالگردهای آب‌پاش در این مواقع آماده باش باشند و نگذارند زمین‌ها و مراتع و دام‌ها بسوزند. «سعید نیازی» می‌افزاید: هرچه کاه و گندم و جو برای دام‌ها جمع کرده بودیم، همه در آتش سوخت و برای زمستان آذوغه دام نداریم.

وی می‌گوید: مراتع هم که با پوشش علفی مناسبشان می‌توانند بهترین مکان برای چرای دام‌ها باشند، متاسفانه دچار آتش‌سوزی می‌شوند. نیازی بیان می‌کند: این آتش‌سوزی‌ها باعث شده است مزارع گندم در حال درو و بخشی از باغ‌های مثمر نیز طعمه حریق شوند. وی می‌گوید: لوله‌های آب داخل مزارع کشاورزی هم بر اثر آتش‌سوزی‌ همگی در آتش می‌سوزند. اگر تدابیر لازم برای پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی در پس‌چرای مزارع و مراتع اندیشیده نشود، فردا شعله‌های آتش به عرصه‌های جنگلی نیز کشیده خواهد شد.

شناسایی نقاط بحرانی مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: نقشه مناطق بحرانی حریق با بررسی ۵۰ عامل در ایلام تهیه و بر اساس آن ۹۰ نقطه بحرانی با ۴۵۰ هزار هکتار شناسایی شده است. «رضا احمدی» بیان می‌کند: کارهای لازم از جمله ساخت راه دسترسی، نصب کانکس، تانکر آب، دمنده و... در مناطق فوق بحرانی صورت گرفته و ۱۵ گشت ۱۰ نفره شامل نیروهای آموزش‌دیده و واکنش سریع در ۱۰ شهرستان استان ساماندهی شده است.

وی می‌گوید: از محل اعتبارات ملی ۴۰ قلم تجهیزات برای اطفای حریق تهیه و به مناطق بحرانی منتقل شده است. وی می‌افزاید: رصد ۸۷ درصد مساحت استان با ۲ میلیون هکتار منابع ملی شامل ۶۴۲ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۴۶ هزار هکتار مرتع به همکاری مردم نیاز دارد. نیاز به مشارکت بومی‌هااین مسئول ادامه می‌دهد: به دلیل بارندگی‌های خوب امسال، پوشش گیاهی استان نسبت به سال‌های گذشته ۴ تا۱۰ برابر و از طرفی دمای هوا هم ۲ تا ۳ درجه افزایش یافته است و بر این اساس تمام‌ مولفه‌های آتش‌سوزی در آن وجود دارد. احمدی می‌افزاید: ۳ خط تلفن ۱۱۰، ۱۵۰۴ و ۱۵۴۰ به صورت رایگان آماده دریافت گزارش‌های مردمی در خصوص حریق در مراتع و جنگل‌هاست.

وی می‌گوید: در هیچ نقطه‌ای از استان امکان آتش‌سوزی طبیعی وجود ندارد و تقریبا همه آتش‌سوزی‌ها به واسطه سهل‌انگاری افراد صورت می‌گیرد. مدیرکل منابع طبیعی استان عنوان می‌کند: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۳۵ مورد آتش‌سوزی در مزارع و منابع طبیعی استان اتفاق افتاده که نیازمند توجه بیشتر مردم و مسئولان است. وی می‌افزاید: بیشتر این آتش‌سوزی‌ها در مزارع بوده و چند مورد هم در جنگل‌های استان اتفاق افتاده که به سرعت مهار شده است.

***
با توجه به بارش‌های متوالی امسال و رویش گیاهان خودرو به صورت یکپارچه در تمام دشت‌ها و کوه‌های ایلام، بزرگ‌ترین خطری که در کمین طبیعت این استان نشسته، آتش‌سوزی است. بنابراین ضرورت دارد کشاورزان، دامداران، طبیعت‌گردها و تمام کسانی که در محیط‌های طبیعی و باز برای فعالیت یا تفریح حاضر می‌شوند، از روشن کردن آتش خودداری و حداکثر ملاحظات ایمنی را برای پیشگیری از وقوع حریق رعایت کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما