شناسهٔ خبر: 33427734 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افزایش ۱۰۰ درصدی خرید تضمینی گندم در استان

خبرگزاری صداوسیما

خرید تضمینی گندم در کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کهگیلویه و بویراحمد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اهمیت محصول استراتژیک گندم گفت:در سال زراعی جاری ۱۱۰ هزار هکتار گندم دیم و آبی در این استان کشت شده است و کار برداشت این محصول استراتژیک در مناطق گرمسیری ادامه دارد.
الیاس تاج الدینی افزود: با توجه به بارش مناسب رحمت الهی، محصولاتی با کیفیت در مزارع استان تولید شده و به لحاظ کمیت نیز تاکنون حدود ۵۳ هزار تن گندم مازاد برمصرف کشاورزان خرید شده که با توجه به رقم حدود ۲۴ هزار تنی سال قبل در سال جاری بیش از ۱۰۰ درصد افزایش خرید داشتیم.
وی با اشاره به اینکه برداشت گندم در مناطق گرمسیری استان تا اوایل تیرماه ادامه دارد، گفت: کار برداشت این محصول در مناطق سردسیری نیز از ۱۵ تیر ماه آغاز خواهد شد و در مجموع پیش بینی میشود حدود ۷۵ هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان تا پایان فصل برداشت خریداری شود.
تاج الدینی از خرید حدود ۱۰ هزار تن گندم بذری نیز خبر و ادامه داد: در مجموع تاکنون حدود ۶۰ هزار تن گندم مازاد و بذری در استان خریداری شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به برداشت محصول کلزا هم اشاره کرد و اضافه کرد: امسال ۲ هزار و ۵۰ تن دانه روغنی کلزا نیز از کشاورزان استان خریداری شده است.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان هم از افزایش ظرفیت ذخیره سازی گندم سیلویی استان به ۶۰ هزار تن خبر داد و گفت: دو سیلوی استاندارد در گچساران و یاسوج وجود دارد که سالانه میتوان ۶۰ هزار تن گندم را در این مراکز ذخیره کرد.
سید علی صادق فروزنده به مراکز خرید تضمینی گندم مازاد بر مصرف کشاورزان استان اشاره کرد و افزود: ۹ مرکز خرید تضمینی گندم در استان وجود دارد که از این تعداد ۶ مرکز در مناطق گرمسیری و ۳ مرکز در شهرستان‌های بویراحمد و دنا کار خرید گندم را انجام می دهند.
وی قیمت خرید هر کیلو گرم گندم معمولی را ۱۷ هزار ریال و گندم دروم را ۱۷ هزار و ۷۰۰ ریال اعلام کرد و گفت: ارزش ریالی گندم خریداری شده ۷۹۰ میلیارد ریال است که از این مبلغ ۶۲۰ میلیارد ریال به حساب کشاورزان واریز شده و مابقی طلب کشاورزان نیز در نوبت پرداخت است  که به زودی به حساب آن‌ها واریز می شود.
فروزنده از افزایش ۸۰ درصدی تولید دانه روغنی و استراتژیک کلزار در استان نیز خبر داد و افزود: سال گذشته هزار و ۲۵۰ تن کلزا از کشاورزان استان خریداری شد که این میزان در سال جاری بیش از ۲ هزار تن است.
مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان گفت: مطالبات کلزا کاران استان پرداخت شده و محصولات خریداری شده نیز برای استحصال روغن به کارخانه روغن کشی در شهرستان گچساران منتقل شده است.

نظر شما