شناسهٔ خبر: 33413380 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فردا؛ پایان گمانه زنی‌ها درباره اهداف نخست‌وزیر ژاپن از سفر به تهران

چهارشنبه و پنجشنبه روزهایی است که می تواند دورنمای منافع اقتصادی گسترده ژاپن را در منطقه خلیج فارس ترسیم کند؛ در مقابل، می‌تواند عزم مسئولان دولتی ایران را در صیانت از منافع بلندمدت ملی کشور نشان دهد.

صاحب‌خبر -

حوزه دولت خبرگزاری فارس؛ زینب رازدشت ـ سفر شینزو آبه به تهران، اولین سفر یک نخست‌وزیر ژاپنی به ایران طی 41 سال گذشته به شمار می‌رود. این سفر روز چهارشنبه آغاز می‌شود و دو روز به طول خواهد انجامید. 

آبه در حالی به تهران می‌آید که پیش از این در توکیو با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا درباره مسأله ایران دیدار و رایزنی کرده بود. همین موضوع سبب شده است تا گمانه زنی‌ها درباره میانجیگری آبه میان تهران و واشنگتن شده باشد. همچنین برخی مدعی هستند که آبه حامل پیام ترامپ برای رهبران ایران است.

 

البته سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه در پاسخ به پرسشی درباره شایعات مربوط به میانجیگری توکیو در روابط بین تهران و واشنگتن گفت: از واژه «میانجیگری» استفاده نمی‌کنم ولی آماده شنیدن نقطه نظرات دوستانمان هستیم.

علی ربیعی سخنگوی دولت هم برای رفع شبهات، مطلبی در صفحه شخصی خود در توییتر منتشر کرد. او با اشاره به سفر آبه شینزو نخست وزیر ژاپن به ایران گفت: این سفر در چارچوب روابط سنتی و دیرینه دو کشور و در جهت توسعه روابط دوجانبه و گفتگوهای مورد علاقه طرفین انجام می شود. 

شاید انتظار بی‌موردی نبود که سخنگوی دولت در این توییت، اطلاعات و جزئیات بیشتری را از سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران منتشر و حتی سیاست های دولت را در این سفر اعلام می کرد، اما وی ظاهراً‌ بنابر مصلحت‌ها و یا حتی توصیه‌هایی ترجیح داده است که روشن‌تر از این درباره این سفر اطلاع رسانی نکند.

 

به‌نظر می رسد سفر فردای «آبه» از ۲ جهت حائز اهمیت است؛ اول اینکه این اولین سفر یک نخست‌وزیر ژاپن از سال 1357 و زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران است. همچنین این سفر در برهه‌ای حساس و در زمان افزایش خصومت‌های واشنگتن علیه تهران انجام می‌شود.

این نکته قابل ذکر است که ژاپن یکی از هشت کشوری بوده که در سال 2018 به مدت 180 روز از تحریم‌های آمریکا علیه واردات نفت از ایران معاف شد؛ این دوره 180 روزه دوم، ماه مه 2019 به پایان رسیده است.

اینکه ممکن است یک مقام خارجی، حامل پیام ویژه‌ای از طرف آمریکایی‌ها برای همتایان ایرانی خود باشد، اتفاق جدیدی نیست و نخستین بار هم نیست که در این باره شایعاتی عمدتاً از خارج به داخل کشور القا می‌شود، اما مهم آن است که در صورت صحت چنین گمانه‌زنی‌هایی، جمهوری اسلامی ایران بر اساس حفظ منافع خود و با توجه به سه رویکرد عزت، حکمت و مصلحت به صورت طبیعی بررسی و پاسخ مقتضی ارائه کند.

تجربه نشان داده است که آمریکایی‌ها از مذاکره به‌دنبال توافق با ایران نیستند، 

از این رو سفر از نخست‌وزیر ژاپن به ایران نباید انتظار حل چالش‌های اساسی میان تهران و واشنگتن را داشت، به همین ترتیب، دیدار نخست‌وزیر ژاپن با مقام معظم رهبری هم امری عادی و بر اساس پروتکل و در چارچوب روال همیشگی سفر سران کشورها به ایران انجام می پذیرد. 

 

مقام معظم رهبری با همه رؤسای دولت ها دیدار دارند و این مورد نیز استثنا نیست. سفر نخست وزیر ژاپن به ایران در قالب معادلات و مراودات دو جانبه و تقویت آن صورت می‌پذیرد؛ ضمن اینکه منافع حاصل از گسترش روابط فیمابین امری دو طرفه است؛‌ به‌ویژه که دولت ژاپن نیازمند بهره‌مندی از امکانات و منابع منطقه ای غرب آسیا و خلیج فارس است.

بنابراین اگر آبه شینزو پیامی هم برای مقامات کشورمان داشته باشد، بیشتر  به نظر می‌رسد ناشی از نگرانی از منافع کشور متبوعش است، تا حل چالش ایران و آمریکا؛ چرا که حدود ۸۰ درصد اقتصاد ژاپن با کشورهای خلیج فارس پیش می‌رود.

نکته‌ای که نباید از آن غافل شد این است که امسال نود و نهمین سالگرد روابط دوجانبه ایران و ژاپن است و با توجه به حجم بالای منافع این کشور در منطقه خلیج فارس جا دارد، رسانه‌ها با تبیین سقف انتظارات ایران از ژاپن، مطالبه‌گر بازگشت منافع کشورمان باشند.

چهارشنبه و پنجشنبه روزهایی است که می تواند دورنمای منافع اقتصادی گسترده ژاپن را در منطقه خلیج فارس ترسیم کند. در مقابل، می‌تواند همت و عزم مسئولان ارشد ایران را در صیانت از منافع ملی بلندمدت کشورمان نشان دهد.

انتهای پیام/

نظر شما