شناسهٔ خبر: 33367861 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

به دنبال اظهارات نژادپرستانه فریدمن؛

فلسطینیان اظهارات سفیر آمریکا را محکوم کردند

فلسطینیها اظهارات سفیر آمریکا را نزد رژیم اشغالگر قدس مبنی بر حق این رژیم برای الحاق بخشی از کرانه غربی به خود تقبیح کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاری صداوسیما؛ به نقل از خبرگزاری شهاب، فلسطینیها اظهارات سفیر آمریکا را نزد رژیم اشغالگر قدس مبنی بر حق این رژیم برای الحاق بخشی از کرانه غربی به خود تقبیح کردند.
­پایگاه اینترنتی خبرگزاری شهاب در گزارشی نوشت: گروههای فلسطینی روز گذشته اظهارات دیوید فریدمن سفیر آمریکا را نزد رژیم اسرائیل تقبیح کردند. او گفت دولت اسرائیل حق دارد بخشی از کرانه غربی اشغالی را ضمیمه خود کند.
باسم نعیم یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی«حماس» تاکید کرد اظهارات فریدمن «مردود» است. وی گفت این امر «منعکس کننده ذهنیت استعماری ویرانگر» دولت «افراطی» آمریکا است.
نعیم در صفحه شخصی خود در پایگاه اجتماعی توئیتر نوشت: «این اظهارات ضربه مرگباری به ثبات در فلسطین و منطقه و همچنین به آنچه قوانین بین المللی نامیده می شود, وارد می کند».
در همین حال داود شهاب سخنگوی جنبش جهاد اسلامی به سفیر آمریکا نزد رژیم اسرائیل حمله کرد و گفت: «دولت صهیونیستی سیاستهای استعماری رؤسای خود را اجرا می کند».
شهاب در صفحه شخصی خود در پایگاه اجتماعی «فیسبوک» نوشت: عنوان «سفیر» که فریدمن با خود حمل می کند, فاقد هر گونه معنایی است جز اینکه پوششی بر تحرکات و ماموریتهای محوله به وی است». وی افزود سخن فریدمن درباره الحاق بخشی از کرانه غربی به «اسرائیل» نشان دهنده واقعیت نقش و طمع ورزیهای استعماری وی است.
شهاب گفت: «پاسخ ما به وی این است که دوره و زمانه توسعه طلبی استعماری به سر آمده و سرنوشت طمع ورزیهای شما نابودی است. ملت فلسطین نابود نخواهد شد. درختهای زیتونی که اجداد ما کاشتند, از سن و سال شما بیشترند, همچنین از باند شرارت و تروریستی سفیر آمریکا».
در همین حال جنبش آزادیبخش فلسطینی «فتح» درباره اظهارات فریدمن این پرسش را مطرح کرد که آیا این اظهارات, موضع رسمی آمریکا است یا اینکه موضع شهرک نشینان صهیونیست افراطی در «اسرائیل» است.
این جنبش درباره خطرات چنین اظهاراتی برای امنیت و ثبات منطقه هشدار داد و تاکید کرد این اظهارات به معنی نابودی کامل روند صلح و تلاشهایی است که جهان از جمله آمریکا روی آن سرمایه گذاری کردند. این جنبش تاکید کرد «تلاش برای نادیده گرفتن حقوق بین المللی و مرجعیت روند صلح, تلاشی ناکام است که برای هیچ کس صلح و امنیت به ارمغان نمی آورد».
جنبش الاحرار (آزادگان) هم اظهارات فریدمن را به معنی ادامه تجاوز و تحریک علیه ملت و سرزمین فلسطین و ادامه حمایت و جانبداری آمریکا از اشغالگران و طرحهای آنان برای یهودی سازی و شهرکسازی قلمداد کرد.
این جنبش در بیانیه ای اعلام کرد «آنچه در این اظهارات آمده است, بخشی از معامله قرن و پیامی برای تشکیلات خودگردان است که بر اتلاف وقت برای مقابله عملی با این معامله اصرار دارد. تشکیلات خودگردان باید فوری از (پیمان) اسلو و ملحقات آن خارج شود, هماهنگی امنیتی را متوقف کند, دست مقاومت را باز بگذارد, به طور مستقیم به دنبال تحقق مصالحه برود, پرونده سران اشغالگر را به دادگاههای جنایی بفرستد, فعالیت دیپلماتیک رسمی را در بالاترین سطح آغاز کند تا این معامله و خطرات آن را رسوا کند و افکار عمومی عربی و بین المللی مخالف آن را شکل دهد هرچند برخی دولتهای عربی روابط با آن را عادی ساخته اند».
«الاحرار» از مردم فلسطین در کرانه غربی خواست در پاسخ به این اظهارات «مقاومت و درگیری با اشغالگران را تشدید کنند و عملیات قهرمانانه بیشتری انجام دهند تا تاکید کنند با وجود حمایت آمریکا و جنایات رژیم صهیونیستی نخواهند پذیرفت اشغالگران در زمین فلسطین بمانند».
همزمان جبهه خلق برای آزادی فلسطین رهبری کل روز گذشته اظهارات دیوید فریدمن سفیر آمریکا را نزد دولت اشغالگر درباره حق اسرائیل برای الحاق بخشهایی از کرانه غربی به خود محکوم کرد.
این جبهه در بیانیه ای اعلام کرد «این اظهارات در چارچوب تثبیت استعمار و جانبداری افراطی آمریکا از اسرائیل به زیان حقوق ملت فلسطین و آرمان های آن در قالب اجرای معامله قرن مطرح می شود».
این بیانیه افزوده است «اظهارات این مقام آمریکایی نشان دهنده شکست روند مذاکره با دشمن و مهر تائیدی بر درست بودن روش مقاومت است زیرا دشمن چیزی را جز زبان مقاومت نمی فهمد».
در این بیانیه همچنین آمده است: «آمریکا و اسرائیل روند توطئه علیه مساله فلسطین را دنبال می کنند تا اشغال فلسطین تکمیل شود و این در حالی است که همه توطئه ها علیه آرمان فلسطین و حتی معامله قرن با صخره پایداری فلسطینی برخورد می کند و متلاشی می شود».

نظر شما