شناسهٔ خبر: 33365949 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گزارش معاون شهردار تهران، واکنش های تند اعضای شورای شهر را در پی داشت

تهران - ایرنا - ارائه گزارش معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در صحن شورای شهر تهران واکنش های تند و منفی اعضای شورای شهر را در پی داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا اعضای شورای اسلامی شهر تهران امروز (یکشنبه) در یکصد و چهل و ششمین جلسه خود به گزارش عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گوش داده و پس از آن واکنش‌های استیضاح گونه‌ای نشان دادند.



گلپایگانی در این جلسه و در تشریح آخرین وضعیت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: این معاونت دارای دو سازمان است و دبیرخانه‌های کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ و ماده ۵ است و تعداد پرسنل معاونت شهرسازی به غیر از سازمان‌ها ۳۳۳ نفر است که از این تعداد ۳۰ نفر دیپلم، ۲۵ نفر کاردان و مابقی کارشناس و بالاتر هستند.



وی با بیان اینکه سن سابقه کارکنان معاونت شهرسازی حدود ۱۵ سال است، افزود: حدود ۱۵۰۰ نفر پرسنل نیز در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران در حوزه شهرسازی و معماری با پرسنل معاونت در ارتباط هستند و در حال حاضر ۲۲ طرح موضوعی و موجودی در سطح شهر تهران در حوزه شهرسازی در حال تکمیل است که اهمیت آنها در حوزه توسعه فضای کالبدی بسیار زیاد است.



گلپایگانی ادامه داد: تاکنون ۷۲۰ هزار پرونده در حوزه سازماندهی و ارتقای کیفیت نما و منظره شهری تشکیل شدند که همه اینها حاکی از لزوم توجه به موضوع نمای شهری در تهران است.



وی تدوین ضوابط هماهنگی تداوم و انسجام اجرای نماهای شهری برای مناطق یک، ۱۳ و ۱۶ را از اقدامات اجرایی توسط این معاونت دانست و گفت: تهیه و ابلاغ ضوابط توصیه‌ها و راهنمای تکمیلی در طراحی مساجد در شهر تهران برای اولین بار، مناسب سازی شهر برای ناتوانان جسمی و حرکتی و اجرای ۸۸ پروژه مناسب سازی، مناسب سازی یک بوستان در هر یک از مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران را از اقدامات این معاونت عنوان کرد.



معاون شهردار تاکید کرد: گروهی از کمیته مناسب سازی وجود دارد که طرح‌ها و پروژه‌های شهرسازی تهران را مورد بررسی قرار می‌دهند و با معیارهایی که برای مناسب سازی فضای شهری در نظر گرفته شده، تطابق می‌دهند اگر این هم خوانی وجود نداشته باشد، اجازه افتتاح به طرح‌ها و پروژه‌های جدید داده نخواهد شد.



وی ادامه داد: کنترل کیفیت ساخت و سازها در شهر تهران به صورت مشترک میان وزارت راه و شهرسازی، نظام مهندسی و شهرداری تهران در قالب کمیته‌ای اجرایی شده که در حقیقت پایش مستمر گودهای رها شده خطرناک سطح شهر تهران و ارتقای کیفیت ساخت و سازها با بازدید کارشناسان نواحی توسط این کمیته‌ها انجام می‌شود.



گلپایگانی افزود: برای نخستین بار در ساختمان‌های کم‌تر از شش طبقه مبحث سوم مقررات ملی ساختمان مورد توجه قرار گرفته و اجرایی شده که این مهم با تنظیم تفاهم نامه‌ای میان معاونت شهرسازی و سازمان آتش نشانی با هدف ارتقای ایمنی در ساختمان‌های تا شش طبقه و کاهش زمان صدور پروانه در این گونه املاک با بررسی نقشه‌ها در دفتر خدمات الکترونیک شهر پرداخت شده است.



معاون شهردار با بیان اینکه برخورد با تخلفات ساخت و سازها افزایش پیدا کرده اما این به این معنا نیست که تخلفات افزایش پیدا کرده باشد، اظهار داشت: حساسیت مناطق در مواجهه با تخلفات افزایش پیدا کرده به شکلی که در حال حاضر تمامی تخلفات به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال می‌شود.



وی به روز رسانی فرم خلاف ماده ۱۰۰ بعد از حدود ۲۷ سال برای مقابله با تخلفات در حوزه ساخت و سازها هوشمندسازی فرآیندهای صدور پروانه و تدوین لوایح و دستور العملها برای جایگزینی ماده ۱۴ قانون زمین شهری موسوم به مصوبه برج باغ‌ها را از دیگر اقدامات این معاونت برشمرد.



معاون شهردار تهران در خصوص موضوع عوارض ساختمانی و به روز رسانی آن نیز گفت: عوارض ساختمانی از سال ۱۳۹۳ ثابت بود که این موضوع کارشناسی شد و در ابتدای اردیبهشت ماه سال گذشته عملیات اجرای آن آغاز شد. قطعاً تکلیف قانونی باید هر چه زودتر انجام شود؛ چرا که شهر تهران از سال ۹۳ تاکنون دچار تحولات اساسی شده و باید متناسب با این تحولات، عوارض نیز تغییر می‌کرد؛ لذا لایحه‌ای با رویکرد مد نظر شورای شهر تهران در حال تهیه است و امیدواریم هر چه زودتر به اتمام برسد.



گلپایگانی در تشریح اقدامات معاونت شهرسازی شهرداری تهران در حوزه حفاظت و صیانت از حریم شهر تهران گفت: طی سال‌های گذشته همان توجهی که برای به روز رسانی عوارض ساختمانی وجود داشت، برای حریم شهر تهران نیز اتفاق افتاده بود؛ به شکلی که نقش شهرداری تهران در حفاظت از حریم شهر به کمترین میزان خود رسیده بود، بر همین اساس سند راهبردی مدیریت یکپارچه و هوشمند حریم شهر تهران در حال مطالعه و امکان سنجی است که طی آن رفع مغایرت‌ها و مداخلات مرزی با شهرستان‌های اطراف شهر تهران در خلال برگزاری جلسات هماهنگی با دستگاه‌های ذی‌ربط انجام خواهد شد.



وی در ادامه با بیان اینکه بحث تهیه نقشه دقیق وضعیت موجود شهرها و ارتباط آنها با حریم تهران به طور جد دنبال می‌شود، اظهار داشت: بحث صدور پروانه در حریم شهر تهران نیز ساماندهی شده و در طی این مسیر از بروز تصمیمات جدید و یا ایجاد شهرهای جدید با کسب توافق همه دستگاه‌های ذی‌ربط در این حوزه جلوگیری خواهیم کرد.



معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در خصوص حفاظت و صیانت از بافت‌های تاریخی شهر تهران نیز گفت: طراحی و راه‌اندازی سامانه بانک اطلاعاتی بناهای تاریخی شهر تهران انجام شده و در قالب آن ۱۴۴ لایه اطلاعاتی در دسترس عموم مردم قرار گرفته است. همچنین در موضوع پیاده راهسازی با طراحی نرم افزاری رصد پیاده راه‌سازی را در شهر تهران فراهم ساخته است.



وی ادامه داد: خیابان لاله زار و پیاده راه‌سازی آن نیز ظرف ماه آینده عملیات اجرای آن آغاز خواهد شد و بازنگری ساختار و ضوابط حوزه شهرسازی و معماری نیز در دستور کار قرار گرفته است. همچنین آموزش ۱۰۰ کارشناس شهرسازی نیز که تأثیر به سزائی در اجرای قوانین دارند، در دستور کار این معاونت قرار گرفته است.



اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گزارش معاون شهردار با طرح پرسش‌هایی از عملکرد این معاونت انتقاد کردند.



* اتاق فکرهای در معاونت شهرسازی تعطیل شدند



بر اساس این گزارش، علی اعطا عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه موضوع موازی کاری‌هایی که در حوزه طراحی شهری در چند معاونت رخ می‌دهد از موارد مهم در این حوزه است گفت: در حوزه طراحی شهری علاوه بر معاونت شهرسازی در معاونت اجتماعی نیز شرکت توسعه فضاهای فرهنگی در معاونت فنی و عمران سازمان عمران مناطق و در معاونت خدمات شهری سازمان زیباسازی طرح‌های شهری را تهیه و اجرا می‌کند که چنین فعالیت‌های موازی تنها به اتلاف منابع ختم می‌شود که انتظار داریم در این دوره به سمت انسجام بیشتر در این حوزه حرکت کنیم.



وی در خصوص لغو مصوبه برج باغ‌ها نیز توضیح داد: نباید پرونده‌هایی که مجوز و پروانه دریافت نکرده‌اند ضرر مالی کنند برخی از این پرونده‌ها بلاتکلیف مانده‌اند که ما اجازه ساخت و ساز به آنها نداده‌ایم و قصد نداریم حق و حقوق مردم ضایع شود و آنها متضرر شوند بنابراین معاونت شهرسازی باید به دنبال حل و فصل این مشکل باشد.



اعطا در ادامه با اشاره به تشکیل اتاق فکرهای قوی در معاونت شهرسازی گفت: این اتاق‌های فکر در این دوره تعطیل شدند.



*انتقاد از معابر نامناسب برای عبور شهروندان



مرتضی الویری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به سخنان معاون شهردار، گفت: ساماندهی پیاده روهای پایتخت هزینه چندانی ندارند اما باعث رضایت شهروندان می‌شوند، باید در اولویت قرار گیرند.



وی با بیان اینکه پیاده روهای تهران وضعیت مناسبی برای شهروندان سالم نیز ندارند، افزود: به طور مثال در خیابان سپند ضلع غربی مؤسسه دایره المعارف اختلاف ارتفاع پیاده رو به ۸۰ سانتی متر می‌رسد که انسان سالم نیز نمی‌تواند از این شیب تند عبور کند.



الویری با اشاره به نماهای شهر تهران خاطرنشان کرد: اگر ۵ دقیقه در یکی از شهرهای کشورهای دنیا تردد کنیم متوجه می‌شویم در کجای شهر هستیم اما در تهران به دلیل اینکه هر فردی می‌تواند نمای خود را برای خانه‌هایشان انتخاب کند، در تهران چنین هویتی مشاهده نمی‌شود.



وی گفت: نمای ساختمان بیش از آنکه در مالکیت مالک باشد باید به شهرداری متعلق باشد تا هر شهروندی هر طور دلش می‌خواهد نتواند نمای خود را بسازد تا ما با چنین شهر بی هویتی مواجه نشویم.



رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران همچنین خواستار تقویت اتوماسیون در معاونت شهرسازی شد و گفت: این کار جلوی تخلفات و امضاهای طلایی را می‌گیرد.



وی ادامه داد: در یک محفل خانوادگی که یک بساز و بفروش حضور داشت گفته شد: «فلان پلاک تا چه اندازه اجازه ساخت دارد» که این بساز و بفروش گفت «اگر الویری برود ۵ طبقه و اگر من بروم ۸ طبقه. زیرا او را می‌شناسند و من را نه.» این نشان می‌دهد که چگونه می‌توان نسبت به اجرای قوانین بی توجه بود.



در ادامه رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی با بیان اینکه پیش از این گزارش تخلفات ساختمانی را به شهرداری ارسال کرده‌ام، گفت: آنقدر روند رسیدگی به این تخلفات طولانی شد که من از نفس افتادم و فکر می‌کنم اگر مسائل شهرسازی از طریق اتوماسیون دنبال شود و دست انسان به حداقل برسد در جهت سالم سازی گام برداشته‌ایم.



*معاونت شهرسازی نیازمند خانه تکانی است



زهرا نژاد بهرام عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران هم در واکنش به ارائه گزارش معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، گفت: انتظار داشتیم گزارش خوبی از کمیسیون حساس ماده ۵ ارائه شود؛ گزارش مقایسه‌ای با دور قبل و اینکه در چه محورهایی فعالیت می‌کند اما چیزی در این خصوص ارائه نشد؛ همین انتظار در حوزه بازآفرینی شهری و بافت فرسوده شهر تهران هم وجود دارد و این موضوع با توجه به چند برابر شدن بودجه بافت فرسوده از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود.



وی گفت: تهران نه حریم دارد و نه ندارد و ما مدام طرح‌های توسعه‌ای را طراحی می‌کنیم اما هیچ نگهدارندگی در این زمینه وجود ندارد.



نژادبهرام گفت: تنها جایی که از تعرض به حریم جلوگیری می‌کرد، شرکت (حریم بان شهربان) بود که بدون مجوز حقوقی شورای شهر به زیر مجموعه یگان حفاظت درآمد و قابل تأمل است و رویکرد ما توقف این اقدام است تا طرح‌ها متوقف نماند؛ ضمن اینکه در این خصوص دو نامه هم به حناچی، شهردار تهران هم ارسال شده اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است.



وی با بیان اینکه ساختار معاونت نیاز به خانه تکانی دارد، گفت: ۸۰ درصد درآمدهای شهر تهران را معاونت شهرسازی ایجاد می‌کند؛ چطور نمی‌تواند در حوزه ساختاری انقلابی برای بهبود در حوزه عملکردی ایجاد کند؟ انتظار دقت و جدیت بیشتری در معاونت شهرسازی می‌رود.





*نبود مبارزه با تخلفات شهرسازی در شهرداری



زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران هم اظهار داشت: یکی از بخش‌هایی که امکان بروز فساد ورانت در آن وجود دارد، بخش شهرسازی و معماری است و باید فرایند صدور پروانه ساخت از صدور گواهی تا عدم خلف و پایان کار اصلاح و مورد بازنگری جدی قرار بگیرد.



وی خاطر نشان کرد: باید با متخلفین حوزه شهرسازی به جد برخورد شود و اراده برای آن وجود داشته باشد. بارها تخلفات افراد محرز شده اما نه تنها برخورد نشده بلکه بعضاً ارتقا شغلی نیز پیدا کرده‌اند.



عضو شورای شهر تهران با اشاره به اجباری شدن استعلام از کمیسیون ماده ۷ گفت: فرایند صدور پروانه تا قبل از شورای پنجم و مدیریت شهری جدید، فرایند شفافی نبود اما با روی کار آمدن شورای پنجم و پیگیری‌های کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، هم‌اکنون هرگونه صدور پروانه ساخت و یا تخریب نوسازی بدون استعلام سیستمی و اعمال سلیقه از کمیسیون ماده ۷قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهر تهران نخواهد بود.





نوری ادامه داد: مطابق با قانون، سازندگان در پهنه s موظف هستند که ۲۰ درصد از مساحت ملک را به فضای سبز شهر اختصاص دهند اما رؤسای صدور پروانه ساخت این قانون را اجرایی نمی‌کنند. باید با اعمال نظارت قوی جلوی این بی قانونی‌ها گرفته شود و برای ملکی که ۲۰ درصد مساحتش را به فضای سبز اختصاص نداده است، پایان کار صادر نشود.





این عضو شورای شهر تهران همچنین با بیان اینکه پهنه G یا پهنه سبز جزو ذخایر شهر تهران محسوب می‌شود، گفت: گاهی اوقات در این پهنه به تدریج بارگذاری‌هایی انجام می‌شود که خلاف قانون است و باید شهرداری و کمیسیون ماده ۵ به جد جلوی این بارگذاری‌ها که در فرایند صدور پروانه ساخت انجام می‌شود را بگیرد.



نوری با انتقاد به پایان کار و پروانه ساخت نداشتن برخی از ساختمان‌های متعلق به شهرداری گفت: ما وقتی برای مردم قانون تعیین می‌کنیم باید خودمان در وهله اول آن را اجرا کنیم اما در حال حاضر برخی از ساختمان‌های شهرداری نه پروانه ساخت و نه پایان کار دارند که این موضوع در شأن مدیریت شهری نیست. معاونت شهرسازی باید با تصمیم‌گیری مناسب ساختمان‌های ناایمن شهرداری را ایمن و سازوکار صدور پروانه ساخت و پایان کار برای آن‌ها را فراهم آورد.





این عضو شورای شهر تهران با اشاره به بررسی طرح بارگذاری پادگان صفر شش در شورای عالی معماری و شهرسازی گفت: پادگان صفر شش، ٥٠هکتار است و باید تمام تلاش ما در جهت بارگذاری حداقلی در آن و حفظ این سرمایه برای شهر باشد، متأسفانه شهرداری منطقه با وجود پیگیری‌های ما هنوز برای بارگذاری در آن از کمیسیون ماده ٧قانون و حفظ و گسترش شهر تهران استعلام نگرفته است و معاون شهرسازی و معماری باید به این موضوع ورود کرده و منطقه را موظف به اخذ استعلام از این کمیسیون کند.



احمد مسجد جامعی و محمد سالاری دو عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران نسبت به گزارش معاون شهردار واکنش جدی نشان دادند.



همچنین اعضای شورای شهر تهران پس از این دستور به پرونده چهار باغ رسیدگی کردند، که یک پرونده را برای بررسی به کمیسیون معماری و شهرسازی ارسال و دو ملک را باغ و یک ملک را غیر باغ تشخیص دادند.



تهرا م/‏۷۲۴۴/‏/‏۱۳۴۸


نظر شما