شناسهٔ خبر: 33356333 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

جدیدترین خبرها از شورای شهر تهران؛

افزایش برخورد با تخلفات ساخت و ساز‌ها

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه ­برخورد با تخلفات ساخت و ساز‌ها افزایش یافته است، گفت: همه تخلفات به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال می‌شود

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، عبدالرضا گلپایگانی در جلسه امروز شورای شهر تهران در تشریح عملکرد معاونت شهرسازی و معماری شهرداری با تاکید بر این که از سال ۱۳۹۳ تاکنون عوارض ساختمانی در تهران بروز رسانی نشده است، از بروز رسانی این عوارض در آینده نزدیک خبر داد.
وی همچنین گفت: ۲۲ طرح موضوعی و موجودی در شهر تهران در حوزه شهرسازی در حال تکمیل است که اهمیت آن‌ها در حوزه توسعه فضای کالبدی بسیار زیاد است.
گلپایگانی گفت: تاکنون ۷۲۰ هزار پرونده در حوزه سازماندهی و ارتقای کیفیت نما و منظره شهری تشکیل شده که همه این‌ها حاکی از لزوم توجه به موضوع نمای شهری در تهران است. تدوین ضوابط هماهنگی تداوم و انسجام اجرای نما‌های شهری برای مناطق یک، ۱۳ و ۱۶ از دیگر اقداماتی بود که توسط معاونت شهرسازی اجرایی شد و تأثیر زیادی در ارتقای کیفیت نما در شهر تهران دارد.
وی در ادامه با اشاره به تهیه و ابلاغ ضوابط توصیه‌ها و راهنمای تکمیلی در طراحی مساجد شهر تهران گفت: تهیه و ابلاغ این ضوابط در حوزه ساخت مساجد برای اولین بار در شهر تهران انجام شده است. همچنین مناسب سازی شهر برای ناتوانان جسمی و حرکتی به طور جدی در دستور کار معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران قرار گرفته است. بر همین اساس ۸۸ پروژه در دستور کار قرار گرفته که طی آن‌ها در هر یک از مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران یک بوستان جهت حضور این افراد مناسب سازی خواهد شد و محور انقلاب نیز به عنوان محور نمونه برای مناسب سازی در نظر گرفته شده است.
وی تاکید کرد: گروهی از کمیته مناسب سازی وجود دارد که طرح‌ها و پروژه‌های شهرسازی تهران را مورد بررسی قرار می‌دهد و با معیار‌هایی که برای مناسب سازی فضای شهری در نظر گرفته شده، تطابق می‌دهد اگر این هم خوانی وجود نداشته باشد، اجازه افتتاح به طرح‌ها و پروژه‌های جدید داده نخواهد شد.
معاون شهرسازی شهرداری تهران همچنین با تاکید بر توجه به کنترل کیفیت ساخت و ساز در شهر تهران اضافه کرد: کنترل کیفیت ساخت و ساز‌ها در شهر تهران به صورت مشترک میان وزارت راه و شهرسازی، نظام مهندسی و شهرداری تهران در قالب کمیته‌ای اجرایی شده که در حقیقت پایش مستمر گود‌های رها شده خطرناک سطح شهر تهران و ارتقای کیفیت ساخت و ساز‌ها با بازدید کارشناسان نواحی توسط این کمیته‌ها انجام می‌شود.
<div id="video-display-embed-code_3597705"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2446092/3597705?width=350&height=250"></script></div>
وی افزود: نخستین بار در ساختمان‌های کم‌تر از شش طبقه مبحث سوم مقررات ملی ساختمان مورد توجه قرار گرفته و اجرایی شده که این مهم با تنظیم تفاهم نامه‌ای میان معاونت شهرسازی و سازمان آتش نشانی با هدف ارتقای ایمنی در ساختمان‌های تا شش طبقه و کاهش زمان صدور پروانه در این گونه املاک با بررسی نقشه‌ها در دفتر خدمات الکترونیک شهر پرداخت شده است.
وی ادامه داد: هوشمندسازی فرآیند‌های صدور پروانه پس از انجام آسیب شناسی و تبیین مشکلات این حوزه انجام شده است.
معاون شهردار همچنین به تدوین لوایح و دستور العمل‌ها برای جایگزینی ماده ۱۴ قانون زمین شهری موسوم به مصوبه برج باغ‌ها اشاره کرد و افزود: امیدواریم با تأیید این مصوبه در شورای عالی شهرسازی و معماری آن چه که مدنظر شورای شهر تهران در این حوزه بوده، محقق شود. بی‌تردید در خصوص شورا‌های معماری بررسی و پایش وجود اختیارات و ساختار شورا‌های مناطق به منظور رعایت ضوابط و مقررات طرح تفصیلی شهر تهران و تدوین لایحه مربوطه یک ضرورت بود که انجام شد. در کنار این تهیه و تصویب مصوبه طراحی و پایش و اجرای نما‌های شهر تهران نیز انجام شده است.
وی درباره موضوع عوارض ساختمانی و بروز رسانی آن نیز گفت: عوارض ساختمانی از سال ۱۳۹۳ ثابت بود که این موضوع کارشناسی و در ابتدای اردیبهشت ماه سال گذشته عملیات اجرای آن آغاز شد. تکلیف قانونی باید هر چه زودتر انجام شود؛ چرا که شهر تهران از سال ۹۳ تاکنون دچار تحولات اساسی شده و باید متناسب با این تحولات، عوارض نیز تغییر می‌کرد؛ لایحه‌ای با رویکرد مد نظر شورای شهر تهران در حال تهیه است و امیدواریم هر چه زودتر به اتمام برسد.
<div id="video-display-embed-code_3597646"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2446092/3597646?width=350&height=250"></script></div>
گلپایگانی در تشریح اقدامات معاونت شهرسازی شهرداری تهران در حوزه حفاظت و صیانت از حریم شهر تهران گفت: همان توجهی که برای به روز رسانی عوارض ساختمانی وجود داشت، برای حریم شهر تهران نیز اتفاق افتاده و نقش شهرداری تهران در حفاظت از حریم شهر به کمترین میزان خود رسیده بود. بر همین اساس سند راهبردی مدیریت یکپارچه و هوشمند حریم شهر تهران در حال مطالعه و امکان سنجی است که طی آن رفع مغایرت‌ها و مداخلات مرزی با شهرستان‌های اطراف شهر تهران در خلال برگزاری جلسات هماهنگی با دستگاه‌های ذی‌ربط انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: تهیه نقشه دقیق وضع موجود شهر‌ها و ارتباط آن‌ها با حریم تهران به طور جدی دنبال می‌شود تا در جهت حفاظت بهتر از حریم تهران گام برداشته شود. همچنین بحث صدور پروانه در حریم شهر تهران نیز ساماندهی شده است. در طی این مسیر از بروز تصمیم‌های جدید یا ایجاد شهر‌های جدید با کسب توافق همه دستگاه‌های ذی‌ربط در این حوزه جلوگیری خواهیم کرد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهر ان در خصوص حفاظت و صیانت از بافت‌های تاریخی شهر تهران نیز گفت: طراحی و راه‌اندازی سامانه بانک اطلاعاتی بنا‌های تاریخی شهر تهران انجام شده و در قالب آن ۱۴۴ لایه اطلاعاتی در دسترس عموم مردم قرار گرفته است. همچنین در موضوع پیاده راهسازی با طراحی نرم افزاری رصد پیاده راه‌سازی را در شهر تهران فراهم ساخته است.
وی ادامه داد: خیابان لاله زار و پیاده راه‌سازی آن نیز ظرف ماه آینده عملیات اجرای آن آغاز خواهد شد و بازنگری ساختار و ضوابط حوزه شهرسازی و معماری نیز در دستور کار قرار گرفته است. همچنین آموزش ۱۰۰ کارشناس شهرسازی نیز که تأثیر به سزائی در اجرای قوانین دارند، در دستور کار این معاونت قرار گرفته است.
 
وجود ۷۰ هزار پرونده در کمیسیون ماده ۱۰۰
رئیس شورای اسلامی شهر تهران: در جلسه هم‌اندیشی با شهردار تهران درخواست شد گزارش جدی‌تری از کمیسیون ماده ۱۰۰ به شورا ارائه کند.
«محسن هاشمی» رئیس شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه صد و چهل و ششمین جلسه این شورا در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه هم‌اندیشی امروز اعضای شورا با شهردار تهران گفت: باید شهرداری تهران با جدیت در این حوزه عمل کند و از شهردار خواسته شد که گزارش جدی‌تری از کمیسیون ماده ۱۰۰ به شورا ارائه کند.
<div id="video-display-embed-code_3597879"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2446092/3597879?width=350&height=250"></script></div>
هاشمی درباره انتخابات شورایاری‌ها گفت: اساسنامه شورایاری‌ها هشتم خرداد به شهرداری فرستاده شده است و تا ۲۴ خرداد وقت دارد که نظر خود را اعلام کند؛ اگر اعمال نظر نشد، موضوع آن را در دستور کار شورا می‌گذاریم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در جلسه هم‌اندیشی امروز بحث برنج‌های فروشگاه شهروند که سازمان حمایت از مصرف‌کننده آن‌ها را بی‌کیفت خواند، مطرح و از شهردار خواسته شد گزارشی در این زمینه ارائه کند.
وی گفت: بر اساس گزارش شهردار، آزمایشگاهی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی، برنج را آزمایش کرده و تشخیص داده است که ۷۰ درصد برنج هاشمی و بقیه برنج ایرانی از درجه‌های پایین‌تر بوده است، این موضوع باید جدی‌تر بررسی شود و حناچی در این خصوص با محافظه‌کاری سخن گفت.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: درباره موضوع برنج‌ها بایستی با مدیران شهروند و حناچی مذاکره شود تا آنچه بوده را منتشر کنند.
وی با بیان اینکه مالک برنج هم باید مسئولیت خود را بپذیرد، افزود: نام مالک مشخص نیست و گم شده است.
هاشمی گفت: موضوع ادغام ستاد انتظامی با شهربان و حریم‌بان، موضوع دیگر جلسه هم‌اندیشی بود که حناچی نظر داد که بر اساس قانون باید عمل شود.
<div id="video-display-embed-code_3597902"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2446092/3597902?width=350&height=250"></script></div>
مصلحت کشور در کاهش اختلافات و تنش‌ها
رئیس شورای اسلامی شهر تهران: باید بدانیم که مصلحت کشور در کاهش اختلافات و تنش‌ها در داخل کشور و افزایش وحدت، همدلی و خدمت رسانی به مردم است.
محسن هاشمی در ابتدای یکصدو چهل و هفتمین جلسه شورا با تبریک عید بندگی و یوم الله الاکبر، به شهروندان تهرانی با بیان اینکه مصلحت کشور در کاهش اختلافات و تنش‌ها در داخل کشور است افزود: در فرهنگ دینی ماهیت ماه رمضان به گونه‌ای رقم زده شده است که پس از پایان یافتن این ماه، تحولی در نگرش و رفتار مومنان ایجاد شود و نواقص و ناهنجاری‌های اخلاقی و رفتاری خود را دیگر تکرار نکنیم.
وی عید فطر را به معنای بازگشت انسان‌ها به فطرت پاک خود و عبور از انحرافات، بداخلاقی‌ها و ضایع کردن حقوق خود و دیگر انسان‌ها برشمرد و ادامه داد: اگر پس از عید فطر نگاه ما به یکدیگر انسانی‌تر شود، به معنای تاثیر گذاری ماه رمضان بر رفتار ماست.
رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین با اشاره به گذراندن سی امین سالگرد رحلت امام راحل و انتخاب حضرت آیت الله خامنه‌ای به عنوان رهبر انقلاب اسلامی تاکید کرد: همانگونه که در همه امور افراط و تفریط و تندروی و کندروی، مذموم وناپسند است، در تعامل ورابطه با رهبرانقلاب نیز اعتدال و میانه روی بر افراط و تفریط ترجیح دارد.
وی ادامه داد: از ابتدای انقلاب اسلامی، شاهد تقدیس و تملق و غلو در مورد رهبری امام خمینی و آیت الله خامنه‌ای از سوی جریانات تندرو بوده ایم و در برابر جریاناتی نیز براساس منافع خود، بدنبال تضعیف وتخریب و تصغیر جایگاه ولایت فقیه و رهبری نظام بوده اند که نتیجه عملکرد هر دو جریان که در جناح‌های راست و چپ، متغیر بوده، به زیان منافع ملی و برخلاف موازین اسلامی و علمی بوده است.
رییس شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: باید بپذیریم که بهترین شکل ارتباط رهبری نظام با مردم، در واقع بینی، انصاف و در نظر گرفتن مصالح جامعه تحقق می‌یابد، نه تقدیس و غلو رهبری موجب تعمیق و تقویت رابطه می‌شود و نه تخریب و تضعیف ولایت فقیه موجب تقویت ایران می‌گردد.
محسن هاشمی در یکصدو چهل و ششمین جلسه شورا تاکید کرد:، اما در این شرایط سخت و دشوار برای کشور و تشدید تهدید‌های خارجی، شاهد هستیم که رسانه‌های بیگانه وابسته به دولت‌های و جریانات خاص خارج از کشور، تمرکز خود را برتخریب رهبری و انتشار شایعات و مطالب مغرضانه وغیرمستند ویا تحریف تاریخ انقلاب با هدف منتسب کردن همه اشتباهات و مشکلات به عملکرد رهبری قرار داده اند که این مطالب، هم غیرمنصفانه وهم به زیان منافع و قدرت ملی است.
وی خاطرنشان کرد: باید بدانیم که مصلحت کشور در کاهش اختلافات و تنش‌ها در داخل کشور و افزایش وحدت، همدلی و خدمت رسانی به مردم است و از این رو تقویت همه دستگاه‌ها و مسئولان کشور در جهت خدمت به ایران ومردم، می‌تواند موجب بهبود وضعیت جامعه و کاهش نارضایتی‌های موجود از شرایط اقتصادی و مدیریتی کشور باشد.
به گفته هاشمی رعایت انصاف، اعتدال، صداقت و مصالح کشور در روایات تاریخ و انتقاد از مسئولان، موجب جلوگیری از افتادن جامعه از دام افراط به تفریط خواهد شد بر همین اساس وی از همه اصحاب رسانه و کارشناسان و نخبگان خواست که با نقد سازنده و ارائه نظر‌های ارزنده خود مسئولان را در مسیر خدمت بهتر به مردم یاری دهند.
 
الگوی شهر دوستدار کودک به فراموشی سپرده شده است
رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرداری تهران اگر نمی‌خواهد یا نمی‌تواند الگوی شهر دوستدار کودک را اجرایی کند، شفاف بگوید.
الهام فخاری در یکصد و چهل و ششمین جلسه شورا و در واکنش به گزارش معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: موضوعی که در این گزارش مغفول ماند ارائه الگویی برای شهر دوستدار کودک و شهر دوستدار سالمند است.
وی ادامه داد: بیش از دوزاده سال است که از مصوبه شهر دوستدار کودک می‌گذرد، اما هنوز تحقق این امر در حد حرف باقی مانده است.
فخاری افزود: اجرای اقدامات در حوزه شهرسازی مربوط به مصوبه شهر دوستدار کودک باید تعیین تکلیف شود.

تدوین ضوابط «خانه باغ» گرفتار ترافیک طرح‌های متعدد در معاونت شهرسازی نشود
سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری هم تاکید کرد: امیدوار هستیم تدوین ضوابط مربوط به طرح «خانه باغ» گرفتار محدودیت زمانی و ترافیک طرح‌های متعدد در معاونت شهرسازی و معماری نشود.
سید آرش حسینی میلانی در یکصد و چهل و ششمین جلسه صحن علنی شورای شهر تهران در واکنش به گزارش معاونت شهرسازی و معماری گفت: طرح «خانه باغ» چندی پیش از سوی شورای شهر مورد تصویب قرار گرفت. این طرح نیازمند تهیه الزامات و ضوابط تکمیلی مربوط به کاربری‌های سازگار با حفظ باغات است تا به عنوان جایگزین مصوبه قبلی، بستر مناسب را برای توسعه اقتصاد سبز شهری داشته باشیم.
وی ادامه داد: امیدواریم تدوین ضوابط مربوط به طرح «خانه باغ» گرفتار محدودیت زمانی و ترافیک طرح‌های متعدد در معاونت شهرسازی و معماری نشود.
عضو شورای شهر تهران تدوین و اجرایی ساختن شاخص‌های توسعه پایدار در حوزه شهرسازی را ضروری دانست و اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه کشور، رعایت حقوق محیط زیستی مردم مورد تاکید قرار گرفته و در این چارچوب لازم است برای اجرایی کردن شاخص‌های توسعه پایدار اقداماتی انجام شود. البته شهرداری در این باره در طرح تفصیلی منطقه ۲۲ بازنگری‌هایی انجام داده، ولی لازم است این شاخص‌ها برای مناطق مختلف تهران تهیه شود و هنوز جای کار بسیاری وجود دارد.
حسینی میلانی افزود: در تهران ما هیچ تناسبی میان معیار‌های زیست‌پذیری با بارگذاری‌ها و تراکم‌های ساختمانی نمی‌بینیم. در این چارچوب لازم است معاونت شهرسازی و معماری نقش راهبری را در تدوین ضوابط مربوط به شاخص‌های توسعه پایدار برعهده گیرد.
وی با اشاره به مسئله حریم خاطرنشان کرد: حفظ راهبردی حریم شهر تهران مسئله‌ای ضروری است که در شورای عالی شهرسازی نیز مورد تصویب قرار گرفته است. سند بالادستی حریم تهران از نظر محیط زیستی دارای اهمیت است. در این چارچوب مدیریت یکپارچه موجب عدم گسترش آلودگی هوا، حفظ دارایی‌های سبز، جلوگیری از تجاوز به روددره‌ها می‌شود.
رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر اضافه کرد: ما برای پیشبرد این مسئله می‌توانیم از ظرفیت‌های شورای عالی استان‌ها و شورای استان تهران استفاده کنیم و به همین خاطر از آقای گلپایگانی می‌خواهم پیگیری‌هایی اثربخش‌تری را در این رابطه انجام دهد. همچنین نهایی شدن تعیین مرز حریم ۱۸۰۰ متر از مطالبات کمیته محیط زیست شورا است که باید هرچه زودتر نهایی شود، زیرا می‌توان با کمک مردم از تجاوز جدید به حریم جلوگیری کرد.
حسینی میلانی؛ شفافیت را یکی از رویکرد‌های مهم شورای پنجم دانست و ابراز داشت: در حوزه تغییر کاربری‌ها و تصمیمات کمیسیون ماده ۵ ما نیازمند شفاف‌سازی هستیم و ضروری است شورا و شهروندان در جریان امور قرار بگیرند. متاسفانه طی سال‌های گذشته حق شهر رعایت نشده و به همین خاطر لازم است شفاف‌سازی‌هایی به ویژه در حوزه‌های مرتبط با فضای سبز و محیط زیست در فرایند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کمیسیون ماده ۵ انجام شود.

این حرف‌ها تکراری است، انتظار تغییر رویکرد داریم
عضو شورای اسلامی شهر تهران خطاب به معاون شهرسازی شهرداری گفت: بافت فرسوده تهران مساله‌ای نیست که بتوان به راحتی از آن عبور کرد یا فعالیت‌هایی را به رخ بکشیم که تناسبی با آن چه باید انجام شود؛ ندارد. آیا قرار است پیگیر منافع یکدیگر باشیم یا منافع شهر برایمان اولویت داشته باشد؟
در یکصدو چهل و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران احمد مسجدجامعی ضمن تبریک ایام عید سعید فطر و تشکر از عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران برای ارائه گزارش خود در خصوص عملکرد معاونت شهرسازی و معماری گفت: لازم بود این گزارش زودتر به دست ما می‌رسید تا مطالعاتی راجع به آن انجام شود. آقای سالاری عنوان می‌کنند که بهتر بود این گزارش را قبلا به کمیسیون می‌داد، به نظر من حق مطلب این است که دست کم دو صفحه گزارش قبل از جلسه بدست ما می‌رساند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: این چه وضعیت گزارش دادن است؟ پشت تریبون سخنانی مطرح می‌شود و اسلاید‌هایی نشان داده و گزارش تمام می‌شود. واقعیت این است که این اسلاید‌ها برای ما که سال هاست شورا هستیم تکراری است.

نسبت عملکرد‌ها با برنامه ششم و برنامه‌های شهردار چیست؟
وی با بیان این که خیلی از این کار‌ها مثل تئاتر نصر و خانه اتحادیه در طرح لاله زار، سیما و منظر شهری و طرح ساماندهی بازار از قبل سندشان تولید شده است تاکید کرد: بالاخره ما با چه رویکرد جدیدی وارد این عرصه شدیم؟ باید دید نسبت این حرف‌ها و گزارش‌ها تا چه حد با سیاست‌ها و برنامه‌های اعلام شده از طرف آقای حناچی همخوانی دارد و در آن راستاست. نسبت این عملکرد با چارچوب‌هایی که شهردار محترم عنوان کرد، چیست؟ از طرف دیگر باید دید نسبت این تصمیم‌ها با اسناد فرادست مانند برنامه پنجساله سوم شهرداری که ما خود آن را تدوین و تصویب کردیم و همین طور نسبت آن با برنام ششم دولت چیست؟

برای بافت فرسوده چه برنامه‌ای داریم؟
مسجدجامعی ضمن بیان این نکته که قرار نیست ما همه حرف‌های خوب عالم را اینجا بزنیم یادآور شد: ماده ۵۹ قانون برنامه ششم گفته بافت‌های فرسوده شهر تهران باید در طول برنامه، مثلا ده سال آتی، نوسازی بشوند. عملکرد شهرداری پیشین درباب بافت‌های فرسوده از آنچه در برنامه دولت پیش بینی شده بود جلوتر بود. باید پرسید در حال حاضر شما برای بافت فرسوده چه برنامه‌ای دارید؟
عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: بافت فرسوده تهران مساله‌ای نیست که بتوان به راحتی از آن عبور کرد یا فعالیت‌هایی را به رخ بکشیم که تناسبی با آن چه باید انجام شود. آیا قرار است پیگیر منافع یکدیگر باشیم یا منافع شهر برایمان اولویت داشته باشد؟ این معاونت محل دادن مجوز و منشا درآمد‌های کلان شهرداری است شما با چه کسان، ساختار و مجموعه‌هایی دارید کار می‌کنید؟ این‌ها نکات اساسی است که باید به آن‌ها توجه شود. ما انتظار تغییر رویکرد را داریم.

آیا برای طرح هایی، چون بازار، لاله زار و تئاتر نصر اعتبار هست؟
وی با ذکر چند مثال به سئوال در باره برخی اقدامات انجام شده پرداخت و گفت: سند بازار که البته سند خیلی خوبی هم است، پیش از این با کمک آقای تقی زاده تهیه شد. لاله زار که موضوع جدید و نویی نیست و همین طور خانه اتحادیه که مدت‌ها پیش خریدیم و نمی‌دانیم چرا عملیات آن متوقف شد. تئاتر نصر هم در چنین وضعی است.
مسجدجامعی ضمن بیان این که بر اساس طرحی که در برنامه پنجساله گفتند برای تکمیل بازسازی لاله زار باید بیش از سی ساختمان جدید خریداری شود، اظهار داشت: باید پرسید با وضع اعتباری موجود و کمبود‌هایی که هست آیا درست است که ما این تعداد ساختمان جدید در لاله زار بخریم؟ این معادلات جوری نیست که در شرایط جدید صرفا در حرف‌های خوب بگنجد بلکه بازبینی و دقت می‌خواهد.

کارشکنی در ساخت نخستین مغازه ـ موزه
عضو شورای شهر تهران در ادامه گفت: چند نکته را هم بگویم که با طرح آن‌ها می‌خواهم رویکردی کلی را مدنظر قرار دهم. در رویکرد جدید ما، مشارکت مردم باید مغتنم و محترم شمرده و زمینه آن فراهم شود. یک نمونه جزیی را که در این جا باید عنوان شود، عرض می‌کنم. اهمیت این قضیه هم آن است که علاوه بر پیگیری چندباره خودم دکتر حناچی هم درجلسه جماران که باهم بودیم با شهردار منطقه تماس گرفت و پی گیری کرد. در تهران گردی‌های سال گذشته به مغازه‌ای برخورد کردیم که صاحب آن با هزینه شخصی خودش در ملک خودش خاکبرداری و حفاری کرده و به آثاری از دیوار قدیم تهران متعلق به دوره طهماسبی رسیده است.
وی ادامه داد: ما اطلاعات زیادی در این زمینه نداریم. وقتی با دوستان میراث به آن محل رفتیم قرار شد صاحب مغازه با سرمایه خودش آن جا را به موزه – مغازه تبدیل کند. ما باغ موزه و خانه موزه داریم، اما موزه ـ مغازه جدید است. اما متاسفانه این امر تا به حال انجام نشده است. صاحب مغازه تا به حال ۱۴ بار به من پیام داده و اعتراض داشته که با وجود اینکه می‌خواهد با سرمایه خودش این کار را انجام بدهد، اما شرایطش فراهم نمی‌شود. ابتدا به وی گفتند که باید میراث مجوز بدهد، اما وقتی میراث فرهنگی مجوز داد دلخور شدند که چرا میراث به او مجوز داده و نباید چنین می‌کرد.
مسجدجامعی با اشاره به این که چرا از این سرمایه‌های کوچک حمایت نمی‌کنیم افزود: چرا می‌خواهیم مثلا با هزینه فراوان سیلو را تبدیل به یک موزه بزرگ کنیم؟ اما از کار‌های مشارکتی و مردم پایه حمایت نمی‌کنیم. آیا لازم نیست شرایطی برای تحقق مشارکت‌های مردمی فراهم آوریم؟

طرح پلاک طلایی اجرایی نشد
عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در سیما و منظر، طرحی به نام پلاک طلایی داشتیم که بر اساس آن شورایاران با مشارکت یکدیگر بهترین سیما و منظر محله را انتخاب می‌کردند. شما به قول خودتان به صد نفر آموزش می‌دهید، اما شورا با برنامه ای، هم بازدید میدانی می‌کردند و هم انتخاب اولیه داشتند و به واقع آموزش کارگاهی می‌دیدند که چگونه بهترین را انتخاب کنند و به بهترین‌ها پلاک طلایی بدهند. این کار‌های کوچک و مشارکت پذیر که زمینه حضور شهروندان را فراهم می‌کند جایش در این طرح‌ها کجاست؟ وگرنه طرح‌های بزرگ و حرف‌های بزرگ همیشه بوده است. ما باید تعریف کنیم شهرسازی چه نسبتی با سیاست‌های جدید، رویکرد‌های جدید، برنامه ششم دولت، برنامه سوم شهرداری، برنامه‌هایی که آقای دکتر حناچی اعلام کردند دارد.

مردم را بلاتکلیف نگذاریم
وی با ذکر مثال دیگری و با توجه به تهران گردی شبانه رمضان در ری گفت: در ری دو محله به نام نفرآباد و هاشم آباد وجود دارد. در این دو محله و بر اساس طرحی که ارائه شده هنوز ۵۱۵ پلاک بلاتکلیف هست. ۱۸۱ پلاک تملک شده است. هزینه‌های تملک هم با این وضعیت بدهی شهرداری امکان پذیر نیست. باید پرسید مردم چقدر باید بلاتکلیف بمانند؟ نه آن‌ها را می‌خریم و نه اجازه ساخت و ساز می‌دهیم؟ من که در فصل تابستان سال‌های گذشته آنجا رفتم شاهد هوای گرم، زمین پر خاک، حیوانات موذی فراوان و تجمع معتادان بودم ... با این همه مشکلات قرار است چه کنیم؟ اگر پول داریم چرا نمی‌خریم و اگر نداریم چرا مردم را بلاتکلیف گذاشتیم؟ چرا مردم باید در خاک و زباله و شرایط غیربهداشتی زندگی کنند؟ چرا درحالیکه ما نمی‌توانیم این طرح را اجرا کنیم اجازه نمی‌دهیم و نمیگذاریم خود مردم بسازند؟

آیا باید به سبک گذشته به مسائل نگاه کنیم
مسجدجامعی ادامه داد: در دوره گذشته ممکن است رویکرد مدیریت شهری متفاوت بوده باشد. در این دوره که ما عنوان می‌کنیم رویکردمان خدمت به مردم، مشارکت پذیری، شفاف سازی احقاق حقوق شهروندی و مانند این هاست آیا باز هم باید به سبک گذشته به این مسائل بپردازیم؟ خواهش من این است که در برنامه‌های جدید این موضوعات جدی گرفته شود.
وی اظهار داشت: از همکارانم در شورا و کمیسیون تقاضا دارم این برنامه را با اهدافی که تعیین کرده ایم و همین طور با برنامه‌های شهردار تهران که خوب و مناسب هم هست تطبیق دهیم. مثلا گفتیم ضرورت دارد برای خیابان ولیعصر که امسال نود و پنجمین سال ساخت آن است برنامه‌هایی داشته باشیم، ولی باید پرسید چه طرح و ایده‌ای داریم؟ لازم است نسبت این طرح‌ها و برنامه‌ها با رویکرد شورا و شهردار محترم بررسی و شفاف شود. در این صورت است که ما به یک چارچوب متناسب با آنچه گفتیم می‌رسیم در غیر این صورت آنچه گفته شد مثل گفته‌های مدیران قبلی فقط گفته‌های خوب است.
 
هویت‌های محله‌ای در حال از بین رفتن است
رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با ابراز گلایه از اقداماتی که سبب فریز شدن املاک شهروندان به ویژه در شهر ری شده است، گفت: در شهر ری از دیوار حرم حضرت عبدالعظیم که عبور می‌کنیم خانه‌های فسوده و مخروبه مردم را مشاهده می‌کنیم، اگر قدرت تملک نداریم اجازه نوسازی خانه‌ها را به مردم بدهیم.
حسن خلیل آبادی در یکصد و چهل و ششمین جلسه شورا و در واکنش به ارائه گزارش گلپایگانی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: ضمن قدردانی از زحمات این معاونت باید اعلام کرد، تعداد محلاتی که در طرح قرار دارند، بسیار زیاد است، بافت فرسوده نیز در پایتخت به وفور یافت می‌شود و این محلات پناهگاه افراد آسیب دیده شده است.
وی با بیان اینکه قرار گرفتن محله‌ها در طرح‌های توسعه شهری سبب شده است هویت محله‌ای از بین برود، گفت: امروز محله‌هایی همچون نفرآباد شهرری با ۴۰۰ سال قدمت تاریخی همچنان در طرح قرار دارد و سبب شده بافت فرسوده باعث از بین رفتن هویت محله‌ای شود.
خلیل آبادی ادامه داد: متاسفانه در شهر ری از دیوار حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) که می‌گذریم، اکثر خانه‌ها در بافت فرسوده قرار دارند، همچنین خیابان فدائیان اسلام نیز سال‌هاست در طرح تعریض حرم قرار گرفته است که باید برای آن چاره اندیشی شود.
خلیل‌آبادی افزود: زمانی که نمی‌توانیم املاک معارض را تملک کنیم، چرا مردم را به اسارت می‌گیریم؟ باید جواز ساخت بدهیم تا ساختمان‌های فرسوده خود را از نو بسازند. با این وضع به رفع مشکل مردم و توسعه شهر نیز کمک می‌شود.
عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه حریم پایتخت باید حریم شهرری را هم در برگیرد، تصریح کرد: شهرداری متاسفانه ۲۸ هزار شغل مزاحم و پارکینگ دو هزار اتوبوس را از نقاط مختلف تهران به شهر ری منتقل کرده است که اتوبوس‌های شمال تهران نیز در آنجا استقرار می‌یابند.
بحث دیگر خلیل‌آبادی نحوه اطلاع رسانی فعالیت‌های اداره کل مدیریت بافت و بنا‌های تاریخی شهرداری تهران بود که گفت: متاسفانه اطلاعات کاملی از بنا‌های واجد ارزش فرهنگی در دست نیست و در جلسات به این موضوع پرداخته نمی‌شود.
وی ادامه داد: برخی از این بنا‌ها مشکل حریم دارند که همچنان عوارض آن‌ها تعیین و تصویب نشده است و نبود اطلاعات کافی درخصوص بنا‌های واجد اررش فرهنگی سبب شده تا به برخی دیگر از بنا‌های واجد ارزش همچون بنگاه فرد شیشه تعرض صورت گیرد.
عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش ابراز امیدواری کرد: اداره کل مدیریت بافت و بنا‌های تاریخی شهرداری تهران همکاری لازم را با کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران داشته باشد.

تهران حریم ندارد/ معاونت شهرسازی نیاز به خانه تکانی دارد
عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به گزارش معاونت شهرسازی شهرداری تهران گفت: شرکت حریم بان شهربان (تن‌ها جایی که از تعرض به حریم جلوگیری می‌کرد) بدون مجوز حقوقی شورای شهر به زیر مجموعه یگان حفاظت درآمد.
زهرا نژادبهرام در واکنش به ارائه گزارش معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، در صحن شورای شهر، گفت: انتظار داشتیم گزارش خوبی از کمیسیون حساس ماده ۵ ارائه شود؛ گزارش مقایسه‌ای با دور قبل و اینکه در چه محور‌هایی فعالیت می‌کند، اما چیزی در این خصوص ارائه نشد؛ همین انتظار در حوزه بازآفرینی شهری و بافت فرسوده شهر تهران هم وجود دارد و این موضوع با توجه به چند برابر شدن بودجه بافت فرسوده از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود.
رئیس کمیته شهرسازی در ارتباط با حوزه حریم تهران هم گفت: تهران نه حریم دارد و نه ندارد و ما مدام طرح‌های توسعه‌ای را طراحی می‌کنیم، اما نگهدارندگی در این زمینه وجود ندارد.
او گفت: تنها جایی که از تعرض به حریم جلوگیری می‌کرد، شرکت (حریم بان شهربان) بود که بدون مجوز حقوقی شورای شهر به زیر مجموعه یگان حفاظت درآمد و قابل تامل است و رویکرد ما توقف این اقدام است تا طرح‌ها متوقف نماند؛ ضمن اینکه در این خصوص دو نامه هم به حناچی، شهردار تهران هم ارسال شده، اما
اقدامی نشده است.
نژادبهرام همچنین در ارتباط با تکالیف طرح تفصیلی گفت: در این حوزه همچنان بسیاری از تکالیف دست نخورده روی دست ما باقی مانده.
او با بیان اینکه ساختار معاونت نیاز به خانه تکانی دارد، گفت: ۸۰ درصد درآمد‌های شهر تهران را معاونت شهرسازی ایجاد می‌کند؛ چطور نمی‌تواند در حوزه ساختاری انقلابی برای بهبود در حوزه عملکردی ایجاد کند؟ انتظار دقت و جدیت بیشتری در معاونت شهرسازی می‌رود.
کمیته‌های نما و مناطق و ساختار‌های نامشخص آن موضوع دیگری بود که نژادبهرام به آن اشاره کرد و گفت: در ارتباط با برنامه‌های آینده معاونت شهرسازی، طرح‌های آینده معاونت را نمی‌دانیم و بسیاری از طرح‌ها همچنان در دست اجراست!
 
حق و حقوق شهروندان به دنبال لغو مصوبه برج‌باغ نباید ضایع شود
رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران از معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران خواست تا به وضع معترضان و متضرران پرونده‌های لغو مصوبه برج‌باغ رسیدگی کند.
علی اعطا در صد و چهل و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران به دنبال گزارش معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ضمن گلایه از موازی‌کاری در حوزه معماری و طرح‌های شهری اظهار کرد: موضوع‌های مربوط به طرح‌های شهری در معاونت معماری و شهرسازی به عنوان متولی اصلی، در معاونت فرهنگی و اجتماعی از طریق شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی، در معاونت فنی و عمرانی از طریق سازمان عمرانی مناطق وسازمان مشاور و در معاونت خدمات شهری از طریق سازمان زیباسازی، تهیه و اجرا می‌شود و در کنار همه موارد، مناطق شهرداری تهران هم طرح‌هایی را تهیه و اجرا می‌کنند و مجموعه‌ای از فعالیت‌های موازی که گاهی جهات متضادی هم دارند و بسیاری از اقدامات با یکدیگر هماهنگ نیست.
وی با تأکید بر اینکه این شیوه فعالیت اتلاف منابع محسوب می‌شود، اضافه کرد: انتظار می‌رود به سمت انسجام بیشتر و اصلاح ساختار حرکت کنیم و حداقل در حوزه مسائل معماری و طرح‌های شهری، با وجود توجه ویژه شهردار، این اتفاق بیفتد.
عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مباحث مطرح شده از سوی معاون شهردار بعضاً مسایلی بود که در برنامه پنج ساله سوم و طرح تفصیلی اعلام شده است، اضافه کرد: یکی از چالش‌های امروز ما موضوع لغو برج‌باغ‌هاست، اما تا به امروز این موضوع به درستی مدیریت نشده است. شورای شهر به شهرداری اجازه داد تا به تعدادی از میان ۶۲ پرونده، مجوز بدهد و در چند صد پرونده هم اجازه داده نشد و شهرداری موظف به بازپس‌دهی پول شهروندان شد و در بقیه موارد اجازه‌ای صادر نشد. در حال حاضر صاحبان پرونده‌ها بلاتکلیف هستند. ما برای حفظ باغ‌ها اجازه ساخت‌وساز نمی‌دهیم، اما قصد نداریم حق و حقوق شهروندان را به لحاظ مالی ضایع کنیم. در این میان افرادی متضرر شده اند و معترض هستند، شهرداری باید برای این موضوع برنامه جدی داشته باشد. معاونت معماری و شهرسازی باید این موضوع را دنبال کند تا تبدیل به یک مساله بزرگ نشود.
اعطا در ادامه به دستور جلسه پیشین شورای شهر تهران مبنی بر ارائه لایحه الزام شهرداری تهران به ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن بلندمرتبه گفت: کلیات این لایحه در جلسه پیش رأی نیاورد و برای بررسی به شهرداری بازگشت. البته من از این متعجبم که چرا معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و همچنین معاونت فنی و عمرانی در این موضوع فعال نشده بود و صرفاً آتش‌نشانی به این موضوع ورود پیدا کرده بود. اگرچه سازمان آتش‌نشانی کار‌ها و اقدامات خوبی را در حوزه تخصصی حریق و در تهیه این لایحه انجام داد، اما باید در تدوین این لایحه کار دقیق تیمی صورت می‌گرفت و معاونت‌های مختاف فعال می‌شدند.
رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه در دوره پیشین معاونت شهرسازی و معماری دارای اتاق فکر‌هایی برای تصمیم‌گیری‌های مناسب بود، عنوان کرد: در معاونت شهرسازی و معماری معمولا از حضور افراد برجسته‌ای در اتاق‌های فکر استفاده می‌شده است. نمی‌دانم چرا در حال حاضر این اتاق فکر‌ها تشکیل نمی‌شود. کلان‌شهر تهران مسایل پیچیده‌ای دارد که تنها با نظر کارشناسان معاونت شهرسازی شهرداری قابل حل نیست، نباید فکر کنیم با اتکاء به شخص خودمان و کارشناسان مسقر در شهرداری می‌توانیم مسائل شهر تهران را حل و فصل کنیم. خواهش من این است که معاونت شهرسازی و معماری خود را از نظر کارشناسان برجسته که حضور دارند و می‌توانند بسیار منشا اثر باشند، محروم نکنند.
 
ضرورت جلوگیری از تخلفات ساختمانی
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران درباره جلوگیری نکردن از تخلفات ساختمانی و اجرا نشدن تبصره ۷ ماده صد قانون شهرداری در شهر تهران تذکر داد.
محمد سالاری در­صد و چهل و ششمین جلسه شورا در تذکری گفت: متاسفانه با­وجود سازو کار‌های متعددی که برای کاهش تخلفات ساختمانی در شهرداری تهران وجود دارد، اما همچنان روند تخلفات ساختمانی رو به افزایش است و آمار نشان می‌دهد تعداد پرونده‌هایی که برای رسیدگی به کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ ارسال می‌شود با پرونده‌هایی که در کمیسیون‌های داخلی مناطق مورد توافق قرار می‌گیرد و برای شهرداری درآمدزا بوده و به کمیسیون‌های ماده صد ارسال نمی‌شوند، برابر است.
وی ادامه داد: در قانون شهرداری‌ها تبصره ۷ قانون ماده ۱۰۰ را داریم که مربوط به عوامل و ماموران شهرداری و مهندسان ناظر است که آن‌ها را موظف به جلوگیری از شکل گیری تخلفات می‌کند، اما متاسفانه این تبصره اکنون در شهرداری­ اعمال نمی‌شود.
سالاری تصریح کرد: در شهرداری تهران پرونده تخلفات ساختمانی سهم بزرگی از پرونده‌های ساخت و ساز در شهر را شامل می‌شوند به صورتی که در سال‌های گذشته تعداد پرونده‌های بررسی شده در کمیسیون‌های ماده صد حدود ۱/۱ برابر پروانه‌های صادره در شهر تهران بوده، البته باید تخلفات رسیدگی شده در کمیسیون‌های داخلی مناطق را نیز به این آمار اضافه کرد که آن‌ها نیز سهم قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد.
وی افزود: بر اساس بررسی‌های کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، مساحت تخلفات رسیدگی شده در کمیسیون داخلی منطقه ۲ با مساحت تخلفات رسیدگی شده در کمیسیون‌های ماده صد، برابری می‌کند و در مجموع نشان می‌دهد تعداد پرونده‌های رسیدگی شده با موضوع تخلفات ساختمانی سهم بیشتری از پروانه‌های صادر شده­ در ساخت و ساز‌های تهران را دارند.
این عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: در این بین نقش ماموران شهرداری و مهندسان ناظر در رسیدگی به تخلفات نقش بسیار تعیین کننده‌ای است که در شهرداری تهران مغفول مانده است، مطابق فرازی از تبصره هفتم لایحه قانونی اصلاح تبصره‌های ماده صد قانون شهرداری ها، ماموران شهرداری مکلفند به امور ساختمان‌ها نظارت کنند و اگر از وقوع تخلف به موقع جلوگیری نکنند و یا در مورد صدور گواهی انطباق ساختمان با پروانه، مرتکب تقصیر شوند طبق مقررات قانونی باید به تخلفات آنان رسیدگی شود و در صورتی که عمل ارتکابی مهندسان ناظر و ماموران شهرداری واجد جنبه جزایی هم باشد از این جهت نیز قابل تعقیب خواهد بود.
وی افزود: با عنایت به موارد مطروحه و صراحت تبصره هفتم ماده صد، نسبت به عدم اجرای کامل این تبصره در شهرداری تهران به شهردار تهران تذکر می‌دهم و خواستار رسیدگی و اجرای به موقع و دقیق مفاد تبصره هفتم با تدبیر سازوکار‌های مربوطه هستم.
سالاری در پایان با اشاره به آخرین جلسه ستاد هماهنگی ماده صد گفت: در این جلسه مسئولین منطقه یک­ اعتراف کردند که هیچ سازو کاری برای اجرای تبصره ۷ ندارند و این تبصره عملیاتی نمی‌شود.
 
لزوم ارائه بموقع سند برنامه سوم توسعه شهر تهران
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در رابطه با لزوم ارائه به موقع سند برنامه سوم توسعه شهر تهران به شهرداری تهران تذکر داد.
مجید فراهانی در جریان صد و چهل و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران نسبت به ارائه به موقع سند برنامه سوم توسعه شهر تهران واکنش نشان داد.
وی گفت: رعایت قوانین و اجرای مصوبات شورا مهم‌ترین انتظار اعضا شورا از شهردار محترم و مدیران شهرداری تهران است، تا با رعایت و اجرای دقیق و به موقع مصوبات شورا در زمینه اداره هر چه بهتر شهر و شهرداری تهران فراهم گردد.
عضو شورای شهر تهران افزود: بر همین اساس و به منظور تاکید بر اجرای دقیق و به موقع تکالیف قانونی به عنوان نماینده مردم شریف تهران در اجرای بند ۳ ماده ۷۱ قانون شورا‌های اسلامی کشور درباره لزوم اجرای به موقع ماده ۹۴ برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران مصوب ۱۳۹۷ درباره "ارائه به موقع سند برنامه سوم توسعه شهر تهران" تذکر می‌دهم.
فراهانی با اشاره به یکی از ماده‌های برنامه توسعه اظهار کرد: بر اساس ماده ۹۴ برنامه پنج ساله توسعه سوم شهر تهران شهرداری موظف است با توجه به تایید چشم انداز، ماموریت، استراتژی‌ها و اهداف، سند برنامه اقدامات لازم را انجام دهد.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با اشاره به اقدامات مورد نیاز در برنامه سوم توسعه عنوان کرد: برخی اقدامات مشتمل بر برنامه‌های اجرایی شامل تصویر کلان برنامه، جداول کمی، برنامه‌های راهبردی بخشی و فرابخشی و برنامه‌های موضوعات اولویت دار تا سطح عملیاتی است.
وی اضافه کرد: همچنین دیگر اقدامات شامل نحوه تامین و تجهیز منابع مورد نیاز شامل منابع فیزیکی، انسانی، فنی و مالی مورد نیاز و نحوه تامین مالی منابع مورد نیاز برای تحقق اهداف خواهد بود.
فراهانی اظهار کرد: شهرداری تهران لازم است این سند را حداکثر تا پایان اردیبهشت ۹۸ تهیه و برای تصویب به شورا ارائه کند که متاسفانه برغم اتمام مهلت مقرر قانونی شاهد اقدام و ارائه سند برنامه از سوی شهرداری تهران نبوده ایم که شایسته است اقدام لازم از سوی شهرداری در اسرع وقت صورت بگیرد.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در پایان گفت: امیدوارم با اقدام به موقع، موثر و اهتمام آقای حناچی؛ شهردار تهران در ارائه هر چه سریع‌تر سند برنامه و همراهی یکایک شما همکاران محترم در جریان بررسی و تصویب سند برنامه شاهد تبیین نقشه راه برنامه پنج ساله سوم به عنوان ملاک عمل مدیریت شهری در افق ۱۴۰۲ باشیم.

ثبات در نرخ عوارض ساختمانی سال‌ها به کام بساز بفروش‌ها بود نه مردم
عضو هیات رییسه شورا هم خواستار حمایت همه جانبه و اجرایی شدن لایحه به‌روزرسانی شده نرخ عوارض ساختمانیشد که در قالب مصوبه «عوارض افزایش ارزش قانونی ناشی از طرح‌های توسعه شهری و پارکینگ محله‌ای» به تصویب رسیده است.
بهاره آروین عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان یکصدو چهل و ششمین جلسه شورا طی نطقی درباره اجرایی شدن لایحه به‌روزرسانی شده نرخ عوارض ساختمانی گفت:
در حالی که منبع اصلی درآمد شهرداری تهران، از محل وصول انواع عوارض ساخت‌وساز است، چرا و چطور شهرداری تهران، با ثابت نگه داشتن نرخ عوارض ساختمانی و عدم‌بروزرسانی آن مطابق با نرخ تورم سالانه، کاهش درآمد‌های شهرداری را به جان خریده بود؟
از همه همکارانم در شورای شهر و شهرداری تهران تقاضا می‌کنم متعهدانه پای منافع شهر و شهروندان تهرانی بایستند و با هرگونه کاهش ناموجه نرخ عوارض مخالفت کنند. از همه همکارانم دعوت می‌کنم اقدام ارزشمندشان در به روز کردن نرخ عوارض و دریافت سهم شهر و شهروندان از ساخت‌وساز‌های انجام شده در شهر را با قوت پیگیری کنند و نگذارند به نام مردمی که بیش از هرکس دیگری مستحق بهره‌مندی از درآمد‌های شهر هستند، فضا و آسمان این شهر مفت به حراج گذاشته شود تا منافع چندصدنفر انبوه ساز پایتخت تامین شود و همدستی شوم از بین رفته در سال‌های قبل، مجددا برقرار شود.
 
هزینه رفت و آمد در فیش حقوقی مدیران شهری به چه معناست
عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در مورد حق رفت و آمد در فیش حقوقی برخی مدیران دارای خودرو و راننده در شهرداری تهران­ تذکر داد.
حجت نظری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در صدو چهل و ششمین جلسه شورا­­ تذکری را درباره فیش حقوقی مدیران شهرداری و همچنین وسایل نقلیه در اختیار آنان ارائه داد و گفت: متوجه شدم که برخی از مدیران شهرداری، علاوه بر خورو‌هایی که دراختیار دارند و برای آن هزینه بنزین و سایر مخارج مصرفی را نیز دریافت می‌کنند، حدود چهارصد هزارتومان­ به عنوان هزینه ایاب و ذهاب می‌گیرند­ که این دریافتی قابل قبول نیست. ­
وی یادآور شد: لازم است به کارمندان عادی و بدنه کارشناسی شهرداری توجه بیشتری شود و هزینه‌های مازاد و غیر ضروری مدیران کاهش یابد و لازم است شورا در این‌گونه موارد حساسیت بیشتری از خود نشان دهد. افزایش توان کارشناسی شورا به طور طبیعی به رصد بیشتر­این‌گونه اتفاقات نادرست منجر می‌شود.

نظر شما