شناسهٔ خبر: 33353033 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

40 هکتار از اراضی جنگلی خوزستان سوخت

آتشی که طی روزهای پایانی هفته گذشته بخش‌هایی از اراضی جنگلی و مرتعی شهرستان‌های بهبهان و ایذه خوزستان را دربرگرفته بود، بالاخره صبح روز گذشته مهار شد تا اندکی از نگرانی دوستداران محیط زیست بکاهد.

صاحب‌خبر -

آتشی که در بخش «اژگیل منگشت» شهرستان ایذه برافروخته شده بود یکبار در روز جمعه آرام گرفته بود، اما بار دیگر در شامگاه جمعه شعله ور شد.
«علیرضا جمشیدیان» مدیرکل منابع طبیعی خوزستان در گفت‌و‌گو با «ایران» ضمن هشدار نسبت به بروز آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها، تصریح می‌کند: در سال زراعی جاری با بارندگی مناسبی که در استان داشتیم ارتفاع علف در مراتع و زیر اشکوب درختان جنگل به بیش از 80 سانتیمتر رسیده و با ورود به ماه‌های گرم سال این علف‌ها خشک شده و بسیار مستعد آتش‌سوزی شده اند.
وی می‌گوید: رشد بی‌رویه علوفه زمینه آتش‌سوزی را فراهم کرد و متأسفانه برخورد صاعقه با علوفه سبب بروز آتش‌سوزی در 4 نقطه جنگلی بهبهان شد، البته هنوز علت آتش‌سوزی در جنگل‌های ایذه مشخص نشده و در حال بررسی موضوع هستیم. هرچند آتش جنگل‌های ایذه مهار شده، اما بیم آن می‌رود باردیگر شعله ور شود که به‌همین علت تمام نیروها در آماده باش هستند. خوزستان در سال زراعی جاری تاکنون 523 میلیمتر بارش داشته که موجب سیراب شدن 480 هزار هکتار اراضی مرتعی و 980 هزار هکتار اراضی جنگلی شده، اما از سوی دیگر رشد بی‌رویه علوفه را به همراه داشته که با یک جرقه آماده شعله ورشدن است.
در همین حال، سرهنگ «علی عباس نژاد» فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح می‌کند: هر چند میزان خسارت نهایی به اراضی جنگلی خوزستان هنوز مشخص نیست، اما می‌توان گفت که 40 هکتار از اراضی جنگلی این استان درگیر این آتش‌سوزی بود.
وی می‌افزاید: متأسفانه در هفته جاری شاهد آتش‌سوزی در اراضی جنگلی استان‌های خوزستان، مرکزی، قم و روز گذشته (ظهر روز شنبه) در منطقه کوه سیاه شهرستان دشتی بوشهر بودیم که در نهایت مجبور به اعزام بالگرد برای مهار آتش شدیم.
عباس‌نژاد با اشاره به اینکه معمولاً همه ساله در این فصل موارد آتش‌سوزی در جنگل‌ها به‌دلیل گرم شدن هوا افزایش می‌یابد، می‌گوید: امسال با افزایش بارندگی در استان‌ها شاهد رشد علوفه در مراتع و جنگل‌ها بودیم که البته جای شکر دارد و از طرفی کار محافظت از اراضی مرتعی و جنگلی را سخت می‌کند که انتظار همکاری از همه مردم را داریم.

کلمات کلیدی

اراضی جنگلی

خوزستان سوخت

بهبهان و ایذه

نظر شما