شناسهٔ خبر: 33371576 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

موج آتش‌سوزی‌های گسترده با افزایش دمای هوا

عوامل طبیعی و افزایش گرمای هوا و سهل‌انگاری عوامل انسانی موجب آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی طی چند روز گذشته شده و بر همین اساس برای مقابله با حریق‌های احتمالی آماده‌باش نیروها، احتیاط بیشتر گردشگران و تجهیز امکانات لازم را می‌طلبد.

صاحب‌خبر -



بوشهر: مدیرکل منابع طبیعی استان بوشهر از تلاش بی‌وقفه نیروهای یگان حفاظت اداره منابع طبیعی شهرستان دشتی و سایر شهرستان‌های استان از مهار آتش‌سوزی کوه سیاه دشتی پس از ۲۴ ساعت خبر داد.
غلامرضا منتظری افزود: این آتش‌سوزی از روز ۱۷ خرداد بر اثر صاعقه به وقوع پیوست.وی بیان کرد: در کنار نیروهای منابع طبیعی نیروهای محیط زیست، هلال احمر و اقشار مختلف مردم نیز همکاری مطلوبی داشتند.وی گفت: در برآوردهای اولیه تخمین‌زده می‌شود که بالای صد هکتار از اراضی مرتعی مشجر به‌طور کامل از بین رفته است.
پلدختر: رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری پلدختر هم از وقوع آتش‌سوزی در نیزارهای اطراف تالاب‌های این شهرستان در روز شنبه خبر داد.
آیت فرح‌پور گفت: این آتش‌سوزی با کمک ساکنان روستای ولی عصر(عج) و تعدادی از کارکنان منابع طبیعی پلدختر بعد از چند ساعت مهار شد.
ایلام: معاون اجتماعی انتظامی استان ایلام نیز گفت: طی چند روز گذشته ۴۳ هکتار از مراتع طبیعی و ۲۱ هکتار از مزارع گندم در نقاط مختلف استان دچار حریق شد.
سرهنگ فرزاد یاسمی افزود: هشت فقره آتش‌سوزی در نقاط مختلف استان رخ داده که با حضور عوامل انتظامی، اتش‌نشانی، منابع طبیعی و کمک‌های مردمی بدون تلفات جانی اطفا شده،علت این آتش‌سوزی‌ها در دست بررسی است.
باشت: فرماندار باشت هم از آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کوه خامی، نارگ موسی و منطقه لار از توابع این شهرستان و تلاش نیروهای مردمی و امدادگران برای مهار آن خبر داد.
سیدمسعود حسینی افزود: امدادگران در مناطق خسارت‌دیده از آتش‌سوزی مستقر هستند تا در صورت شعله‌ور شدن دوباره آتش اقدام به اطفای حریق کنند.وی تصریح کرد: آتش در منطقه حفاظت‌شده کوه خامی بر اثر عامل انسانی و دو منطقه کوه لار و نارگ موسی به دلیل صاعقه روشن شده بود.وی توضیح داد: وسعت این آتش‌سوزی‌ها پس از برآورد از سوی کارشناسان اعلام می‌شود.
قزوین: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین گفت:۴۰ تا ۵۰ هکتار از اراضی بخش مرکزی بویین زهرا به دلیل بی‌احتیاطی عوامل انسانی طعمه آتش شد.
علی‌اکبر اسداللهی، افزود: از ۱۵ خرداد چهار مورد آتش‌سوزی در استان به وقوع پیوست که آخرین آن در بخش مرکزی بویین زهرا در روستای آراسنج بود که به لحاظ شرایط جوی و باد شدید در منطقه شدت آتش‌سوزی افزایش یافت.این مسئول افزود: طبق گزارش‌ها احتمالاً چوپانان محلی حاضر در منطقه عامل این آتش‌سوزی بوده‌اند.
باشت: آتش‌سوزی که از سه روز گذشته تاکنون در ارتفاعات سخت‌گذر کوه خامی و کوه لار از توابع شهرستان باشت آغاز شده بود، با همکاری شرکت نفت و تلاش مردم مهار شد.
به گزارش خبرنگار کیهان از اهواز به نقل از مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان نیز حاکی است گفت که در چند روز گذشته ۱۸ فقره آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های شش شهرستان این استان رخ داده است.
علیرضا جمشیدیان، افزود: بیشترین وسعت این آتش‌سوزی‌ها در ایذه و بهبهان ثبت شده که به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر، عملیات اطفا به درازا کشیده اما در شهرستان‌های اندیکا، شوش، شوشتر و مسجدسلیمان نیز آتش‌سوزی‌هایی به وقوع پیوسته که در یکی دو ساعت اولیه مهار شده است.به گفته وی وسعت حریق و میزان خسارت به منابع طبیعی هنوز مشخص نیست و در حال کارشناسی و برآورد خسارت است.
جمشیدیان با اشاره به آتش‌سوزی در چهار نقطه بهبهان گفت: در کوه بدیل (روستای قالند)، منطقه حفاظت‌شده کوه خائیز (روستای قلعه سی مقیم)، کوه حاتم (روستای تشان) و روستای علمدار در ۲ روز گذشته شاهد آتش‌سوزی بودیم که علت وقوع حادثه در روستای علمدار، آتش زدن کاه و کلش مزارع و سرایت آن به مراتع و آتش‌سوزی در سه نقطه دیگر به دلیل رعد و برق بوده است. وی تصریح کرد: در بهبهان ۵۰ تا ۶۰ هکتار از مراتع دچار حریق شده است.
وی افزود: در بهبهان مردم و انجمن‌های محیط زیستی و کوهنوردان و نیروهای مردمی کمک بسیاری به اطفای حریق کردند.
این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه ۲ تا سه هکتار از مراتع ایذه دچار آتش‌سوزی شده، گفت: یکی از مهم‌ترین نیازهای استان در زمینه اطفای حریق بالگرد و بالگرد آبپاش است. جمشیدیان ادامه داد: ستاد بحران برای اطفای آتش‌سوزی در منابع طبیعی و جنگل‌های استان تشکیل شده است.
سلسله: رئیس‌جهاد کشاورزی سلسله گفت: چهار هکتار از مزارع کشاورزی و گندمکاری شهرستان سلسله طعمه حریق شد.
رضا سوخته‌زاری افزود: با تلاش نیروهای آتش‌نشانی، امدادی و محلی، آتش‌سوزی کنترل و خاموش و از سرایت به سایر مزارع جلوگیری شد.
اراک: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: ۳۰ هکتار از اراضی پارک جنگلی فدک واقع در مجاور قطب صنعتی خیرآباد طعمه حریق شد.
«عبدالحسین محمدی» افزود: این حادثه آتش‌سوزی در پارک جنگلی فدک در کیلومتر ۲۵ جاده اراک- قم به وقوع پیوسته است.مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی بیان کرد: با همراهی عوامل گروه ۴۲ قدر، از انتشار آتش به سطح وسیعی از اراضی طبیعی جلوگیری و آتش به‌طور کامل مهار شد.وی گفت: میزان خسارت وارده در حال بررسی است.
بجنورد: فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: این اداره برای مقابله با حریق‌های احتمالی در آماده‌باش به سر می‌برد.
موسی‌الرضا حیاتی، به آتش‌سوزی پنج‌شنبه شب در ارتفاعات شاه جهان در محدوده شهرستان شیروان ‌اشاره کرد و افزود: بر اثر این آتش‌سوزی ۳ هزار و ۵۰۰ متر مربع از عرصه‌های غنی منابع طبیعی در آتش سوخت اما با حضور به موقع همکاران این اداره، از گسترش دامنه آتش‌سوزی و ایراد خسارات بیشتر جلوگیری شد.
وی مهم‌ترین علت بروز آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی را عامل انسانی ذکر کرد و افزود: گردشگران و شکارچیان که در این مناطق بیتوته می‌کنند گاهی اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از آتش‌سوزی را رعایت نمی‌کنند و گاه به علت آتش‌هایی که بر می‌افروزند و به‌طور کامل خاموش نمی‌کنند و همچنین رها کردن خرده شیشه و بطری و یا انداختن ته سیگار، موجب ایجاد آتش می‌شوند.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی، کمبود نیرو و تجهیزاتی مانند پهپاد را مهم‌ترین کمبود یگان ویژه در فرونشاندن آتش‌سوزی خواند.
جهرم: بخشدار خفر شهرستان جهرم گفت: آتش‌سوزی در منطقه چرگ این شهرستان واقع در میان‌جنگل خاوران- فسا و سروستان یک هکتار از اراضی کوهستانی و جنگلی را طعمه حریق کرد.
عبدالغفور غفوری افزود: این آتش با تلاش نیروهای مردمی، بیش از ۳۰ بسیجی، نیروهای هلال احمر، اعضای شورای اسلامی و دهیاری چرگ با همکاری نیروهای‌آتش‌نشانی شهرداری خاوران، پس از سه ساعت مهار شد.
وی اظهار کرد: علت احتمالی آتش‌سوزی عامل انسانی بوده است.
کرمانشاه: فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کرمانشاه اعلام کرد: حدود ۱۵ هکتار از اراضی مرتعی ارتفاعات «رازیان» پناهگاه حیات وحش بیستون به دلیل عوامل انسانی و سهل‌انگاری در آتش سوخت.
فردین الفتی، افزود: در پی گزارش آتش‌سوزی در منطقه، محیط‌بانان یگان حفاظت اداره کل و اداره شهرستان کرمانشاه بلافاصله به محل اعزام و شروع به اطفای حریق کردند.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کرمانشاه در پایان از آحاد مردم درخواست کرد از روشن کردن آتش در عرصه‌های طبیعی خودداری کنند.
ایذه: رئیس‌ اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ایذه از مهار آتش‌سوزی در ارتفاعات کوه منگشت در شهرستان ایذه، در روز شنبه خبر داد.
فرزاد حسین‌پور، بیان کرد: این آتش‌سوزی عصر روز جمعه مهار شده بود اما شنبه شب گذشته دوباره آتش در ۲ نقطه آن شعله‌ور شد.
وی افزود: بلافاصله ۲ گروه از نیروهای منابع طبیعی و جمعی از مردم برای مهار آتش به منطقه اعزام شدند و موفق شدند این آتش را به صورت کامل خاموش کنند.
سیروان: فرماندار سیروان از مهار آتش‌سوزی مراتع کوه لنه بخش کارزان در این شهرستان و از گسترش خبر داد.
جواد رحیمی مقدم، اظهار کرد: مراتع این منطقه در اثر صاعقه دچار آتش‌سوزی شد که با تلاش نیروهای منابع طبیعی و جهاد کشاورزی سیروان و با همراهی نیروهای مردمی مهار شد.
فرماندار سیروان گفت: در اثر این آتش‌سوزی ۱۰ هکتار از مراتع ارتفاعات کوه لنه دچار خسارت شد.
رحیمی مقدم افزود: با توجه به وزش باد شدید احتمال شعله‌ور شدن آتش وجود دارد بنابراین یک گروه با تجهیزات لازم در منطقه حضور دارند.
آماده‌باش محیط زیست کهگیلویه و بویر احمد
در برابر آتش‌سوزی‌های احتمالی
مدیرکل حفاظت محیط زیست گفت: نیروهای محیط زیست استان برای چند روز آینده در مواجهه با وقوع حریق‌های ناشی از صاعقه در مناطق حفاظت شده در آماده‌باش کامل هستند.
محسن جعفری‌نژاد افزود: باید همه نیروهای این اداره کل در منطقه حضوری هوشمندانه داشته باشند تا از فرصت طلایی اولیه برای اطفای حریق‌های احتمالی ناشی از رعد و برق استفاده کافی برده شود.
از هفته گذشته تاکنون بیش از ۴۱۰ هکتار از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد از جمله در کوه‌های خامی و خاییز در آتش سوختند و از بین رفتند.

نظر شما