شناسهٔ خبر: 33331211 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

قاتلي که سالانه جان هفت ميليون نفر را مي گيرد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - 15 خرداد، روز جهاني محيط زيست بود و امسال تمرکز آن بر موضوع آلودگي هوا قرار گرفت.از سال 1972 ميلادي تاکنون «پنجم ژوئن» (15 خردادماه)روز جهاني محيط زيست محسوب مي‌شود که هر سال يک موضوع مهم زيست‌بومي را شعار محوري خود قرار مي‌دهد تا تاکيدي خاص بر نگراني محيط زيستي در آن دوران باشد.
به گزارش خبرگزاري آريا از ايرنا، امسال نيز موضوع روز جهاني محيط زيست در 2019 با شعار «آلودگي هوا را شکست دهيد» انتخاب شد که فراخواني عمومي براي غلبه بر اين بحران جهاني است.
بنا بر گزارش جديد سازمان ملل متحد، اين شعار که از سوي چين به عنوان کشور ميزبان براي برگزاري مراسم امسال، انتخاب شده همه ما را دعوت مي‌کند تا به طور جدي به اين موضوع بپردازيم که چطور مي‌توانيم با اعمال تغييراتي در زندگي روزمره‌مان به کاهش ميزان آلودگي هوايي که توليد مي‌کنيم و نيز کاهش نقش آن در گرمايش زمين و در نهايت کاهش اثرات آن بر سلامت خودمان کمک کنيم. اين سازمان هشدار مي‌دهد که حفاظت از محيط زيستِ انساني و بهبود شرايط آن موضوع مهمي است و بر سلامت و رفاه جوامع بشري و رشد اقتصادي آنها در سراسر جهان اثرگذار است.
از حدود هفت ميليون مرگ‌ومير زودرسي که هرساله در جهان به دليل آلودگي هوا رخ مي‌دهد نزديک به چهار ميليون مورد مربوط به منطقه شرق آسيا-اقيانوسيه است که هند و چين دو کشور اصلي اين ناحيه آلوده به شمار مي‌روند. در مراسم هر ساله روز جهاني محيط زيست در شهرهاي مختلف جهان، اجراي سروده‌اي از اَب‌هاي کومار، شاعر-ديپلمات هندي، همواره آغازگر اين مراسم بوده است.
امسال همزمان با فرارسيدن روز جهاني محيط زيست، سازمان ملل متحد هشدار داد که از هر 10 نفر ساکنان کره زمين، 9 نفر اکنون هواي ناپاک استشمام مي‌کنند.
نهاد محيط زيستي سازمان ملل متحد، سازمان بهداشت جهاني و بانک جهاني نيز با نزديک شدن اين روز آمار و اطلاعاتي را در همين زمينه منتشر کرده‌اند که سرفصل‌هاي آن از اين قرار است:
-مجموعاً در جهان، آلودگي هوا هر ساعت جان 800 نفر را مي‌گيرد يا به عبارتي هر دقيقه 13 نفر. اين تعداد سه برابر بيشتر از شمار افرادي است که هر ساله جمعاً بر اثر سه بيماري مالاريا، سل و ايدز مي‌ميرند.
-آلودگي هوا ناشي از منازل مسکوني هر ساله باعث 3٫8 ميليون مرگ زودرس مي‌شود که اکثريت قريب به اتفاق آنها در کشورهاي در حال توسعه هستند. حدود 60 درصد از اين موارد مرگ‌ومير در ميان زنان و کودکان رخ مي‌دهد.
93- درصد از کودکان در سراسر جهان در مناطقي زندگي مي‌کنند که آلودگي هوا بيش از ميزان توصيه‌ شده توسط سازمان بهداشت جهاني است. در سال 2016 ميلادي 600 هزار کودک زير 15 سال در جهان از عفونت‌هاي دستگاه تنفسي فوت کردند.
-در کشورهاي کم‌درآمد و داراي درآمد متوسط، 97 درصد از شهرهايي که بيش از صد هزار نفر جمعيت دارند از حداقل‌هاي سطح کيفيت هوا، آن‌گونه که از سوي سازمان جهاني بهداشت تعريف شده، برخوردار نيستند. اين رقم براي کشورهاي با درآمد بالا 29 درصد است.
-منشأ حدود 25 درصد از انتشار ذرات ريز در هواي شهرها، آمدوشد خودروها است، 20 درصد نيز از سوزاندن سوخت خانگي و 15 درصد به خاطر فعاليت‌هاي صنعتي، از جمله توليد برق حاصل مي‌شود.
-در 15 کشوري که بيشترين انتشار گازهاي گلخانه‌اي را دارند، هزينه آلودگي هوا براي سلامت عمومي بيش از 4 درصد از توليد ناخالص داخلي آنها تخمين زده مي‌شود. در مقايسه، حفظ گرمايش زمين در حد محدوديت‌هاي مشخص‌شده در کنفرانس پاريس، تنها نياز به سرمايه‌گذاري در حدود 1 درصداز توليد ناخالص داخلي جهاني دارد.
شرکت 150 کشور در فعاليت‌هاي روز جهاني محيط زيست
آنتونيو گوترش، دبيرکل سازمان ملل نيز در مراسم روز جهاني محيط‌ زيست امسال تاکيد کرد: وقت آن رسيده که قاطعانه وارد عمل شويم. پيام من به همه دولت‌ها شفاف است: تعيين ماليات بر آلودگي، پايان دادن به يارانه‌هاي سوخت فسيلي و توقف احداث کارخانه‌هاي جديد زغال سنگ. ما به اقتصاد سبز نياز داريم نه اقتصاد خاکستري.
در پيام دبيرکل سازمان ملل به مناسبت اين روز همچنين آمده است: آلودگي هوا سالانه دست کم جان هفت ميليون انسان را مي‌گيرد، به رشد کودکان آسيب مي‌زند، به اقتصادها خسارت وارد مي‌کند و در عين حال در بروز شرايط بحراني اقليمي در سراسر دنيا موثر است.
همچنين براساس گزارش نشريه «بيزينس استاندارد»، آلودگي هوا چه در بيرون و چه در داخل خانه‌ها قاتل خاموشي است که منجر به مرگ زودهنگام دست کم هفت ميليون نفر در سال مي‌شود و 600 هزار نفر از اين قربانيان را کودکان تشکيل مي‌دهند.
ديويد بويد، استاديار دانشگاه بريتيش کلمبيا در کانادا در اين باره مي‌گويد: بيش از شش ميليارد نفر در جهان که يک سوم آنها را کودکان تشکيل مي‌دهند به طور مستمر هواي بسيار آلوده تنفس مي‌کنند که زندگي، سلامت و رفاه آنها را به طور جدي به خطر مي‌اندازد.
بنابراين گزارش همچنين در هر ساعت 800 نفر جان خود را از دست مي‌دهند و بسياري از آنها سال‌ها پس از تحمل رنج بيماري‌هايي چون سرطان، امراض تنفسي يا بيماري‌هاي قلبي که مستقيماً با استنشاق هواي آلوده در ارتباط هستند، قرباني مي‌شوند.
به گزارش ايسنا، امروزه در اکثر نقاط دنيا تقريباً کسي از پيامدهاي سوء آلودگي هوا در امان نيست و طبق هشدار سازمان ملل از هر 10 سکنه زمين، 9 نفر در حال حاضر هواي آلوده تنفس مي‌کنند. با اين حال بسياري از کارشناسان معتقدند راه‌هاي بسياري براي مقابله با اين معضل جهاني با تغيير در الگوي زندگي روزانه وجود دارد و تک تک ما با جدي گرفتن عواقب اين بحران مي‌توانيم با مطالعه و پيگيري‌هاي بيشتر و مستمر تا حد زيادي در کنترل و بهبود شرايط فوق تاثيرگذار باشيم.
تخريب روزافزون محيط زيست، بزرگترين خطر قرن
سازمان حفاظت محيط زيست کشور به مناسبت روز جهاني محيط زيست بيانيه‌اي منتشر کرد. در اين بيانيه ضمن اشاره به شرايط ناگوار کره زمين و بحران‌هاي زيست محيطي داخلي آمده است: زمان آن رسيده که تراژدي تاسف‌بار تخريب روزافزون محيط زيست در سطح ملي، منطقه‌اي و جهاني، بزرگترين سونامي و خطر قرن بيست و يکم اعلام شود.
در بيانيه سازمان حفاظت محيط زيست آمده است: «حفظ محيط زيست به عنوان رکن اصلي توسعه پايدار و منشا حيات همه موجودات کره زمين، اهميتي فراوان دارد و يکي از مولفه‌هاي مهم در مجموعه مهارت‌هاي زندگي آحاد جامعه است. روند جهاني شدن، پيامدهاي اجتناب‌ناپذيري براي ساکنان کره زمين در بر خواهد داشت و به همين دليل، سازمان ملل متحد براي جلب توجه به حفظ اين پديده حياتي، روز جهاني محيط زيست را نامگذاري کرده است.
در شرايطي که کره زمين با شرايط ناگوار زير مواجه شده است:
-در محاصره انواع آلاينده‌هاي صنعتي کشورهاي مختلف، به ويژه قدرت‌هاي جهاني قرار گرفته است.
-دنياي صنعتي با هدف سود بيشتر به تغيير شيوه‌هاي زندگي بر مبناي اصل توليد، مصرف و سود، دست يازيده و به‌طور گسترده و مستمر محيط زيست را با خطر جدي روبرو کرده است.
--افزايش توليد گازهاي گلخانه اي، با تخريب وسيع جنگل‌ها در سراسر جهان و گسترش شهرها به اراضي جنگلي
-ورود ميليون‌ها تن پلاستيک و پسماندهاي صنعتي و خانگي به درياها و اقيانوس‌ها
-خروج بزرگترين کشور صنعتي جهان يعني آمريکا از قرارداد توکيو
-بي‌توجهي کشور چين به عنوان بزرگترين توليد کننده گازهاي گلخانه‌اي به اصول قرارداد توکيو
و اقدامي جدي از سوي تصميم‌گيران جهاني براي مقابله با موارد فوق صورت نمي‌گيرد، زمان آن رسيده است که تراژدي تاسف‌بار تخريب روزافزون محيط زيست در سطح ملي، منطقه‌اي و جهاني، بزرگترين سونامي و خطر قرن بيست و يکم اعلام شود.
ناهنجاري‌هاي فوق، از دلايل بارزي است که نشان مي‌دهد حمايت از محيط زيست توسط کشورهاي صنعتي، تنها در سطح کنگره‌هاي جهاني و سازمان ملل مطرح است.
در کشور ما نيز اگرچه تلاش وسيع همه حاميان و دوستداران محيط زيست دراين‌راستا به شکلي مجدّانه صورت مي‌گيرد ولي به اين مهم، بايد توجه بيشتري شود و آموزش مهارت‌هاي اساسي محيط زيستي، در تمام زمينه‌ها و فعاليت‌هاي اقتصادي و اجتماعي لحاظ شود.

برچسب‌ها:

نظر شما