شناسهٔ خبر: 32765009 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

واکنش‌ها به بيانيه شوراي عالي امنيت ملي ايران درباره برجام

صاحب‌خبر -

خبرگزاري آريا- وزير امور خارجه آمريکا نسبت به تغييراتي که ايران در خصوص اجراي تعهدات خود در قبال برجام اعمال خواهد کرد، واکنش نشان داد.
به گزارش سرويس سياسي خبرگزاري آريا، روحاني امروز در جلسه هيات دولت با بيان اينکه امروز 18 ارديبهشت ماه درست يک سال از خروج غير قانوني آمريکا از توافق برجام و از زير پا گذاشتن قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل مي‌گذرد، اظهار کرد: امروز ما مصمم هستيم تا يک تصميم ملي و راهبردي را به عرض ملت ايران برسانيم. اساس برجام يک تصميم ملي و راهبردي بود و برجام نه يک تصميم فردي، نه تصميم جناحي و نه تصميم دولتي بود، بلکه تصميم ملي و تصميم کل نظام بود.

اروپايي‌ها خواهان زنده ماندن برجام هستند
اما وزير دفاع فرانسه در واکنش به اعلام توقف اجراي برخي تعهدات ايران ذيل برجام گفت: چيزي بدتر از خروج ايران از توافق هسته‌اي وجود ندارد و فرانسه، بريتانيا و آلمان تمام تلاش‌شان را انجام مي‌دهند تا توافق (هسته‌اي) را زنده نگه دارند.
فلورانس پارلي هشدار داد اگر ايران به تعهداتش پايبند نباشد، در آن حالت، مسئله آغاز مکانيسمي که ممکن است به اعمال تحريم‌ها منجر شود، روي ميز خواهد بود.

ايران يا در برجام هست يا نيست!
وزير امور خارجه آمريکا نيز نسبت به تغييراتي که ايران در خصوص اجراي تعهدات خود در قبال برجام اعمال خواهد کرد، واکنش نشان داد.
وزارت امور خارجه آمريکا متن کامل گفت‌وگوي مايک پامپئو، رئيس دستگاه ديپلماسي آمريکا با خبرنگاران همراهش را در جريان سفر غيرمنتظره او به عراق منتشر کرد.
در بخشي از اين گفتگو از پامپئو درباره تغييرات ايران در رويکرد خود در قبال برجام پرسيده شد که او پاسخ داد: من هم برخي از اين گزارش‌ها را خوانده‌ام که نشان مي‌دهد آن‌ها تغييراتي ايجاد خواهند کرد.
پامپئو ادامه داد: فکر مي‌کنم در گزارشي آمده که آن‌ها فقط اندکي کمتر به برجام عمل خواهند کرد.
وزير امور خارجه آمريکا بيان کرد: اين مسأله صفر و يکي است. شما يا متعهد [به توافق]هستيد يا نيستيد. ما مشخصاً بايد منتظر بمانيم و ببينيم که آن‌ها چه انتخابي مي‌کنند، اما اين امر، به صورت صفر و يکي است. شما يا به توافق متعهد هستيد يا نيستيد. ببينيد، ما از توافق خارج شديم. ايراني‌ها بايد درباره اين که مي‌خواهند چگونه ادامه دهند، انتخاب خودشان را داشته باشند.

ايران اقداماتي را متوقف کرد که آمريکا اجرايشان را ناممکن ساخته بود
«محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران هم اعلام کرد که اقدامات اعلامي در بيانيه امروز شوراي عالي امنيت ملي در چهارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (توافق هسته‌اي) است.
ظريف در صفحه شخصي توئيتر خود ضمن اشاره به سالگرد خروج دولت آمريکا به رياست «دونالد ترامپ» از برجام در 18 ارديبهشت 1397، نوشت: «در 8 مي 2018، ايالات متحده از برجام خارج شد، قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل را نقض کرد و به ديگران (از جمله کشور‌هاي اروپايي) فشار آورد که آن‌ها نيز اين کار را انجام دهند».
وي با بيان اينکه جمهوري اسلامي ايران به مدت يک سال در برابر اين نقض عهد، صبر و بردباري پيشه کرد، توضيح داد: «بعد از يک سال صبر، ايران اقداماتي را که آمريکا اجراي آن‌ها را غيرممکن کرده بود، متوقف کرد».
وزير خارجه ايران با بيان اينکه موارد اعلامي در بيانيه شوراي عالي امنيت ملي با توافق هسته‌اي مطابقت دارد، تاکيد کرد: «اقدامات ما در چهارچوب برجام است. اتحاديه اروپا و 1+5 براي تغيير اين وضعيت، فرصت رو به اتمامي دارد».



نظر شما