شناسهٔ خبر: 32766694 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

واکنش 3 عضو برجام به تصمیم امروز ایران

وزارت خارجه چین، وزیر دفاع و وزارت خارجه فرانسه به تصمیم ایران برای توقف برخی تعهدات ذیل برجام واکنش نشان دادند.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

وزارت خارجه چین در واکنش به تصمیم ایران برای توقف برخی تعهدات ذیل برجام تأکید کرد که برجام باید به طور کامل اجرا شود.

«فلورنس پارلی» وزیر دفاع فرانسه در واکنش به بیانیه امروز چهارشنبه دولت ایران درباره توقف دو تعهد برجامی این کشور و دادن مهلت ۶۰ روزه به طرف‌های باقیمانده در این توافق برای عمل به تعهداتشان گفت: چیزی بدتر از خروج ایران از برجام وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

شورای عالی امنیت ملی درباره توقف برخی تعهدات برجامی ایران بیانیه صادر کرد

وزیر دفاع فرانسه که با شبکه «بی‌اف‌ام» و رادیو «آر ام سی» مصاحبه می‌کرد، از احتمال اعمال تحریم ایران توسط اروپا در صورت نقض برجام خبر داد.

پارلی گفت: «این موضوع (اعمال تحریم ایران) شاید یکی از مسائلی باشد که مورد بررسی قرار گیرند. امروز، ایران تحت تحریم‌های اروپا نیست برای اینکه ایران تاکنون همیشه به تعهداتش احترام گذاشته است. اگر به این تعهدات احترام گذاشته نشود، طیبیعی است که این موضوع مورد سوال واقع خواهد شد».

وزارت خارجه فرانسه اما در واکنش به اظهارات صبح امروز (چهارشنبه) «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران در خصوص توقف اجرای برخی تعهدات ایران ذیل برجام اعلام کرد که در صورت عدم پایبندی ایران به برجام، مسئله آغاز مجدد مکانیسم تحریم‌ها بر روی میز قرار خواهد گرفت.

سخنگوی کرملین ضمن تأکید بر اینکه تصمیم ایران به لغو برخی تعهداتش ذیل برجام، نتیجه اقدامات بی‌ ملاحظه آمریکا بوده است، گفت که برای حرف زدن درباره تحریم ایران بسیار زود است.

در همین رابطه «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در واکنش به اظهارات برخی هشدارهای کشورهای اروپایی مبنی بر از سرگیری تحریم‌های ایران در صورت کناره‌گیری از برجام تأکید کرد که هنوز برای حرف زدن درباره تحریم‌های ایران بسیار زود است.

سخنگوی کرملین در خصوص تصمیم ایران برای لغو برخی تعهداتش ذیل برجام گفت که این تصمیم در نتیجه اقدامات بی‌ملاحظه آمریکا بوده است.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه هم در دیدار با «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران که به مسکو رفته است، گفت: «اوضاع پیرامون برجام به دلیل خروج آمریکا از این توافق متشنج‌تر شده است. این توافق به تأیید شورای امنیت سازمان ملل رسیده بود».

«کنستانتین کساچف» رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه نیز تأکید کرد که تصمیم ایران برای به حالت تعلیق درآوردن بخشی از تعهدات خود به توافق هسته‌ای (برجام) قابل درک بوده و نوعی واکنش به تصمیم یک سال پیش آمریکا است.

این سناتور ارشد روسیه در ادامه گفت، این تصمیم ایران به معنای رد توافق هسته‌ای نیست بلکه بیشتر نوعی «کنش و واکنش دیپلماتیک» است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم در سخنانی در مراسم سالروز تأسیس رژیم جعلی صهیونیستی گفت: صبح امروز که به اینجا می‌آمدم شنیدم که ایران قصد دارد برنامه هسته‌ای خود را از سر بگیرد، ما به ایران اجازه نمی‌دهیم که به سلاح هسته‌ای دست یابد، ما به جنگمان با کسانی که می‌خواهند ما را بکشند ادامه می‌دهیم.

«ژوزف بورل» وزیر خارجه اسپانیا در گفت‌وگویی با شبکه یک تلویزیون اسپانیا در واکنش به تصمیم اخیر ایران در خصوص توقف برخی تعهدات برجامی عنوان کرد: دولت آمریکا با خروج از برجام،‌ اقدام بدی را صورت داد و زمینه ساز تصمیم اخیر ایران شد.

وی افزود: البته خوشبختانه تصمیم امروز ایران تا آنجایی که اطلاع دارم به معنی خروج از برجام نیست و در چارچوب این توافق اتخاذ شده است. هر چند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این خصوص مسئول ارزیابی و تشخیص چارچوب‌های اجرای توافق برجام است.

«ادگارز رینکِویچ» وزیر خارجه لتونی نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «تصمیم ایران به عقب‌نشینی از بخشی از توافق هسته‌ای تاسف‌بار است. این تصمیم اثرات منفی بر امنیت منطقه‌ای و جهانی خواهد داشت. اتحادیه اروپا به‌عنوان یکی از کارگزاران برجام باید این تحولات را بررسی کرده و واکنش مناسب نشان دهد».

ظریف: اقدام ایران، خارج از برجام و به معنای خروج از توافق نیست

پس از اعلام تعلیق بخشی از تعهدات ایران به توافق هسته‌ای، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور انجام سفری دوجانبه و در راستای رایزنی‌های مستمر بین ایران و روسیه در مسکو حضور دارد، امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران درباره تصمیم جدید ایران برای توقف برخی تعهدات برجامی گفت: آخرین اقدام ایالات متحده آمریکا در روز چهارم ماه می 2019 در واقع اجرای برجام را غیرممکن کرده و تلاش کرده فعالیت‌های هسته‌ای که در چارچوب برجام انجام می‌شده را با تهدید، فشار و قلدری مانع از آن شود.

وی افزود: این اقدام ایران یک فرصت 60 روزه به اعضای باقیمانده برجام ارائه می‌کند که بتوانند با تامین حقوق ایران در برجام، این توافق را به حالت اولیه برگردانند.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: اقدام ایران، خارج از برجام و به معنای خروج از برجام نیست. بلکه اقدام ما بر خلاف اقدام آمریکا که نقض برجام و قطعنامه 2231 است، در چارچوب برجام است. 

وی گفت: رئیس جمهور ایران امروز نامه‌ای را برای روسای کشورهای باقیمانده در برجام یعنی آقای پوتین، آقای شی جین پینگ، خانم مرکل، خانم می و آقای ماکرون ارسال کرد، گرچه به لحاظ حقوقی نامه‌ای که ما برای روسای 1+4 نوشتیم، نامه متحدالشکلی است، ولی دیدگاه ما نسبت به اعضای مختلف 1+4 به هیچ وجه یکسان نیست.

به گزارش فارس، وزیر خارجه کشورمان اضافه کرد: ایران در طول یک سال گذشته با نشان دادن صبر راهبردی در برابر تلاش‌های آمریکا برای نابود کردن برجام نشان داده که همواره به تعهدات بین‌المللی خود پایبند است. آمریکا نه تنها در طول یک سال گذشته خودش ناقض قطعنامه شورای امنیت و برجام بوده، بلکه تلاش کرده کشورهای دیگر دنیا را با فشار، قلدری و زورگویی وادار به نقض برجام و مهمتر از آن نقض قطعنامه شورای امنیت کند.

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: ایران به جهان نشان داده است که به تعهدات خود پایبند است و امروز نوبت دنیاست که به تعهدات خود در قبال ایران عمل کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: ما نشان داده‌ایم کشوری کهن با صبر زیاد هستیم، اما حاضریم برای حقوق خود مقاومت کنیم و امروز نوبت دنیا است که به تعهد خود عمل کند.

در پی تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و لغو معافیت‌های خریداران نفت دولت جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت تا برخی تعهدات خود ذیل برجام را متوقف کند و مهلت 60 روزه‌ای را به امضاکنندگان برجام داد تا به تعهدات خود در خصوص برجام عمل کنند.

ایران در حالی چنین تصمیمی اتخاذ کرده است که کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده دادند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تا کنون موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند.


 

نظر شما