شناسهٔ خبر: 32684406 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

پس از آزمایش موشک های کوتاه برد؛

کره شمالی: یک «رزمایش تهاجمی» انجام داده‌ ایم

یک روز پس از آزمایش موشک های کوتاه برد، کره شمالی از انجام یک «رزمایش تهاجمی» توسط «یگان‌ های دفاعی» در مناطقی از کشور خبر داده است.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین گزارش داد بامداد امروز یکشنبه خبرگزاری رسمی کره شمالی انجام آزمایش‌ موشکی توسط موشک‌ اندازهای چندگانه را تایید کرد و گفت این کشور یک «رزمایش تهاجمی» انجام داده‌ است.

به گفته خبرگزاری رسمی کره شمالی، این «رزمایش تهاجمی» توسط «یگان‌ های دفاعی» در مناطقی از کشور از جمله دریای شرقی انجام شده‌ است. کره‌ ای‌ ها به دریایی که بین این شبه‌ جزیره و ژاپن قرار دارد، دریای شرقی و ژاپنی‌ ها به آن دریای ژاپن می‌ گویند.

پیونگ‌ یانگ اعلام کرده است هدف از آزمایش‌ ها «برآورد و بازرسی توانایی عملیاتی و دقت موشک‌ انداز‌های کالیبر بزرگ و جنگ‌ افزارهای هدایت‌ شونده تاکتیکی» بود.

خبرگزاری کره شمالی افزوده است که «کیم جونگ‌ اون» رهبر این کشور بر جریان «رزمایش‌» و آزمایش‌ ها نظارت کرده‌ است.

این در حالی است که صبح دیروز شنبه، کره جنوبی اظهار داشته بود که همسایه شمالی اش دست به انجام آزمایش موشک کوتاه‌ برد زده و مقام‌ های سئول و واشنگتن در حال بررسی جزئیات آن هستند.

پرتاب چند موشک کوتاه‌ برد از شبه جزیره «هودو» واقع در نزدیکی شهر ساحلی «وونسان» صورت گرفته است.

شماری از تحلیل‌ گران می‌ گویند هدف از فعالیت‌ های نظامی و موشکی کره شمالی اعمال فشار بیشتر بر آمریکا در ارتباط با گفت‌ و گوهای هسته‌ ای است تا در مذاکرات با پیونگ‌ یانگ و دستیابی به نتیجه، انعطاف بیشتری نشان دهد.

پرتاب موشک‌ های کوتاه‌ برد یادشده اندکی پس از ساعت 9 صبح روز شنبه چهارم مه به وقت محلی آغاز شده و روی هم 21 دقیقه طول کشیده است.

این موشک‌ ها بُردی بین 70 تا 200 کیلومتر داشته و پس از پرتاب در آب‌ های دریای شرقی فرود آمده‌ اند.

«سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید در ارتباط با آزمایش اخیر کره شمالی گفته است که آمریکا از این موضوع اطلاع داشته و با دقت تمام فعالیت‌ های نظامی کره شمالی را دنبال می‌ کند.

دونالد ترامپ هم در توئیتی نوشته‌ است رهبر کره شمالی «می‌ داند که من با او هستم و او قصد ندارد قول‌ هایی که به من داده‌ است را زیر پا بگذارد. توافق دست‌ یافتنی‌ است».

این نخستین آزمایش موشکی کره شمالی پس از نوامبر سال 2017 به شمار می‌ آید.

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی سال گذشته در گفت‌ و گو با «دونالد ترامپ» در سنگاپور به توافق رسیده بود که در راستای ایجاد یک شبه جزیره عاری از سلاح‌ های هسته‌ ای اقدام کند.

دور آخر گفت‌ و گوی رهبران آمریکا و کره شمالی که در ژانویه سال جاری در «هانوی» پایتخت ویتنام برگزار شده بود، نتیجه‌ ای به همراه نداشت.

کره شمالی خواستار لغو همه تحریم‌ های این کشور در ازای توقف فعالیت‌ های هسته‌ ای و موشکی خود شده است. در همین رابطه، روز جمعه سوم مه «کانگ کیونگ وا» وزیر خارجه کره جنوبی از مسئولان کره شمالی درخواست کرده بود که چنانچه این کشور خواستار رفع کامل تحریم‌ ها باشد، باید به اقداماتی «محسوس، مشخص و همچنین اساسی»در راستای خلع‌ سلاح هسته‌ ای دست بزند.

پیش از آن نیز، «چو ون هوی» معاون وزیر خارجه کره شمالی به آمریکا نسبت به پیامدهای نامطلوب تداوم سیاست تحریم‌ های این کشور هشدار داده بود.

 

انتهای پیام

نظر شما