شناسهٔ خبر: 32660938 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آزمایش جدید موشکی کره شمالی و شکست راهبرد تحریم ترامپ

پکن - ایرنا - پرتاب چندین فروند موشک از سوی کره شمالی پس از ماه ها مذاکره همراه با فشارهای سرسختانه آمریکا، بیش از هر چیز نشان دهنده شکست سیاست های تند و محافظه کارانه دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در تحریم بی سابقه پیونگ یانگ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا کره شمالی که خویشتنداری بی نظیری در یک سال و اندی گذشته از خود نشان داده بود، پس از آنکه دریافت حتی امیدی به لغو پاره ای از تحریم های آمریکا علیه این کشور وجود ندارد، تصمیم به اقدامی نظامی گرفت که حالا باعث سردرگمی مقام های آمریکا و متحدانش شده است.
آمریکا که ظاهرا هنوز نمی داند از کجا ضربه خورده است، خیلی زود در بیانیه ای پس از این آزمایش ها اعلام کرد به همراه کره جنوبی در حال تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده ها است تا ماهیت و نوع بمبی که کره شمالی آزمایش کرده است بدست آید.
این کشور که هنوز از سایه آزمایش یک سلاح جدید کره شمالی در ماه گذشته میلادی رهایی نیافته و از بهت شکست مذاکرات دور دوم سران در هانوی بیرون نیامده، پس از این آزمایش موشکی جدید بشدت سراسیمه شده است طبیعتا این آزمایش یک شکست بزرگ پس از مذاکرات ناموفق ویتنام برای ترامپ است.
اما کره شمالی ظاهرا در تهدیدها و هشدارهایش بسیار جدی تر از آن چیزی است که کره جنوبی، آمریکا و ژاپن می اندیشیدند و همانطور که گفته بود اگر تحریم ها و فشارها کاهش نیابد، در راهبرد مذاکراتی اش در برابر آمریکا تجدید نظر خواهد کرد.
ستاد کل ارتش کره جنوبی هم که بهت زده شده در بیانیه ای اعلام کرده است کره شمالی چندین فروند موشک کوتاه برد را در سواحل شرقی مورد آزمایش قرار داده است.
فارغ از اینکه آزمایش ها مربوط به تسلیحات متعارف و یا طبق ادعای آمریکا تسلیحات موشکی ممنوعه باشد، انجام آن پس از یک دوره طولانی مدت پس از گفت و گو و مصالحه نشان می دهد که راهبرد زور و فشار اقتصادی و تحریم آمریکا در برابر کره شمالی مانند دیگر کشورهای دنیا، قدیمی و از پیش شکست خورده است.
'چن چائو' کارشناس شبه جزیره کره می گوید: آزمایش های موشکی روز شنبه کره شمالی آشکارا ناخرسندی این کشور را از تحریم ها و فشارهای اقتصادی آمریکا در قابل خلع سلاح هسته ای و توقف آزمایش موشک های بالستیک قاره پیما با کلاهک های اتمی نشان می دهد.
ارتش کره جنوبی هم در برنامه غافلگیرانه کره شمالی دچار انتشار اطلاعات ضد و نقیض شده و درحالی که ابتدا از پرتاب یک موشک خبر داده بود، در بیانیه ای دیگر اعلام کرده است موشک هایی با بردهایی نزدیک به 200 کیلومتر پرتاب شده و در آبهایی به سمت شمال شرق در دریا فرود آمده است.
کره شمالی آخرین بار یک موشک دوربرد را در ماه نوامبر سال 2017 پرتاب کرد اگر تحلیل های آمریکا و کره جنوبی نشان دهد از نوع موشک های آن زمان بار دیگر استفاده شده است، به این معنا است که پیونگ یانگ از برنامه های محدود و ممنوع کننده آمریکا کاملا عبور کرده است.
'چن' معتقد است طبیعتا پرتاب موشک های امروز هر چه باشد نتیجه و معلول شکست دور دوم گفت و گوهای دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در ویتنام در اوایل سال جاری میلادی است.
کره شمالی بعد از شکست دور دوم مذاکرات با آمریکا در هانوی، امیدی به آینده این مذاکرات ندارد و به نظر می رسد از سیاست های تحریم و فشار آمریکا به ستوه آمده است و به دنبال تقویت توان بازدارندگی خود در برابر کره جنوبی و آمریکا باشد.
به ویژه اینکه پیونگ یانگ روز گذشته بود که تمرین نظامی مشترک سربازان کره جنوبی و آمریکایی با سامانه موشکی تاد را محکوم و آن را تهدیدی برای صلح شکننده شبه جزیره عنوان کرد.
کره شمالی روز جمعه گفته بود آزمایش این سامانه موشکی، تحرک نظامی محسوب می شود که صلح شبه جزیره را به خطر می اندازد و 'تهدیدی آشکار علیه کره شمالی' محسوب می شود.
پیونگ یانگ همچنین کره جنوبی را به عواقب بد دنباله رویی از سیاست های آمریکا در شبه جزیره تهدید کرده بود.
افزون بر این نباید فراموش کرد کره شمالی احتمالا توان پرتاب موشک های کوتاه برد با توان تسلیحاتی اتمی دارد و برای اینکه موشک های دوربرد اتمی آزمایش کند باید موشک های کوتاه برد بیشتری پرتاب کند.
پرتاب موشک های کوتاه برد از سوی کره شمالی شاید عبور از خط ممنوعه آمریکا محسوب نشود اما ناخوشنودی پیونگ یانگ را از سیاست های زورگویانه و گانگستری و تحریم های سرسختانه واشنگتن و جلوگیری از هر گونه کمک رسانی به کره شمالی نشان می دهد.
آساق**231**1904**1663**

نظر شما