شناسهٔ خبر: 32661298 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

پس از شکست کیم و ترامپ؛

کره شمالی چندین موشک آزمایش کرد

مقامات کره جنوبی و آمریکا در حال تحلیل جزئیات موشک هایی هستند که حدود ساعت 9 صبح به وقت محلی از سوی کره شمالی شلیک شده اند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان گزارش داد مقامات کره‌ جنوبی اعلام کردند کره شمالی امروز شنبه، چند موشک کوتاه برد را در پایگاه «هودو» واقع در شهر «وونسان» در سواحل شرقی این کشور آزمایش کرده است.

به گفته این مقام ها، این موشک ها مسافتی میان 70 تا 200 کیلومتر را پیموده اند پیش از آنکه در دریا سقوط کنند. 

این آزمایش در حدود ساعت 9:06 صبح به وقت محلی در پایگاه نظامی واقع در خلیج «هودو» انجام شده است و آمریکا و کره جنوبی در حال بررسی جزئیات آن هستند.

​کره‌ شمالی پیشتر از این پایگاه برای پرتاب آزمایشی موشک‌ های کروز و سلاح‌ های دوربرد استفاده کرده بود.

سخنگوی ریاست جمهوری کره جنوبی گفت در حال بررسی این گزارش است.

سخنگوی کاخ سفید نیز از رصد فعالیت های موشکی کوتاه برد کره شمالی خبر داد. «سارا سندرز» اعلام کرد :«ما از فعالیت های کره شمالی مطلع هستیم و در صورت ضرورت به رصد این اقدامات ادامه خواهیم داد.»

وزارت دفاع آمریکا هم در این باره اعلام کرد، نمی‌ تواند صحت و سقم گزارش‌ های منتشر شده درباره شلیک موشکی را تایید کند اما موضوع را بررسی خواهد کرد. 

فرمانده ستاد مشترک ارتش کره جنوبی نیز در اظهاراتی اعلام کرد کره شمالی بامداد روز شنبه چند فروند موشک کوتاه برد را از سواحل شرقی خود به سمت اقیانوس شلیک کرد.

وزارت دفاع ژاپن نیز اعلام کرد موشک های کره شمالی به هیچ یک از بخش های ساحلی این کشور نرسیده است و ژاپن با هیچ تهدید امنیتی مواجه نیست. این وزارتخانه در ادامه اعلام کرد ژاپن نشانه ای دریافت نکرده است مبنی بر این که هیچ یک از موشک های شلیک شده کوتاه برد کره شمالی به خاک ژاپن یا نزدیک آن رسیده باشد.

اگر صحت این خبر تایید شود که کره شمالی اقدام به شلیک موشک های بالستیک ممنوع کرده است، این برای نخستین بار از زمان آزمایش موشکی نوامبر 2017 کره شمالی خواهد بود که این کشور اقدام به شلیک موشک بالستیک قاره پیما کرده است.

کره شمالی در آن سال اعلام کرده بود که سه موشک بین‌ قاره‌ ای را آزمایش کرده و هر سه این آزمایش‌ ها موفقیت‌ آمیز بوده است. کارشناسان معتقدند که موشک بالستیک «هاوسانگ 15» احتمالا بتواند نقاط بسیاری را در آمریکا هدف قرار دهد.

کیم جونگ اون سال گذشته وعده داده بود که آزمایش‌ های هسته‌ ای و پرتاب آزمایشی موشک‌ های بالستیک (قاره‌پیما) را متوقف کند.

با وجود این به نظر می‌ رسد این کشور به برنامه هسته‌ ای خود ادامه داده و آن‌ طور که تصاویر ماهواره‌ ای نشان می‌ دهند در تاسیسات هسته‌ ای این کشور تحرکات تازه‌ ای مشاهده می‌ شود؛ تحرکاتی که گفته شده می‌ تواند از تلاش این کشور برای تولید سوخت هسته‌ ای حکایت داشته باشد.

آزمایش امروز شنبه، چند هفته پس از آن صورت می گیرد که کره شمالی اعلام کرد سلاح هدایت شونده تاکتیکی را آزمایش کرده است. کره‌ شمالی ماه گذشته اعلام کرده بود چند سلاح هوشمند و هدایت‌ شونده را آزمایش کرده است. این نخستین پرتاب‌ های آزمایشی پیونگ‌ یانگ پس از اجلاس ناکام ماه فوریه میان «کیم جونگ اون» و «دونالد ترامپ» در ویتنام است.

آزمایش سلاح‌ های هدایت شونده تاکتیکی در ماه آوریل در حضور کیم جونگ اون رهبر این کشور صورت گرفته بوده است.

در این گزارش اعلام شده بود که این آزمایش‌ ها به منظور بررسی قابلیت استفاده از این سلاح‌ ها برای اهداف مختلف صورت گرفته بود.

این گزاره از نظر کارشناسان نظامی به قابلیت شلیک موشک‌ ها از سطح زمین، دریا و هوا تعبیر شده بود.

هنوز معلوم نیست که آیا سلاح جنگی آزمایش شده یک موشک بوده اما تقریبا همه ناظران معتقدند که به احتمال زیاد این یک سلاح پرتابی کوتاه‌ برد بوده است.

 

انتهای پیام

نظر شما