شناسهٔ خبر: 32613767 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

حضور ٢٩٨ نفر در مرحله کشوری جشنواره قرآنی مدهامتان/ پیام‌ آیت‌الله علوی گرگانی

٢٩٨ نفر در مرحله کشوری سیزدهمین دوره مسابقات قرآنی حاضر هستند و با یکدیگر در رشته‌های مختلف به رقابت می‌پردازند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس، سیزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان در مشهد مقدس با حضور ۳۰۰ نفر از برگزیدگان استان‌های کشور در رشته‌های قرائت، تحقیق و حفظ کل قرآن در رده سنی ۱۶ تا ۳۰ سال و قرائت ترتیل، حفظ جزء ۳۰، اذان، قرائت تقلیدی، نقاشی آیات و قرائت نماز ویژه رده سنی ۷ تا ۱۶ سال در حال برگزاری است.

اهداف برگزاری این دوره از مسابقات کشف و شناسایی استعداد‌های برتر قرآنی فعال کانون‌های فرهنگی و هنری در قالب ایجاد رقابت سالم، ارتقا سطح اطلاعات عمومی و تخصصی نوجوانان و جوانان علاقه‌مند به فعالیت‌های قرآنی، ترغیب و تشویق مدیران کانون‌ها به کشف استعداد‌های محلی و منطقه‌ای فعال قرآنی و ایجاد بستر مناسب برای حضور نوجوانان و جوانان در مسابقات اوقاف و سایر مسابقات ملی و بین‌المللی است.

 

 

برگزاری مسابقات مدهامتان در جوار مضجع شریف رضوی یادآور سه نعمت بی‌بدیل قرآن،عترت و مسجد است

حضرت آیت‌الله‌العظمی علوی گرگانی در پیامی به مناسبت افتتاح این دوره مسابقات، برگزاری این جشنواره در جوار مضجع شریف رضوی را یادآور سه نعمت بی‌بدیل قرآن،عترت و مسجد دانست.

متن کامل پیام به شرح زیر است:

بسمه‌تعالی

قال النبی صلی‌الله علیه و آله: انما نُصِبَتِ المَساجِدُ لِلقُرآن

قرآن کریم به‌عنوان معجزه همیشه جاوید پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمد مصطفی صلی‌الله علیه و آله وسلم و به‌مثابه چراغ هدایت و چشمه جوشانی است که هم راهنمای گم‌گشتگان در صحرای پوچی و تاریکی و هم سیراب کننده تشنگان وادی محبت و معرفت است.

در فضای فعلی جامعه که برخی با تمسک به فرهنگ غربی و با ترویج خوی حیوانیت و قلدرمابی سعی در خدشه دارکردن زندگی محبت‌آمیز مردم دارند، باید شما جوانان و نوجوانان عزیز هر چه بیشتر با قرآن انس گرفته و نه‌تنها خودتان بلکه سایر جوانان را نیز با کلام وحی آشنا کنید.

با نگاهی گذرا به تاریخ خواهیم دانست که چه بسیار افرادی بودند که با ترک عترت و تمسک به قرآن بدون عترت،  نه‌تنها خلق‌وخوی رحمانی را به معنای اتم آن فرانگرفته‌اند بلکه در مواردی به سمت خشونت و تکفیر نیز متمایل شده‌اند. لذا تمسک به قرآن باید در کنار انس با عترت باشد. پس شکی نیست که فهم و درک به معنای اتم و اکمل آن حاصل نمی‌شود مگر به برکت معارف بی‌بدیل حضرات معصومین علیهم‌السلام.

بنابراین باید بدون تردید پذیرفت آنچه از ناحیه ذوات مقدسه معصومین صلوات الله علیهم اجمعین در مقام بیان و عمل صادرشده به‌مثابه ترجمانی است از کلام وحی.

قاریان، حافظان، موذنان و تالیان گرانقدر؛

برگزاری جشنواره قرآنی مدهامتان با حضور اصحاب مسجد در جوار مضجع شریف رضوی یادآور سه نعمت بی‌بدیل قرآن،عترت و مسجد است که بحمدالله شما بزرگواران مفتخرید به بهره‌مندی از این نعمت.

لئِنْ شَکرْتُمْ لَاَزیدَنَّکمْ

امیدوارم یکی از مصادیق شکر این نعمت ، پیمانی مستحکم با امام مهربانی‌ها برای ایجاد نهضت قرآن آموزی در مساجد باشد. چراکه تردیدی وجود ندارد بهترین مکان برای تعلیم و تعلم قرآن مسجد است. انما نُصِبَتِ المَساجِدُ لِلقُرآن

 

افزایش ١٠٤ درصدی میزان شرکت‌کنندگان در سیزدهمین دوره مسابقات مدهامتان

سعید سعادتی، معاون فرهنگی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در آئین افتتاحیه این مسابقات با اشاره به اینکه بسیار مفتخریم که در روزهای پایانی ماه شعبان و در آستانه ماه مبارک رمضان و از جوار بارگاه منور رضوی با برگزاری این رویداد قرآنی در استقبال بهار قرآن و ماه نزول قرآن می‌رویم، گفت:در این از دوره مسابقات شاهد افزایش ۱۰۴ درصدی متسابقان هستیم و به فضل الهی با رشد چشمگیر نخبگان قرآنی وارد دهه پنجم انقلاب شدیم و الحمدالله نسل‌های سوم، چهارم و پنجم طعمه دشمنان نشدند و همانند نسل‌های اول و دوم و حتی بهتر از آن‌ها با پیروی از ولایت‌فقیه و عمل به دستورات قرآنی از این دستاورد عظیم پاسداری می‌کنند.

 معاون فرهنگی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با بیان اینکه به برکت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران شاهد رشد و توسعه قرآنی بودیم، خاطرنشان کرد: کسب جایگاه‌های ویژه قرآنی، پرورش نخبگان و مفسران قرآنی و راه‌اندازی مراکز و مدارس قرآنی ازجمله این دستاوردها بوده و مهم‌ترین دستاوردها زمینه‌سازی برای حکمرانی قرآنی بوده است.

سعادتی تصریح کرد: به فرموده مقام معظم رهبری تحول فکری و معنوی باید در عموم نخبگان به‌ویژه نخبگان قرآنی پدیدار شود و قرآن باید در کشتی انقلاب و اداره جامعه حکمرانی کند و نخبگان قرآنی باید در رأس امورات اداره جامعه قرار بگیرند.

 وی تأکید کرد: دشمنان و در رأس آن‌ها استکبار جهانی تخریب مساجد، قرآن‌سوزی، تخریب حرم‌های مطهر ائمه اطهار(ع) را در برنامه کاری خود دارد، اما به فضل الهی نتوانسته نگاه حداقلی را نسبت به قرآن کریم ترویج کند، زیرا کتاب آسمانی جایگاه ویژه در قلب عموم مردم به‌ویژه مسلمانان دارد و گروه‌های تکفیری همچون داعش مولود نگاه حداقلی به قرآن کریم هستند.

معاون فرهنگی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با اشاره به اینکه باید در گام دوم انقلاب اسلامی کلیه فعالیت‌ها با نگاه قرآنی دنبال شود، بیان کرد: حضور نخبگان قرآنی به‌ویژه نوجوانان قرآنی در این دوره از مسابقات و جوایز و هدایای این رویداد قرآنی ۴۰ درصد بیشتر از دوره قبل از آن است و ۷۶ درصد از داوران این دوره از مسابقات جزو داوران بین‌المللی هستند تا رعایت عدالت را با نظارت آنلاین و بدون شائبه داشته باشیم و کارنامه شرکت‌کنندگان هم به‌صورت آنلاین صادر می‌شود.

سعادتی گفت: این دوره از مسابقات در ایام هفته معلم و چهلمین سالگرد شهید مطهری و صدمین سال تولد این شهید والامقام برگزار می‌شود و به‌همین جهت مسابقات کتاب‌خوانی را هم در حرم مطهر رضوی پیش‌بینی کرده‌ایم و در اختتامیه سیزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان هم قرعه‌کشی سفر زیارتی عتبات‌عالیات را خواهیم داشت.

مسابقات قرآنی مدهامتان در دو گروه سنی کمتر و بیشتر از ۱۶ سال برگزار می‌شود

محمدحسین عبداللهی، مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد خراسان رضوی نیز در این مراسم اظهار داشت: بسیار مفتخریم که دبیرخانه‌های کانون‌های فرهنگی و هنری خراسان رضوی میزبان مرحله کشوری دوازدهمین و سیزدهمین دوره مسابقات قرانی مدهامتان بود و در دوره سیزدهم بخش‌های و رشته‌های نقاشی قرآنی و حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم اضافه شده است.

مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد خراسان رضوی افزود: ۳۲ هزار شرکت‌کننده در این دوره از مسابقات داشتیم که رشد چشمگیری نسبت به دوره قبل داشته است و ۲۹۸ راه‌یافته به این مرحله از مسابقات در رشته‌های حفظ، قرائت ترتیل، قرائت تحقیق، اذان و نقاشی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

وی با بیان اینکه مرحله کشوری سیزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان در دو گروه سنی کمتر و بیشتر از ۱۶ سال برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: در این رویداد قرآنی و در مجموع ۱۷۶ برادر و ۱۲۲ خواهر حضور دارند که از این تعداد ۱۶۵ نفر در گروه سنی زیر ۱۶ سال که ۶۷ خواهر و ۹۸ برادر با یکدیگر به رقابت می‌پردازند همچنین در گروه سنی بالای ۱۶ سال این دوره از مسابقات نیز ۷۸ آقا و ۵۵ خانم و در مجموع ۱۳۳ نفر حاضر هستند.

عبداللهی گفت: توجه به قرآن مایه افتخار و عزت ما بوده و بسیار مفتخریم که در مسیر خدمت به قرآنیان گام برمی‌داریم و امیدواریم شاهد کیفیت بهتر این رویداد قرآنی نسبت به دوره قبل از آن باشیم.

 

 

شرکت‌کنندگان در مسابقات مدهامتان خادم قرآنی امام رضا(ع) می‌شوند

حجت‌الاسلام سیدمسعود میریان رئیس اداره امور قرآنی آستان قدس رضوی نیز در آئین افتتاحیه سیزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان، اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند مسجد برای قرآن محقق شده است و این سخن مصداق کامل این رویداد قرآنی بوده که در جوار بارگاه منور رضوی برگزار می‌شود.

رئیس اداره امور قرآنی آستان قدس رضوی افزود: شرکت‌کنندگان در این رویداد قرآنی مسجدی‌های قرآنی هستند و اداره امور قرآنی آستان قدس رضوی حمایت ویژه را از عموم قرآن دوستان دارد.

وی با بیان اینکه شرکت‌کنندگان در این رویداد قرآنی به‌عنوان خادم قرآنی امام رضا(ع) مفتخر به ملبس‌شدن لباس خدمت می‌شوند، خاطرنشان کرد: نخبگان قرآنی می‌توانند با مراجعه به سایت آستان قدس رضوی ثبت‌نام خود را انجام دهند تا گام‌های بعدی جهت جذبشان به‌عنوان خادم قرآنی امام رضا(ع) انجام شود.

میریان با تأکید بر ترویج معرفت قرآنی در سطح ملی و بین‌المللی، گفت: به هر اندازه که برای قرآن در همه ابعاد خدمت کنیم و به مفهوم و معنای واقعی خادم قرآن باشیم، خداوند متعال هم به همان اندازه و حتی بیشتر از آن زمینه‌های پیشرفت و موفقیت در عرصه‌ قرآن را فراهم می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما