شناسهٔ خبر: 32448054 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

ادامه واکنش به توقف صدور معافیت‌های آمریکا برای خریداران نفت ایران

واکنش رسمی هند به تصمیم نفتی آمریکا علیه ایران/پایان معافیت‌های خرید نفت ایران به چه معناست؟

وزارت خارجه هند در واکنش به اعلام توقف صدور معافیت‌های آمریکا برای خریداران نفت ایران اعلام کرد که دهلی نو برای این وضعیت آماده شده و به رایزنی‌ها در این باره ادامه می‌دهد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس: وزارت خارجه هند به ادعای آمریکا درباره قصدش برای «به صفر رساندن صدور نفت ایران» واکنش نشان داده و اعلام کرده که دهلی نو خود را برای این موضوع آماده کرده است.

هند یکی از هشت کشوری است که آمریکا بعد از خروج غیرقانونی از برجام بازگرداندن تحریم‌های ایران، با اکراه به آنها برای خرید نفت معافیت‌ صادر کرد اما دولت آمریکا روز گذشته اعلام کرد که دیگر برای خرید نفت معافیت صادر نمی‌کند.

مقام‌های آمریکا اعلام کردند که با متوقف کردن تمدید معافیت‌های تحریمی برای واردکنندگان نفت ایران، به دنبال آن است که فروش نفت این کشور را به صفر برساند.

سخنگوی وزارت خارجه هند در بیانیه‌ای در پاسخ به این اقدام آمریکایی‌ها علیه صادرات نفت ایران بیانیه رسمی صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: «دولت (هند) بیانیه دولت ایالات متحده آمریکا درباره توقف صدور معافیت به همه خریداران نفت خام ایران را دیده است. ما به اندازه کافی برای پرداختن به تاثیر این تصمیم آماده هستیم. وزارت نفت و گاز طبیعی هند هم در این باره بیانیه صادر کرده است».

وزارت خارجه هند افزود: «دولت به کار با کشورهای شریک خود شامل ایالات متحده ادامه خواهد داد تا همه راه‌های ممکن را به منظور حفاظت از منافع انرژی و اقتصادی مشروع پیدا کند».

پایان معافیت‌های خرید نفت ایران به چه معناست؟
روزنامه اقتصادی فایننشال تایمز در گزارشی به بررسی ادعای آمریکا در به صفر رساندن صادرات نفت ایران پرداخت.

دولت آمریکا روز دوشنبه سرانجام در اقدامی نه‌چندان غیرمنتظره اعلام کرد در راستای کارزار «فشار حداکثری» و ادعای صفرکردن صادارت نفت ایران معافیت‌های تحریمی خرید نفت از ایران را متوقف می‌کند. اما آیا آمریکا برای عملی‌ کردن این هدف، مانعی بر سر راه خود ندارد؟

آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال گذشته به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاد تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد.

اما در آبان‌ماه گذشته و موعد برگشت تحریم‌های اصلی علی‌رغم تبلیغات رسانه‌ای سنگین برای صفر کردن صادرات نفت ایران، واشنگتن معافیت‌هایی را به مدت شش ماه برای هشت کشور واردکننده نفت و انرژی از ایران از جمله هند، چین و کره جنوبی صادر کرد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه ۱۰ روز پیش از پایان رسمی این دوره شش ماهه تأکید کرد واشنگتن از این پس هیچ معافیت تحریمی برای خرید نفت ایران را تمدید نمی‌کند.

وب‌سایت «فایننشال تایمز» در گزارشی با عنوان «پایان معافیت‌های خرید نفت ایران به چه معناست؟» نوشت اقدام روز دوشنبه آمریکا سوالاتی جدی درباره آینده قیمت نفت در بازار‌های جهانی و همچنین توانایی دیگر تولیدکنندگان در جبران کسری نفت ایران ایجاد کرده است. مایک پمپئو مدعی شد که امارات و عربستان به آمریکا وعده داده‌اند با تولید بیشتر نفت، تعادل بازار را حفظ کنند. اما روز دوشنبه و همزمان با اعلام خروج نفت ایران از بازار‌های جهانی، قیمت هر بشکه نفت برنت به‌ یک‌‎باره به ۷۴ دلار رسید. این قیمت طی شش ماه گذشته بی‌سابقه بوده است.
آیا آمریکا می‌تواند صادرات نفت ایران را صفر کند؟

به نوشته فایننشال تایمز بنابر آمار‌های رسمی، ایران طی ۵ ماه گذشته روزانه بین یک میلیون تا ۱.۳ میلیون بشکه نفت صادر کرده است، اما وب‌سایت‌های ردیابی تانکر‌های نفتی نشان می‌دهند ایران به شیوه‌های ابتکاری مخصوص به خود توانسته این عدد را تا ۱.۹ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

«جیوانی استاونووا»، تحلیلگر مسائل انرژی در «UBS Wealth Management» در گفتگو با فایننشال‌تایمز گفت: «تاکنون چین مخالفت خود را با اجرای تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا اعلام کرده، بنابراین احتمالاً بعید است که صادرات نفت ایران به صفر کاهش یابد. اما دیگر خریداران نفت ایران ممکن است به تحریم‌های آمریکا پایبند باشد و این بدان معناست که صادرات روزانه نفت ایران به پایین‌تر از یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید».

فایننشال‌تایمز اما در ادامه اظهارات استاونووا می‌افزاید: «آمریکا بدون هیچ ابزار قانونی تلاش دارد فروش نفت ایران را به‌شدت کاهش دهد، اما باید در نظر داشت ایران طی ماه‌های گذشته با شیوه‌های ابتکاری خود روزانه بین ۱۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار بشکه به صورت غیررسمی و پنهانی به فروش رسانده است، بنابراین این مقدار فروش همچنان ادامه خواهد داشت تا دست‌کم به میزان فروش رسمی خود (در ماه‌های قبل) برسد».
آیا بازار نفت آمادگی این میزان کاهش عرضه را دارد؟

تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک برای ایجاد تعادل در بازار نفت از ماه ژانویه تاکنون تولید خود را کاهش داده‌اند، چون عرضه نفت در پایان سال ۲۰۱۸ به شدت افزایش یافته بود؛ بنابراین احتمالا (پس از خروج نفت ایران) فضایی برای افزایش عرضه داشته باشند. آمریکا گفته است عربستان و امارات «عرضه کافی» نفت را تضمین داده‌اند و به ادعای سازمان انرژی آمریکا افزایش تولید نفت این کشور به همراه توانایی اوپک در تولید بیشتر، ظرفیت اضافی و مناسب را ایجاد می‌کند.

اما تحلیل‌گران وب‌سایت معتبر و جهانی «Energy Aspects» در گفتگو با فایننشیال‌تایمز تأکید کردند: «این ارزیابی (سازمان انرژی آمریکا) حس دروغینی از امنیت به دولت ترامپ می‌دهد. آمار این تحلیل نه تنها هیچ تطابقی با شمار بشکه‌های نفت مورد نیاز بازار ندارد، بلکه در اعلام میزانِ درجه‌های متفاوت نفت مورد نیاز بازار نیز برآوردی اشتباه دارد.» اختلال در عرضه نفت کشور‌های دچار بحرانی مانند لیبی و ونزوئلا نیز مخاطرات را افزایش می‌دهد.

«گری راس» مدیر اجرایی «سرمایه‌گذاران طلای سیاه» با اشاره به اوضاع کنونی ونزوئلا، نیجریه و لیبی و تحریم نفتی ایران پیش‌بینی می‌کند: «قیمت هر بشکه نفت برنت احتمالا به ۷۵ تا ۸۰ دلار افزایش خواهد یافت و به راحتی نیز از این قیمت نیز عبور خواهد کرد».
آیا افزایش قیمت نفت به اقتصاد آمریکا ضربه می‌زند؟

فایننشال‌تایمز در پایان به تاثیر کاهش عرضه نفت در بازار‌های جهانی و افزایش قیمت طلای سیاه بر اقتصاد آمریکا می‌پردازد و در این باره می‌نویسد: «با افزایش نفت شِل طی یک دهه گذشته تأثیر تغییرات قیمت نفت بر رشد اقتصادی آمریکا متوقف شده و واردات نفت واشنگتن را به‌شدت کاهش داده است. اما افزایش قیمت سوخت، نگرانی مصرف‌کنندگان آمریکایی را افزایش می‌دهد، به‌ویژه اینکه فصل پرمصرف تابستان را نیز پیش‌رو دارند».

به نوشته فایننشال‌تایمز، قیمت میانگین هر گالن بنزین در آمریکا طی هفته گذشته ۲.۸۲۸ دلار افزایش یافته و این بالاترین میزان از اکتبر گذشته است و اگر ۱۰ سنتِ دیگر افزایش داشته باشد، این بالاترین قیمت طی ۵ سال گذشته خواهد بود.

دونالد ترامپ بار‌ها در خصوص افزایش قیمت نفت، اعضای اوپک را سرزنش کرده است. در صورتی که قیمت سوخت در آمریکا طی ماه‌های آینده روند افزایشی را طی کند، دولت آمریکا با مشکلات جدی روبرو خواهد شد و باید بر انتقاداتش از اوپک بیافزاید.

کاردار بغداد در دوحه: عراق تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نمی‌پذیرد

کاردار سفارت عراق در دوحه ضمن انتقاد از تحریمهای واشنگتن علیه تهران، تصریح کرد که بغداد این تحریمها، که بیش از همه به ضرر شهروندان است، را نخواهد پذیرفت.
«عبدالستار الجنابی» کاردار سفارت عراق در دوحه تأکید کرد که این کشور موضع ثابتی در قبال درگیریهای منطقه دارد.

الجنابی با اشاره به حمایت بغداد از راهکار سیاسی بحرانهای سوریه و یمن، تصریح کرد که باید محاصره کشورهای حاشیه خلیج فارس علیه قطر به پایان برسد.

چهار کشور عربی (عربستان، امارات، بحرین و مصر) از خرداد ماه سال ۱۳۹۶ روابط دیپلماتیک خود با قطر را به بهانه حمایت این کشور از تروریسم قطع کرده و تمامی گذرگاه‌های زمینی، هوایی و دریایی را به روی این کشور بسته‌اند.

این چهار کشور ازسرگیری روابط خود با دوحه را به پذیرش خواسته‌های ۱۳‌گانه خود از سوی قطر مشروط کرده‌اند که از جمله این خواسته‌ها نیز کاهش سطح روابط دوحه با ایران، توقف حمایت از اخوان‌المسلمین و حماس و تعطیلی شبکه الجزیره است.

کاردار بغداد در دوحه به شبکه خبری الجزیره گفت که عراق «خواستار راهکار سیاسی است و تحریمها علیه ایران را نمی‌پذیرد؛ زیرا عراق آن (تحریمها) را پشت سر گذاشته و [می‌داند که از این تحریمها] فقط شهروندان ضرر می‌کنند، نه نظامهایی که به راههای مختلف می‌توانند درآمد کسب کنند».

وی درباره سفرهای سران کشورهای منطقه به عراق گفت که «عراق محل تلاقی منافع کشورهاست، نه اینکه مانند دهه گذشته عرصه درگیری باشد. لذا به سود کشورهای همسایه است که برای تحقق این منافع، عراق امن باشد».
الجنابی در پاسخ به این پرسش که «عراق چگونه بین رقابت سعودی-ایرانی توازن برقرار می‌کند»، تصریح کرد: «عراق چندین بار تأکید کرده است که محلی درگیری و رقایت نیست و هر کشوی منافع [خاص خود] را دارد که از بی‌ثباتی در عراق متضرر می‌شود».

این دیپلمات عراقی درباره موضع این کشور در قبال تحریمهای آمریکا علیه ایران تأکید کرد که «واشنگتن به عراق در قبال تحریمهای ایران معافیت داده است و می‌داند که عراق به واردات برق از ایران متکی است».

آمریکا روز گذشته اعلام کرده که معافیت سایر کشورها برای خرید نفت ایران را لغو کرده است تا به هدف ادعایی خود درباره به صفر رساندن صادرات نفت ایران دست یابد.

در همین ارتباط، «جوی هود» کاردار آمریکا در عراق امروز به دیدار «عمار الحکیم» رئیس ائتلاف «الاصلاح و الاعمار» (اصلاح و سازندگی) رفت.

الحکیم با بیان اینکه «سیاست تحریمهای اقتصادی و گرسنه نگه داشتن ملتها، سیاست بی‌فایده‌ای است»، تأکید کرد که در حل اختلافات نمی‌توان از سیاست تحریم استفاده کرد و گفت‌وگو بهترین راه برای حل این اختلافات است.

استقبال بحرین از پایان معافیت نفتی ایران

بحرین نیز همانند عربستان سعودی و امارات عربی متحده از تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص پایان معافیت تحریم نفتی ایران، استقبال کرد.
پادشاهی بحرین نیز امروز سه‌شنبه حمایت خود از تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر لغو معافیت تحریم نفتی را اعلام کرد.

وزارت خارجه بحرین با صدور بیانیه‌ای ضمن استقبال از تصمیم آمریکا در خصوص لغو معافیت تحریم نفتی ایران، آن را «اقدامی ضروری و مهم برای تقویت و حمایت از تلاش‌های مربوط به خشکاندن منابع تروریسم و مقابله با نقش خطرناک ایران در برهم زدن امنیت و ثبات (منطقه) و حمایت از گروه‌های تروریستی» برشمرد.

در این بیانیه آمده است که بحرین از «نقش بزرگ و تلاش‌های مستمر آمریکا و تصمیمات استراتژیک آن برای مقابله با اشکال مختلف خشونت، افراطی‌گری و تروریسم و نیز حامیان آن در سطح منطقه و بین‌الملل» استقبال کرد.

طبق گزارش خبرگزاری بحرین (بنا)، در این بیانیه همچنین اشاره شده است: «بحرین بر موضع ثابت خود مبنی بر همبستگی با آمریکا و علاقه‌مندی به تقویت تلاش‌های بین‌المللی برای توقف فعالیت‌ها و سیاست‌های نظام ایران که تهدیدی برای امنیت و صلح در منطقه است، تأکید می‌کند و حمایت خود از تلاش‌های آمریکا برای وادار کردن ایران به احترام به استقلال و حاکمیت کشورها و عدم مداخله در امور داخلی آنها اعلام می‌کند».

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه(دیروز) در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه ۸۰ درصد درآمدهای ایران از نفت است مدعی شد که واشنگتن تلاش می‌کند که کل صادرات نفت ایران را قطع کند.

او در این سخنرانی همچنین گفت: «منظور از فشار حداکثری، فشار حداکثری است. به همین دلیل آمریکا استثنائی برای واردکنندگان نفت ایران در نظر نخواهد گرفت».

وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد عربستان و امارات تأکید کردند که هر گونه کمبود بازار به دلیل تحریم‌های نفت ایران را جبران خواهند کرد. پامپئو گفت این سیاست آمریکا در راستای سیاست عربستان و امارات هم هست.

لغو معافیت تحریم‌های نفتی ایران قیمت بنزین در کالیفرنیا را بالا برد

تصمیم کاخ سفید در پایان دادن به معافیت‌های تحریمی ایران باعث شد تا قیمت بنزین در کالیفرنیا به شدت افزایش یابد.

به گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مارکت واچ، روز گذشته کاخ سفید به صورت رسمی اعلام کرد که معافیت ارائه‌شده به کشورها از تحریم نفتی ایران را تمدید نخواهد کرد و این معافیت‌ها در روز دوم می پایان خواهد یافت.

آمریکا شش ماه پیش به مدت ۱۸۰ روز به کشورهایی نظیر چین، هند، کره جنوبی، ترکیه و ژاپن و در مجموع به ۸ کشور معافیت از تحریم‌ها را تا روز ۲ می ارائه داده بود.

این تصمیم باعث شد تا تنها در چند ساعت قیمت بنزین در آمریکا افزایش یابد.

به گزارش انجمن اتومبیل آمریکا، هم اکنون هر گالن بنزین که معادل ۳.۷ لیتر است، در کالیفرنیا ۴.۷ دلار به فروش می‌رسد.

فیلیپ استری‌بل، کارشناس موسسه اوبرین، می‌گوید: قیمت بنزین به شدت در حال افزایش است.

کارل بروئر، کارشناس اقتصادی موسسه کلی بلوبوک، نیز می‌گوید ما شاهد افزایش شدید قیمت بنزین در کالیفرنیا هستیم. هم‌اکنون در برخی از مناطق قیمت هر گالن بنزین در حال رسیدن به ۵ دلار است.

به دلیل اعمال مالیات بالا و دیگر عوارض در کنار قوانین زیست‌محیطی، کالیفرنیا گران‌ترین بنزین در آمریکا را دارد. البته این افزایش بنزین به کالیفرنیا محدود نمی‌شود. هم‌اکنون متوسط قیمت بنزین در کالیفرنیا مرز ۴ دلار عبور کرده است. در حالی که تا پیش از روز دوشنبه، متوسط قیمت بنزین در سراسر آمریکا ۲.۸۴ دلار بود اما انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک شاهد عبور آن از ۳ دلار باشیم.

جنت کاسلانو، سخنگوی انجمن اتومبیل آمریکا، می‌گوید: من فکر می‌کنم ما به سرعت تأثیر تصمیم کاخ سفید را مشاهده خواهیم کرد. سال گذشته میلادی و با انتشار شایعات اولیه در باره تحریم نفتی ایران، قیمت نفت و گازوئیل در آمریکا افزایش یافت و این در حالی بود که متوسط قیمت بنزین در سراسر آمریکا ۲.۲۳ دلار در اوایل سال گذشته میلادی بود.

پکن: تحریم نفتی ایران نقض منافع چین است

مقامات چینی امروز بار دیگر با انتقاد شدید از تصمیم آمریکا برای لغو معافیت‌های ارائه‌شده از تحریم نفتی ایران، آن را نقض منافع چین عنوان کردند.

به گزارش واشنگتن‌پست، مقامات چینی امروز دوباره نسبت به تصمیم آمریکا برای لغو معافیت‌های ارائه‌شده از تحریم نفتی ایران به شدت انتقاد کرده و این اقدام را ناقض منافع چین عنوان کردند که به تشدید مناقشات در خاورمیانه و بازار جهانی انرژی می‌انجامد.

گنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: آمریکا در اعمال تحریم یکجانبه علیه کشورها در حال اقدام خارج از قلمروی حاکمیتی خود است.

وی گفت: تعاملات بین‌المللی بین ایران و دیگر کشورها هم منطقی بوده و هم قانونی است و باید مورد حفاظت قرار گرفته و محترم شمرده شود.

گنگ ادامه داد: اقدامات آمریکا شرایط را در خاورمیانه و بازار جهانی انرژی تشدید خواهد کرد. ما از آمریکا می‌خواهیم که به جای این اقدامات،‌ رویکردی سازنده را به صورتی مسئولانه در پیش بگیرد. ما همواره نسبت به این رویکرد آمریکا منتقد هستیم.

وی گفت: چین برای حفظ منافع شرکت‌های متبوع خود اقدام خواهد کرد.

چین یکی از بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران است و ازجمله کشورهایی است که به شدت از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند.

اروپا در برابر اقدام ضدایرانی آمریکا به ابراز تأسف بسنده کرد

سخنگوی اتحادیه‌اروپا در واکنش به عدم تمدید معافیت تحریمی آمریکا علیه ایران تنها به ابراز تأسف بسنده کرد.

به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی اتحادیه‌اروپا امروز سه‌شنبه در واکنش به عدم تمدید معافیت تحریمی واشنگتن علیه تهران به ابراز تأسف بسنده کرد.

«مایا کاسیانچیچ» (Maja Kocijancic) سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این خصوص گفت: ما از بیانیه دیروز ایالات متحده مبنی بر خودداری از تمدید کلیه معافیت‌ها، متأسفیم.

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره ادامه داد: این اقدام بیش از پیش اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تضعیف می‌کند. تا زمانی که ایران به اجرای کامل و مؤثر برجام ادامه دهد، ما به عنوان اتحادیه اروپا، به پایبندی به این توافق ادامه خواهیم داد.

استقبال دولت سعودی از تصمیم ترامپ/ ریاض: برای ایجاد ثبات در بازار نفت تلاش می‌کنیم

هیئت دولت عربستان سعودی در نشستی به ریاست پادشاه این کشور ضمن استقبال از عدم تمدید صدور معافیت برای خرید نفت از ایران، تاکید کرد در راستای ایجاد ثبات در بازار جهانی نفت تلاش خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان، هیئت دولت سعودی در نشست عصر امروز خود که به ریاست سلمان بن عبدالعزیز برگزار شد، تاکید کرد که از اقدامات آمریکا در راستای "مجبور کردن ایران به توقف سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده در منطقه و حمایت از تروریسم در سراسر جهان" حمایت می‌کند.

هیئت دولت عربستان همچنین تاکید کرد: عربستان به سیاست‌های خود در ایجاد ثبات در بازار جهانی نفت و عدم خروج آن از توازن به گونه‌ای که در راستای منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نفت و ایجاد ثبات در اقتصاد جهانی و رشد آن باشد ادامه خواهد داد.

ادعای عربستان در تلاش برای ایجاد ثبات در بازار نفت پس از لغو معافیت خرید نفت از ایران در حالی است که بنا به نظر کارشناسان، عربستان سعودی هم به لحاظ فنی و هم سیاسی توانایی جایگزین کردن نفت ایران در بازارهای جهانی را ندارد و اقدام آمریکا در لغو معافیت عملاً باعث بی‌ثباتی هرچه بیشتر در بازار جهانی انرژی خواهد شد.

اقدام ترامپ علیه ایران مذاکرات تجاری‌ آمریکا و چین را دشوارتر کرد

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با اشاره به توقف اعطای معافیت به خریداران نفت ایران به بررسی تأثیرات این تصمیم بر روابط پکن و واشنگتن پرداخت و نوشت: این تصمیم رایزنی‌های تجاری میان دو کشور را در شرایطی که آمریکا برای حصول یک توافق تلاش می‌کند، پیچیده‌تر خواهد کرد.

به گزارش ایسنا روزنامه نیویورک تایمز در این باره نوشت: دولت آمریکا روز دوشنبه با اعلام تصمیم خود مبنی بر تمدید نکردن معافیت‌های نفتی ایران گامی دیگر در مسیر منزوی کردن تهران و از بین بردن قدرت آن کشور در سراسر خاورمیانه برداشت اما این اقدام روابط را با چین، به‌ویژه در یک برهه حساس پیچیده کرده است.

تصمیم توقف صدور معافیت‌ها برای چند کشوری که بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران به شمار می‌آیند حمله‌ای غیر محتاطانه به تهران و صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت بود که بیش از نیمی از آن به چین می‌رود. این اقدام همچنین ترکیه، ژاپن، کره جنوبی و هند را هدف قرار می‌دهد که همگی روابط تجاری قوی با آمریکا دارند.

تمامی این کشورها همچنین شرکای آمریکا در مسائل مهم امنیتی و دیپلماتیک هستند که ایران نقشی در آنها ندارد.

مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا روز دوشنبه با اعلام این خبر گفت که واشنگتن دیگر معافیتی به هیچ کشوری نمی‌دهد. این کار راه را برای اعمال اقدامات تنبیهی آمریکا علیه شرکت‌ها و مؤسسات مالی خواهد گشود که کماکان در بازارهای مربوط به نفت ایران حضور دارند.

اکنون دولت ترامپ با پایان دادن به معافیت‌ها برای خریداران بزرگ نفت ایران در شرایطی به امنیت انرژی چین دست‌اندازی کرده است که واشنگتن تلاش می‌کند به یک توافق تجاری بسیار مهم با پکن دست یابد. آمریکا همچنین برای کنترل توسعه برنامه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی به چین نیاز دارد.

دولت چین به سرعت پس از اعلام این خبر با تصمیم آمریکا مخالفت و حتی اعلام کرد که به‌طور رسمی به واشنگتن اعتراض کرده است. هرچند، تحلیلگران می‌گویند که پکن و واشنگتن دقت خواهند داشت که رایزنی‌های تجاری‌شان از بین نرود.

وزیر امورخارجه آمریکا نیز گفت که این کشور برای یافتن جایگزین نفت ایران وارد رایزنی‌های جدی با متحدانش، یعنی عربستان و امارات به عنوان تولید کنندگان بزرگ نفت شده است تا از آسیب به اقتصاد جهانی و بازار نفت جلوگیری کند.

اما در میان تمام این پیچیدگی‌ها، چین برجسته‌تر است. این کشور بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران است و باوجود درخواست‌های مکرر آمریکا برای توقف واردات نفت از ایران در یک سال گذشته خرید خود را افزایش داده است.

آمریکا و چین در حال حاضر گفت‌وگوهایی تجاری را پیش می‌برند که در صورت حصول توافق طیف گسترده‌ای از مسائل تجاری را پوشش خواهد داد. انتظار می‌رود که رایزنی‌ها میان دو کشور در دو هفته آینده ادامه یابد تا مسائل تجاری به وجود آمده، ازجمله حذف تعرفه‌های مالیاتی حل و فصل شود.

هرگونه اقدام پکن برای ادامه خرید نفت از ایران، آمریکا را مجبور خواهد کرد درباره وضع تحریم علیه مؤسسات مالی چین که روز به روز در اقتصاد جهانی مهم‌تر می‌شوند، تصمیم‌گیری کند. چین نیز ممکن است یک کانال جدید به عنوان جایگزین ایجاد کند تا همچون اروپایی‌ها بتواند از نظام مالی کنونی استفاده کند.

انتقاد تُند احزاب هندی از ناتوانی دولت در حفظ واردات نفت از ایران

سیاستمداران هندی با انتقاد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران تأکید کردند که دولت هند باید با رد این تحریم‌ها به خرید نفت خود از ایران ادامه دهد.
«جیرام رامش» عضو حزب «کنگره ملی» هند در پارلمان این کشور امروز (سه‌شنبه) به شدت از ناتوانی دولت هند در حفظ واردات نفت از ایران انتقاد کرد.

بنا بر گزارش حزب کنگره ملی، این قانونگذار هند در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن انتقاد شدید از سیاست‌های «نارندرا مودی» تأکید کرد: «هند از تاریخ اول ماه مه سال جاری به دلیل تحریم‌های آمریکا دیگر قادر به واردات نفت خام از ایران نیست. مودی با تغییر دیپلماسی به «دیپلماسی آغوش» جلوه‌ای تازه به این سیاست بخشیده است. او مدام از روابط خاص خود با آمریکا صحبت می‌کند و به طور مشخص در این جبهه شکست خورده است.»

انتقادات تند این عضو کنگره ملی هند از نخست‌وزیر این کشور در شرایطی مطرح شده که انتخابات سراسری پارلمانی در شبه‌قاره هند برای تعیین کابینه و نخست‌وزیر جدید این کشور از روز پنجشنبه 22 فروردین‌ماه آغاز شده و تا ۲۹ اردیبهشت ادامه خواهد شد.

رامش در ادامه این کنفرانس خبری گفت: «مردم هند تصمیم خود را گرفته‌اند که دیگر نمی‌خواهند این بی‌عدالتی 5 ساله را تحمل کنند. حالا زمان برقراری عدالت فرارسیده است و روزهای پایانی دولت مودی نیز در حال سپری شدن است و با توجه به نتیجه انتخاباتی که تا کنون تکلیف 56 درصد از کرسی‌ها را مشخص کرده، کاملا مشخص است که دولت مودی به پایان کار خود نزدیک می‌شود».

وی ادامه داد: «امروز از هند خواسته شده تا تجارت نفتی با ایران را ظرف مدت هفت روز آینده متوقف کنیم و مسیر تعاملات اقتصادی خود را تغییر دهیم. حزب کنگره ملی و کشور هند نمی‌تواند این موضوع را بپذیرند.

این عضو پارلمان هند افزود: «هرگونه افزایش قیمت نفت خام جهانی بر واردات نفت هند و مسائل تجاری این کشور اثرگذار خواهد بود. تحریم‌های آمریکا به افزایش بیشتر قیمت سوخت در این کشور منجر خواهد شد».

رامش همچنین تأکید کرد: «تصمیم آمریکا برای تحریم ایران، حمله به حاکمیت هند است و انعکاس شکست دیپلماتیک ماست، چرا که سرمایه‌گذاری عظیم هند در بندر چابهار که در دوره «مانموهان سینگ» (نخست‌وزیر سابق هند) آغاز شده بود، قطعا تحت تأثیر نتایج تحریم‌های آمریکا قرار خواهد گرفت. این بندر یک راه ارتباطی دریایی مستقیم به سمت افغانستان و آسیای میانه است.»

وی با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه واردات نفت از ایران ادامه داد: «این اتفاق حمله به حاکمیت سیاسی ما است. اینکه ما از کجا نفت بخریم مسئله‌ای نیست که آمریکا بتواند آن را تعیین کند. این موضوعی است که باید توسط دولت هند مشخص شده و در خصوص آن تصمیم‌گیری شود».

از سوی دیگر، «سیتارام یچوری» عضو حزب کمونیست هند نیز با انتشار بیانیه حزب متبوعش در انتقاد از تحریم‌های آمریکا تأکید کرد، تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران غیرقانونی است و دولت هند باید ضمن رد این تحریم‌ها به خرید نفت خود از ایران ادامه دهد.

در بیانیه این حزب آمده است: «حزب کمونیست هند تصمیم دولت آمریکا برای اعمال تحریم‌ علیه هر کشوری که نفت از ایران خریداری می‌کند را محکوم می‌کند. دولت ترامپ تصمیم گرفته تا معافیت‌های تحریمی که به هند و یک سری کشورهای دیگر داده بود، را تمدید نکند».

این بیانیه می‌افزاید: «هر گونه اقدامی برای متوقف کردن واردات نفت از ایران به منافع ملی و امنیت انرژی هند آسیب می‌رساند. «سوشما سواراج» وزیر امور خارجه قبلا گفته بود که هند از هیچ تحریمی به جز تحریم‌هایی که سازمان ملل وضع کرده، تبعیت نمی‌کند».

حزب کمونیست هند همچنین تأکید کرده، «از آنجایی که آمریکا به صورت یکجانبه این تحریم‌های غیرقانونی را علیه ایران وضع کرده، دولت هند به رهبری حزب مردم باید این تحریم‌ها را رد کرده و به خرید نفت از ایران که در جهت تأمین منافع هند است ادامه دهد».

کاخ سفید روز دوشنبه دوم اردیبهشت‌ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفته است معافیت‌های نفتی ایران را دیگر تمدید نکند.

آمریکا قبلا گفته بود که معافیت سایر کشورها برای خرید نفت ایران را لغو کرده است تا به هدف ادعایی خود درباره به صفر رساندن صادرات نفت ایران دست یابد.

هند کاهش عرضه نفت ایران را از دیگر کشورها تامین می‌کند

وزیر نفت و گاز هند اعلام کرد: برنامه‌ای داریم که با کاهش عرضه نفت ایران، نفت خام مورد نیاز پالایشگاه‌های هند را از دیگر تولیدکنندگان عمده تامین کنیم.
به نقل از رویترز، دارمندرا پرادهان، وزیر نفت و گاز هند اعلام کرد: هند نفت مورد نیاز خود را از دیگر کشورهای عمده تولیدکننده نفت برای جبران کاهش عرضه نفت ایران خریداری خواهد کرد.

پرادهان طی توئیتی اعلام کرد: این کشور طرح و نقشه‌ای را برای عرضه کافی نفت به پالایشگاه‌های این کشور دارد.

وی اضافه کرد: پالایشگاه‌های هندی هم به طور کامل آماده‌اند تا میزان تقاضای این کشور به بنزین، گازوئیل و دیگر فرآورده‌های نفتی را فراهم کند.

رویترز هفته گذشته گزارش داد که پالایشگاه‌های هندی برنامه خرید از کشورهای عضو اوپک، مکزیک و ایالات متحده آمریکا برای جبران کاهش عرضه نفت ایران، افزایش می‌دهند.

پالایشگاه‌های هند از نوامبر، یعنی زمانی که تحریم‌های آمریکا اجرا شده، خرید نفت از ایران را به نصف رساندند. در همان زمان، آمریکا به ۸ کشور معافیت ۶ ماهه تحریم برای خرید نفت از ایران را داد که ازجمله آنان هند بود.

ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد: عربستان و دیگر کشورهای اوپک هرگونه کاهش عرضه نفت ایران در بازارهای جهانی را تامین خواهد کرد.

عربستان هم روز دوشنبه اعلام کرد: با دیگر شرکای تولیدکننده نفت مذاکره می‌کنیم تا در توازن عرضه و تقاضای بازار نفت خللی ایجاد نشود.

روز دوشنبه کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا معافیت‌های تحریمی که برای ۸ کشور داده بود و دوم می به پایان می‌رسد، دیگر تمدید نخواهد کرد.

فوکوس: ترامپ مانند شیوخ عرب، نفت را به سلاح تبدیل کرده است

یک نشریه آلمانی با اشاره به لغو معافیت‌های نفتی ایران نوشت که رئیس‌جمهور آمریکا مانند شیوخ عرب از نفت به عنوان سلاح استفاده می‌کند.
نشریه آلمانی «فوکوس» با اشاره به تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر لغو معافیت تحریم نفتی ایران نوشت که در پس این اقدام، تدابیر سختگیرانه‌ای قرار دارد و رئیس‌جمهور آمریکا مانند روسیه و شیوخ کشورهای عربی از نفت به عنوان سلاح استفاده می‌کند.

در این گزارش به قلم «گابورت اشتاین‌گارت» نویسنده و خبرنگار آمده است که «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا از تصمیمی خبر داده است که از دیدگاهی سیاسی نشات می‌گیرد و می‌توان آن را خطرناک توصیف کرد : این تصمیم به این صورت است که هر کشوری که می‌خواهد با آمریکا رابطه‌ای مسالمت‌آمیز داشته باشد، مجاز نیست از روز دوم ماه می (12 اردیبهشت) حتی یک بشکه نفت از ایران نفت بخرد. ترامپ از دیدگاه سلف خود «باراک اوباما» که یکی از طرف‌های توافق هسته‌ای با ایران بود، بسیار فاصله گرفته است. او می‌خواهد که چین را هم از لحاظ سیاسی منزوی کند.

مهمترین مشتریان ایران، ایتالیا، یونان و تایوان هستند که در جستجوی تامین‌کنندگان نفتی دیگر هستند. ترکیه، کره‌جنوبی، ژاپن و چین همچنان تمایل دارند که از ایران نفت بخرند. در این بین چین یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت ایران است و ترامپ هم این کشور را به عنوان ابرقدرتی می‌بیند و می‌خواهد پکن را منزوی کند.

در کنار این اقدامات سیاسی، نباید پیامدهای اقتصادی این تحریم‌ها را نادیده گرفت. درپی اعلام موضع پامپئو، قیمت نفت افزایش یافت. چرا که نبودن ایران در بازار به عنوان تامین‌کننده می‌تواند به کمبود نفت در بازار منتهی شود. آمریکا با کمک فناوری‌های نوین به یکی از بزرگترین تولید‌کنندگان نفت در جهان تبدیل شده است که از این وضعیت سود می‌برد. ایالات متحده با تولید حدود ۱۵ میلیون بشکه نفت در روز از عربستان پیشی گرفته است.

پامپئو روز دوشنبه (دیروز) در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه ۸۰ درصد درآمدهای ایران از نفت است مدعی شد که واشنگتن تلاش می‌کند که کل صادرات نفت ایران را قطع کند.

او در این سخنرانی همچنین گفت: «منظور از فشار حداکثری، فشار حداکثری است. به همین دلیل آمریکا استثنائی برای واردکنندگان نفت ایران در نظر نخواهد گرفت.»

وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد عربستان و امارات تأکید کردند که هر گونه کمبود بازار به دلیل تحریم‌های نفت ایران را جبران خواهند کرد. پامپئو گفت این سیاست آمریکا در راستای سیاست عربستان و امارات هم هست.

این اقدام واکنش‌هایی را در عرصه جهانی به دنبال داشت. چین و ترکیه رسما به این تصمیم اعتراض کرده‌اند و هند و کره جنوبی هم هیأت‌هایی را برای رایزنی در این رابطه به واشنگتن اعزام کرده‌اند.

«مایا کاسیانچیچ» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که امروز سه شنبه در بروکسل و در جمع گروهی از خبرنگاران صحبت می‌کرد، از خودداری آمریکا از تمدید معافیت‌های تحریمی واردکنندگان نفت ایران ابراز تأسف کرد و گفت این اقدام بیش از پیش توافق هسته‌ای را تضعیف می‌کند. وی گفت: «ما از اعلامیه دیروز ایالات متحده مبنی بر خودداری از تمدید کلیه معافیت‌ها، متأسفیم. این اقدام بیش از پیش اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تضعیف می‌کند. تا زمانی که ایران به اجرای کامل و مؤثر برجام ادامه دهد، ما به عنوان اتحادیه اروپا، به پایبندی به این توافق ادامه خواهیم داد.»

گفت‌وگوی وزیر خارجه اتریش و سفیر آمریکا درباره تحریم‌های نفتی ایران

وزیر امور خارجه اتریش با سفیر واشنگتن در این کشور بر سر پاره‌ای از مسائل از جمله تحریم‌های نفتی ایران به بحث و گفت‌وگو پرداخت.

به گزارش ایسنا، کارین کنایسل، وزیر خارجه اتریش در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت که در نشست خود با ترور ترینا، سفیر آمریکا در اتریش بر سر پاره‌ای از مسائل همچون ونزوئلا و مسائل مربوط به تحریم‌های نفتی ایران به گفت‌وگو پرداخته‌اند.

کاخ سفید روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای به‌طور رسمی اعلام کرد معافیت‌هایی که برای خریداران بزرگ نفت ایران در نظر گرفته بود، دیگر تمدید نخواهد کرد بنابراین، این معافیت‌ها روز دوم ماه مه (۱۲ اردیبهشت ماه) پایان خواهد یافت.

مخالفت ترکیه با تصمیم آمریکا برای پایان معافیت تحریم‌های نفت ایران

ترکیه اعلام کرد پایان معافیت برای ادامه واردات نفت ایران را نمی‌پذیرد و وزیر خارجه این کشور در توییتی نوشت: دیکته شدن چگونگی روابط با کشورهای همسایه قابل پذیرفتن نیست.

مولود چاووش اوغلو در توییتی نوشت: ترکیه تحریم‌های یکجانبه و تحمیل سلایق کشورهای دیگر در روابط با همسایگانش را نمی‌پذیرد. وی هشدار داد که اقدام آمریکا ممکن است به ثبات منطقه آسیب بزند.

چاووش اوغلو گفت: تصمیم آمریکا برای پایان دادن به معافیت‌ها برای ادامه واردات نفت ایران به صلح و ثبات منطقه‌ای کمک نمی‌کند و به مردم ایران آسیب می‌زند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه همچنین گزارش کرد چاووش اوغلو در کنفرانس مطبوعاتی که بعدازظهر روز دوشنبه برگزار شد از اقدام آمریکا انتقاد کرد و آن را ناقض مقررات سازمان جهانی تجارت خواند و همچنین هشدار داد این اقدام ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد.

وزیر خارجه ترکیه همچنین به اظهارات مایک پمپئو، همتای آمریکایی خود که گفته بود ترکیه می‌تواند نفت را از عربستان سعودی و امارات متحده عربی تهیه کند پاسخ داد و گفت: وادار کردن به خرید نفت از کشورهای دیگر بجز ایران، زیاده روی است. وی خاطرنشان کرد هر دوی این کشورها روابط نزدیکی با آمریکا دارند و پیشنهاد پمپئو برای جایگزین کردن آنها با ایران، از نظر اخلاقی نادرست بوده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هنوز درباره اقدام آمریکا اظهارنظر نکرده اما ۲۳ آوریل تعطیلات رسمی در ترکیه است و وی ممکن است بعداً یک سخنرانی رسمی در این باره داشته باشد.

دولت آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد معافیت‌های ۱۸۰ روزه برای واردات نفت ایران که نوامبر گذشته به هشت کشور صادر شده بود را تمدید نخواهد کرد.

توپراس که تا این اواخر تنها پالایشگاه نفت ترکیه بود، برای حداکثر ۵۱ درصد از واردات ماهانه خود به ایران وابسته بوده است و تحت قراردادهای واردات بلندمدت، این شرکت نفت ایران را با تخفیف کوچکی خریداری کرده است.

سوکار که یک پالایشگاه دیگر ترکیه است، فعالیت‌های تجاری خود را ماه گذشته آغاز کرد و هنوز درباره واردات نفت ایران آماری اعلام نکرده است.

واردات نفت توپراس از ایران سال میلادی گذشته به ۷.۱۱ میلیون تن (معادل ۱۴۲ هزار و ۷۸۴ بشکه در روز) رسید که ۳۸.۱ درصد در مقایسه با واردات ۱۱.۴۹۳ میلیون تن (۲۳۰ هزار و ۸۰۵ بشکه در روز) در سال ۲۰۱۷ کاهش داشت.

بر اساس گزارش پلاتس، خرید توپراس از ایران ژوئن گذشته پس از اعلام بازگشت مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران، کاهش چشمگیری پیدا کرد.

این پالایشگاه ۲۸۷ هزار و ۸۴۳ بشکه در روز نفت ایران را در ژوئن گذشته وارد کرد که ۶۹.۱ درصد در مقایسه با ۹۳۰ هزار و ۹۷۸ بشکه در روز در ماه مه سال ۲۰۱۸ کاهش داشت.

واردات توپراس در ژوئیه دوباره رشد کرد و به ۸۶۷ هزار و ۲۷۰ بشکه در روز رسید اما در نوامبر که تحریم‌های آمریکا آغاز شد، صفر شد.

متعاقب آن این شرکت حجم کمتری از نفت ایران را وارد کرد. واردات توپراس در ژانویه تنها ۹۰ هزار و ۱۳۹ بشکه در روز رسید که معادل ۱۷.۴ درصد از کل واردات نفت این شرکت بود و عراق منبع اصلی تأمین نفت ترکیه شد و ۱۷۱ هزار و ۶۹۱ بشکه در روز یا معادل ۳۳.۲ درصد از کل واردات نفت این کشور را تأمین کرد. توپراس همچنین از نیجریه، لیبی، کلمبیا و قزاقستان نفت وارد کرد.

سفیر سابق آمریکا: تحریم‌‌های نفتی، منجر به تنش خریداران نفت ایران با آمریکا خواهد شد

سفیر سابق آمریکا در سرزمین‌های اشغالی در گفت وگو با رسانه‌ صهیونیستی تاکید کرد که تحریم‌های واشنگتن علیه ایران نمی‌تواند به تغییر در سیاست‌های این کشور منجر شود.
سفیر سابق ایالات متحده آمریکا در سرزمین‌های اشغالی درباره تحریم‌های نفتی علیه ایران و عدم تمدید معافیتهای خرید نفت این کشور گفت که این مسئله می‌تواند برای آمریکایی‌ها و شخص «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا دردسر ساز شود.

«دان شاپیرو» امروز سه‌شنبه (سوم اردیبهشت) در گفت‌وگویی اختصاصی با «رادیو اسرائیل» گفت: «تحریم‌های ترامپ علیه ایران منجر به تنش با کشورها خواهد شد».

او این تحریم‌ها بر اقتصاد ایران را تأثیرگذار دانست و گفت «همانگونه که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای باعث ایجاد تنش بین آمریکا و اروپا شد و هم‌اکنون نیز باعث شکل‌گیری تنش با چین، هندوستان، ژاپن، کره جنوبی می‌شود. این کشورها معافیت خرید نفت ایران را داشتند».

این مقام سابق آمریکایی، اذعان کرد که علی رغم فشارهای اقتصادی آمریکا علیه ایران، این فشارها و اقدامات بدون همراهی کشورهای دیگر نتیجه مورد نظر واشنگتن را نخواهد داشت. او گفت: «بسیار سخت است که این فشارها بدون حمایت سایر کشوها به تغییر سیاست‌های ایران منجر شود. این همان چالش اصلی پیش‌رو دولت ترامپ و حامیان آن است یعنی حرکت از اعمال فشار به سوی تغییر سیاست».

سفیر سابق آمریکا در تل‌آویو گفت که ترامپ اگر چه با خروج از برجام دست به اعمال فشار علیه ایران زده، ولی خود او نیز بابت این کار تحت فشار است چرا که بعد از گذشت این مدت، به دنبال نتایج واضحتری در خصوص برنامه هسته‌ای ایران هست.

او افزود: «ترامپ قصد ندارد جبهه جدید در خاورمیانه باز کند. هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نشان دهد ترامپ که خود منتقد شدید جنگ عراق بوده و به دنبال خروج نیروهای آمریکایی از سوریه است، به دنبال حمله به ایران باشد».

به گزارش خبرگزاری «سما»، شاپیرو در چرایی خروج آمریکا از توافق برجام نیز گفت: «از نظر من، ترامپ با این کار دو هدف داشته است؛ یا اینکه او به دنبال مذاکرات برای دست یابی به توافق هسته‌ای جدید است. چرا که در این صورت تلاش خواهد کرد توافق سخت و با مدت طولانی‌تر محقق شود». «یا هدف او این است که ایران خود از توافق هسته‌ای خارج شود تا از این طریق، کشورهای دیگری نیز به آمریکا برای اعمال تحریم و فشارها ملحق شوند».

توافق هسته‌ای ایران با غرب یا همان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تیر ماه سال ۹۴ (۲۰۱۵ میلادی) بین ایران و ۵ کشور دیگر (آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه) و اتحادیه اروپا منعقد شد. با این حال، دولت دونالد ترامپ در اقدام یکجانبه در اردیبهشت ۹۷ از آن خارج شد.

از زمان خروج آمریکا از برجام، اروپا متعهد شده است که تعهدات خود در ذیل برجام پایبند باشد و برای دسترسی ایران به منابع مالی حاصل از صادرات خود و تبادل تجاری با سایر کشورها، ساز و کار مالی «اینستکس» ایجاد کند. کانال مشابه این ساز و کار اخیرا در ایران نیز تشکیل شده و منتظر تعهدات طرف اروپایی است.

پارلمان عراق: با تمام توان برای مستثنی شدن از تحریم‌ها علیه ایران تلاش می‌کنیم
عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق از احتمال تمدید معافیت‌های عراق از تحریم‌ها علیه ایران خبر داد.

کمیته روابط خارجی پارلمان عراق از تصمیم خود برای فشار بر طرف آمریکایی به منظور مستنثی شدن عراق از تحریم‌ها علیه تهران خبر داد.

"حسن فدعم" عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق به السومریه نیوز گفت: احتمال می رود که واشنگتن معافیت‌های عراق از تحریم‌ها علیه تهران را تمدید کند.

وی اظهار داشت که کمیته روابط خارجی با تمام قدرت و از طریق روابط خود به طرف آمریکایی فشار می آورد تا عراق را از این تحریم‌ها مستثنی کند.

فدعم اظهار داشت: منافع عراق در منطقه مبتنی بر تبادل منافع با کشورهای منطقه و به ویژه ایران است، زیرا ایران کشوری مهم است و ما مرزهای طولانی و اشتراکات و مبادلات تجاری زیادی با این کشور داریم.

وی افزود: این به نفع عراق نیست که ابزاری برای تحمیل تحریم‌ها علیه ایران باشد و در صورتی که دولت عراق اجرای تحریم‌ها علیه ایران را بپذیرد تصمیمی اشتباه اتخاذ کرده است که بر منافع عراق و اقتصادی آن و نیز بر روابط عراق با همسایگانش و ثبات خاورمیانه تاثیری منفی خواهد گذاشت.

فدعم تاکید کرد که عراق گاز مایع و برق را از ایران وارد می کند و ما در آستانه فصل تابستان قرار داریم و بنابراین از وقت کافی برای تامین این نیازها برخوردار نیستیم و در نتیجه در موقعیتی بسیار دشوار قرار خواهیم گرفت و ملت عراق آسیب خواهند دید.

وی تاکید کرد که ما حداقل خواهان تمدید شش ماهه معافیت‌ها از تحریم‌ها علیه ایران تا پایان یافتن فصل تابستان هستیم.

کاخ سفید روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد معافیت مشتریان نفت ایران از اجرای تحریم‌های یکجانبه آمریکا که کمتر از دو هفته دیگر به پایان می‌رسد، تمدید نخواهد شد.

نظر شما