شناسهٔ خبر: 32257355 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس پارلمان شرق لیبی : حمله به طرابلس متوقف نمی شود

تهران - ایرنا - عقیله صالح رئیس پارلمان شرق لیبی (تحت کنترل نیروهای خلیفه حفتر) اعلام کرد که با وجود دعوت جامعه بین الملل برای توقف حملات به پایتخت، نیروهای ارتش ملی لیبی این حملات را ادامه می دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، پارلمان شرق لیبی برای نخستین بار از سال 2014 تشکیل جلسه داد، مقر این پارلمان در استان طبرق (شرق لیبی) است اما نخستین جلسه در مقر جدید پارلمان در استان بنغازی، دیگر استان شرقی این کشور برگزار شد.
صالح که در پارلمان سخنرانی می کرد، افزود: از حملات نظامی نیروهای ژنرال حفتر به طرابلس پایتخت لیبی استقبال می کنیم و امیدواریم هرچه زودتر کنترل پایتخت از دست 'عناصر تروریستی و غیر قانونی' (نیروهای فایز السراج) خارج شود.
این در حالی است که هفته گذشته و پس از توافق ایتالیا و فرانسه در خصوص یک بیانیه درباره لیبی، اتحادیه اروپا از ارتش ملی(نیروهای خلیفه حفتر) خواست حملات خود به پایتخت را متوقف کند.
'مهند یونس' سخنگوی رسمی دولت وفاق ملی لیبی نیز در واکنش به این موضوع اعلام کرد که دولت وفاق بدون عقب نشینی نیروهای خلیفه حفتر به شرق، هیچ آتش بسی را نمی پذیرد.
از سوی دیگر یک مقام نظامی در ارتش ملی لیبی دستور داد که چند یگان واکنش سریع در بنادر نفتی «السدره و راس لانوف» مستقر شوند تا در صورت هجوم احتمالی نیروهای هم پیمان با السراج آماده مقابله باشند.

**ارتش ملی لیبی: ترکیه از فایز السراج حمایت می کند
سرهنگ 'احمد المسماری' سخنگوی ارتش ملی لیبی در یک کنفرانس مطبوعاتی مدعی شد که ترکیه با دخالت در امور داخلی لیبی از عناصر وابسته به فایز السراج در پایتخت حمایت می کند.
به گزارش العربیه وی افزود: آنکارا از طریق خطوط پروازی میان ترکیه-لیبی، عناصر تروریستی جبهه النصره را برای کمک به نیروهای السراج به طرابلس اعزام کرده است.
وی در ادامه گفت: تعداد عناصر خارجی در لیبی رو به افزایش است و این مساله احتمال افزایش حملات تروریستی را بالا می برد.
المسماری تاکید کرد که نیروی هوایی ارتش ملی لیبی روز گذشته (شنبه) 8 مرتبه مواضع نیروهای السراج در منطقه 'تاجورا' را هدف حملات هوایی قرار داده است.

**بازداشت یک تروریست داعشی در طرابلس
وزارت کشور لیبی در دولت وفاق ملی نیز اعلام کرد که امروز (یکشنبه) یک تروریست داعشی در طرابلس دستگیر شد.
در بیانیه وزارت کشور لیبی در این باره آمده است که این شخص قصد انجام عملیات تروریستی در طرابلس را داشت که با هوشیاری نیروهای امنیتی و اطلاعاتی دولت وفاق ملی دستگیر شد.
بر اساس آنچه در این بیانیه آمده است، این شخص از سال 2015 در بنغازی (شرق لیبی) ساکن بوده و از سال 2017 از این شهر خارج و به سمت طرابلس در حرکت بوده است.
'خلیفه حفتر' ژنرال پیشین ارتش لیبی هفته گذشته در یک فایل صوتی به نظامیان تحت امر خود فرمان حمله به طرابلس پایتخت لیبی را صادر کرد و از ساکنان این شهر خواست در برابر نیروهای نظامی او مقاومت نکنند.
در روزهای اخیر درگیری میان نیروهای تحت امر حفتر با نیروهای دولت وفاق ملی در 30 کیلومتری جنوب شهر طرابلس به اوج خود رسیده است.
با تشدید درگیری و تبادل آتش میان طرف های درگیر در لیبی، سازمان ملل برای بررسی این موضوع جلسه اضطراری تشکیل داد.
پس از سقوط «معمر قذافی» دیکتاتور لیبی در سال 2011، این کشور به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس، غرب کشور تشکیل شد که مورد حمایت جامعه جهانی است.
همزمان نیز یک دولت موازی در شهر طبرق در شرق لیبی با حمایت مجلس نمایندگان به ریاست عقیله صالح و ژنرال حفتر فرمانده ارتش، اعلام موجودیت کرد.
طبق آمارهای سازمان ملل، تا کنون بیش از 75 تن که 17 تن از آنان غیر نظامی بوده اند در درگیری های روزهای اخیر کشته شده اند و بیش از 323 نفر نیز مجروح شده اند.
علاوه بر این، تعداد مهاجران و پناهندگانی که از لیبی و دریای مدیترانه به اروپا مهاجرت می کنند افزایش یافته است.
خاورم**9208**1508

نظر شما