شناسهٔ خبر: 32239520 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سخنگوی نیروهای شرق لیبی:

سخنگوی نیروهای شرق لیبی:پیشروی به سمت طرابلس ادامه دارد

تهران - ایرنا - 'احمد المسماری' سخنگوی نیروهای شرق لیبی امروز(شنبه) ادعا کرد که پیشروی این نیروها به سمت طرابلس پایتخت لیبی ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری 'المیادین'، سخنگوی نیروهای شرق لیبی که تحت فرماندهی 'خلیفه حفتر' ژنرال بازنشسته ارتش لیبی قرار دارند، تاکید کرد که حملات هوایی به سمت طرابلس برای مهار به قول وی شبه نظامیان ادامه دارد.
در همین راستا یک منبع آگاه نظامی تاکید کرد که یک هواپیمای وابسته به نیروهای حفتر، پایگاه نیروهای هم پیمان با 'دولت وفاق ملی' مورد حمایت جامعه بین الملل را در نزدیکی روستای 'زواره' در غرب کشور هدف قرار داده است. این حمله هوایی در نقطه ای بسیار نزدیک به تاسیسات نفت و گاز لیبی صورت گرفته است.

**وال استریت ژورنال: عربستان به فرمانده شرق لیبی وعده کمک مالی داده است
روزنامه آمریکایی 'وال استریت ژورنال' دیروز(جمعه) در گزارشی به نقل از مقامات سعودی نوشت: حفتر پیش از آن که دستور حمله به طرابلس را صادر کند (15 فروردین)، سفری به عربستان داشته (7 فروردین) و در این سفر به وی پیشنهاد کمک ده ها میلیون دلاری برای حمله به طرابلس شده است. حفتر در این سفر با 'سلمان بن عبدالعزیز' شاه عربستان، 'محمد بن سلمان' ولیعهد، 'عبدالعزیز بن سعود بن نایف' وزیر کشور و 'خالد بن علی بن عبدالله الحمیدان' رئیس سرویس اطلاعات این کشور دیدار و گفت ‌و گو داشته است.
این روزنامه آمریکایی نوشت: دولت عربستان و دفتراطلاع‌رسانی حفتر تا این لحظه پاسخی به سوالات در ارتباط با این سفر نداده اند، اما وزارت خارجه عربستان چند روز بعد در توئیتی نوشت: ملک سلمان بر امنیت و ثبات لیبی تاکید دارد.
این روزنامه آمریکایی خاطر نشان کرد: کشورهای خارجی از جمله ایالات متحده حفتر را شریکی مهم در مذاکرات صلح سازمان ملل می دانند و در شرایطی که آمریکا و اتحادیه اروپا، وی را به دوری از درگیری نظامی دعوت می کنند، گروهی به حفتر پول و سلاح می دهند و گروهی دیگر برای سیطره بر تاسیسات نفتی از او حمایت می کنند.
در این گزارش تاکید شد که روابط کشورهای خارجی با حفتر که به هدف برقرای صلح انجام می شد، جایگاه این ژنرال را محکم کرده و مصر و امارات هم او را حمایت هوایی می کنند، هرچند که مصر این موضوع را رد کرده و امارات هم در خصوص فعالیت هواپیماهایش در لیبی واکنشی نشان نداده است.
در همین راستا 'ولفرام لاچر' کارشناس مسائل لیبی در مؤسسه آلمانی امور امنیت بین المللی تاکید کرد: اگر حمایت های خارجی نبود، حفتر نمی توانست نقش امروز خود را در لیبی ایفا کند و طی ماه های گذشته طرفداران زیادی را دور خود جمع کند.
وال استریت ژورنال با اشاره به روابط کشورهای خارجی با حفتر که به هدف برقراری صلح انجام شد، تاکید کرد که این روابط باعث شد جایگاه وی محکم تر شود و همانطور که 'جاتان واینر' نماینده سابق آمریکا در لیبی می گوید، کشورها فکر می کردند از دیپلماسی حمایت می کنند، اما حفتر این روابط را نشانه ای برای تثبیت قدرت خود دانست.
این روزنامه تاکید کرد: به نظر می رسد که حفتر قصد ندارد از اقدامات خود صرف نظر کند، این در حالی است که تاکنون بیش از 6 هزار نفر آواره، دستکم 58 نفر کشته و 275 تن دیگر در درگیری های اخیر زخمی شده اند.
حفتر ژنرال پیشین ارتش لیبی هفته گذشته در یک فایل صوتی به نیروهای خود فرمان حمله به طرابلس را صادر کرد و از ساکنان پایتخت خواست؛ مقابل این نیروها مقاومت نکنند.
پیشتر و با پیشروی نیروهای تحت امر ژنرال حفتر به سوی طرابلس، آلمان شورای امنیت را برای نشست اضطراری دعوت کرده است.
درگیری میان گروه های لیبیایی در حالی رخ می دهد که قرار بود، کنفرانس ملی لیبی ماه ژوئیه (تیر/ مرداد) سال جاری میلادی در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی و تحت نظارت سازمان ملل متحد برگزار شود.
پس از سقوط 'معمر القذافی' دیکتاتور لیبی در سال 2011، لیبی به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. دولت وفاق ملی به ریاست 'فایز السراج' در طرابلس غرب کشور تشکیل شد که مورد حمایت جامعه جهانی است.
همزمان نیز یک دولت موازی در شهر 'طبرق' در شرق لیبی که مجلس نمایندگان به ریاست 'عقیله صالح' و ژنرال حفتر فرمانده ارتش از آن حمایت می کنند، اعلام موجودیت کرده است.
خاورم**3224**1651

نظر شما