شناسهٔ خبر: 31977896 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

پارلمان بريتانيا براي سومين بار توافق برگزيت را رد کرد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - نمايندگان پارلمان بريتانيا روز جمعه براي سومين بار به طرح پيشنهادي "ترزا مي" نخست وزير اين کشور براي خروج از اتحاديه اروپا رأي منفي دادند.
به گزارش خبرگزاري آريا، پارلمان بريتانيا با 344 رأي مخالف در برابر 286 رأي موافق، توافق برگزيت را رد کرد.
قانون‌گذاران بريتانيايي تا پيش از اين دو بار با اختلاف رأي بالا به طرح موردنظر دولت که بر اصل خروج و نحوه همکاري‌هاي آينده دو طرف موسوم به "بيانيه سياسي" نظارت دارد رأي مخالف داده بودند. اين بار دولت "ترزا مي" با حذف بيانيه سياسي قصد داشت تا برگزيت را از بن‌بست کنوني خارج کند.
اتحاديه اروپا تا پايان امروز به "ترزا مي" فرصت داده بود تا براي تعويق ضرب‌الاجل خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا تا تاريخ 22 مي (اول خردادماه 98)، طرح برگزيت را به تصويب برساند. اينک لندن دو هفته فرصت دارد تا طرح متفاوتي را براي خروج از اتحاديه اروپا پيشنهاد کند يا بدون توافق خارج شود.
"ترزا مي" پيش‌تر در ديدار با اعضاي فراکسيون حزب محافظه‌کار (کميته 1922) گفته بود در صورت موافقت پارلمان با طرح موردنظر دولت درباره نحوه خروج از اتحاديه اروپا، از مقام خود کناره‌گيري خواهد کرد. بااين‌حال مخالفت مجدد پارلمان با توافق برگزيت، ضربه مهلکي بر پيکر ناتوان دولت "ترزا مي" به‌حساب مي‌آيد که سرنوشت خود را به خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا گره‌زده است.
گزارش‌ها حاکي است که سطح نارضايتي از "ترزا مي" به حدي رسيده است که برخي از حاميان مالي حزب محافظه‌کار از هم‌اکنون کمک‌هاي خود را به اين حزب قطع کرده‌اند. آخرين نتايج نظرسنجي موسسه "اپسوس موري" هم نشان مي‌دهد که سطح رضايت افکار عمومي از مي به پايين‌ترين حد رسيده است.
نخست وزير بريتانيا امروز ضمن ابراز تاسف از نتيجه راي پارلمان اذعان داشت اين رويه ديگر جواب نمي دهد اما دولت به تلاش خود براي خروج منظم از اتحاديه اروپا ادامه مي دهد.
پس از سومين شکست "ترزا مي" در پارلمان، "جرمي کوربين" رهبر حزب کارگر بار ديگر خواستار استعفاي نخست وزير شد.
"دونالد توسک" رئيس شوراي اروپا هم در واکنش به نتيجه راي گيري پارلمان بريتانيا خواستار برگزاري نشست اضطراري سران کشورهاي اروپايي در بروکسل در تاريخ 10 آوريل (21 فروردين) شد.
از نگاه کارشناسان، برگزاري مجدد همه‌پرسي برگزيت و يا انتخابات سراسري بهترين گزينه براي خروج از بن‌بست کنوني است.
مردم بريتانيا (انگليس، اسکاتلند، ولز و ايرلند شمالي)، 23 ژوئن 2016 با شرکت در يک همه پرسي به خروج اين کشور از اتحايه اروپا راي دادند.
در روزهاي اخير اما بيش از 5 ميليون بريتانيايي، با امضاي طوماري خواستار باقي ماندن اين کشور در اتحاديه اروپا شده اند.
117

نظر شما