شناسهٔ خبر: 31966860 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در اوج تنش ها و ناکامي ها؛

بحران برگزيت تا دقيقه نود

بحران برگزيت تا ساعات پایانی مهلت دو ساله انگليس براي ترک اتحاديه اروپا در اوج تنش ها همچنان ادامه دارد

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاری صداوسیما از لندن ، بحران برگزيت تا آخرين ساعات باقي مانده از مهلت دو ساله انگليس براي ترک اتحاديه اروپا در اوج تنش ها ، تلاش ها و ناکامي ها همچنان ادامه دارد.
پارلمان انگليس پس از دو سال ناکامي دولت در کسب توافق قابل قبول براي اجراي برگزيت ، خود سُکان آن را بدست گرفت تا راهي براي برون رفت از بن بست برگزيت بيابد.

<div id="video-display-embed-code_3332978"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2388638/3332978?width=340&height=240"></script></div>


شات ليست :
1 – ایان بلکفورد – رهبر نمایندگان حزب ملی اسکاتلند
2 – استفن بارکلی – وزیر برگزیت

واکنش ها به راي گيري سه باره درباره توافق برگزيت

دولت انگلیس که در پی ناکامی مجلس برای تصویب طرحی به منظور جایگزینی توافق دولت با اتحادیه اروپا جانی تازه گرفته است اعلام کرد روز جمعه که آخرین روز مهلت دو ساله اتحادیه اروپا برای ترک انگلیس از این اتحادیه است توافق خود را سه باره به رای می گذارد.
تصمیم دولت برای به رای گذاشتن سومین بار توافقش موجی از واکنشها را در پی داشته است . این توافق دو بار در مجلس به رای گذاشته و رد شد و در یک رای گیری رکورد مخالفت با لایحه یک نخست وزیر را شکست.
جان برکو رئیس مجلس عوام انگلیس گفت بر اساس ضوابط قانونی این توافق را زمانی می توان سومین بار در مجلس به رای گذاشت که تغییرات قابل توجهی در آن ایجاد شده باشد.
اکنون نخست وزیر انگلیس و اعضای کابینه درحال رایزنی برای جلب آراء نمایندگان هستند تا این توافق با سومین شکست مواجه نشود و آشکار شده است که ترزا می به نمایندگان هم حزبی اش در یک نشست ویژه قول داده در صورت تصویب توافقش از سمت نخست وزیری و رهبری حزب کناره گیری کند.
دیوید لیدینگتون معاون نخست وزیر انگلیس با توجه به ناکامی مجلس در تصویب طرح جایگزین توافق دولت آن را تنها راه خروج انگلیس از بن بست برگزیت دانست و از نمایندگان خواست به آن رای دهند.
این در حالی است که شماری از اعضای حزب حاکم و اعضای دولت نیز توافق نخست وزیر با اتحادیه اروپا درباره چگونگی خروج از این اتحادیه را برای انگلیس زیانبار می دانند و دو وزیر برگزیت نیز به همین علت از سمت خود استعفا داده اند.
بوریس جانسون از چهره های مشهور حزب حاکم محافظه کار و از هواداران سرسخت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا که در اعتراض به توافق خانم می از سمتش به عنوان وزیر خارجه استعفا داد توافق ترزا می را مرده دانست.
شماری از اعضای حزب کارگر نیز این توافق را بدون آشکار کردن چشم انداز آینده غیر قابل قبول دانستند و اعلام کردند به آن رای نخواهند داد.
نیکلا استورجن رهبر حزب ملی اسکاتلند سومین حزب بزرگ بریتانیا با انتقاد از شیوه نخست وزیر که گفته شده است در قبال تصویب توافقش استعفا خواهد کرد گفت ترزا می تنها نخست وزیر تاریخ است که حتی خود کشی سیاسی را هم بلد نیست.
رهبر نمایندگان حزب ملی اسکاتلند در پارلمان هم با انتقاد از رویکرد دولت در مدیریت برگزیت آن را فاجعه بار خواند و استعفای نخست وزیر را خواستار شد.
ایان بلکفورد همچنین عامل اصلی تداوم بحران برگزیت را اختلافات درون احزاب دانست و گفت هر دو حزب بزرگ این کشور که حزب حاکم محافظه کار و هم حزب کارگر است از درون دچار اختلاف وچند دستگی اند.
رهبرنمایندگان حزب ملی اسکاتلند درباره راه برون رفت از این بحران اظهارداشت شاید انتخابات زود هنگام برای پایان این بحران مناسب ترین گزینه باشد.
هیلاری بن نماینده سرشناس حزب کارگر نیز در پاسخ به ناکامی حزبش در یافتن راه مورد قبول نمایندگان برای خروج از بن بست برگزیت گفت درست است که هشت پیشنهاد نمایندگان برای جایگزین کردن توافق دولت رد شد اما گزینه های همه پرسی دوم و حضور در اتحادیه مشترک گمرکی بیشترین آراء موافق را کسب کرد.
گره برگزیت و کشمکش های مجلس و دولت انگلیس در حالی تا آخرین ساعات پایان مهلت دو ساله انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا ادامه يافته است و مقامات این اتحادیه اعلام کردند چنانچه انگلیس نتواند به یک توافق با این اتحادیه دست یابد باید بدون توافق این اتحادیه را ترک یا راه قابل قبولی ارائه کند.
مقامات اقتصادی انگلیس خروج بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپا را خسارتبارترین گزینه برای این کشور می دانند. آنها اعلام کردند انگلیس به علت ابهامات ناشی از برگزیت حدود هشتاد میلیارد پوند خسارت دیده است.

نظر شما