شناسهٔ خبر: 31954152 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش اختصاصي؛

برگزیت در واپسین زمان باقی مانده

نمایندگان مجلس عوام انگلیس، طرحی را تصویب کردند که بر اساس ان درباره پیشنهادهای نمایندگان برای خروج انگلیس از بن بست برگزیت رای گیری خواهد شد

صاحب‌خبر -

گزارش خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از لندن؛ پارلمان انگلیس با تائید به دست گرفتن مهار برگزیت، طرح جدیدی را به تصویب رساند که بر اساس آن، مدیریت اجرای برگزیت و گزینه های مربوط به آن به طور رسمی در اختیار پارلمان قرار گرفت.
پس از این که دوشنبه شب، نمایندگان مجلس عوام انگلیس با مصوبه ای مهار برگزیت را به دست گرفتند ساعاتی پیش نیز این نمایندگان با 331 رای از مجموع 618 رای ماخوذه، طرحی را تصویب کردند که بر اساس ان درباره پیشنهادهای نمایندگان برای خروج انگلیس از بن بست برگزیت رای گیری خواهد شد.
ترزا می، نخست وزیر انگلیس پیش تر از این مصوبه ای را که تقریبا اختیار دولت را در این باره سلب می کند انتقاد و آن را نوعی دخالت در امور دولت و بدعتی نادرست، توصیف کرده بود. شماری از نمایندگان مجلس عوام انگلیس که دولت را به بی کفایتی در مدیریت بحران برگزیت و نداشتن جایگزینی برای توافقش متهم کرده بودند هدف از این اقدام را یافتن راهی برای خروج از بحران موجود اعلام کردند.
اعضای این مجلس امروز چهارشنبه پیشنهادهای خود را درباره چگونگی پیشبرد روند برگزیت، به صورت آرای نشانگری (indicative votes) به رای می گذارند. منظور از آرای نشانگری، آرایی است که آرای اکثریت نمایندگان مجلس را نشان می دهد و لذا ضمانت جرایی ندارد و فقط در صورت تمایل دولت، اجرایی می شود. آخرین بار در سال 2003 میلادی، مجلس عوام در زمان بررسی اصلاحات در مجلس اعیان، به رای گیری به صورت نشانگری، پیشنهادهای نمایندگان را به رای گذارد که هیچ یک از آن ها مورد تایید اکثریت نمایندگان قرار نگرفت.

بن بست برگزیت در حالی ادامه دارد که دولت انگلیس طی دو سال مذاکراه با مقامات اتحادیه اروپا نتوانست نظر آنان را برای تغییرات مورد نظر نمایندگان پارلمان انگلیس جلب کند و در جبهه داخل نیز نتوانست نمایندگان پارلمان حتی برخی از هم حزبی هایش را نسبت به توافقش با اتحادیه اروپا قانع سازد و برگزیت را از بن بست خارج کند. ناکامی های ترزا می، نخست وزیر بریتانیا در متقاعد ساختن مردم و مجلس بریتانیا، وی را در شرایط دشواری قرار داده است به گونه ای که درخواست استعفای وی، حتی از سوی اعضای حزب حاکم محافظه کار، مدام تکرار می شود.

شماری از کارشناسان معتقدند وی به منظور تصویب توافقش بر سر برگزیت، ممکن است پیشنهاد کند آماده استعفاست مشروط بر این که توافقش در مجلس تصویب شود. شماری دیگر از کارشناسان معتقدند با ادامه فشارهای سیاسی و اجتماعی، وی بدون شرط استعفا خواهد کرد تا زمینه براي برگزاری انتخابات سراسری زودرس فراهم شود.

در همه پرسی سوم تیرماه 1395 ( 23 ژوئن 2016) 51.9 درصد مردم بریتانیا (شامل انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی) به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1 درصد نیز به ماندن در این اتحادیه رأی دادند. بر اساس ضوابط اتحادیه اروپا بریتانیا باید پس از پایان مهلت دو ساله به منظور خروج از اتحادیه اروپا، در نهم فروردین اتحادیه اروپا را ترک می کرد اما به علت دست نیافتن به توافق مورد قبول اکثریت، این زمان سه هفته تمدید شد.

آمادگي ترزا مي براي کناره گيري از قدرت

نخستین بار در تاریخ معاصر انگلیس نمایندگان پارلمان اين کشور به طور رسمی بر سر یک موضوع، قدرت را از دولت گرفتند و ترزا می نخست وزیر انگلیس اعلام کرد در مرحله دوم مذاکرات برگزیت حضور نخواهد داشت و کناره گیری خواهد کرد.

ترزا می گفته، می دانم درخواستها برای راه جدید و یک رهبر جدید افزایش یافته است بنا بر این، به کمیته ناظر 1922 اعلام کرد در مرحله بعدی برگزیت حضور نخواهد داشت.

به گفته سیاستمداران انگلیسی، این کشور با بزرگترین چالش پس از جنگ جهانی دوم روبرو شده است.

<div id="video-display-embed-code_3329939"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2388010/3329939?width=400&height=300"></script></div>

اظهارات:

1 – ترزا می – نخست وزیر انگلیس
2 – جرمی کوربین – رهبر حزب کارگر انگلیس
3 – ایان بلکفورد – رهبر نمایندگان حزب ملی اسکاتلند

نظر شما