شناسهٔ خبر: 67216083 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

عطوان بررسی کرد:

موشک‌های حزب‌الله چگونه آمریکا را به تکاپو انداخت؟

با تشدید عملیات حزب‌الله در عمق فلسطین اشغالی، دولت آمریکا با دستپاچگی فراوان فرستاده ویژه خود را در سفری از پیش برنامه ریزی نشده راهی اراضی اشغالی و بیروت کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته فلسطینی و سردبیر روزنامه رای‌الیوم در مقاله جدید خود به اقدام آمریکا در فرستادن «عاموس هوکشتاین» فرستاده ویژه این کشور به فلسطین اشغالی و بیروت در روز دوشنبه اشاره کرده و نوشت: هنگامی که هوکشتاین، فرستاده «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا با عجله آماده سفر به اراضی اشغالی و سپس بیروت می‌شود، این بدان معناست که احتمال وقوع یک جنگ گسترده میان لبنان و رژیم صهیونیستی وجود دارد.

عطوان افزود: این فرستاده آمریکا که در ارتش تل‌آویو فعالیت می‌کرد، برای صهیونیست‌ها، سلاح، مهمات و تجهیزات پیشرفته و برای لبنانی‌ها تهدیدهای پنهان به همراه خود می‌آورد تا به جنگ فرسایشی که حزب الله با مهارت و شجاعت در حمایت از نوار غزه علیه اشغالگران صهیونیست به راه انداخته و طی هفته‌های اخیر عملیات‌های خود را به شکل قابل توجهی شدت بخشیده است، پایان دهد. دولت آمریکا که نتوانست مقاومت در نوار غزه را در مذاکرات فریب دهد؛ مذاکراتی که طعم تله‌ای با توافق زهرآگین از طریق میانجی‌های عرب می‌داد و طی آن قرار بود در ازای یک آتش بس موقت، اسرای صهیونیست از غزه آزاد شوند، اکنون به شدت نگران گسترش دایره جنگ در جبهه شمالی فلسطین اشغالی است؛ جنگی که نه تنها تل آویو مجبور است بهای سنگینی برای آن بپردازد، بلکه به قیمت از بین رفتن نفوذ آمریکا و نابودی امنیت پایگاه‌های آن در منطقه ما تمام می‌شود.

در ادامه این یادداشت آمده است: جنگ گسترده در جنوب لبنان همزمان با جنگ غزه و نیز جنگی که در اوکراین جریان دارد، همه با هم یا به شکل جداگانه، تبدیل به چالشی بزرگ برای آمریکا شده‌اند. بنابراین دولت بایدن خیلی سریع اقدام به فرستادن هوکشتاین به اراضی اشغالی و بیروت کرد تا قبل از اینکه دیر شود تنش‌ها را کاهش دهد. هوکشتاین امیدوار است در کاری که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده طی ۸ سفر خود به منطقه از زمان نبرد طوفان الاقصی تاکنون نتوانست انجام دهد، موفق شود و توهمی به نام راهکار دو دولت و حذف مقاومت در نوار غزه و پایان دادن به حاکمیت حماس در غزه را رقم بزند.

این تحلیلگر فلسطینی در ادامه به عملیات چشمگیر و بی‌سابقه حزب الله علیه اشغالگران در شمال فلسطین اشغالی اشاره و تاکید کرد: ورود ۴۰۰ موشک و ده‌ها پهپاد به صفد و طبریا در ۳۵ کیلومتری جنوب الجلیل، آتش گرفتن اکثر شهرک‌های شمالی اراضی اشغالی طی تنها ۴ روز در کنار موشک باران یگان پدافند هوایی ارتش رژیم صهیونیستی در پایگاه رامون، سرنگونی پهپادهای پیشرفته اسرائیل یکی پس از دیگری، سرنگونی بالن جاسوسی رژیم صهیونیستی در کنار سایر دستاوردهایی که حزب الله در نبرد با دشمن اشغالگر رقم زده، همگی شکست‌های میدانی سلسله وار ارتش اسرائیل محسوب می‌شوند که نشان می‌دهد بازدارندگی اسرائیل نه تنها فرسایش یافته، بلکه به طور کامل در مرز نابودی است.

عبدالباری عطوان در ادامه این مقاله خود تصریح کرد: در حالی که مشغول نوشتن این یادداشت بودم آقای «امیل لحود» رئیس جمهور اسبق لبنان و دوست عزیز من که از حامیان بزرگ مقاومت است تماس گرفت و عید قربان را تبریک گفت. او به معنای واقعی کلمه به من گفت: صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها می‌خواهند با فریبکاری و وعده‌های دروغین، چیزی را که در جنگ جولای ۲۰۰۶ نتوانستند به دست بیاورند، یعنی دور کردن حزب الله از مرزها به سمت شمال رودخانه لیتانی، به بهانه کاهش تنش‌ها و جلوگیری از گسترش جنگ، اکنون محقق سازند.

وی ادامه داد: امیل لحود به من گفت که آمریکایی‌ها به دنبال نجات اسرائیل و بازگشت شهرک نشینان صهیونیست به شمال فلسطین اشغالی هستند؛ اما به شکل وحشتناکی شکست خواهند خورد، زیرا مقاومت لبنان به رهبری سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله که من او را خیلی خوب می‌شناسم و با درایت و آگاهی بالا نبرد را مدیریت می‌کند، برنامه‌های خود را پیش می‌برد و حتی یک میلی متر هم از مرزها عقب نشینی نخواهد کرد. مقاومت لبنان به رهبری سید حسن نصرالله به همبستگی و حمایت از مردم و مقاومت در نوار غزه ادامه خواهد داد. حزب الله امروز از آنچه در سال ۲۰۰۶ بود قوی‌تر شده است و من به همه اطمینان می‌دهم که نقشه دشمن به نتیجه نخواهد رسید و ما پیروز می‌شویم.

سردبیر رأی الیوم خاطرنشان کرد: ما به هیچ وجه خواستار جنگ چه در لبنان و چه در جای دیگر نیستیم؛ اما اگر این جنگ به مقاومت و قهرمانان آن تحمیل شود بزرگترین و خطرناک‌ترین و البته آخرین حماقتی است که اسرائیل انجام می‌دهد و منجر به نابودی اسرائیل خواهد شد. این امر چند علت دارد که شامل موارد زیر است:

- مقاومت اسلامی در لبنان به رهبری حزب الله، دشمن صهیونیستی را خسته کرده، شهرک‌های آن را به آتش کشیده، پایگاه‌های نظامی ارتش صهیونیستی را منهدم کرده و ۲۰۰ هزار شهرک نشین را از شمال فلسطین اشغالی فراری داده است.

- روشن شدن جرقه آتش جنگ در شمال فلسطین اشغالی با حزب‌الله به معنای پیوستن همه گروه‌ها و کشورهای محور مقاومت به این جنگ است و مقاومت لبنان هرگز در این جنگ تنها نخواهد بود.

در ادامه این یادداشت تاکید شده است: آموس هوکشتاین با وعده‌ها و تضمین‌های دروغین خود درباره استخراج نفت و گاز و خارج کردن لبنان از بحران‌های اقتصادی به دنبال فریب لبنانی‌هاست، اما شکست خواهد خورد و دست خالی از بیروت برمی‌گردد، درست مانند بلینکن.

بر اساس این مقاله، رژیم صهیونیستی توسط مردان مقاومت در نوار غزه که از بیش از هشت ماه گذشته همچنان استوار مانده‌اند، شکست خورد و خسارات جانی و مالی بی‌سابقه‌ای را متحمل شده که تازه‌ترین آن مربوط به عملیات گردان‌های قسام در انهدام خودروی نظامی «نمر» حامل نظامیان ارتش صهیونیستی بود که منجر به هلاکت آنها شد. مقاومت اسلامی در لبنان به دنبال جنگ نیست، اما از آن هم نمی‌ترسد و انتقام خون شهدای خود را با آتش زدن شهرک‌های الجلیل گرفت.

نظر شما