شناسهٔ خبر: 31967765 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

بن‌بست برگزیت و بازی دولت«می»باکلمات برای عبور از سد پارلمان

لندن – ایرنا – نخست وزیر انگلیس که بر اساس ضرب‌الاجل تعیین‌شده از سوی اتحادیه اروپا تا جمعه‌شب فرصت دارد که طرح موردنظر دولت درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا را در پارلمان به تصویب برساند، قصد دارد تا با یک ترفند حقوقی برگزیت را به حرکت درآورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اندریا لیدسون معاون پارلمانی نخست وزیر انگلیس عصر پنجشنبه اعلام کرد که فردا اصل توافقنامه برگزیت بدون ضمیمه سیاسی آن‌، که بر نحوه همکاریهای دو طرف در دوره پسابرگزیت نظارت دارد، به رأی گذاشته خواهد شد. نمایندگان مجلس عوام انگلیس تاکنون دو بار با اختلاف رأی بالا به طرح برگزیت دولت رأی مخالف دادند. بااین‌حال این بار دولت قصد دارد تا با تفکیک توافقنامه 500 صفحه‌ای برگزیت از ضمیمه سیاسی آن، شانس خود را دوباره محک بزند.
اتحادیه اروپا تا پایان این هفته به «ترزا می» فرصت داده تا برای تعویق ضرب‌الاجل خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تا تاریخ 22 می، طرح برگزیت را در پارلمان به تصویب برساند. اگر این طرح رأی نیاورد بروکسل فقط دو هفته (12 آوریل) به لندن فرصت اضافه خواهد داد که طرح متفاوتی پیشنهاد کند یا بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج شود.
از سویی جان برکو رئیس مجلس عوام انگلیس دیروز برای دومین بار هشدار داد که با رأی‌گیری مجدد پارلمان برای طرح قبلی دولت درباره نحوه خروج این کشور از اتحادیه اروپا، مخالف است.
وی افزود که قوانین این کشور اجازه نمی‌دهد طرح قبلی دولت بدون تغییر قابل‌توجهی به رأی مجدد گذاشته شود. رئیس مجلس عوام ضمن اشاره به یک قانون 400 سال پیش، اظهار کرد که رأی‌گیری درباره طرح قبلی، 'اقدام مناسبی' نبوده و مشروط به انجام تغییرات، قابل‌اعتنا خواهد بود.
بااین‌حال اندریا لیدسون معاون پارلمانی نخست وزیر انگلیس امروز در سخنانی اظهار داشت که دولت در چارچوب دستور رئیس مجلس و برای اینکه در تاریخ 22 می از اتحادیه اروپا خارج شود، فردا اصل توافق‌نامه برگزیت را به رأی خواهد گذاشت.
وی یادآور شد که اتحادیه اروپا توافق کرده است که در صورت موافقت مجلس عوام با اصل توافقنامه، برگزیت را تا 22 می به تعویق بیندازد. لیدسون همچنین تصریح کرد که دولت علاقه‌ای به تمدید مجدد برگزیت ندارد.
«ترزا می» دیروز در دیدار با اعضای فراکسیون حزب محافظه‌کار (کمیته 1922) اعلام کرد در صورت موافقت پارلمان با طرح موردنظر دولت درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا از مقام خود کناره‌گیری خواهد کرد. وی عنوان کرد در دور بعدی مذاکره با اتحادیه اروپا درباره آینده همکاری‌های دو طرف شرکت نمی‌کند و مانعی برای انتخابات درون‌حزبی نخواهد بود. به‌این‌ترتیب اگر طرح او به تائید برسد انتظار می‌رود تا حداکثر 22 ماه می، از مقام خود کناره‌گیری کند و پس‌ازآن روند انتخابات درون‌حزبی برای تعیین جانشین ترزا می که حدود یک ماه طول می‌کشد آغاز خواهد شد.
تازه‌ترین نظرسنجی اسکای نیوز نشان می‌دهد که بیشتر مردم انگلیس تمایل دارند ترزا می از قدرت کناره‌گیری کند. آنها درعین‌حال اعتماد خود را به حزب محافظه‌کار ازدست‌داده و تمایلی به گزینه‌های احتمالی جانشین وی نشان نداده‌اند.
نمایندگان مجلس عوام دیشب در اقدامی بی‌سابقه ابتکار عمل درباره آینده برگزیت را به دست گرفته و درباره هشت طرح جایگزین برگزیت رأی‌گیری کردند. بااین‌حال هیچ‌کدام از طرح‌های یادشده رأی نیاورد.
تحلیل گران بر این باورند که طرح ترزا می شانسی برای عبور از سد پارلمان ندارد و در حال حاضر تنها راه موجود برای خروج از بن‌بست برگزیت، برگزاری مجدد همه‌پرسی و یا انتخابات سراسری است.
شبک**اروپام ** هـ ن **1708

منبع: ایرنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما