شناسهٔ خبر: 31864950 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وزیر خارجه نیوزیلند در واکنش به سخنان اردوغان به ترکیه می‌رود

نخست وزیر نیوزیلند اعلام کرد وزیر امور خارجه این کشور در واکنش به سخنان اخیر اردوغان درباره حمله به مسجد کرایست چرچ به ترکیه می‌رود.

صاحب‌خبر -

وزیر امور خارجه نیوزلند در واکنش به سخنان اخیر اردوغان به ترکیه می‌رودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، «جاسیندا آردرن» نخست‌وزیر نیوزیلند اعلام کرد وینستون پترز، وزیر امور خارجه این کشور برای پاسخ‌گویی به سخنان اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه درباره حمله اخیر به دو مسجد در شهر کرایست چرچ به ترکیه خواهد رفت.

آردرن اظهار کرد وزیر امور خارجه به دنبال شفاف سازی فوری است.

او گفت: «وزیر ما در ترکیه با اظهارنظر‌های اخیر مقابله خواهد کرد. او به آنجا می‌رود تا رو در رو و مستقیم نظریات را بشنود».

اردوغان در سخنرانی روز دوشنبه خود هشدار داده بود استرالیایی‌هایی که با اسلام دشمنی کنند، به همان سرنوشتی دچار خواهند شد که به دست نیرو‌های امپراطوری عثمانی در جنگ «گالیپولی» در جریان جنگ جهانی اول کشته شدند.

فهرتین آلتون، مدیر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه در خصوص نظرات اخیر اردوغان گفت نظرات روز دوشنبه اردوغان در مراسم یادبود «کمپین گالپلی ۱۹۱۵» خارج از متن آن منتشر شده است.

او افزود که او به «مانیفست» (اعلامیه) مهاجم پاسخ داده است، که خود مهاجم آن را به صورت آنلاین منتشر کرده بود.

به دنبال این اظهارنظر اردوغان، سفیر ترکیه در استرالیا به دستور «اسکات موریسون» نخست‌وزیر این کشور احضار شده و مراتب اعتراض و ناخشنودی دولت کانبرا به اطلاع او رسانده شد.

موریسون در گفتگو با سفیر ترکیه گفت: «به نظرم، این اظهارات کمک‌کننده نیست و احساس می‌کنم که به من توهین شده است».

در پی حمله «برنتون تارانت» تروریست استرالیایی به نمازگزاران نماز جمعه در دو مسجد در نیوزیلند، حداقل ۵۰ نفر کشته و ۳۰ تن دیگر مجروح شدند.

انتهای پیام/

نظر شما