شناسهٔ خبر: 67560557 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

چرا اردوغان به همکاری با سوریه تاکید دارد؟

در روزها و ماه های اخیر مقامات آنکارا چندین بار از تغییر رویکرد ترکیه درباره سوریه سخن گفته اند و حتی "اردوغان" رییس جمهور این کشور از دیدار با "بشار اسد" همتای سوری خود صحبت کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، امروز آناتولی گزارشی منتشر کرد که براساس آن رئیس جمهور ترکیه یک بار دیگر درباره شروع روابط میان کشورش با سوریه اظهار نظر کرده بود.

اردوغان گفته بود، اکنون به مرحله‌ ای رسیده‌ ایم که به محض اینکه بشار اسد برای بهبود روابط با ترکیه گام بردارد، پاسخ مناسبی به آن خواهیم داد.

رئیس‌ جمهور ترکیه همچنین گفته بود: ما به‌ زودی دعوت خود را برای سفر بشار اسد به ترکیه مطرح خواهیم کرد و این دعوت ممکن است هر لحظه مطرح شود و امیدواریم روابط ترکیه و سوریه را به آنچه در گذشته بوده است، بازگردانیم.

سال گذشته رویترز به نقل از یک منبع مطلع از پیشنهاد شروع روابط میان ترکیه و سوریه نوشت: دمشق چنین دیداری را مادامی که نتیجه ملموسی به همراه نداشته باشد، بی فایده می داند. آنچه که سوریه تاکنون درخواست کرده، عقب‌ نشینی کامل نیروهای ترکیه از خاک این کشور است.

این موضوع در حالی است که همان زمان "میخائیل بوگدانوف" معاون وزیر خارجه روسیه در گفت وگو با خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد که مسکو نگاه بسیار مثبتی نسبت به ایده رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه برای برگزاری دیدار میان روسای ترکیه، سوریه و روسیه دارد.

وی گفت که این پیشنهاد بسیار مثبت است و ما اکنون در حال رایزنی با دوستان سوری در این خصوص هستیم.

خیرا نیز یاشار گولر، وزیر دفاع ترکیه گفت که در صورتی که سوریه شرایط خاصی از جمله تصویب یک قانون اساسی فراگیر، برگزاری انتخابات آزاد، عادی‌ سازی فراگیر روابط و ایجاد یک محیط امن را برآورده کند، ترکیه نیز به خروج نیروهایش از سوریه فکر خواهد کرد.

اما از یک موضع روسیه درباره روند عادی‌ سازی روابط ترکیه و سوریه مهم است، به ویژه از آنجا که روابط ترکیه و روسیه به اندازه گذشته گرم نبوده است. اگرچه روسیه بین ترکیه و سوریه میانجیگری می‌ کند، اما همیشه بر روند عادی‌ سازی‌ ای تأکید می‌ کند که در خدمت منافع خودش باشد.

میانجیگری روسیه نیز به نظر می‌ رسد به تحولات در زمینه اقتصادی منجر شده است، زیرا گذرگاه ابو الزین در نزدیکی شهر الباب، که مناطق تحت کنترل ارتش ملی سوریه و حکومت سوریه در شرق حلب را به هم متصل می‌ کند، به روی کاروان‌ های تجاری باز شد.

ترکیه با دو موضوع اصلی مربوط به سوریه مواجه است: امنیت و پناهندگان سوری. بسیاری از ترک‌ ها از جمله حامیان حزب حاکم عدالت و توسعه اردوغان و دولت او را مسئول اجازه دادن به میلیون‌ ها سوری برای ورود به ترکیه در قالب سیاست درهای باز می‌ دانند.

اردوغان آگاه است که این سیاست برای او در انتخابات هزینه زیادی داشته و اکنون ادعا می‌ کند که اقدامات اخیر او به بازگشت حدود نیم میلیون از ۳.۶ میلیون سوریه‌ ای پناهجو در ترکیه منجر شده است و انتظار می‌ رود که در چارچوب برنامه دولت با عنوان «بازگشت داوطلبانه، امن و شرافتمندانه» این آمار افزایش پیدا کند.

در حالی که جزئیات این طرح مشخص نیست، بسیاری از ترک‌ ها تردید دارند که همه پناهندگان سوری بتوانند بازگردانده شوند.

برچسب‌ها:

نظر شما